Alle nyheder
Artikel

Kan børn deles? – skilsmisse og delebørn

Af: Anna Prip, FamilieterapeutI sidste uge var jeg med til en ph.d. – afhandling på Københavns Universitet med titlen: ”Kan børn deles? Børns perspektiver på hverdagsliv på tværs af to hjem”. Det var min nye kollega på Landsforeningen for Frie Børnehaver og Fritidshjem, Anja Marschall, som offentligt forsvarede sine 3 år lange studier. Som titlen […]

skilsmisse
Af: Anna Prip, FamilieterapeutI sidste uge var jeg med til en ph.d. – afhandling på Københavns Universitet med titlen: ”Kan børn deles? Børns perspektiver på hverdagsliv på tværs af to hjem”.

Det var min nye kollega på Landsforeningen for Frie Børnehaver og Fritidshjem, Anja Marschall, som offentligt forsvarede sine 3 år lange studier.

Som titlen indikerer, talte hun især om delebørns hverdagsliv og hvordan de opfatter det at bo to steder. Hendes studier var baseret på børnetegninger, lydoptagelser og børneinterviews – eller ”obser-views”, som hun kaldte det. Når man interviewer børn, så skal man nemlig både være opmærksom på det, de siger, men så sandelig også det, som de ikke får sagt. Man må gøre sig iagttagelser og inddrage både ansigtsudtryk, stilhed og tøven. Et barn, som ikke taler så meget om sit deleliv, siger dermed også meget!

Anja forsøgte gennem sin ph.d. at finde svar på følgende spørgsmål:
Hvilke muligheder, begrænsninger og dilemmaer træder frem ved deleordning?
Hvordan former børns deltagelse på tværs af to hjem deres forståelse af sig selv og familielivet?

Nogle af de resultater, hun fandt frem til i sin forskning var, at delebørn trives bedst, når hverdagslivet fungerer på følgende 3 punkter:

Hvis forældrene bor relativt tæt på hinanden 
Hvis børns perspektiv medregnes 
Hvis forældrene kan kommunikere

Alligevel lever mange delebørn med en følelse af savn og tomhed som en grundlæggende præmis, selvom ovenstående tre punkter er opfyldt.

Samuel på 6 år siger følgende på lydoptagelsen:
”Det er bare fordi at jeg synes det er rigtig lang tid siden jeg har været hjemme ved min far. Jeg tænker, at jeg rigtigt godt vil hjem til min far, og at jeg savner ham. Men jeg gad altså også godt at være hjemme ved min mor, og det var bare lige det”.

Et delebarn har ét hjerte, men det tilhører begge forældre.
Savnet fortæller noget om vores tilhørsforhold til hinanden, for man savner som bekendt dem, som man holder af. Savn er hermed en grundfølelse for delebarnet – en størrelse, som kan vokse sig større eller som man kan gøre noget ved og forholde sig til. Som kan forsvinde i en periode og som kan dukke op på uventede tidspunkter.

Et delebarn har ét hjerte, men det tilhører tydeligvis begge forældre.

Med ønsket om det bedste for dig og dine nærmeste

Kærlig hilsen
Anna Prip

Gratis viden til dig…

Ønsker du at få lignende blogindlæg fra førende eksperter, faglig viden, bogtilbud og tilbud om kurser direkte i din indbakke, så tilmeld dig vores nyhedsmail – Klik her for at tilmelde dig nyhedsmailen fra seminarer.dk ->

 

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere