Klar, start, uddannelsesparat - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Klar, start, uddannelsesparat

Hvad betyder det at være uddannelsesparat, og hvordan vi ved, om nogen er det? Læs mere i denne artikel.

Inklusion

Hvad vil det sige at være uddannelsesparat?

Klar, start, uddannelsesparat. Sådan lyder skudsmålet for en stor del af de unge, som påbegynder en uddannelse i dag. Og det er godt. Det er faktisk rigtig godt. Men, og der er et men, der er fortsat for mange, som dropper ud af uddannelsessystemet uden at færdiggøre en uddannelse.

På nuværende tidspunkt er det tilfældet for 50.000 unge under 30 år. Af disse har ni ud af ti ikke en erhvervskompetencegivende uddannelse, og tre ud af fire har alene deres folkeskole. En del af dem, der dropper ud, har desuden inden uddannelsesstart været på kontanthjælp, og efter afbrudt uddannelse indfinder de sig igen i jobcentret.

Hvad betyder så det? Det betyder bl.a., at der både i beskæftigelses- og uddannelsessystemet bruges mange ressourcer på at forberede og afklare de unge samt forsøge at fastholde de unge i uddannelse, uden at det ender med at de gennemfører en sådan.

Vi behøver ikke minde os selv om vigtigheden af at få de unge ud af den offentlige forsørgelse, få dem i gang med en uddannelse og sørge for, at de gennemfører en uddannelse. I stedet skal vi rette opmærksomheden mod, hvad det betyder at være uddannelsesparat, og hvordan vi ved, om nogen er det? Ikke mindst, når det fremstår som et så centralt begreb i den nye kontanthjælpsreform.

Funktionsbeskrivelse – et nyt screeningsværktøj

Vi har derfor bedt cand.psyk. og specialist i klinisk børneneuropsykologi, Helle Kjærgaard, som er en af ophavskvinderne til et nyudviklet screeningsværktøj, om at uddybe begrebet uddannelsesparathed samt introducerer os for mulighederne i det nye screeningsværktøj Funktionsbeskrivelse. Helle Kjærgaard forklarer:

I dag er begrebet uddannelsesparathed bredt ud fordi det drejer sig om en vurdering af forudsætninger i forhold til enhver mulig ungdomsuddannelse. Dermed er de krævede forudsætninger for at klare en uddannelse blevet meget forskellige. En kvalificeret vurdering stiller derfor krav til et særdeles godt kendskab til det samlede uddannelsestilbud, de specifikke måder de enkelte uddannelser er skruet sammen på samt ikke mindst til den enkelte unge. Vurdering af uddannelsesparathed er således i sin essens en vurdering af mulige match mellem de forskellige tilbud og den unge.

Med materialet ”Funktionsbeskrivelse” er der udviklet et hjælperedskab for den enkelte sagsbehandler, vejleder eller mentor når han/hun skal udvide sit konkrete kendskab til den unges kognitive funktioner og hermed øge muligheden for at lave realistiske vurderinger og match mellem uddannelsestilbud og unge. Materialet kan desuden anvendes og fungere som et led i et udviklingsarbejde med den enkelte unge. Materialet bygger bro mellem moderne viden om hjernens funktion og læringsmåder og den konkrete praksis med uddannelsesparathedsvurdering.

Materialet består af 3 dele:

  1. Første del som er en teoretisk præsentation af forskningen inden for vurderingen af forudsætninger for læring/uddannelse og gennemgår de kognitive funktioner og deres betydning for at få succes med uddannelse.
  2. Et skema, hvor den unge besvarer en række konkrete spørgsmål om vedkommendes funktion. Sproget i materialet er relativt enkelt og skemaet kan læses af unge med et læsestandpunkt svarende til ca. 5 klasse. Resultaterne fra skemaet kan danne en baggrund for samtaler med den unge om personlige styrker og svagheder og derudover opkvalificere de match man kan lave mellem ung og uddannelsestilbud.
  3. En praktisk guide til hvordan man kan arbejde med kognitive styrker og svagheder således at selv unge med kognitive udfordringer kan klare en uddannelse.

At være, eller ikke at være uddannelsesparat

Er parathed noget man er, noget man gøres til eller noget man selv aktivt skaber sammen med andre? Det er vigtige sondringer og selvfølgelig er der ingen enkle løsninger på den enorme udfordring, vi står over for. Men det giver god mening at tale om, at unge skal være uddannelsesparate.

Det afgørende er, hvordan vi tager højde for de unges forskellige forudsætninger for at lære. Hvordan vi tænker udvikling, forandring og læring for bedst at vejlede og støtte den unge igennem en uddannelse. Og hvordan vi sørger for, at forløb og uddannelse matcher den unges behov og ressourcer. For tænk på, at paratheden skal fungere i resten af deres liv.

 

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere