Mennesker med udviklingshæmning – og særligt Downs Syndrom - har generelt større risiko for at udvikle demens end andre mennesker. Ofte har mennesker med udviklingshæmning heller ikke de kognitive forudsætninger, der skal til for at reagere på sygdomstegnene og fortælle, at noget føles anderledes Det er derfor vigtigt, at fagprofessionelle, der arbejder med denne gruppe mennesker, er ekstra opmærksomme på tidlige tegn på demens.
De tidlige tegn på demens kan være meget individuelle alt efter borgerens grundlæggende funktionsniveau og forudsætninger - og de kan være svære at skelne fra borgerens psykiske eller fysiske funktionsnedsættelse og almindelig aldring. Et vigtigt aspekt i den tidlige opsporing handler derfor om at anvende observationsskemaer og systematisk registrere de eventuelle forandringer, der opleves hos personen. På den måde har vi et sammenligningsgrundlag fra før og nu – og vi kan langt bedre adskille, hvad der er handicap, og hvad der er demens, hvilket er helt centralt for, at mennesker med udviklingshæmning og demens kan modtage den rette hjælp og indsats.
Dagens indhold
På denne kursusdag får du kvalificeret viden om tidlig opsporing af demens hos mennesker med udviklingshæmning. Underviserne Anette Vinther Mortensen og Gitta Sloma har mange års erfaring fra praksis og deler ud af deres specialviden. Formålet er, at du bliver klædt fagligt på til at spotte demenssymptomer så tidligt som muligt – for derigennem at sikre, at borgeren får de bedste betingelser for det gode liv. Undervisningen er praksisnær og kobler teori med praksis, så det bliver let forståeligt og omsætteligt. Der vil dagen igennem være en variation af undervisning, dialog samt øvelser.
Dagens udbytte
- viden om, hvilke demenssymptomer, der opstår, når mennesker med udviklingshæmning rammes af demens
- redskaber til at observere tidlige tegn på demens hos mennesker med en udviklingshæmning, herunder viden om observationsskemaer og symptommodellen ”De otte A´er”
- kendskab til, hvordan du omsætter observationer til pædagogisk praksis
- inspiration til forskellige indsatser og handlestrategier, herunder neuropædagogiske redskaber
Målgruppe
Kurset er for dig, der arbejder med mennesker med en udviklingshæmning – og som gerne vil have redskaber til den tidlige og essentielle opsporing af demens. Det kan være, at du arbejder på et bosted som f.eks. pædagog, social- og sundhedsassistent, ergoterapeut, fysioterapeut eller sygeplejerske.