Alle nyheder
Artikel

Børn har brug for et sprog om vrede

Det er almindeligt, at børn er vrede i perioder. Men er situationerne tilbagevendende, kan barnets forhold til forældre og andre børn køre fast og barnets vrede skaber problemer for det. De har det man kan betegne som problemvrede. De børn skal have hjælp til at håndtere deres vrede. Neuropsykolog Anne Vibeke Fleischer, der har skrevet to […]

adhd vredesudbrud børn

Det er almindeligt, at børn er vrede i perioder. Men er situationerne tilbagevendende, kan barnets forhold til forældre og andre børn køre fast og barnets vrede skaber problemer for det. De har det man kan betegne som problemvrede. De børn skal have hjælp til at håndtere deres vrede. Neuropsykolog Anne Vibeke Fleischer, der har skrevet to bøger om børn og vrede, peger på at børn med problemvrede har brug for et sprog til at udtrykke deres vrede.

Se også relevant kursus: Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn

»Børn har brug for et sprog om vreden, hvis de skal lære at udtrykke vreden anderledes, og det sprog skal voksne give dem. Børn mangler som udgangspunkt den bremse, der gør, at de kan vurdere situationen og finde en passende handling«, forklarer hun. Børn har brug for ordene, hvis de skal kunne vurdere omfanget af en situation, forklarer Anne Vibeke Fleischer.

»Det, vi skal have børn til, er at sige, at de er pissehamrende sure på storebror, og at de har lyst til at slå ham i maven, men at de lige tænker over, hvad de kan gøre i stedet. De skal lære at tænke: Han kom til at vælte mit tog, det kan rejses op igen, så pyt med det, eller: Han trådte på min bil, nu er den gået i stykker, og jeg er meget ked af det. På den måde kan de lære at afpasse deres handlinger til følelsen«.

Det dårlige mønster skal brydes

Skal du bryde det dårlige mønster, startes indsatsen ikke, når barnet er i det røde felt, siger Anne Vibeke Fleischer. »Det nytter ikke at begynde at tale, når barnet er kogende. Så skal man afslutte situationen hurtigt«

Empati er vejen frem

Den kontroversielle familieterapeut Jesper Juul peger også på de voksnes ansvar for at hjælpe de børn, hvor deres vredesudbrud er skadelige for udviklingen af relationer til omverdenen.

Han efterlyser mere empati og knap så meget konsekvens pædagogik i værktøjskassen hos de personer der omgås børn med problemvrede:

“Lærerne går galt i byen, fordi de i generationer har lært, at løsningen på alle konflikter er klare regler og konsekvenser. Det har aldrig hjulpet på anden måde, end at det har givet lærerne et alibi for at gnide deres nederlag af på eleverne. Alternativet hedder empati – både evnen og viljen til empati – og så hjælper det selvfølgelig at vide, at et verbalt/fysisk aggressivt barn bare er et ulykkeligt barn, som længes efter tillid og en udstrakt hånd.”

Fakta om problemvrede:

  • Vrede er en helt basal og god følelse – og en naturlig del af børns læringsproces.
  • Når børn får vredesudbrud flere gange om ugen og reagerer alt for hurtigt med alt for store reaktioner over selv små ting i forhold til barnets alder, kalder vi det problemvrede.
  • Ca. 10 % af alle børn under 8 år har det der kaldes problemvrede.

Se også relevant kursus: Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere