Få mere ud af din arbejdstid - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Få mere ud af din arbejdstid

Vi skal effektivisere, arbejde hurtigere og hele tiden holde styr på vores arbejdstid. Men hvordan får du mere ud af dagen? Følg dette simple råd!

tid
Af Kirsten Andersen, Mnemosyne kurserOvervej lige en ekstra gang, om du lige skal afbryde hende eller ham, du deler kontor med. det tager nemlig en del tid at komme tilbage i flow, når først afbrydelsen er sket.

Afbrydelser er værre, end du tror

Hvor lang tid tror du, det tager at komme tilbage til en opgave, hvis du bliver afbrudt i den. Tænk på en opgave, der kræver din koncentration, og forestil dig, at der kommer en kollega og beder om din hjælp.

Se også relevant kursus: Stresskonference for ledere

Når du har hjulpet, er du så tilbage i en koncentreret tilstand efter 2 min., 5 min., 10 min. eller 20 min.? Svaret kommer senere i artiklen.

To eksempler og to forskellige løsninger

Specielt i storrumskontorer kan man være hårdt ramt af afbrydelser. Det bedste du og dine kolleger kan gøre er at samle afbrydelserne.

I en teknik- og miljøafdeling i en kommune, hvor der ofte kommer kolleger eller borgere, der lige skal have hjælp, har man valgt at indføre ”en vagtordning”. Man har simpelthen et flag, som markerer, hvem der har vagten.

Den, der har flaget stående på bordet, skal tage sig af dem, der kommer forbi f.eks. de næste 2 timer. Og kun i de tilfælde hvor det kræver særlig ekspertviden bliver en af de andre på kontoret involveret. De øvrige medarbejdere i storrumskontoret kan derved med god samvittighed arbejde videre, når der kommer en gæst ind og beder om hjælp.

I en anden afdeling havde man mange nye medarbejdere. Det var meget komplekse opgaver afdelingen tog sig af. Det betød også, at der godt kunne gå ½ år før en ny medarbejder bare var nogenlunde inde i opgaverne. For at afhjæpe dette fik hver ny medarbejder tilknyttet en mentor.

Se også relevant uddannelse: Kognitivbaseret Mindfulness-uddannelse

Problemet var imidlertid, at de nye medarbejdere for en sikkerheds skyld hele tiden konsulterede deres mentor. Derfor blev det aftalt, at hver mentor skulle aftalte mentortid på bestemte tidspunkter af dagen med den nye medarbejder. Det kunne eksempelvis være fra 9.00 -9.20 og igen fra 11.40-12.00 og fra 14.00 -14.20.

Resultaterne taler for sig selv

Resultatet var langt færre afbrydelser, og det viste sig hurtigt, at når man ikke lige kunne gå til sin mentor, ja så fandt den nye medarbejder i mange tilfælde selv svaret – og derved blev de nye medarbejdere faktisk selvkørende hurtigere end forventet.

– Og så tilbage til det indledende spørgsmål. Det tager 20 minutter, før du er tilbage i flowtilstand igen, dvs. tilbage til følelsen af at være fordybet i opgaven igen.

Så overvej lige en ekstra gang, om du lige nu skal sige til hende eller ham, du deler kontor med: – Du skal lige høre noget interessant.

Måske du skal vente til I alligevel skal have en pause!

Se også relevant kursus: Stresskonference for ledere

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere