Gennem de sidste mange år har vi fået meget positiv feedback på vores kognitivbaseret mindfulness uddannelse, som vi har udviklet i tæt samarbejde med vores underviser og cand.psych.aut., Anne Dorthe Hasholt.
Vi har redesignet mindfulness uddannelsen, så den nu er et blended learning-forløb, dvs. en kombination af fysisk og digital undervisning. En form, der har fået stor ros af de første deltagere, der har prøvet kræfter med vores blended-learning uddannelser.
Vores mindfulness uddannelse er fortsat en af de få af sin art, der tager udgangspunkt i kognitiv adfærdsterapi. På den måde kan vi sikre, at du forstår, hvad du gør, og hvorfor det virker, når du arbejder med menneskers sind ved hjælp af mindfulness. Du får derfor en grundig indføring i teorien bag kognitiv adfærdsterapi og får forståelse for de forskellige processer i hjernen, som mindfulness påvirker positivt.
Foruden et solidt teoretisk fundament får du med mindfulness uddannelsen også masser af træning og øvelser, så du får nogle helt konkrete redskaber med dig til brug både privat og professionelt.
Mindfulness virker
Flere empiriske studier viser, at mindfulness kan lindre stress, sænke blodtryk, mindske kroniske smerter og forbedre søvn – for bare at nævne nogle få. En dansk forskergruppe ved Copenhagen Trial Unit på Rigshospitalet har ved at analysere bl.a. hjernescanninger og målinger af hjerneaktivitet fundet frem til, at mindfulness har en indvirkning på øvedes hjerner.
De konkluderede bl.a., at hjerneaktiviteten i de områder, der håndterer vores følelser – det limbiske system, amygdala og striatum – falder til ro i takt med, at der kommer kontrol over tankemylderet. Mennesker, der har psykiske udfordringer i form af f.eks. stress eller depression, kan genvinde kontrollen over deres følelsesliv via tankerne. Følelserne vil stadig være der, men de vil være lettere at håndtere. Undersøgelsen viser altså, at mennesker, der har brugt mindfulness i længere tid, ser ud til at få et mere stabilt følelsesliv.
Vores mindfulness uddannelse er som sagt opbygget som blended learning. Det betyder, at noget af undervisningen består af digitale lektioner og resten består af fysiske træningsdage. Uddannelsen er opbygget af 2 trin: