Alle nyheder
Artikel

Lyt til denne podcast, og få inspiration til at sikre trivsel hos børn og unge

Hvordan kan vi være med til at sikre, at børn og unge har det godt og ikke bliver en del af de sørgelige statistikker om stigende mistrivsel? Dét har psykolog Simon Wilbrandt sat sig for at få svar på i sin podcast Forunderlige Børn, hvor han inviterer diverse eksperter til at dele deres viden om, hvordan man kan understøtte trivsel. Lyt med her.

Af Nana Rafn

Digital Content Manager, Seminarer.dk

podcast_logo_artikelbillede
Gennem de seneste år har vi desværre hørt det igen og igen: Mange danske børn og unge har ondt i livet. De kæmper bl.a. med stor selvkritik, lavt selvværd, ensomhed og selvskade.

I sit arbejde som psykolog møder Simon Wilbrandt også børn og unge, for hvem mistrivsel er blevet en alt for tro følgesvend. Gennem årene har han oplevet, at den nødvendige viden om børn og unges trivsel og udvikling ofte først for alvor bliver sat i spil, når børnene og de unge allerede har fået det dårligt og f.eks. ender hos ham.

Se relevant uddannelse: Bliv certificeret børne-stressvejleder

Netop den oplevelse gav ham ideen til podcasten Forunderlige Børn, hvor han inviterer eksperter ind for at tale om børn og unges udvikling og trivsel. Håbet er, at såvel fagpersoner som forældre lytter med og får gode idéer til, hvad de kan gøre anderledes i deres hverdag for at forebygge mistrivsel hos børn og unge.

I studiet har han allerede haft besøg af bl.a. ergoterapeut Connie Nissen, fysioterapeut Pernille Thomsen og psykolog Bo Hejlskov Elvén.

Herunder kan du lytte til afsnittet med Connie Nissen, og du finder alle afsnit lige her.

 

 

Oplev Bo Hejlskov Elvén på temadag om Low Arousal

Forstå og styrk børns kognitive færdigheder – deltag på kursus i foråret 2024

Når et barn har kognitive vanskeligheder, kan det påvirke dets trivsel og resultere i uhensigtsmæssig adfærd.

Den Kognitive Færdighedsmodel giver dig et solidt grundlag for at tænke bag om børns adfærd og have blik for de kognitive færdigheders betydninger for denne. Dén model lærer du derfor at arbejde ud fra på vores 3-dages kursus i december. På kurset bliver du også klædt på til at arbejde med Den Kognitive Læringskuffert, som er spækket med spil og aktiviteter til at styrke børns kognitive færdigheder. I spidsen for kurset står psykologerne Simon Wilbrandt og Jens Wilbrandt.

Vil du vide mere om kurset? Så læg vejen forbi denne side.

Relevante arrangementer

Den kognitive færdighedsmodel – Styrk børns kognitive færdigheder
Uddannelse

Den kognitive færdighedsmodel – Styrk børns kognitive færdigheder

Jylland

Få en bedre forståelse af børns adfærd ved at se bag om den vha. Den Kognitive Færdighedsmodel. Med modellen kan du afdække, om der ligger kognitive udfordringer bag et barns adfærd, så du evt. kan hjælpe med at træne de kognitive færdigheder.

I løbet af dette 3-dages kursus opnår du bl.a.:

Viden om, hvorfor neuropsykologi og neuropædagogik er et givende afsæt i arbejdet med børn Viden om, hvordan du skaber et miljø i børnegruppen, som styrker børnenes kognitive udvikling Redskaber til, hvordan du kan se bag om barnets udfordrende adfærd og medtænke situationens krav Redskaber til at anvende Kompenseringsværktøjet, Udviklingsværktøjet og Vurderingsværktøjet Kendskab til Den Kognitive Læringskuffert

Du kommer i skarpt selskab med psykologerne Jens Wilbrandt og Simon Wilbrandt.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Bliv certificeret børne-stressvejleder
Digital uddannelse

Bliv certificeret børne-stressvejleder

Varighed: Ca. 70 timer. Lær fra fysioterapeut Pernille Thomsen & psykolog Charlotte Bjerregaard, og bliv certificeret bio-psyko-social børne-stressvejleder.

Efter stressvejleder uddannelsen vil du bl.a. kunne: 

 Spotte børn og unge, som reagerer med diverse stresssymptomer  Forklare børn og unge om symptomer og løsninger på en letforståelig måde  Afhjælpe noget af den stress, som det enkelte barn/den unge oplever og tale med barnet/den unge på en bedre måde 

Stressvejleder uddannelsen består af 4 digitale moduler, og de byder bl.a. på videooplæg med underviserne, redskaber til print, tests, refleksionsøvelser og praksiseksempler. Efter 4. modul er der desuden fysisk supervision.

Vi godkender din tilmelding hurtigst muligt, og du vil ofte have adgang inden for 1 arbejdsdag.

Læs mere
Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn
Kursus

Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn

Fyn

Oplev den anerkendte psykolog Bo Hejlskov Elvén, når han på denne inspirerende temadag sætter fokus på Low Arousal-tilgangen i det pædagogiske arbejde.

Bo Hejlskov beriger dig bl.a. med viden om og praksisnære redskaber til:

Hvorfor Low Arousal er en givende tilgang i arbejdet med børn Hvor den udfordrende adfærd hos børn stammer fra Hvordan du som fagperson formår at se bag om børnenes udfordrende adfærd Hvordan du, gennem Low Arousal-tilgangen, håndterer konflikter og finder holdbare løsninger

Flere end 250 deltog på dagen. Vil du med næste gang vi afholder et event med Bo Hejlskov? Skriv dig op på vores slide-in her til højre, så giver vi dig besked.

Bo Hejlskov indgår også på vores ADHD uddannelse.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Skolevægring – Bag om skolefravær
3-dages kursus

Skolevægring – Bag om skolefravær

Jylland

Skolevægring/skolefravær kan have et utal af årsager, og hvis du skal hjælpe børn, som oplever, at det er svært at komme i skole, er du nødt til at kunne arbejde med komplekse og kontekstuelle årsagsforklaringer, praksisnære redskaber og undersøgelse af skolekontekst.

På dette 3-dages kursus bliver du undervist af ph.d. i pædagogisk psykologi Tine Basse Fisker, der bl.a. sikrer, at du opnår:

Refleksioner og nye perspektiver på egen praksis Opmærksomhed på, hvilke teoretiske perspektiver man kan forstå skolefravær ud fra Praksisnære redskaber til, hvordan du sikrer dig, at du får barnets egne perspektiver med i løsningen af de problematikker, der ligger til grund for fraværet Praksisnære redskaber til, hvordan du styrker samarbejdet mellem skole og forældre bedst muligt Ideer og gensidig inspiration til tiltag, skolen kan iværksætte, så barnet støttes i at komme i skole igen Praksisafprøvninger af mikrointerventioner undervejs i kursusforløbet
Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere