Kompetenceudviklingsforløb er vigtige for kompetenceudvikling er en proces. Og det handler om langt mere end undervisning i ny forskningsbaseret viden og evidensbaserede metoder. For at få det optimale ud af jeres kompetenceudviklingsmidler – og sikre, at I får mere ud af jeres kompetenceudviklingsforløb end de ca. 10%, som forskningen peger på, er udbyttet, (Wahlgren, 2015) – kræver det imidlertid en strategisk og målrettet indsats fra såvel ledelse som medarbejdere – både før, under og efter uddannelsesaktiviteterne.
Kom godt fra start med et kompetenceudviklingsforløb
- Start med at få overblik over de kompetencer organisationen allerede råder over i forhold til de organisatoriske strategier og målsætninger på området, og afdæk i samarbejde med medarbejderne organisationens kompetencebehov. Fælles forståelse for og forventningsafstemning omkring fremtidens opgaver og de kompetencer det kræver, øger ejerskab og dermed motivationen til forestående kompetenceudviklingsforløb på alle niveauer i organisationen.
- Når I planlægger og gennemfører kompetenceudviklingstiltag – interne som eksterne – så sørg for at arbejde systematisk med opfølgning på, hvordan I bedst omsætter den nye viden til handling i praksis. Det handler blandt andet om at opbygge de rette organisatoriske rammer, der aktivt understøtter implementeringen og forankring af den nye viden og færdigheder såvel under som efter endt uddannelse.
I Seminarer.dk har vi specialiseret os i at rådgive kommuner og institutioner om det at arbejde strategisk med kompetenceudvikling, og vi har mange praksisnære og letomsættelige redskaber til arbejdet før, under og efter uddannelsesforløb. Er I interesseret i et uforpligtende møde, hvor vi bl.a. kan yde sparring i forhold til afdækning af jeres behov for kompetenceudvikling, så kontakt os på telefon 6615 9043 eller [email protected].