Udtalelser: Diagnose eller opdragelse - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Udtalelser: Diagnose eller opdragelse

Efter fyldte huse på vores første hold, genudbyder vi kurset "Diagnose eller opdragelse?". I denne artikel får du udtalelser fra deltagere på det første hold af dette eftertragtede kursus.

Nyt Ungdomskriminalitetsnævn
I marts 2018 afholdte vi første hold af vores eftertragtede kursus “Diagnose eller opdragelse?” for fyldte huse. Interessen var så stor, at vi har valgt at genudbyde kurset, som starter til september. Du finder de nye datoer her. Dagen modtog en evaluering på 1,3 for det faglige indhold på en skala fra 1-5, hvor 1 var det bedste, så der var ingen tvivl om, at dagen var en succes.

Vi fik nogle af deltagerne til at komme med deres udtalelser fra dagen. Læs dem nedenunder.

Udtalelser

Rigtig god veksling mellem teori og praksis. Dagen var bygget godt op med en grundforståelse for hjernen og diagnoser og efterfølgende et bud på hvordan det ser ud når det ikke er diagnose men opdragelse. Jeg syntes også vi fik nogle værktøjer med til selve arbejdet og dialogen med de “markante” forældre.
Jeg syntes jeg blev meget klogere og rigtig godt undervist den første halve dag og nok mere underholdt den sidste halvdel.
Jeg syntes der var lidt presset med pladsen i selve foredragslokalet men ellers fungerede det perfekt med modtagelse, forplejning mm.

Jeg syntes det var enormt relevant og brugbart den teori der var omkring hjernens udvikling i forhold til for tidlig fødsel og den manglende udvikling der også kan opstå når der er tale om adoption. Desuden syntes jeg det var meget bekræftende at det er bevist at flere hænder/tilgængelige voksne er med til at forbedre hjernens udvikling. Derfor giver det så god mening at være mere end en i klasseværelset og vores samtænkning ikke nødvendigvis altid behøver at være store projekter eller ture ud af huset mm. “Bare” det at der er flere opmærksomme voksne har en positiv effekt.

Spændende og inspirerende foredrag. Dejligt med nye input og viden, som kan bruges i praksis i arbejdet med børn og forældre.

Passende varighed – og fine pauser.
God forplejning.

Kurset var rigtig godt, begge oplægsholdere var skarpe, morsomme og meget gode til at formidle deres ekspertviden så det var til at forstå og relatere til. Emnet var desuden også rigtig givende og spændende.

Kursusholderne var venlige og hjælpsomme.Det var nogle gode engagerede foredragsholdere, som formidlede godt ved at variere mellem teori og praksis.

1.del med Ann-Elisabeth Knudsen var især interessant ved denne vekselvirkning mellem teori/praksis. Som kursist kunne jeg i den teoretisk gennemgang sætte ansigter på udfordringer i min professionelle praksis, og få en forståelse af de mekanismer der er på spil i det enkelte barn.

2.del med Rikke Yde Tordrup bar præg af mange eksempler fra egen person som markant forælder.
Det var bestemt også interessant at se problemstillinger fra forældrenes synspunkt, og brugbart at høre om vigtigheden af at undgå synsninger, men derimod at argumentere ud fra en teoretisk baggrund.

Vil du også med?

Lyder dagen som noget for dig, så kom med den 10. september 2018 på Scandic Sydhavnen, København eller den 14. september 2018 på Scandic Silkeborg. Læs mere om dagen her. 

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere