Hvad er Metakognitiv Terapi? Få forklaringen her | Seminarer.dk
Ældre
Artikel

Hvad er Metakognitiv Terapi? Få forklaringen her

Hvad er metakognitiv terapi? Hvem kan den hjælpe? Kan alle lære det? Dette er nogle af de spørgsmål, du får svar på i denne artikel.

metakognitiv terapi

Metakognitiv terapi vinder mere og mere grund i Danmark pga. den gode evidens, den har vist. Men hvad er metakognitiv terapi, hvordan adskiller den sig fra f.eks. kognitiv terapi, og hvem kan terapiformen hjælpe? Det er nogle af de spørgsmål, som vi har bedt Linda Burlan Sørensen om at besvare. Hun er ekspert i metakognitiv terapi og underviser på vores grundkursis i metakognitiv terapi. Hun vil i artiklen også komme mere ind på vores grunduddannelse, hvem den henvender sig til, og hvad du får med hjem, hvis du deltager.

Hvad er metakognitiv terapi?

Metakognitiv terapi er en redskabsbaseret behandlingsmetode, som hører under den 3. bølge af kognitive terapier. Denne behandlingsform er transdiagnostisk, hvilket betyder, at den kan anvendes ifm. mange forskellige psykiske problematikker.

Der er tale om en relativt ny retning inden for psykologien, og den er markant anderledes i forhold til de fleste andre psykoterapeutiske traditioner. Hvor man i andre terapiformer tillægger tanker og følelser en stor betydning for individets psykiske trivsel, mener man ud fra en metakognitiv tilgang, at tankernes konkrete indhold ikke spiller en afgørende rolle. Det gør til gengæld, HVAD man stiller op med tankerne eller følelserne.

Det er altså vores respons på egne tanker og følelser, der har en afgørende betydning for vores psykiske liv.

Mange psykologiske vanskeligheder opstår nemlig, når vi fokuserer overdrevent meget på nogle bestemte kognitioner såsom bekymringer, spekulationer, grublerier, symptomtjek, monitorering af inde- eller udefrakommende trusler mm. Dette psykiske fænomen kaldes for CAS (Kognitivt Opmærksomhedssyndrom) og kan findes bag mange psykiske problematikker og primært ifm. angst- og depressionslidelser. Når man får et indblik i, hvordan CAS dannes, kan man gå ind og arbejde aktivt forebyggende ved bl.a. at minimere risikoen for CAS-udvikling – eller retroaktivt ved at minimere eksisterende CAS.

Med andre ord er det helt naturligt og forventeligt at have alt muligt tankemæssigt indhold og herunder tanker, som er negative, påtrængende, urealistiske, irriterende og ikke konstruktive eller katastrofetanker, og dette indhold behøver vi hverken forsøge at fjerne eller eller ændre til noget andet. Til gengæld kan vi med fordel lære at få en fleksibel kontrol over vores opmærksomhed, således at vi selv kan vælge, hvor meget eller hvor lidt fokus udvalgte tanker får. Kort sagt opstår det psykologiske problem ikke grundet nogle bestemte tanker med grundet ineffektive eller problematiske copingsstrategier: Det er IKKE vigtigt, hvad du tænker, men det er afgørende vigtigt, HVAD du stiller op med tanken, når den kommer.

Vi har alle overbevisninger (metaantagelser) om, hvordan tanker, følelser og kognitive processer (fx hukommelse, opmærksomhed, koncentrationsevne osv.) fungerer, eller hvor stor betydning bestemte tanker eller følelser skal have. Det er netop disse overordnede overbevisninger om tanker, følelser og andre psykiske fænomener, metakognitiv terapi beskæftiger sig med.

Se også relevant kursus: METAkognitiv terapi

Hvordan adskiller metakognitiv terapi sig fra kognitiv terapi?

I kognitiv terapi arbejder man hovedsageligt på et objektniveau, hvilket betyder at man arbejder ud fra den antagelse, at tanken/kognitionen er af betydning for den resulterende følelse, og derfor skal de såkaldte uhensigtsmæssige tanker omstruktureres til noget mere hensigtsmæssigt. I metakognitiv terapi anser man hverken tanken eller følelsen som værende problematiske ift. psykisk mistrivsel eller en udviklingen af angst- eller depressionssymptomer.

Det er copingen, der her er afgørende, dvs. hvad man stiller op med den tanke, der måtte dukke op. Man arbejder udelukkende på et metakognitivt niveau, hvor man kigger på metaprocesser såsom: hvorfor fokuserer man overdrevent meget på en bestemt tanke? Kan man reducere den tid, som man bruger på at være i kontakt med disse tanker? Hvad er det følelsesmæssige resultat af fx 5 timers daglige bekymringstanker? Der er fokus på opmærksomhedstræning, således at personen selv kan lære at styre sin opmærksomhed/sit fokus til og fra bestemte tanker.

Er der nogen målgrupper, som metoden passer specielt godt til?

Den metakognitive metode er især virksom ifm. med angst-, stress og depressionsproblematikker. Dette kan forklares med, at de hernævnte tilstande omfatter alle CAS, dvs. en overdreven fokusering på nogle bestemte tankeprocesser som fx bekymringer og grublerier.

Kan du fortælle lidt om formålet med grundkurset?

Formålet er at introducere deltagerne for en ny psykologisk tankegang, som kan betragtes som et paradigmeskift. At arbejde så konsekvent på et metakognitivt niveau er helt unikt og meget anderledes end det, man ellers er vant til at gøre, når man tænker ”terapi”.

Hvem henvender kurset sig til?

Alle, der gerne vil vide mere om denne retning.

Kan metakognitiv terapi læres af alle?

Terapi udøves som regel af uddannede folk (fx psykologer), men alle kan med fordel lære mere om den metakognitive tilgang, eftersom det primært er et bestemt tankesæt, man skal forstå. Der er redskaber, der kan bruges af alle, og de behøver ikke nødvendigvis blive brugt med terapeutisk øjemed. Alle kan være med til at arbejde med opmærksomheden på en bestemt måde samt afhjælpe andre med at forstå, hvordan CAS fungerer, og hvad de evt. selv kan gøre for at minimere det.

Hvad får man med hjem?

Man får en ny viden med hjem; en helt anden måde at tænke psyke og psykiske processer generelt. Desuden får man en hel del redskaber med hjem, og de kan anvendes med det samme. Alle kan anvende disse redskaber samt med fordel dele dem med andre. Det samme gælder den nye viden – denne nye måde at forstå sig selv og andre på.

Se også relevant kursus: METAkognitiv terapi 

Relevante arrangementer

METAkognitiv terapi
Uddannelse

METAkognitiv terapi

Sjælland

Med denne interessante uddannelse opnår du grundig indsigt i, hvad den metakognitive tilgang går ud på, og du får konkrete metoder og teknikker til brug i arbejdet med psykisk udsatte borgere. Det hele sker med udgangspunkt i den nyeste forskning om psykoterapi, og du bliver undervist af specialist i metakognitiv terapi, Linda Burlan Sørensen.

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Følelsesmæssig forurening på arbejdet
Kursus

Følelsesmæssig forurening på arbejdet

Jylland & Sjælland

Kom med på dette kursus målrettet ledere og HR-medarbejdere, hvor dagen er centreret omkring det gode arbejdsmiljø – mere specifikt, hvordan du er med til at sikre, at de negative følelser og stemninger ikke får magten på arbejdspladsen i form af følelsesforurening.

Dagens underviser er mentalsundhedsekspert og sociolog Rikke Østergaard, som sikrer dig et fagligt udbytte bestående af bl.a.:

Forståelse af, hvordan følelser og adfærd smitter i organisationer Viden om tredjegradssmitte – hvordan vi mennesker smitter hinanden med følelser og adfærd i tre led Redskaber til, hvordan du som leder spotter følelsesforurening Redskaber til, hvordan du som leder undgår følelsesmæssig ”hijacking” i vigtige beslutningsprocesser Redskaber til, hvordan du som leder holder hjernen skarp og får vendt følelsesmæssig forurening til et godt arbejdsmiljø
Læs mere
Traumer og traumereaktioner
Kursus

Traumer og traumereaktioner

Jylland & Sjælland

I oktober og december byder vi inden for på dette kursus, som lærer dig om den traumebevidste tilgang (TBT) og bl.a. sætter dig i stand til at støtte borgere med traumereaktioner.

Du kommer i fagligt kompetent selskab med speciallæge i psykiatri Cæcilie Böck Buhmann, som sikrer, at du bl.a. tager fra kurset med:

Viden om traumers konsekvenser og typiske traumereaktioner, herunder posttraumatisk belastningsreaktion, dissociation, sorg og kompleks PTSD Viden om sammenhængen mellem traumereaktioner og andre psykiatriske problemer, herunder fokus på differentiering Kendskab til, hvordan typiske traumereaktioner kan påvirke et sygdomsforløb med anden psykisk sygdom som f.eks. skizofreni Viden om, hvordan du kan støtte borgere eller patienter med traumereaktioner, herunder håndtering af forøget alarmberedskab, dissociation og genoplevelser Forståelse af, hvordan TBT kan implementeres i praksis – i regionalt eller kommunalt regi
Læs mere
Selvbestemmelse i teori og praksis
Kursus

Selvbestemmelse i teori og praksis

Jylland & Sjælland

Vi har sammen med Ib Ravn, ph.d. og lektor ved DPU, Aarhus Universitet, skabt denne kursusdag, hvor vi stiller skarpt på selvbestemmelsesteorien. Teorien bygger på antagelsen om, at psykiske problemer opstår som udslag af frustrerede eller modarbejdede psykologiske behov tidligere i livet.

I løbet af kursusdagen sørger Ib Ravn for, at du får viden om og redskaber til:

Hvordan du hjælper din borger eller beboer med at dække hans/hendes psykologiske behov Hvordan du og dine kolleger systematisk ser tingene fra din borgers/beboers perspektiv, giver valgmuligheder, anerkender følelser, tilbyder struktur m.m. Hvordan mennesker håndterer emotioner, og hvilke konsekvenser disse håndteringsstrategier har Hvordan du er med til at fremme borgerens/beboerens autonomi

Få mere at vide om kursusdagen lige herunder.

Læs mere