Alle nyheder
Artikel

Goleman: ADHD-diagnoser kan reduceres ved brug af træning i at fokusere

Amerikansk psykolog peger på at antallet af børn med ADHD diagnoser kan reduceres ved brug af mindfulness. Læs mere i artiklen her!

mindfulness adhd

Artiklen er udgivet i 2014


Antallet af ADHD-diagnoser er stigende. Den amerikanske psykolog David Goleman retter de skarpe skyts mod voksne, der forsøger at presse børnene til at være ældre, end de er, samtidig med at den voksne ikke forstår, hvordan hjernen udvikler sig i løbet af et helt liv. Han peger på, at det kan bære en del af skylden, når vi oplever, at antallet af børn med en ADHD-diagnose er vokset.

Se vores ADHD uddannelse med Doktor Russell Barkley

‘Vores evne til at fokusere på os selv, på andre og på verden som helhed er en kombination af arv og miljø, men mest miljø. For eksempel, børn med ADHD får måske det prædikat, fordi de voksne ikke indser, at det center i hjernen, der styrer evnen til at holde fokus, fortsætter dets udvikling fra fødsel til midt i 20’erne. Så når nogle voksne mener, at 7-årige skal opføre sig som 12-årige, giver de dem diagnosen ADHD. ’

Coleman mener at vi, ved at træne børnene til at kunne fokusere, kan hjælpe mange til at undgå en diagnose som ADHD.

‘Hvis man lærer børn at fokusere og træner dem i det, kan vi hjælpe dem med at koncentrere sig, når de skal. Vi kan sagtens lære vores børn disse evner’

Se mere om at lære at holde fokus:

Ud over at nedbringe antallet af ADHD-diagnoser i skolen, og dermed antallet af medicinerede børn og unge, mener den amerikanske psykolog samtidig, at der i evnen til at fokusere også ligger en vigtig pointe i forhold til børns udvikling.

Se vores ADHD uddannelse med Doktor Russell Barkley

‘Evnen til at fokusere er også kernen i det at kunne holde fokus på langsigtede målsætninger og gå efter dem på trods af bump på vejen. Dette er essentielt for ethvert skridt mod et større mål og en stor del af den emotionelle intelligens.’

Samtidig mener han at kunne bevise, at evnen til at fokusere på en enkelt ting uden at blive distraheret – såkaldt  kognitiv selvkontrol – er en meget bedre indikator for, hvor godt personen vil klare sig i det moderne samfund. En bedre indikator end f.eks. IQ og familiens rigdom.

‘Et andet ord for selvdisciplin er kognitiv kontrol, som er evnen til at fastholde fokus på en enkelt ting, der er vigtig i øjeblikket, uden at blive distraheret. Eksempelvis det at lave lektier før PS4’eren bliver tændt. Denne evne har vist sig at være bedre til at forudse et barns finansielle succes og helbredsmæssige tilstand i 30’erne end IQ eller familiens økonomiske kår*’

Læs hele interviewet med David Goleman

Se vores ADHD uddannelse med Doktor Russell Barkley


*Dette er fra en amerikansk undersøgelse

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere