Uddannelsen klæder dig på til rollen som socialfaglig/faglig koordinator, så du metodestærkt kan:
- styrke implementering og faglig udvikling i din organisation
- facilitere netværksmøder og sagsdrøftemøder
- skabe forandring gennem dine kolleger
- igangsætte SKAL-opgaver, som kolleger og medarbejder forventes at udføre
- sparre med kolleger om deres tilgang og opgavevaretagelse
- støtte anvendelse og udbredelse af inddragende metoder
- navigere fornuftigt i de krydspres, udsatheder og dilemmaer, der kan følge med en koordinatorrolle, der ofte skal forhandles løbende med omgivelserne og dermed kan udfordre dig personligt
Form
Uddannelsen består af 3 moduler over 7 dage. Forløbet er baseret på aktionslæring, hvor der på modulerne arbejdes med afsæt i konkrete cases, ligesom der mellem modulerne forventes arbejdet med metoder og cases i egen organisation. Forløbet sigter dertil mod at etablere netværk mellem deltagerne – dels gennem øvelser og sparring på modulerne og hjemmearbejde mellem undervisningsgangene.
Du skal forvente at arbejde aktivt med metoder og cases i din organisation før og efter forløbets moduler.
Udbytte - gennem forløbets tre moduler får du:
- Kompetence til at implementere og udvikle løsningsfokuseret praksis, herunder kollegial supervision omkring faglige problemstillinger
- Redskaber til at sikre øget robusthed og handlekraft i rollen som koordinator, forandrings- og implementeringsagent med flere konkrete greb til at håndtere og manøvrere i den dynamiske situation, som mange koordinatorer står i
- Mulighed for at indgå i et sparrings- og videndelingsnetværk med andre fagpersoner med tilsvarende rolle og vilkår, som du kan trække på under og efter forløbet
- Generel teoretisk og praktisk indføring i det løsningsfokuserede mindset og metode, herunder systemiske, anerkendende og ressourceorienterede metoder, SOS/de fire søjler, inddragende netværksmøder, skalaer og spørgsmålstyper
- Markant løft af din løsningsfokuserede faglighed målrettet efter dine ønsker og behov
- Styrket kompetence til at planlægge og facilitere inddragende netværksmøder, herunder anvende netværkskortlægning, skalaspørgsmål og evne til at sortere bekymringer og beskrive forandringer i et hverdagssprog, alle kan forstå
- Evne til at beskrive og anvende skalaer og spørgsmålstype
Tidligere deltagere udtaler:
“Jeg har fået flere brugbare værktøjer til at arbejde som koordinator. Arbejdet med drejebøger er et godt eksempel.” Cecilie Andersen, læringsvejleder, Helsingør Kommune.
“Det er en rigtig god og brugbar uddannelse, som man kan gå hjem og bruge- og det har en effekt.” Ane Hamilton, Center for Integration, Skanderborg Kommune.