Alle nyheder
Artikel

Den blinde plet i Danmark – vold i hjemmet

Signe M. Hegestand er klinisk psykolog med speciale i mennesker udsat for psykisk vold. Læs her nogle af hendes tanker om forekomsten af psykisk og fysisk vold i danske hjem og indsatsen over for denne vold.

Af Signe M. Hegestand, klinisk psykolog
psykisk_vold_hånd_over_mund
Danmark er et fredeligt land, her har vi det godt. Vi er ordentlige mennesker, der passer på de ældre, syge og børnene. Her kan vi få hjælp, hvis vi får brug for det. Det er i hvert fald den fortælling, vi har om vores lille land. For virkeligheden viser sig at være en helt anden inden for voldsområdet.

En undersøgelse fra Børns Vilkår (april 2022)* viser, at danske børn oplever vold i hjemmet. Hvert 5. barn (22%) i de danske 8. klasser svarer således ja til, at de har været udsat for vold inden for hjemmets fire vægge. Dét på trods af at det i 25 år har været ulovligt for forældre at slå deres børn.

Ifølge undersøgelsen oplever de danske skolebørn i endnu højere grad den meget mere subtile og usynlige voldsform, psykisk vold. Her er det 25% af de danske 8. klasseelever, der svarer ja til at have oplevet denne type vold. Det drejer sig bl.a. om, at de gentagne gange bliver nedgjort eller mødt med tavshed. Det er et højt tal – ikke mindst med tanke på, at psykisk vold siden 2019 har været strafbar i Danmark.

Vi ved desuden, at ganske mange børn vokser op i hjem, hvor de er vidner til disse voldsformer. I 2012 blev det således estimeret, at ca. 28.000-30.000 børn under 15 år kan have været vidner til vold mod deres mor**. En undersøgelse fra VIVE udgivet i 2022 viser desuden, at ca. 82.000 kvinder og 43.000 mænd årligt er udsat for fysisk, psykisk, seksuel og/eller økonomisk vold af en nuværende eller tidligere partner***. Undersøgelsen viser derudover, at psykisk vold er den mest udbredte form for vold.

Se relevant kursus: Psykisk vold: Forstå & hjælp børn udsat for psykisk vold

Faktaboks_psykisk_vold

Regeringen er kommet med et ambitiøst udspil i form af en handlingsplan mod partnervold, og den skærper, at volden er et samfundsproblem, som skal løses i fællesskab. Men hvordan gør vi det? Hvordan opdager vi overhovedet vold, som måske ikke efterlader synlige tegn? Vi ved, at volden i alle dens former har meget voldsomme konsekvenser for den udsatte, men også for dem, som er vidner til den. Ikke kun på det psykiske plan, men for helbredet i det hele taget og bl.a. også i forbindelse med tilknytning til arbejdsmarkedet og økonomiske ressourcer.

Så er vi klædt på til at løfte denne opgave – at løse den danske voldsproblematik? Gennem mit arbejde har jeg haft en del kontakt til fx kommuners familieafdelinger og Familieretshuse, og jeg må desværre sige, at der ofte mangler viden, der mangler kompetencer, der mangler tid. Dynamikken i et psykisk voldeligt forhold er enormt kompleks, og det kræver indgående viden om vold, psykopatologi og reaktioner hos den udsatte at kunne hjælpe borgere udsat for vold. Nogle gange kan man som fagperson ende som en brik i dette komplekse og dysfunktionelle spil. Så det er forståeligt, at vi ikke har været bedre til at spotte volden.

Som samfund er vi nødt til at tage det alvorligt nu og sætte ressourcer af til efteruddannelse af en lang række af faggrupper – for det er ikke kun politiet og psykologer, der kan løfte denne opgave. Der er brug for lægerne, pædagogerne, socialrådgiverne, advokaterne, lærerne og mange andre. De møder børnene og forældrene, og de skal som fagpersoner være klædt godt på til at kunne skelne mellem ”almindelig” mistrivsel og så mistrivsel, som bunder i fysisk og/eller psykisk vold. De skal være klædt på til kunne gå ind i undersøgende samtaler med borgerne og skal kunne skelne mellem forskellige former for konflikter – hvornår er det dysfunktionelt, og hvad gør man, hvis det er?

Jeg håber inderligt, at vi her i Danmark i fællesskab vil løfte denne opgave, og jeg håber, at der følger ressourcer med – ikke kun økonomiske, men også tidsmæssige.

Se relevant kursus: Psykisk vold: Sådan støtter du mennesker i at bryde ud af psykisk vold og genopbygge sig selv

Tegn på vold mod børn

  • Børn får søvnbesvær
  • Børn får svært ved at regulere sig selv følelsesmæssigt
  • Fravær hos børn

Fysiske tegn på vold mod voksne

  • Mavepine og hovedpine
  • Ændring i kropsvægt

Psykiske tegn på vold mod voksne

  • Meget lavt selvværd
  • Svingende humør
  • Depression
  • Søvn- og koncentrationsbesvær
  • Angst

Sociale tegn på vold mod voksne

  • Isolation
  • Mister netværk
  • Har svært ved at fastholde tilknytning til arbejde eller uddannelse
  • Tegn på kontrol fra partneres side – fx at partneren altid vil deltage i møder og undersøgelser

Kilder:

*Børns Vilkår, ‘Vold mod børn’, 2022. https://bornsvilkar.dk/vold-mod-boern/

**Socialstyrelsen, ‘Børn og unge udsat for vold’. https://socialstyrelsen.dk/voksne/vold-i-naere-relationer/viden-om-vold/hvem-bliver-udsat-for-vold/born-og-unge-udsat-for-vold

***VIVE, ‘Partnervold i Danmark’, 2022. https://www.vive.dk/da/udgivelser/partnervold-i-danmark-2020-17358/

Relevante arrangementer

Psykisk vold: Forstå & hjælp børn udsat for psykisk vold
Kursus

Psykisk vold: Forstå & hjælp børn udsat for psykisk vold

Fyn

Hvordan spotter du, om et barn eller en ung bliver udsat for eller er vidne til psykisk vold? Og hvordan kan du bedst hjælpe de børn og unge, som har psykisk vold tæt inde på livet? Dét dykker vi ned i på denne kursusdag sammen med psykologerne Sidsel Linnet og Maria Højer Nannestad.

Når du deltager på kurset bliver dine kompetencer bl.a. udvidet med:

Viden om tvingende kontrol, og hvordan den genkendes i børn og unges adfærd og reaktioner   Viden om, hvad det betyder for børn og unges udvikling at vokse op i en familie, hvor en voksen bruger vold mod en anden   Et spørgeskema/opmærksomhedspunkter om børn og unges hjælpebehov (en hjælp til at præcisere, hvor bekymrede vi skal være)   Konkrete samtaleøvelser/redskaber til samtale med børn og unge, der lever med psykisk vold   Ideer og bud på, hvordan du kan beskrive egne observationer og vurderinger til myndigheder 
Læs mere
Psykisk vold: Sådan støtter du mennesker i at bryde ud af psykisk vold og genopbygge sig selv
2-dages kursus

Psykisk vold: Sådan støtter du mennesker i at bryde ud af psykisk vold og genopbygge sig selv

Fyn

Kom med inden for på dette praksisnære 2-dageskursus, hvor du får viden og redskaber til at støtte mennesker fanget i voldelige relationer.

Du bliver undervist af psykolog Anne Dorte Hasholt, som sørger for, at du bl.a. bliver klædt på med kompetencer til at:

genkende tegn på psykisk vold spotte og synliggøre subtile mønstre som gaslighting, forvirring og kognitiv dissonans og hjælpe borgeren tilbage til egen virkelighed arbejde professionelt med ambivalens, sorg, skyld, skam og identitetstab støtte borgeren i at skabe klarhed, træffe beslutninger, sætte grænser og tage nye skridt – både før, under og efter et brud tilrettelægge sikre og etisk forsvarlige støtteforløb, der skaber reel forandring

Få mere at vide om indholdet og dit udbytte lige herunder

Læs mere
Skolevægring – Bag om ufrivilligt skolefravær
3-dages kursus

Skolevægring – Bag om ufrivilligt skolefravær

Fyn

Skolevægring/ufrivilligt skolefravær kan have et utal af årsager, og hvis du skal hjælpe børn, som oplever, at det er svært at komme i skole, og ikke mindst, hvis du arbejder med at forebygge skolefravær, er du nødt til at kunne arbejde med komplekse og kontekstuelle årsagsforklaringer, praksisnære redskaber og undersøgelse af skolekontekst.

På dette 3-dages kursus bliver du undervist af ph.d. i pædagogisk psykologi Tine Basse Fisker, der bl.a. sikrer, at du opnår:

Refleksioner og nye perspektiver på egen praksis

Opmærksomhed på, hvilke teoretiske perspektiver man kan forstå skolefravær ud fra

Praksisnære redskaber til, hvordan du kan arbejde forebyggende ved at rette fokus på klassens og skolens sociale, fællesskabende, didaktiske og organisatoriske kontekst

Praksisnære redskaber til, hvordan du sikrer dig, at du får barnets egne perspektiver med i løsningen af de problematikker, der ligger til grund for fraværet

Ideer og gensidig inspiration til tiltag, skolen kan iværksætte, så barnet støttes i at komme i skole igen

Praksisafprøvninger af mikrointerventioner undervejs i kursusforløbet

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Pædagogisk behandlingsarbejde med udsatte børn og unge
Digital uddannelse

Pædagogisk behandlingsarbejde med udsatte børn og unge

Varighed: 6-7 timer. Med forløbet sørger Henriette Lieblein Misser bl.a. for, at du får viden om tilknytningsmønstre, ADHD, angst, anbringelse og samvær samt pædagogiske tilgange. Få 6-7 timers læring fordelt på 43 digitale lektioner.

Tager du hele forløbet, har du desuden mulighed for at tilkøbe en eksaminationsdel, hvor du får online supervision af Henriette Misser og derefter skriver en eksamensopgave.

[Digital uddannelse] Fuld uddannelse inkl. supervision og eksamination: Pris: 6.500 kr. ekskl. moms. [Digital uddannelse] Fuld uddannelse UDEN supervision og eksamination: Pris: 4.000 kr. ekskl. moms [TILKØB] Supervision og eksamination: Pris: 2.500 kr. ekskl. moms

Du har adgang til alle digitale lektioner i 3 år fra købsdato.

Læs mere