Sine søgte kompetencemidler og blev en uddannelse rigere - Seminarer
Kurser og efteruddannelse for lærere
Artikel

Sine søgte kompetencemidler og blev en uddannelse rigere

Overvejer du at søge om kompetencemidler fra en fond, men er du i tvivl om processen? Så læs med her, hvor Sine Christensen fortæller om sin oplevelse med at søge via Den Statslige Kompetencefond. Nederst i artiklen finder du også en tjekliste til din ansøgningsproces.

Af Nana Rafn

Digital Content Manager hos Seminarer.dk

kompetencemidler_kvinde_ved_computer
Yes, der var det!

Du har spottet et kursus eller en uddannelse, som giver dig lige netop den viden og de redskaber, du har brug for i dit arbejde, og der er stadig ledige pladser.

Men så får du set prisen, og i det samme rammer virkeligheden som en våd klud i ansigtet: De kroner og ører, som din arbejdsplads har afsat til kompetenceudvikling, er for længst rullet ud af sparegrisen. Tilbage står en sulten gris og øffer slukøret.

Så hvad gør du for ikke at blive lige så nedslået? Jo, du kan f.eks. søge om kompetencemidler via en af de mange forskellige kompetencefonde, så din arbejdsgiver potentielt kan sende dig af sted på kursus/uddannelse og få hele eller dele af prisen refunderet. Fondene tæller bl.a. Den Statslige Kompetencefond og Den Kommunale Kompetencefond.

Vi har talt med adjunkt og uddannelses- og erhvervsvejleder Sine Christensen, som ad flere omgange har søgt kompetencemidler gennem Den Statslige Kompetencefond – bl.a. til vores uddannelse til certificeret børne-stressvejleder, som hun fik midler til.

Her fortæller hun om sin oplevelse med ansøgningsprocessen og giver undervejs gode tips til, hvordan du kan gribe din egen ansøgningsproces an.


Jeg blev færdiguddannet fra Syddansk Universitet i 2008, og siden 2011 har jeg været vejleder på Kold College, hvor jeg også er gymnasielærer. Med mig har jeg flere forskellige uddannelser og kurser, men i de senere år har der være en del situationer, hvor jeg har tænkt, at jeg havde brug for noget specifik viden om børn og unges trivsel, særligt stress. Så uddannelsen til børne-stressvejleder er virkelig relevant i mit arbejde, og derfor satte jeg mig for at se, om jeg kunne få kompetencemidler til at deltage på den. Når man er i det offentlige, er der ikke altid så mange penge til kompetenceudvikling, så det er virkelig godt at kunne søge om midler.

Hvordan greb du din ansøgningsproces an?

Jeg læste grundigt om uddannelsen til børne-stressvejleder, og så gik jeg til min leder og fortalte hende, at jeg havde et behov i mit arbejde, som jeg syntes, uddannelsen talte lige ind, og at jeg gerne ville søge kompetencemidler gennem Den Statslige Kompetencefond. Inden jeg talte med hende, havde jeg undersøgt, hvornår fonden åbnede næste gang og havde i det hele taget styr på forarbejdet. Min leder kunne heldigvis også se meningen med uddannelsen, så hun gav grønt lys til, at jeg søgte om midler. Dernæst gik jeg ind og lavede min ansøgning på fondens hjemmeside, for den kan sagtens laves i forvejen, så den bare ligger klar.

For at være sikker på at både jeg og min leder huskede datoen for, hvornår fonden åbnede, lavede jeg et par påmindelser i min kalender. På den måde kunne jeg både minde hende om det dagen før og på selve dagen, så jeg var helt sikker på, at hun havde tid til at sidde klar og godkende min ansøgning, når fonden åbnede. Det er ikke noget, der kan vente til senere, for man ved aldrig, hvor mange der søger, så det er vigtigt, at lederen sidder klar, når der bliver åbnet.

Hvordan har du oplevet ansøgningsprocessen?

Samtlige gange har jeg faktisk oplevet, at det har været nemt at ansøge, for jeg har ikke skullet komme med lange beskrivelser af kurset/uddannelsen eller lignende. Når man søger gennem Den Statslige Kompetencefond, handler det derimod i høj grad om at vinge nogle punkter af. Man skal bl.a. angive et link til den læringsaktivitet, man søger kompetencemidler til, og oplyse start- og slutdatoen samt prisen.

Da jeg søgte om midler til børne-stressvejlederuddannelsen, var der brug for, at jeg bekræftede antallet af moduler på uddannelsen, så jeg fik en besked fra fonden. Det har jeg ikke prøvet før, men jeg havde 12 timer til at bekræfte, så det var jo helt fint, og det var ikke svært. Det er i det hele taget mit indtryk, at medarbejderne ved fondene er virkelig søde til at hjælpe, hvis man har spørgsmål, og hvis de har brug for noget, skal de nok sige til.

Uddannelsen til børne-stressvejleder er i høj grad digital, og man kan selv bestemme, hvornår man tager den digitale undervisning. Der er derfor ikke en formel start- og slutdato, så hvad oplyste du i din ansøgning?

Jeg regnede lidt på tingene og fandt en startdato, der virkede realistisk i forhold til, hvornår jeg kunne forvente svar fra fonden. Og det samme gjorde jeg med slutdatoen. Jeg så på, hvornår det var realistisk, at jeg havde deltaget i den fysiske supervision på uddannelsen, og hvornår jeg kunne forvente svar på min eksamensopgave, og så valgte jeg en dato ud fra det, og det var helt fint for fonden.

Uddannelsen er ikke på listen over forhåndsgodkendte læringsaktiviteter. Oplevede du, at der var noget særligt, du skulle være opmærksom på i den forbindelse?

Nej, for der er også puljepenge til aktiviteter uden for listen. Så længe man holder sig inden for den beløbsgrænse og det antal timer, som fonden har angivet, kan det godt lade sig gøre at søge.

[Godkendelsesprocessen kan dog vare lidt længere, når der ikke er tale om en forhåndsgodkendt uddannelse, da den pågældende fond skal tage stilling til den specifikke aktivitet, red.]

Har du nogen sidste gode tips til andre, der vil søge om kompetencemidler?

Nogle gange kan det være en rigtig god idé at lave forhåndsaftaler med det kursus- eller uddannelsessted, som udbyder den aktivitet, man er interesseret i. Det er ikke altid, man på forhånd ved, om man kan få midler til at deltage, men mange steder er de rigtig søde til at lade en reservere en plads, indtil man har fået svar fra fonden.

I virkeligheden er det bare at kaste sig ud i det. I værste fald er det virkningsløst, og i bedste fald får man godkendt sin ansøgning og kan komme ud og lære nyt, så man står stærkere i sit arbejde.

Har du set et arrangement hos os, som du er interesseret i, men ved du endnu ikke, om du får tildelt kompetencemidler? Så kontakt os på [email protected] eller 66 15 90 43 – så prøver vi at finde en god løsning

Tjeklisten til dig, der vil søge om kompetencemidler

  • Hav styr på den grundlæggende information om den læringsaktivitet, du er interesseret i
  • Find ud af, hvilken kompetencefond du har mulighed for at søge igennem, hvad fondens specifikke krav og puljebeløb er, og hvornår den åbner for ansøgninger
  • Tal med din leder om dit kompetenceønske – og hav evt. en motiveret ansøgning klar til ham/hende
  • Giver din leder grønt lys til, at du kan søge om midler? Dejligt! Husk at tjekke, om din leder på forhånd bør oprette sig som bruger hos den givne fond, så det ikke skal gøres, når fonden åbner
  • Lav din ansøgning i god tid, hvis det er muligt, så den ligger klar i fondens system og blot skal godkendes
  • Sørg for at minde din leder om, hvornår fonden åbner, så han/hun er klar til at godkende din ansøgning. Vær opmærksom på, at det nogle steder også er et krav, at din TR underskriver din ansøgning

Relevante arrangementer

Bliv certificeret børne-stressvejleder
Digital uddannelse

Bliv certificeret børne-stressvejleder

Varighed: Ca. 70 timer. Lær fra fysioterapeut Pernille Thomsen & psykolog Charlotte Bjerregaard, og bliv certificeret bio-psyko-social børne-stressvejleder.

Efter stressvejleder uddannelsen vil du bl.a. kunne: 

 Spotte børn og unge, som reagerer med diverse stresssymptomer  Forklare børn og unge om symptomer og løsninger på en letforståelig måde  Afhjælpe noget af den stress, som det enkelte barn/den unge oplever og tale med barnet/den unge på en bedre måde 

Stressvejleder uddannelsen består af 4 digitale moduler, og de byder bl.a. på videooplæg med underviserne, redskaber til print, tests, refleksionsøvelser og praksiseksempler. Efter 4. modul er der desuden fysisk supervision.

Vi godkender din tilmelding hurtigst muligt, og du vil ofte have adgang inden for 1 arbejdsdag.

Læs mere
Kognitiv terapi uddannelse
Uddannelse

Kognitiv terapi uddannelse

Fyn

Denne uddannelse kvalificerer dig til at anvende kognitiv adfærdsterapi, som er én af de mest evidensbaserede og effektive metoder til behandling af psykiske og psykosociale problemstillinger.

Uddannelsen er udviklet i samarbejde med cand.psych.aut. Anne Dorthe Hasholt og består af to semestre, så du selv kan bestemme din uddannelses varighed og faglige dybde.

På denne kognitiv terapi uddannelse får du bl.a.:

Indføring i kognitiv adfærdsterapis teori, strømninger og terapeutiske metoder Viden om kognitionspsykologi og neuropsykologi Træning i kognitive metoder, bl.a. kognitiv analyse og omstrukturering Øvelse i at agere i den særlige rolle som kognitiv facilitator

Hvert semester indeholder ca. 40 timers undervisning fordelt på fysiske og digitale kursusdage.

Læs mere
Psykologisk tryghed: Bliv certificeret Practitioner med The Fearless Organization Scan
Uddannelse

Psykologisk tryghed: Bliv certificeret Practitioner med The Fearless Organization Scan

Jylland & Sjælland

Bliv certificeret i værktøjet The Fearless Organization Scan, så du kan være med til at styrke den psykologiske tryghed i din organisation og derigennem skabe bedre resultater, mere læring og større jobtilfredshed.

Dine undervisere på forløbet er Christian Ørsted, dansk ekspert i psykologisk tryghed, samt Sarah Møller Lundberg, som har bred erfaring med at styrke kommunikationskompetencer, der løfter den psykologiske tryghed.

Seminarer.dk er partner med “The Fearless Organization Scan” og er den eneste danske udbyder af forløbet.

Nye hold i efteråret 2024 – tilmeld dig her på siden. 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Misbrugsproblematikker på opholdsstedet – sådan løser I dem
Kursus

Misbrugsproblematikker på opholdsstedet – sådan løser I dem

Mange opholds- og bosteder må – selvom det på papiret ikke nødvendigvis er deres opgave – forholde sig til borgere med misbrugsproblematikker. Så hvordan kan du som en del af det pædagogiske personale forebygge og håndtere misbrug, så du og dine kollegaer kan nå i mål med handleplanerne – til gavn for både borgerne og jer?

Dét er omdrejningspunktet for dette kursus med Christopher Schmitz, klinisk behandler og leder af behandlingsstedet Komphash.

Han sørger for, at dine kompetencer bl.a. bliver skærpet gennem:

Viden om, hvorfor hash ikke er forenelig med realiserede handleplaner Indsigt i, hvordan afvikling af hashmisbrug er nøglen til afvikling af andre samtidige misbrug Forklaringen på, hvorfor klassiske løsninger på at tackle hashmisbruget ikke virker Viden om konkrete behandlingsværktøjer, der kan bruges forebyggende til at undgå misbrug på opholdsstedet, samt viden om hvordan behandlingsværkøjerne omsættes i og forstærker det pædagogiske arbejde Testede værktøjer til at passe på dig selv og (gen)finde energien i det pædagogiske arbejde
Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere