Den kognitive diamant - Hvad er det, og hvordan kan du bruge den
Personlig udvikling
Artikel

Den kognitive diamant

Hvad er den kognitive diamant, og hvordan kan du bruge den i dit arbejde? Læs om den kognitive diamant her - og lær at bruge den!

Den kognitive diamant

Hvad er den kognitive diamant?

“Den kognitive diamant” er en grundmodel i kognitiv adfærdsterapi, der anvendes til at hjælpe personer med at nedbringe angstsymptomer. Modellen er en visuel fremstilling af den komplekse sammenhæng mellem vores tanker, følelser, krop og adfærd, og hvordan disse elementer påvirker hinanden.

Modellen opstiller en sammenhæng mellem de fire elementer i den kognitive diamant, hvor vores tanker danner grundlaget for vores følelser, som igen påvirker vores krop og adfærd. Angst opstår, når vi oplever negative eller distræte tanker, der fører til ubehagelige følelser, som kan manifestere sig som kropslige symptomer og ændre vores adfærd.

Lær at bruge den kognitive diamant på vores kognitiv terapi uddannelse

Hvad er de 4 elemeter i den kognitive diamant?

Tanker: Tanker refererer til individets indre dialog og de overbevisninger, de har om sig selv, andre og verden omkring dem. De er ofte automatiske og ubevidste, men har en betydelig indflydelse på vores følelser og adfærd. I kognitiv terapi er det vigtigt at identificere og udfordre negative eller dysfunktionelle tanker, som kan bidrage til psykiske problemer.

Følelser: Følelser er subjektive oplevelser, der stammer fra vores tanker og perceptioner. De kan variere fra glæde og lykke til vrede, sorg, eller angst. Inden for rammerne af kognitiv terapi undersøges følelser for at forstå, hvordan de er knyttet til individets tanker og adfærd. Terapeuten hjælper individet med at genkende og håndtere vanskelige følelser på en mere produktiv måde.

Adfærd: Adfærd refererer til de handlinger eller reaktioner, en person udviser i forskellige situationer. Denne adfærd er ofte et direkte resultat af individets tanker og følelser. Ved hjælp af kognitiv terapi kan terapeuter hjælpe klienter med at ændre destruktive eller uhensigtsmæssige adfærdsmønstre, der bidrager til deres psykiske problemer.

Kropslige reaktioner: Dette element af den kognitive diamant fokuserer på fysiske manifestationer som reaktion på tanker, følelser og adfærd. Disse kan inkludere ændringer i hjerterytme, vejrtrækning, muskelspænding eller andre fysiologiske reaktioner. Inden for kognitiv terapi lærer individer at blive mere opmærksomme på deres kropslige reaktioner og at bruge denne bevidsthed til bedre at håndtere stress og angst.

Den kognitive diamant er en central model i kognitiv terapi, der viser, hvordan tanker, følelser, adfærd og kropslige reaktioner er indbyrdes forbundne. Ved at arbejde med disse fire elementer kan terapeuter hjælpe klienter med at forstå og ændre dysfunktionelle tankemønstre og adfærd.

Arbejdet med den kognitive diamant

For at arbejde med den kognitive diamant er det første skridt at forstå angsts udtryksformer og hvordan de påvirker de forskellige elementer i modellen. Dette kan inkludere at identificere negative eller distræte tanker, der fører til angst, og undersøge hvordan disse tanker påvirker vores følelser, krop og adfærd.

En af de mest almindelige teknikker i den kognitive diamant er “kognitiv restrukturering”, hvor man undersøger og udfordrer negative eller distræte tanker, og erstatter dem med mere realistiske og hjælpsomme tankemønstre. Dette kan inkludere at udfordre negative overbevisninger, at ændre negative tankemønstre til positive, og at anvende positive affirmations.

En anden teknik er “kropsbevidsthed”, hvor man fokuserer på at opdage og regulere kropslige symptomer på angst, såsom vejrtrækning, hjertebanken og muskelspændinger. Ved at øve sig i at opdage og regulere disse symptomer, kan man opleve en reduceret angst og øge sin evne til at håndtere stressende situationer.

En tredje teknik er “eksponering”, hvor man gradvist udsætter sig for situationer eller objekter, der tidligere har ført til angst. Ved at øve sig i at håndtere disse situationer eller objekter, kan man opleve en reduceret angst og øge sin tillid til at håndtere stressende situationer i fremtiden.

Lær meget mere på vores kognitive terapi uddannelse

Kognitiv terapi uddannelse – Modulopbygget uddannelse i det kognitive univers” er en uddannelse for dem, der ønsker at forstå og arbejde med den kognitive diamant på dybt niveau. Uddannelsen er opdelt i fire semestre, hvor du får en grundlæggende viden om kognitiv terapi, lærer at arbejde som en kognitiv facilitator, opbygger terapeutiske færdigheder og får en indføring i tredje bølge kognitiv terapi.

På 1. semester – Grunduddannelsen i Kognitiv Terapi og Metode, lærer du om de kognitive præmisser og universelle love, det kognitive system i den menneskelige hjerne og det kognitive mindset. Du får også træning i brugen af den kognitive grundmodel “diamanten” og kognitiv analyse.

På 2. semester – Rollen som kognitiv facilitator, fokuseres der på din rolle som kognitiv facilitator, og hvordan du kan hjælpe mennesker med at tænke anderledes og handle anderledes.

På 3. semester – Terapeutiske færdigheder som kognitiv facilitator, fokuseres der på opbygningen af terapeutiske færdigheder i forhold til forskellige konkrete problematikker som angst, stress og depression, og personlighedsforstyrrelser.

På 4. semester – Tredje bølge kognitiv terapi, får du en indføring i de forskellige terapiformer, der tilhører tredje bølge kognitiv terapi, såsom metakognitiv terapi, mindfulness, CFT og ACT.

Uddannelsen giver dig en solid forståelse af den kognitive diamant og mulighed for at anvende denne viden i praksis, når du skal hjælpe mennesker med at håndtere deres angstsymptomer og andre kognitive udfordringer. Læs mere her!

Relevante arrangementer

Kognitiv terapi uddannelse
Uddannelse

Kognitiv terapi uddannelse

Fyn

Denne uddannelse kvalificerer dig til at anvende kognitiv adfærdsterapi, som er én af de mest evidensbaserede og effektive metoder til behandling af psykiske og psykosociale problemstillinger.

Uddannelsen er udviklet i samarbejde med cand.psych.aut. Anne Dorthe Hasholt og består af to semestre, så du selv kan bestemme din uddannelses varighed og faglige dybde.

På denne kognitiv terapi uddannelse får du bl.a.:

Indføring i kognitiv adfærdsterapis teori, strømninger og terapeutiske metoder Viden om kognitionspsykologi og neuropsykologi Træning i kognitive metoder, bl.a. kognitiv analyse og omstrukturering Øvelse i at agere i den særlige rolle som kognitiv facilitator

Hvert semester indeholder ca. 40 timers undervisning fordelt på fysiske og digitale kursusdage.

OBS: Vi har få pladser tilbage på grunduddannelsen (1. semester) i foråret 2024. Opstartsmødet er afholdt, men første fysiske kursusdag er d. 4. marts 2024. Kontakt os på [email protected], hvis du ønsker en plads på holdet.

Læs mere
Kognitivbaseret mindfulness uddannelse
Uddannelse

Kognitivbaseret mindfulness uddannelse

Jylland

Vil du undervise i mindfulness eller bruge mindfulness som et redskab til at hjælpe dine borgere?

På disse mindfulnessuddannelser underviser cand.psych.aut. Anne Dorthe Hasholt ikke blot i mindfulnesspraksis, men også i den kognitive teori og filosofien bag mindfulness. Udover undervisning i konkret mindfulnesspraksis får du således også undervisning i, hvordan mindfulness virker, og hvorfor det virker.

Vi udbyder både en grunduddannelse og mindfulnessinstruktøruddannelse (inkl. certificering).

Afhængigt af din mindfulness uddannelsens niveau får du bl.a. undervisning i:

Den kognitive teori og filosofien bag mindfulness, bl.a. nervesystemet og affektsystemerne Det forskningsbaserede 8 ugers mindfulnessforløb MBSR udviklet af Jon Kabat-Zinn Implementering af mindfulness i hverdagen privat og professionelt Tilrettelæggelse af mindfulnessforløb og rollen som mindfulnessinstruktør Guidede meditationer

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Forstå barnets urolige adfærd – i et sansemotorisk, relationelt og neuropsykologisk perspektiv
Kursus

Forstå barnets urolige adfærd – i et sansemotorisk, relationelt og neuropsykologisk perspektiv

Jylland & Sjælland

Børns sansemotoriske udvikling har afgørende betydning for deres indlæring og trivsel. Som fagperson er det derfor vigtigt, at du kan spotte sansemotoriske udfordringer hos børn og træne deres sansemotoriske færdigheder.

Sammen med sansemotorisk konsulent, Mette Drescher Jensen, har vi derfor skabt denne kursusdag, hvor din faglige palet bliver udvidet med:

Redskaber til sansemotoriske tiltag – både som gruppeaktiviteter og som en overordnet tilgang i barnets hverdag Viden om det primære sansesystem og sanseintegration – og hvorfor disse aspekter har betydning for barnet i forhold til dets relationer Indsigt i samspillet mellem sanser, hjerne og krop Kompetencer til at identificere, hvilke primære sanser der har brug for at blive stimuleret og styrket Teori og praksis samlet i en fælles idébank som inspiration til initiativer og aktiviteter, der konkret kan implementeres i hverdagen med børnene

Nysgerrig på at vide mere? Så læs med lige herunder.

Læs mere
Interoception – den indre sans
Kursus

Interoception – den indre sans

Lær at forstå og træne dine borgeres kropssans – også kendt som den interoceptive sans – så de bedre kan mærke sig selv, tolke deres krops signaler og opnå ro i såvel krop som sind.

Det er ergoterapeut Charlotte Andersen, som på dette kursus stiller skarpt på interoception og bl.a. giver dig:

Viden om de 8 sansesystemer Indsigt i konsekvenserne af ubalance i sansesystemerne Kendskab til vagusnerven og dens forbindelse til den interoceptive sans Viden om hjernetræthed og hjernepauser Kompetencer til at træne sanserne og den interoceptive sans gennem sansemodulerende øvelser Kompetencer til at facilitere selvregulering og dæmpe et nervesystem i ubalance

Nysgerrig på at vide mere? Så læs med herunder

Læs mere