Sådan lykkes du med co-teaching og kollektiv mestring strækker sig over 5 mødegange fordelt på 3 hele kursusdage samt 2 kortere onlinesessioner, hvor de 2 onlinesessioner fungerer henholdsvis som en introducerende opstartsession og en midtvejsstatus. Mellem kursusdagene får du mulighed for at lave en konkret prøvehandling i egen praksis.
Ud over de 5 mødegange får du ubegrænset adgang til 8 læringsfilm om co-teaching i teori og praksis. Filmene omhandler centrale fokusområder i co-teaching, og du kan benytte filmene både før, under og efter dit kursusforløb.
Dag 1: Introduktion og formål - online kursusopstart fra kl. 14.00-14.45
- Formålet med co-teaching
- Formålet med kollektiv mestring
- Introduktion til og anvendelse af læringsfilm om co-teaching
- Forventningsafstemning: Hvad håber I at få ud af kursusforløbet?
Formålet med onlinesessionen er: At give dig en introduktion til forløbet, til de faglige områder og de 8 læringsfilm, samt en overordnet deltager-forventningsafstemning (Du vil ca. 2 uger før onlinesessionen modtage en mail med to spørgsmål til forventningsafklaring, du skal svare på).
Dag 2: Co-teaching - fysisk kursusdag fra kl. 9.30-16.30
- Co-teaching: afgrænsning og afklaring
- Forudsætningerne for co-teaching
- Roller og kompetencer hos medarbejderne
- Co-teachingstrukturer og konkrete co-teachingværktøjer, der kan bruges direkte i din praksis
- Inklusion og elevernes forskellige behov i samme undervisningslokale
Formålet med dagen er: At du bliver bevidst om vigtigheden af at arbejde med forudsætningerne for co-teaching, at du får viden om co-teachingkompetencer og roller og får indblik i, hvordan du kan arbejde med det fysiske læringsmiljø. Herudover får du konkrete redskaber og skabeloner, du kan anvende i din praksis.
Dag 3: Kollektiv mestring – fysisk kursusdag 9.00-16.00
- Psykologisk tryghed og professionel tillid
- Hvad kendetegner et velfungerende team? Refleksioner og øvelser over gensidige forventninger til teamsamarbejdet
- Konkrete redskaber til understøttelse af det professionelle samarbejde med fokus på elevernes deltagelsesmuligheder
- Strategi for implementering af co-teaching og kvalificeret samarbejde
- Aktionslæring, planlægning og sparring i forhold til egne prøvehandlinger
Formålet med dagen er: At få præsenteret teorierne bag kollektiv mestring og med udgangspunkt i kerneopgaven at få viden om kollektiv mestring. Gennem øvelser, videndeling og cases får du praktiske strategier og redskaber til at fremme kollektiv mestring og kvalificeret samarbejde. Derudover får du tid og sparring i forhold til at lægge en strategi for co-teaching på din arbejdsplads og planlægge din prøvehandling.
Dag 4: Midtvejsstatus – online kl. 14.00-15.45
- Videndeling af gyldne øjeblikke fra din co-teaching i praksis
- Refleksion over ”bump på vejen”
Formålet med onlinesessionen er: At lave en midtvejsevaluering og en videndeling, så du kan regulere din praksis og få sparring på de emner, du har behov for samt få mulighed for at gøre brug af andres erfaring.
Dag 5: Videndeling, inspiration og implementering – fysisk kursusdag kl. 9.00-16.00
- Kontekst og samarbejde, opfølgning på de to første dage og arbejde med øvelser og dine egne prøvehandlinger. Fokus på, hvad du går hjem og gør i egen praksis. Der bliver mulighed for sparring med hinanden og med underviser Charlotte Andersen om konkrete cases fra egen praksis
Formålet med dagen er: Erfaringsopsamling, sparring og inspiration til eget arbejde med co-teaching og kollektiv mestring og implementering på egen skole.
Læringsdagene struktureres med vekselvirkning mellem oplæg, refleksionsøvelser og arbejdsprocesser, der knytter sig tæt til din praksis.
Læringsfilm
Når du melder dig til kursusforløbet, får du adgang til 8 læringsfilm om Co-teaching i teori og praksis med læringskonsulent hos Aalborg Universitet, Lisbeth Ramonn Vesterheden, som underviser. De 8 film behandler hvert deres tema inden for co-teaching og indeholder teoretisk gennemgang, praksiseksempler og refleksionsspørgsmål til praksis. Filmene bruges som fagligt ståsted igennem kursusforløbet, og du kan benytte dem både før, under og efter kursusforløbet.
Fokus i læringsfilmene:
Film 1: Teori og praksis
Film 2: Hvem co-teacher?
Film 3: Planlægning af co-teaching
Film 4: Gennemførelse af co-teaching
Film 5: Evaluering af co-teaching
Film 6: Elever med forskellige behov i samme undervisningslokale
Film 7: Hvordan kommer vi godt i gang?
Film 8: Opmærksomhedspunkter
Målgruppe
Kursusforløbet henvender sig til lærere, vejledere, pædagoger, skoleledere og konsulenter på børne- og ungeområdet, der er optaget af at styrke og kvalificere samarbejdet omkring co-teaching og inkluderende praksis samt af hele den pædagogiske samtale om mellemformer.