Artikel: Selvkontrol og selvregulering hos børn kan og bør trænes
Kurser og efteruddannelse for lærere
Artikel

Selvkontrol og selvregulering hos børn kan og bør trænes

Læs her hvorfor det er vigtigt at træne børns selvkontrol og selvregulering, og hvordan du griber det an i praksis.

Af Seminarer.dk
Selvregulering og selvkontrol hos børn

Derfor er selvregulering hos børn vigtigt

Anders spæner rundt og hopper op og ned hele tiden. Han har meget svært ved at holde fokus, og han forstyrrer ofte andre omkring sig. Når pædagogen taler, afbryder Anders altid eller sidder uroligt på sin plads. Anders har mangel på selvkontrol og har svært ved selvregulering. Men der er hjælp at hente – og den bør gives.

For selvkontrol og selvregulering hos børn kan og bør trænes. Og evnen til selvkontrol er en særdeles vigtig forudsigelse for, hvordan det vil gå barnet i fremtiden. Evnen til selvkontrol og selvregulering kan nemlig bidrage positivt til barnets udviklingsbetingelser, trivsel, selvværd og evne til at indgå i sociale sammenhænge.

Forskning viser f.eks., at børn med selvkontrol klarer sig bedre i skolen og har mindre fravær. De tager også længere uddannelser senere i livet og sammenlignet med børn med lidt selvkontrol bliver de både sundere og gladere. Derudover er de som voksne bedre til at klare stress, konflikter og modgang – og de besidder langt højere selvværd end personer med lav selvkontrol.

Så der er god grund til at investere tid i at øve børn og unges selvkontrol og evne til selvregulering. Men hvor starter du?

Se også vores populære kursus:Styrk børns selvregulering“. I spidsen for kurset står specialist i børneneuropsykologi Nanna Kruuse.

Sådan styrker du selvreguleringen hos dit barn

Det hele starter i dialogen mellem dig som voksen og barnet. Hvordan griber du situationen an, når barnet er udfordret, og hvordan anerkender du det, når barnet gør noget godt? Det er vigtigt, at barnet ikke altid vælger den lette løsning, men bliver i stand til at være i en svær situation og håndtere frustration.

Ved at udsætte glæde ved at bruge selvkontrol lærer du barnet, at det er gavnligt, at vi kontrollerer os selv. Et eksempel på dette kan være at købe en lille pose slik om onsdagen og give barnet et valg: Han kan spise den lille pose nu eller få en stor pose fredag. Hvis han spiser den lille pose nu, får han ingenting fredag, når resten af familien får fredagsslik. Her bliver forholdet mellem selvkontrol og belønning testet, og barnet lærer, at han får mere ud af at udsætte glæden, og at han er i stand til at være i situationen til trods for, at han måske gerne vil have slikket nu.

Se også vores artikel: Hvad skumfiduser kan lære os om selvkontrol

Når barnet så er udfordret på f.eks. at sidde stille, kan du lave samme øvelse. Sammen kan I lave et mål. Hvis barnet sidder og læser i 30 min, så sker der noget positivt. Her lærer barnet at være i den svære situation og tolerere frustrationen over at sidde stille. Barnet lærer også, at hvis det lykkes, så får han en belønning, f.eks. at få lov til at komme ud og spille fodbold, når læsningen er gjort.

Jo mere denne selvkontrol trænes, desto nemmere bliver det for barnet både nu og i fremtiden. Og det er nøglen til en vellykket udvikling, hvor man har styr på ens impulser.

Vil du lære endnu mere om børn selvregulering?

Se vores populære kursus “Styrk børns selvregulering” med specialist i børneneuropsykologi Nanna Kruuse.

Dette kursus er målrettet fagfolk, der arbejder pædagogisk med børn i alderen 5-9 år. Fokus ligger på at styrke børns selvregulering, en kritisk evne for deres trivsel, udvikling, selvværd og sociale relationer. Selvregulering omfatter at styre egne tanker, adfærd og følelser, herunder evnen til at håndtere impulser og stærke følelser som vrede.

Kurset giver deltagerne dybdegående viden om selvregulering og de udfordringer, der kan opstå i reguleringen. Deltagerne lærer, hvordan de kan støtte børnene gennem leg og aktiviteter, der fremmer selvregulering, og introduceres til medieret læringserfaring. Det inkluderer også træningsteknikker og øvelser, der kan tages med hjem og afprøves i praksis.

Kurset veksler mellem teori og praktiske øvelser, hvilket øger sandsynligheden for, at deltagerne kan anvende det indlærte i deres arbejde. Dette kursus tilbyder en omfattende tilgang til selvregulering og understreger vigtigheden af denne kompetence i et barns liv. Kurset er særligt relevant for pædagoger og andre fagfolk, der søger at forbedre deres evner til at støtte børn i deres følelsesmæssige og sociale udvikling.

Kurser til dig der arbejder med børn og unge

På vores side “Kurser og efteruddannelse for pædagoger” har vi samlet alle kurser og uddannelser til dig som arbejder professionelt med børn og unge. Vi har bl.a. kurser om selvregulering, ADHD, autisme, angst sanseintegration, stress hos børn og meget mere.

Vil du have et tilpasset læringsforløb om selvregulering for hele din organisation?

Vores konsulentafdelingen kan også hjælpe med skræddersyning af et forløb eller en kursusdag, så du og dine kollegaer får nøjagtig den viden og de redskaber, I har behov for.

Du kan kontakte konsulentafdelingen på 66 15 90 43 eller på mail [email protected].

Relevante arrangementer

Styrk børns selvregulering
Kursus

Styrk børns selvregulering

Jylland & Sjælland

Selvregulering er en særdeles vigtig kompetence, og derfor er det af stor betydning, at børn får den rette hjælp, når de er udfordret på evnen til selvregulering.

Vi tilbyder derfor dette givende kursus, hvor du bl.a. opnår:

Viden om, hvad selvregulering er – og hvorfor den har så stor betydning for børns trivsel, udviklingsbetingelser og sociale relationer Viden om reguleringsproblematikker, herunder en forståelse af, hvad der skal være til stede for, at et barn kan regulere sig selv Kendskab til, hvordan du understøtter barnets evne til selvregulering gennem konkrete lege og aktiviteter, herunder en introduktion til medieret læringserfaring Konkrete træningsteknikker og øvelser, der er lige til at tage med hjem og afprøve

I spidsen for kurset står specialist i børneneuropsykologi Nanna Kruuse. 

På grund af stor efterspørgsel, så genudbyder vi dette kursus til efteråret 2024. Læs mere og tilmeld dig her på siden.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Bliv certificeret børne-stressvejleder
Digital uddannelse

Bliv certificeret børne-stressvejleder

Varighed: Ca. 70 timer. Lær fra fysioterapeut Pernille Thomsen & psykolog Charlotte Bjerregaard, og bliv certificeret bio-psyko-social børne-stressvejleder.

Efter stressvejleder uddannelsen vil du bl.a. kunne: 

 Spotte børn og unge, som reagerer med diverse stresssymptomer  Forklare børn og unge om symptomer og løsninger på en letforståelig måde  Afhjælpe noget af den stress, som det enkelte barn/den unge oplever og tale med barnet/den unge på en bedre måde 

Stressvejleder uddannelsen består af 4 digitale moduler, og de byder bl.a. på videooplæg med underviserne, redskaber til print, tests, refleksionsøvelser og praksiseksempler. Efter 4. modul er der desuden fysisk supervision.

Vi godkender din tilmelding hurtigst muligt, og du vil ofte have adgang inden for 1 arbejdsdag.

Læs mere
Forstå dit barns reaktioner på et uhensigtsmæssigt miljø
E-læring (til private)

Forstå dit barns reaktioner på et uhensigtsmæssigt miljø

Varighed: ½ time.Tag denne digitale lektion, hvor du som forælder/pårørende bliver klædt på til at forstå og afhjælpe dit barns symptomer på et miljø – f.eks. i børnehaven eller skolen – som overbelaster barnets sind og nervesystem. 

PRIS: 240 kroner ekskl. moms – 300 kroner inkl. moms. Adgang i 1 år fra købsdato.

Du bliver undervist af fysioterapeut Pernille Thomsen og psykolog Charlotte Bjerregaard. Sammen er de ophavskvinder til begrebet “Søhestemad”. 

Lektionen varer ca. 30 minutter (afhængig af antallet af klik og pauser). For den bedste oplevelse anbefaler vi, at du ser lektionen på en computer eller tablet. 

Læs mere
Misbrugsproblematikker på opholdsstedet – sådan løser I dem
Kursus

Misbrugsproblematikker på opholdsstedet – sådan løser I dem

Mange opholds- og bosteder må – selvom det på papiret ikke nødvendigvis er deres opgave – forholde sig til borgere med misbrugsproblematikker. Så hvordan kan du som en del af det pædagogiske personale forebygge og håndtere misbrug, så du og dine kollegaer kan nå i mål med handleplanerne – til gavn for både borgerne og jer?

Dét er omdrejningspunktet for dette kursus med Christopher Schmitz, klinisk behandler og leder af behandlingsstedet Komphash.

Han sørger for, at dine kompetencer bl.a. bliver skærpet gennem:

Viden om, hvorfor hash ikke er forenelig med realiserede handleplaner Indsigt i, hvordan afvikling af hashmisbrug er nøglen til afvikling af andre samtidige misbrug Forklaringen på, hvorfor klassiske løsninger på at tackle hashmisbruget ikke virker Viden om konkrete behandlingsværktøjer, der kan bruges forebyggende til at undgå misbrug på opholdsstedet, samt viden om hvordan behandlingsværkøjerne omsættes i og forstærker det pædagogiske arbejde Testede værktøjer til at passe på dig selv og (gen)finde energien i det pædagogiske arbejde
Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere