Handicap & omsorg
Artikel

Neuropsykologi – En vigtig del af arbejdet som fagprofessionel

Neuropsykologi er vigtigt for fagprofessionelle. Lær om hjernens struktur, funktion, metoder og anvendelse i praksis samt en relevant uddannelse.

Af Seminarer.dk
neuropsykologi_web
Neuropsykologi er et spændende og vigtigt felt inden for psykologi og neurovidenskab, som fokuserer på forholdet mellem hjerne og adfærd. I denne artikel vil vi se nærmere på, hvad neuropsykologi er, hvilke metoder der anvendes inden for feltet, og hvordan det kan bidrage til vores daglige arbejde.

Hvad er neuropsykologi?

Neuropsykologi er en gren af psykologien, der undersøger, hvordan hjernens struktur og funktion påvirker vores tænkning, følelser og adfærd. Dette område kombinerer viden fra psykologi, neurologi og neurovidenskab for at give en dybere forståelse af, hvordan hjernen arbejder og interagerer med vores oplevelser og miljø (Banich & Compton, 2018). Neuropsykologi kan hjælpe os med at identificere og håndtere forskellige kognitive og adfærdsmæssige vanskeligheder, såsom hukommelsesproblemer, opmærksomhedsforstyrrelser, læse- og skrivevanskeligheder samt sociale og følelsesmæssige udfordringer.

Se relevant uddannelse: “Uddannelse i praksisnær neuropædagogik

Metoder inden for neuropsykologi

Der er en række forskellige metoder, der anvendes inden for neuropsykologi, herunder neuropsykologiske test og observationsstudier.

Neuropsykologiske test/undersøgelse er standardiserede målinger, der hjælper med at vurdere en persons kognitive og adfærdsmæssige evner (Lezak et al., 2012). Disse test kan omfatte hukommelsestest, opmærksomhedstest, problemløsningstest og andre kognitive opgaver, der er designet til at måle forskellige aspekter af hjernens funktion.

Observationsstudier involverer undersøgelse af adfærd og interaktioner i forskellige situationer, hvilket kan give indsigt i, hvordan en persons hjernefunktion påvirker deres adfærd i dagligdagen.

Forståelse af hjernens funktion og struktur

Ved at have en grundlæggende forståelse af hjernens funktion og struktur, kan vi som fagprofessionelle bedre forstå de kognitive og adfærdsmæssige udfordringer, vores borgere oplever. Dette kan hjælpe os med at udvikle passende interventioner og strategier, der tager højde for den underliggende hjernefunktion.

Neuropsykologisk viden gør det muligt for os at tage en individuel tilgang til vores borgere. Der kan bruges bruge neuropsykologiske test og observationer til at identificere specifikke styrker og svagheder, hvilket kan hjælpe os med at skræddersy interventioner og støtte, der er mest effektive for den enkelte.

Arbejdet med borgere

For fagprofessionelle, der arbejder med borgere med neurologiske tilstande, såsom hjerneskader, demens eller udviklingsforstyrrelser, er neuropsykologi et centralt område. Ved at forstå de kognitive og adfærdsmæssige konsekvenser af disse tilstande kan vi bedre støtte vores borgere og deres familier i at håndtere udfordringer og skabe et mere støttende miljø.

Tværfagligt samarbejde

Neuropsykologi er et område, der ofte kræver tværfagligt samarbejde mellem forskellige faggrupper, såsom psykologer, neurologer, terapeuter og pædagoger. Som fagprofessionelle kan vi drage fordel af dette samarbejde ved at lære af andres ekspertise og udveksle viden og ressourcer, hvilket kan bidrage til at forbedre vores praksis og støtte vores borgere.

Neuropsykologi er et værdifuldt område at udforske for fagprofessionelle, da det giver værktøjer og viden til at forstå og håndtere adfærdsmæssige og kognitive udfordringer. Ved at integrere neuropsykologiske metoder og viden i vores daglige praksis kan vi tilbyde mere effektiv og individualiseret støtte til vores borgere, arbejde tættere sammen med andre faggrupper og bidrage til en større forståelse af hjernens rolle i adfærd og kognition.

Uddannelse i praksisnær neuropædagogik hos Seminarer.dk

Vil du lære endnu mere om neuropsykologi, så tilbyder vi hos Seminarer.dk uddannelsen “Uddannelse i praksisnær neuropædagogik“. Gennem denne uddannelse får du:

  • Viden om og forståelse af den neuropædagogiske tankegang og tilgang – herunder viden om hjernens funktioner, neuropsykologi – og dermed en forståelse af, hvorfor mennesker handler, som de gør.
  • Viden om neuropædagogiske redskaber til brug i din hverdag med borgere ramt af kognitive dysfunktioner.
  • Indsigt i – og afprøvning af – grundlæggende neuropædagogiske analysemodeller og redskaber.
  • Sagssupervision, blandt andet ift. afprøvede strategier og tiltag fra egen praksis samt coaching i forhold til udvikling af nye neurofaglige strategier med henblik på løsning af konkrete problemstillinger.
  • Ubegrænset adgang til digitale lektioner med faglige videooplæg og refleksion, som hjælper dig til at fastholde din viden.

Ved at deltage i denne uddannelse får du en solid grundlæggende viden og praktiske færdigheder inden for neuropædagogik og neuropsykologi, som vil gøre dig i stand til at styrke din praksis og bedre støtte dine borgere. Læs mere om uddannelsen her!

OBS: Vær opmærksom på, at indholdet i denne artikel ikke reflekterer det præcise indhold i “Uddannelse i praksisnær neuropædagogik”. Læs mere om uddannelsens indhold på arrangementsiden.


Referencer:

Banich, M. T., & Compton, R. J. (2018). Cognitive neuroscience (4th ed.). Cambridge University Press.

Lezak, M. D., Howieson, D. B., Bigler, E. D., & Tranel, D. (2012). Neuropsychological assessment (5th ed.). Oxford University Press.

Relevante arrangementer

Uddannelse i praksisnær neuropædagogik – Kombineret fysisk & online uddannelse
Uddannelse

Uddannelse i praksisnær neuropædagogik – Kombineret fysisk & online uddannelse

Fyn

Sæt fokus på livskvalitet! Vores uddannelse i praksisnær neuropædagogik tilbyder dig som fagperson muligheden for at lære, hvordan du gennem neuropædagogisk tankegang, strategier og interventioner kan hjælpe borgere med kognitive udfordringer, f.eks. erhvervet- og medfødt hjerneskade, demens mm. 

Uddannelsen er udviklet i samarbejde med underviserne Bente Juul og Susanne Bommelund fra Hjerneskadecentret i Odense. På uddannelsen er fokus på det praktiske arbejde, og den er rettet mod de mange faggrupper, der arbejder med borgere i hverdagen. 

I løbet af uddannelsen får du: 

Viden om og forståelse af den neuropædagogiske tankegang og tilgang – herunder viden om hjernens funktioner, neuropsykologi – og dermed en forståelse af, hvorfor mennesker handler, som de gør  Viden om neuropædagogiske redskaber til brug i din hverdag med borgere ramt af kognitive dysfunktioner  Indsigt i – og afprøvning af – grundlæggende neuropædagogiske analysemodeller og redskaber  Sagssupervision, blandt andet ift. afprøvede strategier og tiltag fra egen praksis samt coaching i forhold til udvikling af nye neurofaglige strategier med henblik på løsning af konkrete problemstillinger  Ubegrænset adgang til digitale lektioner med faglige videooplæg og refleksion, som hjælper dig til at fastholde din viden 
Læs mere
MønsterBryder Metoden – hvordan understøtter vi udsatte borgeres mønsterbrud?
Kursus

MønsterBryder Metoden – hvordan understøtter vi udsatte borgeres mønsterbrud?

Fyn

At hjælpe udsatte borgere med at skabe positive forandringer i deres liv kræver tårnhøj faglighed, vedholdenhed og engagement. Kom derfor med på dette kursusforløb med Rolf Eggert og Heidi Achen, hvor du bliver præsenteret for ‘MønsterBryder Metoden’, som er en konkret model til at forstå og arbejde med kommende mønsterbrydere.

I løbet af kursets 2 dage får du:

En teoretisk og praktisk model til at forstå, strukturere og hjælpe udsatte borgere til reel udvikling  Viden om og årsager til udsathed, herunder mønsterbryderteorien The Hero’s Journey som en model til at forstå mønsterbruddets faser  Viden om, hvordan du i praksis understøtter mønsterbruddet med afsæt i borgerens samlede livssituation   Viden om traumers betydning for et menneskes følelser, handlinger og udfordringer – og dine egne reaktioner i mødet med borgeren  Inspiration til et fælles fagligt fundament på arbejdspladsen 
Læs mere
Pause Power og hjernero
Kursus

Pause Power og hjernero

Fyn & Sjælland

Føler du dig ofte presset, overbelastet eller mentalt på overarbejde? Glemmer du at holde pauser, eller har du måske helt opgivet dem?  

Så er denne kursusdag for dig. Du får en inspirerende og lavpraktisk dag med to stærke formidlere inden for arbejdstrivsel og mental sundhed: Pia Hauge og Mads Hyldig. Gennem oplæg, øvelser og refleksion får du konkrete redskaber til at skabe en mere balanceret og bæredygtig arbejdsdag – med ro i hovedet og energi i kroppen. 

 Samlet udbytte for dig og din arbejdsplads: 

Mindre stress og tankemylder  Mere kognitivt overskud til arbejdsopgaverne  Inspiration til  pausekultur, du kan tage med hjem  Bedre koncentrationsevne og mere energi  Mere arbejdsglæde – og overskud til det, der virkelig betyder noget 
Læs mere
Sådan støtter du forældre til et barn med handicap
Kursus

Sådan støtter du forældre til et barn med handicap

Fyn

At blive forælder til et barn med et handicap kan føre mange svære følelser med sig – f.eks. skyld og skam – og hverdagen kan stå på udfordrende situationer.

Som fagprofessionel er det vigtigt, at du kan navigere i forældrenes følelser og behov, og det får du styrket dine kompetencer til på denne kursusdag med Annette Due Madsen, psykolog og familieterapeut, samt Christian Juul Busch, tidligere hospitalspræst .

På dagen opnår du bl.a.:

Viden om den modsatte separationsproces og de ambivalente følelser, som forældre til handicappede børn ofte skal gennemgå Viden om, hvad forældre til børn med særlige behov ofte har brug for i deres kontakt med alle ”systemerne”, herunder kommune, sundhedsvæsen, pædagoger, lærere, aflastningspersonale osv. Praksisnære redskaber til, hvordan du som professionel bedst møder de forældre, der har børn med særlige behov, og hvordan du rummer forældrenes eventuelle frustrationer eller vrede Viden om, hvordan du taler meningsfuldt med forældre om skyldfølelse og skam uden at forøge eller negligere skyldfølelsen Viden om, hvordan du hjælper forældrene med at skabe en god og nyttig narrativ ramme for deres særlige fortælling
Læs mere