Det altafgørende relationsarbejde i fokus
”Neuropædagogik er relationsarbejde, og uden den gode relation kan vi ikke udføre det arbejde, vi gerne vil. Vi skal kende til borgerens kognitive udfordringer, og hvilken betydning de har. Men vi skal også vide, hvad det enkelte menneske har med i sin livsrygsæk og derigennem afdække borgerens ressourcer og behov og være meget nysgerrige på, hvad der motiverer og giver mening for den enkelte.”
Sådan siger Bente Juul, og hun ved i den grad, hvad hun taler om. Hun er socialpædagog, PD i neuropsykologi, socialfaglig konsulent, supervisor samt VISO-specialist og tilknyttet Hjerneskadecentret i Odense. Gennem mere end 16 år har hun anvendt – og undervist i brugen af – neuropædagogik i arbejdet med mennesker, der har kognitive udfordringer, f.eks. hjerneskader eller demens.
Det har hun bl.a. gjort sammen med sin lige så erfarne kollega Susanne Bommelund, som er fysioterapeut, socialfaglig konsulent og VISO-specialist ved Hjerneskadecentret i Odense.
Nu er de to blevet foreviget på skærmen som en del af et unikt forløb i neuropædagogik. Forløbet er udviklet af Seminarer.dk, som har skræddersyet det til medlemmerne af fagforeningen Socialpædagogernes Landsforening (SL), også blot kendt som Socialpædagogerne.
Forløbet er 100 % digitalt og består dels af en række lektioner, som medlemmerne har adgang til og kan gennemføre, når de har tid og lyst. Lektionerne indeholder bl.a. videooplæg med Bente og Susanne, praksiseksempler, øvelser og refleksionsspørgsmål.
I perioden fra januar til juni 2023 blev e-læringen desuden suppleret af en række online live-sessioner, som medlemmerne af Socialpædagogerne kunne deltage i, hvis de ønskede det.
Et forløb, der fremmer forståelsen af borgerne – og én selv
Samlet set nåede omtrent 1000 socialpædagoger at deltage på live-sessionerne, og én af dem var Kirsten Charlotte Nilson. Hun er ansat i Ærø Kommune og arbejder på et bofællesskab for voksne med fysisk og/eller psykisk handicap.
Fra sit arbejde kendte hun allerede til dele af neuropædagogikken, men var meget interesseret i at lære mere om tilgangen og få det hele sat ind i en faglig ramme. Det kom derfor som kaldet, da Socialpædagogerne begyndte at udbyde forløbet i neuropædagogik, og Kirsten kastede sig straks ud i både de digitale lektioner og live-sessionerne. Heldigvis har hun ikke fortrudt sin beslutning.
”Jeg har virkelig taget meget med mig fra forløbet, selvom jeg i forvejen kendte til neuropædagogik og egentlig brugte nogle neuropædagogiske greb i hverdagen uden at være bevidst om det. Det er altid godt at blive mindet om at se bag om borgernes adfærd, og jeg har fået endnu større forståelse af, hvordan hjernen fungerer, og hvad der sker i borgerne – og i mig selv for den sags skyld”, siger hun og fortsætter:
”Jeg har kollegaer, som arbejder på andre dele af kommunens handicap- og psykiatriområde, og som også har taget forløbet. Vi har alle sammen positive oplevelser med det, så det giver også mening på tværs. Forløbet er meget grundigt, og det, man får med sig, kan rent faktisk overføres til hverdagen. Det kræver selvfølgelig masser af øvelse og italesættelse at få implementeret den neuropædagogiske tilgang i arbejdet, men hvis man lykkes med det, er man langt, og det her forløb er i den grad en god start.”
Neuropædagogiske redskaber serveret i stuen
Forløbet i neuropædagogik er digitalt for at tilbyde størst mulig fleksibilitet for Socialpædagogernes medlemmer. Som socialpædagog kan arbejdstiden variere meget, og det kan derfor være en stor fordel med digitale lektioner, som kan ses, når og hvor det skal være. Af samme grund blev hver live-session også udbudt på tre forskellige tidspunkter af dagen.
”En af de dage, hvor jeg skulle deltage i en live-session, opstod der noget meget vigtigt, som jeg var nødt til at være en del af i stedet. Og der var det utrolig rart, at jeg bare kunne blive flyttet til et andet tidspunkt, så jeg ikke behøvede at gå glip af det faglige indhold”, fortæller Kirsten.
Selvom hun holder meget af traditionelle kursusdage med fysisk tilstedeværelse, har hun opdaget, at digital læring passer rigtig godt til hende.
”Jeg er et meget socialt menneske, så når jeg er ude på en fysisk kursusdag, går jeg ind i diverse samtaler med de andre kursister. Det er dejligt, og fysiske afholdelser skal aldrig stoppe. Jeg har dog opdaget, at jeg bliver enormt fokuseret, når jeg tager digital undervisning, så det er lige før, jeg synes, det er mere effektivt. Der er ikke noget, der tager mit fokus væk fra læringen. Derfor fungerede det også super godt for mig, at forløbet i neuropædagogik var digitalt. Efter arbejde kunne jeg sidde helt uforstyrret hjemme i min stue og modtage undervisning. Det var fedt!”, understreger Kirsten og siger afsluttende:
”Jeg har bare været rigtig glad for forløbet, og det er dejligt, at Socialpædagogerne tilbyder det helt gratis. Når en fagforening tilbyder sådan et forløb til sine medlemmer, er det i den grad en måde både at vise faglighed og løfte faglighed.”
Vil du også have et vigtigt kompetenceløft med et forløb i neuropædagogik?
Hvis du og dine kollegaer ønsker et forløb i neuropædagogik, kan vores konsulenter hjælpe med at tilrettelægge et forløb, som matcher jeres kompetencebehov. I kan f.eks. lade jer inspirere af denne uddannelse i praksisnær neuropædagogik.
Uanset, hvilken form I ønsker jer på et forløb i neuropædagogik, er I meget velkomne til at kontakte konsulenterne helt uforpligtende på 66 15 90 43 eller på [email protected].