Alle nyheder
Artikel

Ali Alawadi lærer fra verdens førende ADHD-ekspert

Ali Alawadi har udskiftet sit arbejde som folkeskolelærer med en hverdag som leder af en socialpædagogisk virksomhed specialiseret i bl.a. ADHD. Nu er han i gang med at supplere sin viden om ADHD ved at tage uddannelsen til certificeret ADHD-vejleder, hvor underviseren er ingen ringere end førende ADHD-ekspert, Dr. Russell Barkley. Læs her om Ali Alawadis oplevelse med uddannelsen.

Af Nana Rafn

Digital Content Manager hos Seminarer.dk

mand_online_læring_om_adhd
I 2018 fik Ali Alawadi sine eksamenspapirer i hånden og kunne kalde sig folkeskolelærer. Det varede dog ikke længe, før det var noget andet end klasselokaler, whiteboards og viskelædere, der trak i ham. Han kunne mærke en indre ild, som brændte for at gøre en forskel for børn og unge på specialområdet.

Han søgte derfor mere og mere i denne retning og var på et tidspunkt så heldig at skulle stå i spidsen for en række enkeltmandsforløb med elever med særlige behov.

Det gav så god mening. Der var elever i de forløb, som i begyndelsen ingen selvtillid havde, men som endte med at være et helt andet sted. Nogle af dem har jeg stadig kontakt med, selvom det er flere år siden, og jeg kan høre på dem, at det stadig betyder meget for dem at have været med i forløbene. Det er vildt at tænke sig, at jeg har været med til at plante et frø, som har vokset sig til et træ. På grund af de forløb er der en gruppe børn og unge, som nu ved, at der findes nogle i verden, som tror på dem og synes, at netop dét, de kan, er vigtigt”, fortæller Ali Alawadi, da jeg ringer til ham.

Med tiden er han flyttet helt væk fra skoleområdet og har især arbejdet på forskellige botilbud. I 2021 tog han dog det helt store spring, da han åbnede dørene til Auta, som er et vikarbureau samt støtte- og specialkorps på specialområdet, hvor der samarbejdes med specialskoler, botilbud og direkte med kommunerne.

Hos Auta har de specialiseret sig i autisme og ADHD, og det kræver selvfølgelig, at de konstant er opdateret på den nyeste viden om de to diagnoser. Derfor er Ali Alawadi i skrivende stund i gang med at drive Auta videre frem, samtidig med at han tager uddannelser ved siden af arbejdet. Én af disse er den digitale uddannelse til certificeret ADHD-vejleder.

I Auta samarbejder vi med psykiatrisk sygeplejerske Pia Kjær Rolander, som driver opholdsstedet Maglesøhus. Hun blev for nogle år siden udpeget som en af de dygtigste psykiatriske sygeplejersker i Danmark på ADHD-området, så hun er virkelig god at sparre med. På et tidspunkt nævnte jeg for hende, at jeg savnede en uddannelse, som kunne give mig en endnu dybere forståelse af ADHD. Hun pegede på Seminarer.dk’s uddannelse til certificeret ADHD-vejleder, og så blev jeg jo nysgerrig, forklarer Ali Alawadi med et lille grin.

Han fandt snart efter frem til uddannelsesbeskrivelsen og kunne se, at der var ét bestemt navn, som gik igen i teksten: Dr. Russell Barkley.

Jeg gik i gang med at se videoer med Dr. Barkley på YouTube for at få mere at vide om, hvem han er, og i min tur rundt på nettet opdagede jeg, at bl.a. ADHD-foreningen henviser til ham. Jeg kunne hurtigt fornemme, at der her er en fagperson, som virkelig ved, hvad han taler om i relation til ADHD. Han har skrevet så mange bøger og artikler om emnet og har så meget anerkendelse som professor. Der var ganske enkelt ikke så meget at rafle om – og særligt ikke når det er en uddannelse, hvor man bliver certificeret af ham, en af verdens førende ADHD-forskere. Det bliver ikke bedre”, lyder det begejstret i den anden ende af telefonen.

Det fangede også Ali Alawadi, at der foruden Dr. Barkley – som er den primære underviser – er en række danske eksperter som medundervisere på uddannelsen. Det er bl.a. psykolog Bo Hejlskov Elvén, fysioterapeut Pernille Thomsen og overlæge Per Hove Thomsen.

Fra mit arbejde på botilbudsområdet har jeg set, at de bedste teams ofte er dem, der er tværfaglige. Så det er fedt, at underviserne på uddannelsen har forskellige baggrunde og vinkler på ADHD, fortæller han og uddyber:

Det er måske særligt vigtigt i forbindelse med de forskellige behandlingsmetoder, som findes. Dr. Barkley taler positivt om medicinsk behandling af ADHD, men han gør det på en nuanceret måde og bakker det op med forskning, og han er samtidig god til at pointere, at det ikke er den eneste effektive behandlingsmetode. Det bliver understreget af, at han også inddrager undersøgelser om de positive effekter af psykosocial behandling, og jeg kan rigtig godt lide, at Pernille Thomsen bidrager med viden om vigtigheden af at få kroppen med i behandlingen af ADHD.

Gafler i øjet og omsorgsfuld adfærdskorrigering

Der er som bekendt kun 24 timer i døgnet, og for Ali Alawadi betyder det også, at han på nuværende tidspunkt endnu ikke er nået helt så langt på uddannelsen til certificeret ADHD-vejleder, som han kunne ønske sig.

Uddannelse til certificeret ADHD-vejleder

Han behøver dog ikke stresse, for uddannelsen er netop digital for at muliggøre læring, hvor og når det passer bedst. Ali Alawadi kan derfor tage en lektion, når han har tid og lyst, og selvom han i skrivende stund ikke har gennemført uddannelsen, tegner der sig et klart billede for ham.

Det er en meget, meget lærerig uddannelse, synes jeg”, siger han og fortsætter:

Jeg har allerede fået en endnu større forståelse for den adfærd, jeg ser i praksis. I stedet for f.eks. at blive utålmodig med en borger, en ung eller et barn, når vedkommende handler på impulser, så husker jeg mig selv på årsagerne bag adfærden. For nylig blev jeg spyttet i ansigtet og fik næsten en gaffel stukket i øjet. Hvis man ikke forstår, hvorfor den adfærd opstår, kan man heller ikke møde den enkelte person med den omsorg og ro, som adfærden jo egentlig kalder på. Der er ikke nogen, som opfører sig på den måde, fordi de har lyst til at gøre ens dag dårlig. Der er nogle komplekse, bagvedliggende årsager til adfærden. Særligt når man kigger på ADHD, er der ofte tale om impulspræget adfærd, fordi hjernen simpelthen fungerer anderledes. Fordi jeg har fået en endnu større forståelse for adfærden og hele tiden har den forståelse liggende i baghovedet, kan jeg nemmere være i den slags adfærd, uden at jeg får lyst til at reagere uhensigtsmæssigt. Jeg kan desuden bedre adfærdskorrigere på en nænsom og omsorgsfuld måde, for uddannelsen belyser heldigvis også, hvordan man arbejder med adfærden. 

Klædt på med højt specialiseret viden om ADHD

Når Ali Alawadi ser de forskellige lektioner på uddannelsen, tager han en masse noter undervejs. Nogle af disse har han delt ud af på LinkedIn, og han har i den forbindelse erfaret, at det bl.a. er psykiatere og læger, der synes godt om hans opslag.

Det gør mig simpelthen så glad, for det er jo dem, der sidder med ekspertviden om ADHD. Så når de anerkender det, jeg skriver, kan jeg mærke, at jeg har fat i det rigtige. Jeg er selvfølgelig ikke på samme faglige niveau, som de er, for de har en helt anden uddannelse, men jeg har allerede nu fået indsamlet noget viden, som de også kan nikke genkendende til.

Uddannelse til certificeret ADHD-vejleder

Lige da Ali Alawadi så, at der var tale om en digital uddannelse, var han dog i tvivl om, hvorvidt den ville være noget for ham. Han havde ikke tidligere kastet sig ud i en digital uddannelse, men var vant til fysisk at møde op og sidde sammen med de andre deltagere på uddannelsen.

Med en hverdag, hvor familieliv og arbejdet med at drive Auta skal gå op i en højere enhed, tilbød uddannelsen dog en fristende fleksibilitet, og Ali Alawadi har været glad for at erfare, at det faglige niveau er højt, selvom det hele foregår online. 

 Jeg synes sagtens, man kan komme i dybden med stoffet, selvom det er online. Den viden, der bliver formidlet, er meget spændende, og så er den jo forskningsbaseret. Hvis man har en passion for at arbejde med det her felt, er jeg derfor ikke i tvivl om, at man nok skal få det hele med, selvom det er online. Af og til skal man selvfølgelig spidse ører og huske at tage pauser, men jeg synes virkelig, det er godt formidlet, og det er til at forstå, selvom det er svært stof. Desuden har man mulighed for at spole tilbage og pause, hvis man har brug for det, så en vigtig pointe ikke går tabt, hvis man ikke lige fik fat i den første gang. Her mister man ikke viden, for man bliver ved at have adgang til den”.

For Ali Alawadi er det også positivt, at uddannelsen kombinerer sprog og forskellige læringsstile.

Videoerne med Russell Barkley er på engelsk, men lige under videoerne er der en dansk opsummering af hovedpointerne, og selvom jeg taler godt engelsk, er jeg virkelig fan af opsummeringerne. De fungerer rigtig godt, og jeg skriver mange af de danske hovedpointer ind i mine noter. Af og til er der også små opgaver, som skal løses, og det kan jeg godt lide. Så får jeg tjekket, om den nye viden nu også sidder fast, eller om jeg lige skal gå tilbage og høre eller læse noget igen. Det aktiverer desuden på en anden måde, så det er rart, at der bliver vekslet imellem videoformidling, skriftlig formidling og opgaver”, fortæller han og siger glad:

Dét, jeg har fået ud af den her uddannelse indtil videre, har i det hele taget været alle pengene værd, og jeg er ikke engang halvvejs endnu. Jeg har allerede fået så meget faglig viden, og jeg føler i den grad, at jeg ved, hvad jeg taler om, når jeg taler om ADHD, for det hele er forskningsbaseret og højt specialiseret viden. Jeg synes virkelig, uddannelsen er grundig, og den giver så god mening.”

Relevante arrangementer

Digitale lektioner om ADHD
E-læring

Digitale lektioner om ADHD

Varighed: 1-3 timer. Vi har udvalgt fem lektioner om ADHD, som du her har muligheden for at købe særskilt. Du finder også lektionerne i vores uddannelse til certificeret ADHD-vejleder.

Her på siden kan du købe lektionerne:

An overview Børn, fysioterapi, og ADHD Håndtering af adfærdsproblemer The 14. Best Principles for Raising a child with ADHD The other attention disorder SCT

Du kan se prisen og længden på lektionerne under de enkelte lektioner her på siden. Adgang i 1 år fra købsdato.

Målgruppe: Lektionerne er målrettet fagprofessionelle, der arbejder med børn, unge eller voksne med ADHD.  Er du som forælder/pårørende interesseret i en eller flere af lektionerne, og mener du, at du kan drage nytte af indholdet, er du naturligvis også velkommen til at gennemføre den givne lektion.

Læs mere
Legetræning – social træning for børn med autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser
Kursus

Legetræning – social træning for børn med autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser

Jylland

Vær med, når vi slår dørene op til dette givende kursus, hvor du lærer PLAY Project-metoden til brug i arbejdet med børn med udviklingsforstyrrelser, f.eks. ADHD og autisme. 

Både forskning og årelange erfaringer viser, at en tidlig målrettet indsats centreret om leg gør en verden til forskel for udviklingen hos børn med udviklingsforstyrrelser. 

Når du deltager på dagen, får du: 

En gennemgang af PLAY Project-metoden med alle dens stadier, metoder og principper   Viden om, hvordan legetræningen kan tilrettelægges – og hvilke teknikker der kan anvendes på de forskellige stadier    Praktiske anvisninger på, hvordan legetræningen kan komme til at fungere som en del af det daglige arbejde, og hvordan det enkelte barn kan profitere af legetræning i hverdagen   Indblik i, hvordan PLAY Project-metoden er blevet indført i to forskellige institutioner i Danmark 

 Læs mere om dagen og underviserne lige herunder. 

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere