Hvad er Metakognitiv Terapi? Få forklaringen her - Seminarer - Hvad er metakognitiv terapi
Ledelse
Artikel

Hvad er Metakognitiv Terapi? Få forklaringen her

Hvad er metakognitiv terapi? Hvem kan den hjælpe? Kan alle lære det? Dette er nogle af de spørgsmål, du får svar på i denne artikel.

metakognitiv terapi

Metakognitiv terapi vinder mere og mere grund i Danmark pga. den gode evidens, den har vist. Men hvad er metakognitiv terapi, hvordan adskiller den sig fra f.eks. kognitiv terapi, og hvem kan terapiformen hjælpe? Det er nogle af de spørgsmål, som vi har bedt Linda Burlan Sørensen om at besvare. Hun er ekspert i metakognitiv terapi og underviser på vores grundkursis i terapiformen. Hun vil i artiklen også komme mere ind på vores grunduddannelse, hvem den henvender sig til, og hvad du får med hjem, hvis du deltager.

Hvad er metakognitiv terapi?

Metakognitiv terapi er en redskabsbaseret behandlingsmetode, som hører under den 3. bølge af kognitive terapier. Denne behandlingsform er transdiagnostisk, hvilket betyder, at den kan anvendes ifm. mange forskellige psykiske problematikker.

Der er tale om en relativt ny retning inden for psykologien, og den er markant anderledes i forhold til de fleste andre psykoterapeutiske traditioner. Hvor man i andre terapiformer tillægger tanker og følelser en stor betydning for individets psykiske trivsel, mener man ud fra en metakognitiv tilgang, at tankernes konkrete indhold ikke spiller en afgørende rolle. Det gør til gengæld, HVAD man stiller op med tankerne eller følelserne.

Det er altså vores respons på egne tanker og følelser, der har en afgørende betydning for vores psykiske liv.

Mange psykologiske vanskeligheder opstår nemlig, når vi fokuserer overdrevent meget på nogle bestemte kognitioner såsom bekymringer, spekulationer, grublerier, symptomtjek, monitorering af inde- eller udefrakommende trusler mm. Dette psykiske fænomen kaldes for CAS (Kognitivt Opmærksomhedssyndrom) og kan findes bag mange psykiske problematikker og primært ifm. angst- og depressionslidelser. Når man får et indblik i, hvordan CAS dannes, kan man gå ind og arbejde aktivt forebyggende ved bl.a. at minimere risikoen for CAS-udvikling – eller retroaktivt ved at minimere eksisterende CAS.

Med andre ord er det helt naturligt og forventeligt at have alt muligt tankemæssigt indhold og herunder tanker, som er negative, påtrængende, urealistiske, irriterende og ikke konstruktive eller katastrofetanker, og dette indhold behøver vi hverken forsøge at fjerne eller eller ændre til noget andet. Til gengæld kan vi med fordel lære at få en fleksibel kontrol over vores opmærksomhed, således at vi selv kan vælge, hvor meget eller hvor lidt fokus udvalgte tanker får. Kort sagt opstår det psykologiske problem ikke grundet nogle bestemte tanker med grundet ineffektive eller problematiske copingsstrategier: Det er IKKE vigtigt, hvad du tænker, men det er afgørende vigtigt, HVAD du stiller op med tanken, når den kommer.

Vi har alle overbevisninger (metaantagelser) om, hvordan tanker, følelser og kognitive processer (fx hukommelse, opmærksomhed, koncentrationsevne osv.) fungerer, eller hvor stor betydning bestemte tanker eller følelser skal have. Det er netop disse overordnede overbevisninger om tanker, følelser og andre psykiske fænomener, metakognitiv terapi beskæftiger sig med.

Se også relevant kursus: METAkognitiv terapi

Hvordan adskiller metakognitiv terapi sig fra kognitiv terapi?

I kognitiv terapi arbejder man hovedsageligt på et objektniveau, hvilket betyder at man arbejder ud fra den antagelse, at tanken/kognitionen er af betydning for den resulterende følelse, og derfor skal de såkaldte uhensigtsmæssige tanker omstruktureres til noget mere hensigtsmæssigt. I metakognitiv terapi anser man hverken tanken eller følelsen som værende problematiske ift. psykisk mistrivsel eller en udviklingen af angst- eller depressionssymptomer.

Det er copingen, der her er afgørende, dvs. hvad man stiller op med den tanke, der måtte dukke op. Man arbejder udelukkende på et metakognitivt niveau, hvor man kigger på metaprocesser såsom: hvorfor fokuserer man overdrevent meget på en bestemt tanke? Kan man reducere den tid, som man bruger på at være i kontakt med disse tanker? Hvad er det følelsesmæssige resultat af fx 5 timers daglige bekymringstanker? Der er fokus på opmærksomhedstræning, således at personen selv kan lære at styre sin opmærksomhed/sit fokus til og fra bestemte tanker.

Er der nogen målgrupper, som metoden passer specielt godt til?

Den metakognitive metode er især virksom ifm. med angst-, stress og depressionsproblematikker. Dette kan forklares med, at de hernævnte tilstande omfatter alle CAS, dvs. en overdreven fokusering på nogle bestemte tankeprocesser som fx bekymringer og grublerier.

Kan du fortælle lidt om formålet med grundkurset?

Formålet er at introducere deltagerne for en ny psykologisk tankegang, som kan betragtes som et paradigmeskift. At arbejde så konsekvent på et metakognitivt niveau er helt unikt og meget anderledes end det, man ellers er vant til at gøre, når man tænker ”terapi”.

Hvem henvender kurset sig til?

Alle, der gerne vil vide mere om denne retning.

Kan metakognitiv terapi læres af alle?

Terapi udøves som regel af uddannede folk (fx psykologer), men alle kan med fordel lære mere om den metakognitive tilgang, eftersom det primært er et bestemt tankesæt, man skal forstå. Der er redskaber, der kan bruges af alle, og de behøver ikke nødvendigvis blive brugt med terapeutisk øjemed. Alle kan være med til at arbejde med opmærksomheden på en bestemt måde samt afhjælpe andre med at forstå, hvordan CAS fungerer, og hvad de evt. selv kan gøre for at minimere det.

Hvad får man med hjem?

Man får en ny viden med hjem; en helt anden måde at tænke psyke og psykiske processer generelt. Desuden får man en hel del redskaber med hjem, og de kan anvendes med det samme. Alle kan anvende disse redskaber samt med fordel dele dem med andre. Det samme gælder den nye viden – denne nye måde at forstå sig selv og andre på.

Se også relevant kursus: METAkognitiv terapi 

Relevante arrangementer

METAkognitiv terapi
Uddannelse

METAkognitiv terapi

Jylland

Med denne interessante uddannelse opnår du grundig indsigt i, hvad den metakognitive tilgang går ud på, og du får konkrete metoder og teknikker til brug i arbejdet med psykisk udsatte borgere. Det hele sker med udgangspunkt i den nyeste forskning om psykoterapi, og du bliver undervist af specialist i metakognitiv terapi, Linda Burlan Sørensen.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
23. socialretlige konference
Kursus

23. socialretlige konference

Jylland

Ønsker du ny viden om og perspektiver på børn og unges vilkår, så tag med på den 23. socialretlige konference. I år er temaerne ”Børns processuelle rettigheder”, ”Ungdomskriminalitetsnævnet” samt ”Overgangen fra barn til voksen”, og du har mulighed for at høre en lang række interessante oplæg og debatter, som giver dig et vigtigt socialretligt indblik i vilkårene for de mest udsatte børn og unge.

Læs mere
Fundraising
Kursus

Fundraising

Jylland & Sjælland

Virkeliggør din projektidé! Med dette kursus sætter vi fokus på fundraising og giver dig viden om og redskaber til, hvordan du:

Sammensætter et strategisk veludført projekt Griber ansøgningsarbejdet an Møder forventningerne til, hvad din projektbeskrivelse skal indeholde Sikrer dig en gnidningsløs ansøgningsproces
Læs mere
Benspænd for mellemledere
Kursus

Benspænd for mellemledere

Jylland & Sjælland

Få mere gennemslagskraft! Som mellemleder skal du kunne lede både opad, nedad, på tværs og indad, og det medfører ofte en række konflikter og benspænd. På denne kursusdag bidrager ekspert i mellemledelse, Annette Klausen Bengtsson, bl.a. med:

Viden om, hvordan du håndterer kritik, så den kan bruges konstruktivt Indsigt i, hvordan magt påvirker hjernen, så du bliver bevidst om faldgruber Viden om, hvordan du håndterer store egoer, så du ikke kommer i klemme mellem chef og medarbejdere Viden om, hvordan du skaber psykologisk tryghed i din organisation, bl.a. ved at skabe en god feedbackkultur
Læs mere