Neuropædagogik har gjort socialpædagogen Kirsten endnu bedre til at se bag om borgernes adfærd - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Neuropædagogik har gjort socialpædagogen Kirsten endnu bedre til at se bag om borgernes adfærd

Seminarer.dk har udviklet et digitalt forløb i neuropædagogik, som fagforeningen Socialpædagogernes Landsforbund (SL) tilbyder deres medlemmer. Læs her om forløbet, og hvad socialpædagog Kirsten Charlotte Nilson fik ud af det.

Af Nana Rafn

Digital Content Manager, Seminarer.dk

neuropædagogik_hænder_med_hjerte

Det altafgørende relationsarbejde i fokus

”Neuropædagogik er relationsarbejde, og uden den gode relation kan vi ikke udføre det arbejde, vi gerne vil. Vi skal kende til borgerens kognitive udfordringer, og hvilken betydning de har. Men vi skal også vide, hvad det enkelte menneske har med i sin livsrygsæk og derigennem afdække borgerens ressourcer og behov og være meget nysgerrige på, hvad der motiverer og giver mening for den enkelte.”

Sådan siger Bente Juul, og hun ved i den grad, hvad hun taler om. Hun er socialpædagog, PD i neuropsykologi, socialfaglig konsulent, supervisor samt VISO-specialist og tilknyttet Hjerneskadecentret i Odense. Gennem mere end 16 år har hun anvendt – og undervist i brugen af – neuropædagogik i arbejdet med mennesker, der har kognitive udfordringer, f.eks. hjerneskader eller demens.

Det har hun bl.a. gjort sammen med sin lige så erfarne kollega Susanne Bommelund, som er fysioterapeut, socialfaglig konsulent og VISO-specialist ved Hjerneskadecentret i Odense.

Nu er de to blevet foreviget på skærmen som en del af et unikt forløb i neuropædagogik. Forløbet er udviklet af Seminarer.dk, som har skræddersyet det til medlemmerne af fagforeningen Socialpædagogernes Landsforening (SL), også blot kendt som Socialpædagogerne.

Forløbet er 100 % digitalt og består dels af en række lektioner, som medlemmerne har adgang til og kan gennemføre, når de har tid og lyst. Lektionerne indeholder bl.a. videooplæg med Bente og Susanne, praksiseksempler, øvelser og refleksionsspørgsmål.

I perioden fra januar til juni 2023 blev e-læringen desuden suppleret af en række online live-sessioner, som medlemmerne af Socialpædagogerne kunne deltage i, hvis de ønskede det.

Et forløb, der fremmer forståelsen af borgerne – og én selv

Samlet set nåede omtrent 1000 socialpædagoger at deltage på live-sessionerne, og én af dem var Kirsten Charlotte Nilson. Hun er ansat i Ærø Kommune og arbejder på et bofællesskab for voksne med fysisk og/eller psykisk handicap.

Fra sit arbejde kendte hun allerede til dele af neuropædagogikken, men var meget interesseret i at lære mere om tilgangen og få det hele sat ind i en faglig ramme. Det kom derfor som kaldet, da Socialpædagogerne begyndte at udbyde forløbet i neuropædagogik, og Kirsten kastede sig straks ud i både de digitale lektioner og live-sessionerne. Heldigvis har hun ikke fortrudt sin beslutning.

”Jeg har virkelig taget meget med mig fra forløbet, selvom jeg i forvejen kendte til neuropædagogik og egentlig brugte nogle neuropædagogiske greb i hverdagen uden at være bevidst om det. Det er altid godt at blive mindet om at se bag om borgernes adfærd, og jeg har fået endnu større forståelse af, hvordan hjernen fungerer, og hvad der sker i borgerne – og i mig selv for den sags skyld”, siger hun og fortsætter:

”Jeg har kollegaer, som arbejder på andre dele af kommunens handicap- og psykiatriområde, og som også har taget forløbet. Vi har alle sammen positive oplevelser med det, så det giver også mening på tværs. Forløbet er meget grundigt, og det, man får med sig, kan rent faktisk overføres til hverdagen. Det kræver selvfølgelig masser af øvelse og italesættelse at få implementeret den neuropædagogiske tilgang i arbejdet, men hvis man lykkes med det, er man langt, og det her forløb er i den grad en god start.”

Neuropædagogiske redskaber serveret i stuen

Forløbet i neuropædagogik er digitalt for at tilbyde størst mulig fleksibilitet for Socialpædagogernes medlemmer. Som socialpædagog kan arbejdstiden variere meget, og det kan derfor være en stor fordel med digitale lektioner, som kan ses, når og hvor det skal være. Af samme grund blev hver live-session også udbudt på tre forskellige tidspunkter af dagen.

”En af de dage, hvor jeg skulle deltage i en live-session, opstod der noget meget vigtigt, som jeg var nødt til at være en del af i stedet. Og der var det utrolig rart, at jeg bare kunne blive flyttet til et andet tidspunkt, så jeg ikke behøvede at gå glip af det faglige indhold”, fortæller Kirsten.

Selvom hun holder meget af traditionelle kursusdage med fysisk tilstedeværelse, har hun opdaget, at digital læring passer rigtig godt til hende.

”Jeg er et meget socialt menneske, så når jeg er ude på en fysisk kursusdag, går jeg ind i diverse samtaler med de andre kursister. Det er dejligt, og fysiske afholdelser skal aldrig stoppe. Jeg har dog opdaget, at jeg bliver enormt fokuseret, når jeg tager digital undervisning, så det er lige før, jeg synes, det er mere effektivt. Der er ikke noget, der tager mit fokus væk fra læringen. Derfor fungerede det også super godt for mig, at forløbet i neuropædagogik var digitalt. Efter arbejde kunne jeg sidde helt uforstyrret hjemme i min stue og modtage undervisning. Det var fedt!”, understreger Kirsten og siger afsluttende:

”Jeg har bare været rigtig glad for forløbet, og det er dejligt, at Socialpædagogerne tilbyder det helt gratis. Når en fagforening tilbyder sådan et forløb til sine medlemmer, er det i den grad en måde både at vise faglighed og løfte faglighed.”

Vil du også have et vigtigt kompetenceløft med et forløb i neuropædagogik?

Hvis du og dine kollegaer ønsker et forløb i neuropædagogik, kan vores konsulenter hjælpe med at tilrettelægge et forløb, som matcher jeres kompetencebehov. I kan f.eks. lade jer inspirere af denne uddannelse i praksisnær neuropædagogik.

Uanset, hvilken form I ønsker jer på et forløb i neuropædagogik, er I meget velkomne til at kontakte konsulenterne helt uforpligtende på 66 15 90 43 eller på [email protected].

Relevante arrangementer

Uddannelse i praksisnær neuropædagogik – Kombineret fysisk & online uddannelse
Uddannelse

Uddannelse i praksisnær neuropædagogik – Kombineret fysisk & online uddannelse

Fyn

Sæt fokus på livskvalitet! Vores uddannelse i praksisnær neuropædagogik tilbyder dig som fagperson muligheden for at lære, hvordan du gennem neuropædagogisk tankegang, strategier og interventioner kan hjælpe borgere med kognitive udfordringer, f.eks. erhvervet- og medfødt hjerneskade, demens mm. 

Uddannelsen er udviklet i samarbejde med underviserne Bente Juul og Susanne Bommelund fra Hjerneskadecentret i Odense. På uddannelsen er fokus på det praktiske arbejde, og den er rettet mod de mange faggrupper, der arbejder med borgere i hverdagen. 

I løbet af uddannelsen får du: 

Viden om og forståelse af den neuropædagogiske tankegang og tilgang – herunder viden om hjernens funktioner, neuropsykologi – og dermed en forståelse af, hvorfor mennesker handler, som de gør  Viden om neuropædagogiske redskaber til brug i din hverdag med borgere ramt af kognitive dysfunktioner  Indsigt i – og afprøvning af – grundlæggende neuropædagogiske analysemodeller og redskaber  Sagssupervision, blandt andet ift. afprøvede strategier og tiltag fra egen praksis samt coaching i forhold til udvikling af nye neurofaglige strategier med henblik på løsning af konkrete problemstillinger  Ubegrænset adgang til digitale lektioner med faglige videooplæg og refleksion, som hjælper dig til at fastholde din viden 
Læs mere
Undgå udbrændthed på jobbet – skab et bæredygtigt arbejdsliv
Uddannelse

Undgå udbrændthed på jobbet – skab et bæredygtigt arbejdsliv

Jylland & Sjælland

Evidensbaseret uddannelse, der giver redskaber til at undgå og reducere stress, udbrændthed, omsorgstræthed og at sænke sygefravær. Aktuel for både medarbejdere og ledere.

På uddannelsen lærer psykolog Anne Dorthe Hasholt dig bl.a.:

Hvorfor du skal opfatte dig selv som det allervigtigste redskab At agere bæredygtigt i relations- og omsorgsarbejde Vejen til ar genvinde/bibeholde balancen i et mentalt krævende job Strategier til at undgå stress, omsorgstræthed og udbrændthed Forskellen på ”slid-empati” og ”bæredygtig empati”
Læs mere
Naturterapi uddannelse: Brug naturen til fysisk, psykisk og social sundhedsfremme
Uddannelse

Naturterapi uddannelse: Brug naturen til fysisk, psykisk og social sundhedsfremme

Jylland & Sjælland

Naturen har et væld af positive effekter på vores fysiske og psykiske velvære, og på denne praksisnære uddannelse lærer du at bruge naturterapi i det sundhedsfremmende arbejde med børn, unge og voksne med psykiske, fysiske eller sociale udfordringer.

Med uddannelsen får du godt med tid i naturen, og derudover bliver du klædt på med:

Redskaber til at organisere, tilpasse og afvikle naturbaserede forløb efter NBMC-metoden til din målgruppe Kompetencer til at inddrage kroppen i det naturterapeutiske arbejde – bl.a. gennem motoriske øvelser, leg og åndedrætsøvelser Teoretisk indsigt i virkningen af at bruge naturen og forskellige naturmiljøer til sundhedsfremme og rehabilitering Viden om effekten af gruppedynamik, narrative fortælleteknikker og evolutionspsykologi Værktøjer til at arbejde med modstandskraft og robusthed i forhold til gruppen og den enkelte deltager

Vil du vide mere om naturterapi uddannelsen? Så finder du meget mere information lige herunder. 

Næste hold i 2025 er åbent for tilmeldinger. Tilmeld dig her på siden.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere