Artikel

Metakognitiv terapi: Et redskab i din terapeutiske værktøjskasse

Nogle borgere kæmper unødvendige og ressourcekrævende kampe med psykiske problematikker, som de nemt kunne lære at ændre eller ændre indstilling til. De skal bare lige have lidt hjælp til at fjerne fokus fra problemet. Metakognitiv psykoterapi et værktøj, som man med fordel kan anvende til at hjælpe borgeren, i den sammenhæng. Du kan læse mere […]

metakognitiv terapi
Nogle borgere kæmper unødvendige og ressourcekrævende kampe med psykiske problematikker, som de nemt kunne lære at ændre eller ændre indstilling til. De skal bare lige have lidt hjælp til at fjerne fokus fra problemet.

Metakognitiv psykoterapi et værktøj, som man med fordel kan anvende til at hjælpe borgeren, i den sammenhæng.

Du kan læse mere om metakognitiv terapi i denne artikel.

Grunden er, at metakognitiv psykoterapi koncentrerer sig om, at se på de processer der er skyld i, at borgerne vedligeholder deres psykiske problemer, og ikke på selve problemet. Det drejer sig bl.a. om at arbejde med, hvordan borgeren coper med problemer, i stedet for at løse dem.

Det kan lyde lidt langhåret, men det giver faktisk god mening, når først du har knækket koden.

Derfor har vi netop lanceret et nyt 2-dages kursus i metakognitiv psykoterapi, hvor du bliver grundigt indført i den evidensbaserede terapiform, og hvordan du bruger den i dit daglige arbejde.

Du vil knække koden og få konkrete, effektive og hurtigt anvendelige metoder og teknikker, som du kan bruge umiddelbart efter kurset, til at løse op for både individuelle psykiske problematikker, og på par eller familiers forhold til hinanden.

Du kan læse mere om vores kursus her.

Relevante arrangementer

Metakognitiv terapi
Kursusforløb

Metakognitiv terapi

Sjælland

Lær metakognitive redskaber og øvelser på dette kursusforløb med psykoterapeut MPF og institutleder Betina Buono i spidsen.

I løbet af 4 dage sørger hun for, at din faglige rygsæk bliver fyldt godt op, bl.a. med:

Viden om sammenhængen mellem metakognitioner og psykisk (mis)trivsel Viden om afkoblet opmærksomhed (Detached Mindfulness) Forståelse af din egen rolle og eventuelle bias i arbejdet med borgere/klienter Indsigt i metakognitive skemaer, sagsformuleringer og cases Kompetencer til at anvende metakognitive redskaber og øvelser i praksis

Undervisningen veksler mellem evidensbaserede teoretiske oplæg og inddragelse af dig og de øvrige deltagere.

Rul længere ned på siden for at få mere at vide om forløbets opbygning, indhold og underviser.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
AI på børneområdet – støtte til samarbejde og kerneopgaven
Kursus

AI på børneområdet – støtte til samarbejde og kerneopgaven

Fyn

Hvordan bruger du AI i dit arbejde på børneområdet på en faglig, etisk og databevidst måde?

Dét er omdrejningspunktet på dette heldagskursus med Bente Adolphsen, cand.jur. og ekspert i børnesager, samt Mint Kornum, socialrådgiver og IT-/digitaliseringskoordinator.

Når du sidder med på kurset, får du bl.a. udvidet dine kompetencer med:

Indsigt i, hvordan AI kan give dig mere tid til kerneopgaven og samtidig højne kvaliteten i det faglige arbejde Klar viden om, hvilke oplysninger du må dele i børnesager, og hvordan du håndterer fortrolige data ansvarligt ved brug af AI Værktøjer til at dokumentere klart, struktureret og formålsrettet – med afsæt i lovgivningen og med støtte fra AI Et skærpet etisk og juridisk kompas: Viden om AI-forordningen (AI Act), og hvordan du håndterer datasikkerhed, GDPR, bias og samtykke i det tværfaglige samarbejde Konkrete AI-kompetencer: Du lærer at formulere effektive prompts, bruge GPT som refleksionspartner og anvende værktøjer som ChatGPT og Copilot i praksis Øvelse i at bruge AI til f.eks. underretning, faglig vurdering, handleplan, pædagogisk refleksion eller forældrekommunikation
Læs mere
Psykisk vold: Forstå & hjælp børn udsat for psykisk vold
Kursus

Psykisk vold: Forstå & hjælp børn udsat for psykisk vold

Fyn

Hvordan spotter du, om et barn eller en ung bliver udsat for eller er vidne til psykisk vold? Og hvordan kan du bedst hjælpe de børn og unge, som har psykisk vold tæt inde på livet? Dét dykker vi ned i på denne kursusdag sammen med psykologerne Sidsel Linnet og Maria Højer Nannestad.

Når du deltager på kurset bliver dine kompetencer bl.a. udvidet med:

Viden om tvingende kontrol, og hvordan den genkendes i børn og unges adfærd og reaktioner   Viden om, hvad det betyder for børn og unges udvikling at vokse op i en familie, hvor en voksen bruger vold mod en anden   Et spørgeskema/opmærksomhedspunkter om børn og unges hjælpebehov (en hjælp til at præcisere, hvor bekymrede vi skal være)   Konkrete samtaleøvelser/redskaber til samtale med børn og unge, der lever med psykisk vold   Ideer og bud på, hvordan du kan beskrive egne observationer og vurderinger til myndigheder 
Læs mere
Må jeg få din opmærksomhed? – Få redskaber til at skabe bedre fokus hos børn og unge
Kursus

Må jeg få din opmærksomhed? – Få redskaber til at skabe bedre fokus hos børn og unge

Fyn

Oplever du børn og unge, der har svært ved at holde fokus, lytte eller gennemføre opgaver? Og vil du have viden og redskaber til at forstå, hvornår der er tale om en almindelig forstyrrelse af opmærksomheden kontra en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse som f.eks. ADHD/ADD?

Så kom med på dette praksisnære kursus, hvor du bliver klædt på med:

En grundlæggende forståelse af opmærksomhed som kognitiv funktion Redskaber til at undersøge, hvad der kan forstyrre opmærksomheden – og hvordan en sådan forstyrrelse kan komme til udtryk Inspiration til at genetablere kontrollen over opmærksomheden Indblik i den svære skelnen mellem den hyppigt forstyrrede opmærksomhed og en egentlig opmærksomhedsforstyrrelse/diagnose Viden om, hvem du rækker ud til – og hvornår det er relevant at overveje behov for yderligere hjælp

Dagen igennem kommer du i skarpt selskab med speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Tine Skipper Vesterby.

Læs mere