De fleste af os kender det nok.
Vi lader computermusen eller fingeren glide ned over skærmen og scroller os igennem diverse opslag på Facebook. Pludselig er der noget, der fanger vores opmærksomhed og får os til at stoppe op.
Det var netop sådan, Anne Plesner Mathiasen første gang stiftede bekendtskab med uddannelsen til certificeret børne-stressvejleder. Hun er uddannet pædagog og arbejder i vuggestueafdelingen i en integreret institution, og det var bl.a. derfor Facebook-opslaget talte til hende.
”I mit arbejde ser jeg en helt generel tendens til, at flere og flere børn stikker ud. Der er f.eks. flere børn, der får diagnoser. Jeg har tit tænkt: ‘Hvorfor gør de egentlig det?’, men det gør de jo, fordi de er enormt pressede i de kontekster, de er i. Der er meget, de skal. Det er nogle helt anderledes rammer bare set i forhold til, hvordan det var, da jeg var barn”, fortæller hun og fortsætter:
”Derudover har jeg periodevis selv oplevet stressbelastning, særligt i mit forhold som forælder til børn med særlige behov. Uddannelsen var derfor interessant både ud fra et fagprofessionelt og privat synspunkt. Som mor til tre børn var det også rigtig fint for mig med en digital uddannelse, der ikke krævede, at jeg tog fri fra arbejde eller lignende.”
Fagligt indhold serveret på den helt rigtige måde
Uddannelsen til børne-stressvejleder består af 4 digitale moduler, som bl.a. indeholder videooplæg med de to undervisere – fysioterapeut Pernille Thomsen og psykolog Charlotte Bjerregaard – praksiseksempler og øvelser.
For Anne Plesner Mathiasen fungerede det rigtig godt, at det faglige stof formidles på forskellige måder, og hun oplevede i det hele taget det faglige niveau som meget passende.
”Både Pernille og Charlotte er rigtig gode til at formidle, og det gjorde virkelig meget for forståelsen og for, at jeg tog det faglige indhold ordentligt ind. De serverer det rigtigt, kan man sige. Indholdet er ekstremt videnskabeligt, men det er stadigvæk spiseligt og bliver gjort letforståeligt. Desuden er det super, at der er nogle øvelser undervejs, så man løbende bliver mindet om, hvad det er, man har lært.”
Som en del af uddannelsen indgår der materiale, som kan printes ud og bruges direkte i arbejdet med børn og unge. Blandt disse materialer er der eksempelvis et ugeskema og et opskriftshæfte med øvelser, som kan berolige nervesystemet og dermed sænke stressniveauet.
”Jeg synes absolut materialerne giver mening. Jeg kendte nogle af dem på forhånd, fordi jeg bruger nogle tilsvarende til et af mine børn, som har ADHD. Ugeskemaet benytter vi f.eks. derhjemme, så alle i familien ved, hvad der skal ske og hvornår. Det giver mere struktur og ro. Jeg genkendte også nogle af øvelserne i opskriftshæftet, og det var rart at få den videnskabelige baggrund for øvelsernes effekt, men også at få understreget, at det, jeg allerede har gjort, rent faktisk giver mening”, lyder det fra Anne Plesner Mathiasen, som videre siger:
”Opskriftshæftet har desuden været med til at give mig et overblik, der gør, at jeg nu hurtigt kan sammensætte noget, der giver mening for det enkelte barn.”
Et styrket fagligt ståsted
Selvom uddannelsen til certificeret børne-stressvejleder er digital, er der indlagt en fysisk supervision med underviserne, når det sidste modul er gennemført. Da Anne Plesner Mathiasen tilmeldte sig uddannelsen, havde hun ikke hæftet sig så meget ved supervisionen, men hun endte med at være meget glad for den.
”Supervisionen var mega god! Jeg fik virkelig brugbar sparring i form af rigtig mange fifs og tricks. Pernille og Charlotte havde bare styr på det, så jeg følte mig i trygge hænder. De er ildsjæle, og det smitter. Jeg er selv en ildsjæl, men fik lige noget ekstra power fra dem, fordi de brænder så meget for det. Supervisionen gav det lille ekstra, og det var rart at se, at der er nogle rigtige mennesker bag uddannelsen.”
Anne Plesner Mathiasen har nu gennemført og bestået uddannelsen og kan kalde sig certificeret børne-stressvejleder, og hun er slet ikke i tvivl om, at hun kan bruge den nye viden og redskaber i sit videre arbejde.
”Jeg har helt overordnet fået en forståelse af, hvad det er, der sker, når et barn reagerer på et eller andet. Så nu kan jeg i endnu højere grad forstå, at et barn måske råber og bider, fordi det slet ikke kan rumme, at der ikke er nogen struktur, at der er for meget larm eller lignende. Jeg kan se bag om adfærden på en anderledes måde end før og handle derefter”, siger hun og fortsætter:
”Noget af det, jeg har erfaret her efter uddannelsen, er, at jeg nu står meget stærkere i mig selv, fordi jeg har fået et ekstra argument for, at vi ikke bare skal give aben videre, som man ellers kan have tendens til at gøre. I uddannelsen er der bl.a. fokus på tidlig indsats, så vi kan forebygge eller afhjælpe symptomer så tidligt som muligt, og nu tør jeg i højere grad sige, at vi skal gøre noget, når vi på mit arbejde oplever børn, der ikke trives så godt, som de kunne. Den del af uddannelsen, som handler om det lovgivningsmæssige, har også været enormt vigtig for mig. Der kan jeg som pædagog gå ind og se, om der rent faktisk er noget, vi lovgivningsmæssigt skal gøre. Og det er der jo, så nu har jeg den vished at læne mig op ad. I det hele taget vil jeg gerne anbefale uddannelsen, og jeg håber også, der kommer mere, som jeg kan bygge oven på de kompetencer, jeg nu har fået.”