Sanseintegrationsproblemer - En guide for fagprofessionelle
Børn & unge
Artikel

Sanseintegrationsproblemer – En guide for fagprofessionelle

Lær om sanseintegrationsproblemer, interventioner og støttestrategier. Læs også om kursusforløbet "Sanseintegrationsvejleder" herunder.

Af Seminarer.dk
Sanseintegrationsproblemer
Sanseintegration er en grundlæggende proces i hjernen, hvor forskellige sanseindtryk fra vores omgivelser bearbejdes og samordnes. Denne koordinering er vigtig for vores evne til at lære, udvikle motoriske færdigheder og regulere vores adfærd (Ayres, 1972). Når sanseintegrationen ikke fungerer optimalt, kan det føre til sanseintegrationsproblemer. Denne artikel vil give en introduktion til sanseintegrationsproblemer og give fagprofessionelle, såsom pædagoger og lærere, en forståelse af, hvordan de kan støtte børn med disse udfordringer.

Sanseintegrationsproblemer – Hvad er det?

Sanseintegrationsproblemer, også kendt som sensoriske bearbejdningsforstyrrelser, opstår, når hjernen har svært ved at organisere og bearbejde sanseindtryk fra vores forskellige sanser såsom syn, hørelse, berøring, smag, lugt, balance og kropsbevidsthed (Bundy & Murray, 2002). Dette kan føre til forskellige udfordringer i hverdagen, herunder problemer med motoriske færdigheder, opmærksomhed, indlæring og adfærd.

Årsager til sanseintegrationsproblemer

Sanseintegrationsproblemer kan have forskellige årsager og påvirker mennesker i forskellig grad. Nogle børn kan have medfødte sanseintegrationsproblemer, mens andre kan udvikle dem som følge af en skade, sygdom eller miljømæssige faktorer. Gener kan også spille en rolle i udviklingen af sanseintegrationsproblemer (Miller et al., 2009).

Tegn og symptomer

Børn med sanseintegrationsproblemer kan vise en række forskellige tegn og symptomer. Disse kan inkludere:

  1. Over- eller underfølsomhed over for sanseindtryk: Nogle børn kan være meget følsomme over for berøring, lyde, lys eller lugte, mens andre måske har nedsat følsomhed og søger stærkere sanseoplevelser.
  2. Motoriske udfordringer: Børn kan have vanskeligheder med grov- og finmotorik, balance og koordination.
  3. Problemer med opmærksomhed og koncentration: Sanseintegrationsproblemer kan gøre det svært for børn at fokusere og koncentrere sig, især i støjende eller kaotiske omgivelser.
  4. Udfordringer med indlæring: Problemer med sanseintegration kan påvirke barnets evne til at tilegne sig nye færdigheder og forståelse af akademiske koncepter.
  5. Adfærdsmæssige problemer: Børn med sanseintegrationsproblemer kan udvise udfordrende adfærd som reaktion på overvældende sanseoplevelser eller frustration over deres vanskeligheder.

Støtte og interventioner

For at kunne støtte børn med sanseintegrationsproblemer er det vigtigt, at fagprofessionelle som pædagoger og lærere forstår barnets individuelle behov og tilpasser deres tilgang derefter. Nogle af de mest effektive interventioner og støttestrategier inkluderer:

  1. Sansevenlig miljø: Skabe et læringsmiljø, der tager højde for barnets sensoriske behov, kan gøre en stor forskel. Dette kan inkludere at reducere baggrundsstøj, dæmpe belysning og tilbyde adgang til sansestimulerende materialer og aktiviteter.
  2. Struktur og rutine: Børn med sanseintegrationsproblemer kan have gavn af en struktureret og forudsigelig hverdag, da dette kan hjælpe dem med at føle sig mere trygge og forberedte på, hvad der skal ske.
  3. Terapeutisk støtte: Ergoterapeuter og fysioterapeuter med specialviden inden for sanseintegration kan tilbyde målrettet støtte og interventioner, der hjælper barnet med at udvikle og forbedre deres sensoriske og motoriske færdigheder.
  4. Samarbejde med forældre: Det er vigtigt at arbejde tæt sammen med forældrene og dele observationer, erfaringer og strategier for at kunne tilbyde en konsekvent og effektiv støtte både i skolen og derhjemme.

Sanseintegrationsproblemer kan have en stor indvirkning på barnets trivsel, læring og udvikling. Det er derfor vigtigt, at fagprofessionelle er opmærksomme på disse udfordringer og er i stand til at tilbyde passende støtte og interventioner. Ved at skabe et sansevenligt miljø, tilbyde struktur og rutine, samarbejde med terapeuter og forældre, kan pædagoger og lærere hjælpe børn med sanseintegrationsproblemer med at opnå deres fulde potentiale og trives i deres hverdag.

Yderligere ressourcer og kursusforløb

For at øge din viden og ekspertise inden for sanseintegration, kan det være en god idé at deltage i relevante kurser og seminarer. Seminarer.dk udbyder kursusforløbet “Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst“, hvor du vil opnå:

  • Teoretiske og praktiske kompetencer til at differentiere forskellige sensoriske udtryk fra hinanden
  • Konkrete metoder og redskaber til at undersøge den sensoriske forståelse
  • Konkrete metoder og redskaber til at undersøge nervesystemets aktivitetsgrad og amygadala-sensitivitet
  • Kompetencer til at tilrettelægge relevant og bæredygtig pædagogisk intervention i pædagogisk kontekst med udgangspunkt i den enkeltes sensoriske behov, samt til at evaluere interventionens effekt og justere tiltag
  • Konkrete praktiske øvelser til at understøtte interventionens sigte

Vær opmærksom på, at indholdet i denne artikel ikke reflekterer indholdet af kursusforløbet “Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst. Læs mere om indhold og udbytte her.


Referencer

Ayres, A. J. (1972). Sensory integration and learning disorders. Western Psychological Services.

Bundy, A. C., & Murray, E. A. (2002). Sensory integration: A. Jean Ayres’ theory revisited. In A. C. Bundy, S. J. Lane, & E. A. Murray (Eds.), Sensory integration: Theory and practice (2nd ed., pp. 3-33). F. A. Davis Company.

Miller, L. J., Anzalone, M. E., Lane, S. J., Cermak, S. A., & Osten, E. T. (2009). Concept evolution in sensory integration: A proposed nosology for diagnosis. American Journal of Occupational Therapy, 61(2), 135-140.

Relevante arrangementer

Konference om psykologisk tryghed
Kursus

Konference om psykologisk tryghed

Fyn

Vær med, når vi slår dørene op til en inspirerende dag med fokus på psykologisk tryghed i selskab med nogle af Danmarks førende eksperter på området. Oplev Christian Ørsted, Rikke Høgsted, Henrik Tingleff, Louise Dinesen, Vibeke Lunding-Gregersen, Jan Nielsen og Sarah Møller Lundberg. 

Dagens oplæg dykker ned i:

Hvorfor psykologisk tryghed er så afgørende at etablere og opretholde Hvilke benspænd og faldgruber der er ift. at skabe psykologisk tryghed Hvordan du kan understøtte psykologisk tryghed fra individ til team- og organisationsniveau

 

Læs mere
Natur & trivsel – Få konkrete redskaber til at arbejde sundhedsfremmende i praksis
Kursus

Natur & trivsel – Få konkrete redskaber til at arbejde sundhedsfremmende i praksis

Sjælland

Kom med på dette kursus, hvor du får indsigt i naturens positive indvirkning på vores krop og psyke, og lær at anvende evidensbaserede metoder til at fremme trivsel gennem naturbaserede aktiviteter.

Kurset kombinerer teori og praktiske øvelser og klæder dig på til at integrere naturen i dit daglige arbejde med sundhed og trivsel.

På kurset lærer du bl.a.:

At forstå naturens betydning for mental og fysisk sundhed gennem evolutionspsykologi og forskning Hvordan du planlægger aktiviteter, der styrker fællesskab og opmærksomhed i naturen Praktiske øvelser som sanseaktiviteter, opmærksomhedstræning og naturbaseret bevægelse
Læs mere
Sorg og tab hos mennesker med udviklingshandicap
Kursus

Sorg og tab hos mennesker med udviklingshandicap

Jylland

Få indsigt og praktiske redskaber til at støtte mennesker med udviklingshandicap i deres sorgproces og til at skabe trygge rammer for de svære samtaler om tab. Mange med udviklingshandicap bærer på en usynlig sorg over tab og adskillelser i hverdagen, og det kræver viden og forståelse at opdage og lindre denne sorg.

På dette kursus får du bl.a.:

Viden om, hvordan sorg opleves og udtrykkes hos mennesker med udviklingshandicap Praksisnære pædagogiske redskaber som OmSorgsplaner til samtale og støtte Indsigt i, hvordan du bedst vejleder og støtter pårørende i sorg

Dagens ekspert, hospitalspræst Line Rudbeck, vil guide dig i, hvordan du bedst støtter både borgerne og deres pårørende i deres sorgarbejde.

Tilmeld dig kurset, og bliv klædt på til at tage hul på de svære samtaler og støtte mennesker i sorg.

Læs mere