Alle nyheder
Artikel

3 hurtige til Louise Brückner Wiwe om traumebehandling

Vi har stillet 3 spørgsmål om traumer og traumebehandling til Louise Brückner Wiwe, cand.psych.aut. samt specialist i neuropsykologi og psykopatologi. Læs hendes svar herunder, hvor hun også giver 3 gode råd til arbejdet med mennesker, der har traumer.

Af Nana Rafn

Digital Content Manager hos Seminarer.dk

grædende_kvinde_traume
Når mennesker udsættes for voldsomme eller traumatiske begivenheder, kan oplevelsen sætte sig som en traumereaktion. Traumereaktioner kan vise sig på mange måder og kan strække sig fra en gradvis tilpasningsreaktion til diverse alvorlige, patologiske reaktioner.

Hverken traumereaktioner eller traumebehandling kan standardiseres, og der er store individuelle forskelle på, hvordan mennesker med traumereaktioner kan og bør mødes.

Én af dem, der ved meget om og møder mennesker med traumer, er Louise Brückner Wiwe. Hun er autoriseret psykolog og specialist i neuropsykologi og psykopatologi, ligesom hun har massiv praksiserfaring med udredning af borgere og bl.a. har været VISO-leverandør siden 2014. Til daglig har hun specialklinikken Brückner Praksis i Aarhus, hvor hun og hendes kollegaer ser og udreder nogle af de mennesker, som har det allersværest og måske endda er “opgivet” fra anden side.

Louise Brückner Wiwe har desuden udviklet det anerkendte og meget anvendelige redskab Brückner Boksen, som hjælper fagpersoner med systematisk at skabe et overblik over det menneske, de arbejder med, og vedkommendes livshistorie.

I denne artikel svarer hun på 3 spørgsmål om traumer og behandlingen af traumer. Læs med herunder.

Se også: Alle vores kurser og uddannelser om traumer


Kan du kort beskrive nogen af de skader, man kan have i hjernen som konsekvens af tidlige traumer?

Tidlig vanrøgt og mishandling af børn har særligt stor betydning for udviklingen af psykisk sygdom – også når man sammenligner med andre bagvedliggende årsager til psykisk sygdom. Forskellige typer overgreb ændrer forskellige dele af hjernen, og børnemishandling er den alvorligste risikofaktor for senere udvikling af psykisk sygdom og misbrug. Den amerikanske psykiater Martin Teischer siger: ”Der findes intet godt tidspunkt at mishandle et barn”, for mishandling forandrer hjernen, mens den udvikler sig, og da alle dele af hjernen udvikler sig i forskellig hastighed, kan de nyere områder bygges ovenpå og flettes ind i de ”mishandlede” områder af hjernen og give varige irreversible forandringer. I dag ved vi, at mishandling har en langt større effekt end hidtil antaget i udviklingen af bl.a. depression, bipolar lidelse, skizofreni, spiseforstyrrelser og selvskade samt sårbar kognition og lavere IQ, og vi ser langt mere konsistente og tydelige forandringer i hjernen, end vi hidtil troede muligt.

Hos spædbørn, der vanrøgtes i de første leveår, ses en øget tendens til en forstørret amygdala, som er et slags hjerte i det limbiske system og blandt andet hjælper med at afgøre, hvordan man reagerer på en trussel. Mishandling ses ligeledes hyppigt at formindske hippocampus, der har betydning for lagring af erindringer og dermed indlæring. Den bid af hjernen er særligt sårbar for en pige i 10-årsalderen, som bliver misbrugt seksuelt, og for drenge i 7-årsalderen, som bliver udsat for omsorgssvigt. Corpus callosum – hjernebjælken – der holder sammen på højre og venstre hjernehalvdel, er også tydeligt tyndere hos et menneske, som blev forsømt eller misbrugt som barn.

Kan du beskrive, hvorfor Brückner Boksen er relevant, når man arbejder med borgere med eksempelvis traumer?

I en traumefokuseret tilgang i borgerindsats giver Brückner Boksen ved sin struktur både overblik over, hvad vi allerede ved, og hvad der bør indhentes flere informationer om. Den hjælper os ved sin indbyggede struktur og overskrifter med at holde fokus på det vigtigste, og den vægter også informationernes betydning og indbyrdes samspil. Den minder os i sin opbygning og universelle beskrivelse om alle menneskers vilkår, når de dannes og udvikler sig, og den minder os om grundlæggende regler for menneskers funktion – både for dig som professionel og for de borgere, du er ansat til at samarbejde med. I samarbejdet med alle mennesker, der har brug for professionelle og/eller har fået diagnoser, stiller Brückner Boksen ved sine dynamiske anvendelsesmuligheder krav om, at vi forholder os til, hvor adfærd hos en borger kan komme fra. Dem, der får hjælp, har ofte diagnoser, og de har også betydende plads i boksen, men måden det enkelte menneske udtrykker sin smerte på kan både sige noget om traumernes oprindelse og tilgangen til den enkelte – i samtale såvel som indsatsvalg. Der er således en masse viden, der er supplerende til diagnoser i forståelsen af den enkelte borgers traumerespons, som kan være lige så vigtig at forstå og tilgå som diagnosen i sig selv.

Er det korrekt, at der er sket en ændring i tilgangen til borgere – fra at man tidligere har spurgt “Hvad fejler du?” til at spørge “Hvad er der sket dig?”. Hvad tænker du i så fald, at årsagen er til den ændring?

Det er en løbende proces i Danmark at få yderligere integreret traumebevidsthed og mere specialiseret traumetilgang – en proces, der så småt startede op i psykiatriske behandlingstiltag tilbage i 2010´erne. Kritikere har anført, at det er humanisme og medmenneskelighed pakket ind i nye ord, men hjerneforskning fra slutningen af 1990´erne og frem har – grundet de stadig mere præcise scanningsresultater – kunnet underbygge erfaringer fra arbejdet med skadede børn, unge og voksne. De har kunnet påvise faktiske skader på hjernen og deres sammenhæng med varianter af psykiske lidelser. Det er min erfaring, at det ikke er nået ud i alle kroge af psykiatrien, psykologien, det pædagogiske arbejde og socialrådgivning mv. – eller mange steder ved man det godt, men de vidtrækkende konsekvenser forekommer ikke i tilstrækkelig grad indarbejdet i forståelse og tilgang.

Der er en både menneskelig og systemisk/politisk udfordring i at bære vidne om, at dét, der sker helt spæde børn, kan give livslange, irreversible ødelæggelser af deres hjerner og muligheder, og ydermere kan betyde at også generationer efter det barn kan komme til at bære traumer i sig, sådan som den allernyeste forskning har påvist. Arbejder man med mennesker, har man naturligt brug for at kunne føle, at indsats nytter.

Se også: Alle vores kurser og uddannelser om traumer

Louise Brückners 3 gode råd til arbejdet med mennesker med traumer

1) Forsøg at få indtryk af, hvad der er overgået det menneske, du samarbejder med: spørg vedkommende i en tryg ramme, som er tydeligt afgrænset for dig selv og den, du spørger. Forklar, at det er for – med afsæt i dette – at forstå udtryks- og adfærdsformer bedre. En af mine grundantagelser er, at du ikke kan gøre mennesker kede af det ved at spørge ind. De ER allerede kede af det, der er overgået dem, og kan de stadig mærke og vise det, kan det være et sundhedstegn

2) Vær med afsæt i Brückner Boksen åben for, at der kan være mange forskellige traumetyper, og at de mest dysfungerende borgere sjældent kun har ét traume, men derimod mange traumer tilført i mange faser af deres opvækst, og at de ikke nødvendigvis har klassiske PTSD-reaktioner på traumerne – traumeeffekter kan hos mennesker være pakket ind på de mest sindrige måder og kan både være indad- og udadrettede.

3) I 1937 sagde Nobelprismodtageren Albert Szent-Györguy: ”For hvert indviklet problem er der en løsning, som er enkel, nem at forstå – og forkert”. Citatet understøtter en anden af mine grundholdninger: ”Ting med mennesker tager tid”, og en lødig professionel indsats kræver tid og plads til omhyggelighed, eftertanke og selvrefleksion.

Se også: Alle vores kurser og uddannelser om traumer

Relevante arrangementer

Børn og unge med traumereaktioner – med psykolog Henriette Misser
E-læring

Børn og unge med traumereaktioner – med psykolog Henriette Misser

Varighed: Ca. 2 timer. Dette modul om traumereaktioner hos børn og unge er udarbejdet i samarbejde med Danmarks førende ekspert inden for pædagogisk behandlingsarbejde med udsatte børn og unge, cand.psych.aut. Henriette Lieblein Misser. 

Modulet omhandler børn og unges traumereaktioner og giver dig kompetencer til at kunne identificere, forstå og håndtere traumereaktioner hos børn og unge, når du møder dem. 

Pris: 1100,- ekskl. moms. Du har adgang i 2 år fra købsdato. 

Varighed: Ca. 2 timer 

Læs mere
Udviklingstraumer – forstå, hvordan traumer i barndommen påvirker selvregulering, selvbillede og evnen til kontakt i voksenlivet
Kursus

Udviklingstraumer – forstå, hvordan traumer i barndommen påvirker selvregulering, selvbillede og evnen til kontakt i voksenlivet

Fyn

Barndomstraumer påvirker og hæmmer evnen til kontakt med én selv og andre og ligger som en skjult dimension bag mange psykiske lidelser og fysiske problemer i voksenlivet. Vær med på denne kursusdag, hvor psykolog Mehrak Lykkeberg stiller skarpt på udviklingstraumer, og hvordan de kommer til udtryk i voksenlivet. Hun gennemgår, hvordan du genkender traumereaktioner og støtter traumeramte voksne i deres udviklingsprocesser. 

Med fra kurset får du: 

Viden om udviklings-/tilknytningstraumer  Viden om traumereaktioner som PTSD, kompleks PTSD og belastningsreaktion   Indsigt i, hvordan du kan lære at genkende og forstå de måder, mennesker med udviklingstraumer ofte er i verden på – særligt i relationelle sammenhænge  Introduktion til udvalgte metoder og deres tilgange til behandling af mennesker med traumereaktioner  Viden om, hvordan du bedst møder og støtter personer med traumereaktioner, samt redskaber til håndtering af typiske traumereaktioner såsom forhøjet alarmberedskab, genoplevelser og dissociation 

NYE HOLD I 2025. Tilmeld dig her på siden. 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Traumer og regulering hos forældre, spædbørn og småbørn op til 6 år
Kursus

Traumer og regulering hos forældre, spædbørn og småbørn op til 6 år

Fyn

Bliv klogere på traumereaktioner hos nybagte forældre, spædbørn og småbørn op til 6 årog lær at møde familierne fra et traumeinformeret perspektiv 

På denne kursusdag får du viden og enkle redskaber til arbejdet med familier, der er mærket af overvældende hændelser eller traumer i graviditeten, barselsperioden og de første år af barnets liv.  

Psykoterapeut og SE-traumeterapeut Maiken Bjerg samt jordemoder og SE-traumeterapeut Janni Ammitzbøll fører dig trygt gennem dagens program, hvor undervisningen er tilrettelagt, så der er en vekselvirkning mellem viden om traumer og tilgange til, hvordan familien genfinder deres ressourcer.  

Med fra kurset får du:  

Viden om traumeudløsende hændelser under graviditet, fødsel og barselsperiode  Viden om traumesymptomer hos spædbørn og børn under 6 år  Viden om beskyttende faktorer for forældre og barn  Viden om, hvordan du via en traumeinformeret indsats understøtter barn og forældre i at komme ud af traumereaktionerne 

Kurset henvender sig til dig, der arbejder med familier i graviditeten, barselsperiode og de første år af barnets liv.  

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Fyn & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere