KORT & GODT OM SORG - boganmeldelse - Seminarer
Alle nyheder

KORT & GODT OM SORG – boganmeldelse

"Der er meget viden, mange gode råd og redskaber at hente i denne lille letlæste bog. Er du arbejdsgiver til en medarbejder, der mister, kan du også tilegne dig hurtig og god viden ift. at få indsigt i og møde den sørgende." Læs hele anmeldelsen herunder.

Af: Susanne Holm, Om-sorgen.dk

om sorg

KORT & GODT OM SORG – boganmeldelse

”Sorgen er derfor med til at give livet betydning” – med disse ord afsluttes bogen ”KORT & GODT OM SORG”, skrevet af psykolog og specialist i psykoterapi, Mai-Britt Guldin. Det er en velskrevet, overskuelig og – trods sin lille størrelse – en meget indholdsrig bog. I denne bog italesætter Mai-Britt Guldin, at tab og sorg ikke kun er knyttet til det at miste ved dødsfald, men også kan være knyttet til mange andre livsbegivenheder. Sorgreaktioner kan nemlig også vise sig ved f.eks. ufrivillig barnløshed, svækket arbejdsevne, forlist kærlighed mv.

Det skrevne sprog er let at forstå med mange rørende og vise formuleringer om sorg og kærlighed. Vi finder en simpel opbygning med ni kortere kapitler – alt i alt en bog, der er meget nem at gå til. Bogen er fagligt funderet med beskrivelse af udvalgte forskningsresultater og giver god viden om, hvad sorg er, hvilke sorgreaktioner, man kan opleve, og gode råd til hvordan man lærer at leve med sin sorg. Derudover giver bogen et let forståeligt indblik i, hvordan de hormonelle ændringer hos mennesket i sorg kan kobles på de kropslige reaktioner efter tabet. Det medvirker til, at læseren – om det så er den sørgende selv eller den pårørende til et sørgende menneske – bedre kan opnå forståelse for reaktionerne på sorg.

Forfatteren kommer også ind på vedvarende sorglidelse, symptomer på dette og hvordan vi adskiller det fra den sorg, vi alle kan opleve ved tab, samt hvordan vi adskiller vedvarende sorglidelse fra depression og PTSD.

Se relevant arrangement: Sorg hos børn og unge – kroppens rolle i sorgprocessen

I sidste tredjedel af bogen bevæger vi os ind i sorgterapiens univers, hvor Mai-Britt Guldin deler ud af redskaber og idéer til, hvordan den sørgende kan arbejde med følelsesregulering og sorgdagbogen som redskab. Hun italesætter, at den sørgende også har et ansvar for at få den ønskede støtte fra omgivelserne – det være sig praktisk hjælp, samtaler eller måske opbakning til selvomsorg. Samtidig udviser hun stor respekt for, at det kan være rigtig svært, når man er i sorg, at have overskud til at bede om hjælp.

Bogen er hele vejen igennem understøttet af cases, hvor situationer enten bliver beskrevet eller en dialog bliver gengivet – faktisk starter bogen med en dialog mellem Iris og Mai-Britt Guldin. Disse cases og gengivelser giver et rigtig godt indblik i, hvordan sørgende kunne tænke og samtale, og det skaber en god mulighed for som læser at spejle sig i fortællingerne.

Bogen rundes af med refleksioner om og råd til, hvordan man kan lære at leve med sorgen. Som der så fint står skrevet på en af de sidste sider:

”Man kan sige, at sorgen kommer med et krav om forandring og et tilbud om udvikling”

Anbefaling

Jeg kan varmt anbefale denne bog – jeg tænker særligt på dig, der er i sorg og på dig, der står ved siden af et sørgende menneske. Der er meget viden, mange gode råd og redskaber at hente i denne lille letlæste bog. Er du arbejdsgiver til en medarbejder, der mister, kan du også tilegne dig hurtig og god viden ift. at få indsigt i og møde den sørgende. Men som det også tydeliggøres i denne bog er sorgprocesser varierende og individuelle, hvorfor du som pårørende bør stille dig lyttende og spørge nysgerrigt.

Slutteligt vil jeg fremhæve disse vise ord fra bogen:

”Når vi længes efter at leve uden sorg og psykisk smerte, er det vigtigt at huske på, at sorg er uløseligt forbundet med kærlighed og de bånd, håb og ønsker, der også skaber sorgen.”

Om anmelderen:

Beskrivelse af Susanne Holm: Siden 2010 har jeg ydet sorgstøtte til mennesker, der har mistet en elsket person i deres liv. Jeg har ydet støtte i form af én-til-én-samtaler og sorggrupper. I 2009 mistede jeg min søn ved en dødfødsel. Denne store sorg ændrede mit liv, mine prioriteringer og mit fokus. Jeg har ud over min akademiske naturvidenskabelige baggrund talrige uddannelser og kurser inden for sorg, kriser og samtaler, herunder et par sorggruppelederuddannelser – både for børn og voksne.

Sorg hos børn og unge – kroppens rolle i sorgprocessen

Ph.d. og postdoc, Allan Køster, sætter fokus på kropshukommelsens rolle i sorgprocesser.

Temadag med Svend Brinkmann om dannelse i præstationssamfundet
Temadag

Fyn

Gør plads i kalenderen og vær med, når Svend Brinkmann stiller skarpt på konsekvenserne af tidens tendens til evig optimering og performance og slår et slag for i stedet at fokusere på dannelse – f.eks. inden for det pædagogiske felt.

Med fra den inspirerende temadag får du bl.a. viden om:

Aktuelle samfundstendenser – hvad betyder præstationssamfundet for børn og unge? Psykisk trivsel og mistrivsel hos børn og unge – hvordan skærmer vi børn og unge mod udviklings- og præstationstyranniet uden samtidig at bremse deres udvikling? Dannelsesteori belyst ud fra et pædagogisk, psykologisk og filosofisk perspektiv Hvad du som professionel kan gøre for at danne og udvikle mennesker uden at gå på kompromis med dit fag og din faglighed
Masterclass ved Amy C. Edmondson i psykologisk tryghed
Masterclass

Unik 1-dags masterclass med Harvard-professor Amy Edmondson og bestsellerforfatter Christian Ørsted i Danmark.

Oplev Amy C. Edmondson, en af verdens førende og mest toneangivende ledelsestænkere. Deltag i unik masterclass i april 2022, hvor Edmondson stiller skarpt på psykologisk tryghed, og ledelsesrådgiver Christian Ørsted bl.a. bidrager med redskaber til implementering af psykologisk tryghed i din organisation.

Tilmeld din organisation og sæt et stort kryds i kalenderen allerede i dag. Er kompetencemidlerne for 2021 opbrugt, så kontakt os og så finder vi en løsning. Læs mere om dagen under Informationsboksen.

Introduktion til Barnets Lov
Introduktionsmøde

Introduktion til Barnets Lov

Fyn, Jylland & Sjælland

Den 1. januar 2023 forventes det, at Barnets Lov træder i kraft. Er din kommune godt forberedt til at sikre, at barnet kan bruge sine rettigheder og blive reelt inddraget i egen sag?

Med Barnets Lov tillægges barnet flere processuelle rettigheder, og barnets mulighed for at spille en mere aktiv rolle i egen sag styrkes. Det stiller store krav til den kommunale forvaltning at sørge for, at barnet er så veloplyst om myndighedssagsbehandlerens/kommunens tanker og konklusioner.

Når du tilmelder dig et af introduktionsmøderne, modtager du gratis en digital lektion om Barnets Lov.

OBS: Der er et begrænset antal pladser pr. afholdelse.