Ernæringsekspert Umahro Cadogan udtaler - Seminarer
Ældre
Artikel

Ernæringsekspert Umahro Cadogan udtaler

Vi har talt med ernæringsekspert Umahro Cadogan om ernæring, motion, psykiske lidelser og kost som pædagogisk værktøj. Det er blevet til denne videoserie!

Artikelbillede_600x450px_Mad2

Kost, ernæring og motion kommer mere og mere i fokus. Og af god grund. Der er flere fordele ved at lave en god sammensætning mellem kost og motion. Nedenfor kan du finde vores videoserie med Umahro Cadogan, som er ernæringsekspert.

Spis din hjerne i topform

Umahro Cadogan har en pointe når han siger at den fysiske tilstand vores krop er i, har en stor indflydelse på hvordan vores hjerne fungerer.

Derfor kan man godt bruge mad som en slags hjernemedicin, for man kan faktisk spise mad der påvirker hjernen så den fungerer bedre.

Se Umahro forklare sammenhængen i denne video

Kostens indvirkning på psykiske lidelser

Kost og ernæring har en stor indvirkning på kroppen, men det viser sig også at den kost vi putter i kroppen også har en ret stor indflydelse på vores hjerne.

Professor i ernæring, Umahro Cadogan forklarer at der er studier der viser at bl.a. Omega 3 fedtsyrer gør at, ved f.eks ADHD, kan man ved at indtage Omega 3 fedtsyrer, forbedre tilstanden og i nogle tilstande mindske medicinforbruget.

Helst basalt ved vi også at Omega 3 fedtsyrer kan give en højere IQ. Det vil sige, at hos børn der får omega 3 fedtsyrer allerede ved forstertistanden og tidligt i livet, der ser det ud til at deres hjerner fungerer en lille smule bedre når de bliver ældre, fordi hjernen er blevet næret bedre og har fået flere byggesten.

Omega 3 er langt fra det eneste ernæringsmiddel, der kan bruges i behandlingen og håndteringen af neurologiske, kognitive, indlærings, adfærds og udviklingsmæssige problemer. Der er også en sammenhæng mellem Zink, C vitamin, nogle af b vitaminerne og magnesium og så hjernens funktioner. Ved nogle studier har man ved at give Zink til børn med ADHD mindsket behovet for medicin, fordi zinken var vigtig for deres hjerne.

Der er også lavet studier om sammenhængen mellem fødevareintolerence og hyperaktivitet, der viser, at hvis man fjernede de fødevarer som et barn ikke kan tåle, var der markante forbedringer at spore, allerede efter 6 uger.

Se mere om dette studie og fødevarers indflydelse på hjernen i dette videoklip.

Bevægelse styrker hjernen

Motion er sundt for kroppen, men bevægelse har også en direkte effekt på hjernen. En effekt der er til at måle og som kan hjælpe personer med problemer med bl.a. kognitive funktioner, indlæring og ADHD.

Hvis man tager folk der ikke bevæger sig og får dem til at gå, så er der dele af hjernen, der har med bl.a. kognitive funktioner og indlæring, der vil vokse. Faktisk kan den vokse 3-5% på et års tid.

Går man et skridt videre og begynder at træne struktureret en 5-6 gange om ugen af 45 – 60 minutters varighed, kan man på enkelte personer se en vækst på op til 10% i løbet af samme periode.
Det vil sige at der i motion og bevægelse ligger et andet redskab til at få hjernen til at yde mere optimalt, hjælpe folk hvis hjerne ikke fungerer helt normalt eller er meget forstyrrede. Så for en person der har en kaotisk måde at tænke på, der kan motion betyde meget.

Se Umahro Cadogan udfolde betydningen af motion og bevægelse i denne video.

Kost og motion som pædagogisk værktøj

I det daglige pædagogiske arbejde med personer med indlærings, adfærds og udviklingsproblemer kan kost og motion, med fordel, tænkes sammen med de andre pædagogiske redskaber der anvendes. For man får meget mere ud af de almindelige redskaber, hvis man tager kosten og motionen med.

Kost og motion har en positiv indvirkning på en lang række psykiske og fysiske parametre, såsom indlæring, koncentration, energi, drive, motivation og mange flere.

Det er ikke kun i det daglige arbejde med personer med adfærds, udviklings og indlæringsproblemer at god sund kost og motion har vist sig at have god effekt. Hvis man kigger lidt ud i personernes fremtid, er der også følgevirkninger på deres problemer, der kan afhjælpes ved at indføre sunde kostvaner og motion i deres hverdag. Se vores video med Umahro Cadogan tale som kost og motion som pædagogisk værktøj nedenfor.

Relevante arrangementer

Undgå udbrændthed i arbejdet med psykisk belastede borgere
Kursus

Undgå udbrændthed i arbejdet med psykisk belastede borgere

Jylland & Sjælland

Oplev en udbytterig kursusdag, der sætter spot på, hvordan du undgår at blive drænet for energi i arbejdet med psykisk belastede borgere. Du bliver undervist af psykolog, Anne Dorthe Hasholt, som bl.a. beriger dig med vigtig viden om:

Hvad det vil sige, når mennesker projicerer egne problemstillinger over i andre mennesker, og hvordan du beskytter dig mod dette Hvordan du effektivt konfliktnedtrapper, såvel i relation til borgeren som dig selv Hvordan dit arbejde med sårbare borgere kan vendes til værdifuld selvindsigt og selvudvikling

Bemærk: Der er deltagerbegrænsning på denne kursusdag.

Læs mere
Kompleksitet og udfordringer ved dobbeltdiagnoser fra et praksisorienteret perspektiv
Kursus

Kompleksitet og udfordringer ved dobbeltdiagnoser fra et praksisorienteret perspektiv

Jylland & Sjælland

En praksisorienteret kursusdag med vigtige emner på dagsordenen. Dagens underviser, cand.psych., Steen Guldager, stiller bl.a. skarpt på:

Fejldiagnosticering og konsekvenserne af dem Udredning af borgeren Forholdet mellem psykiatri og offentlig indsats Hvad du kan gøre i praksis for at hjælpe borgere med dobbeltdiagnoser

Din indsats tæller!

Læs mere
Ingen er håbløs – motivationsarbejde for hårdt belastede borgere
Kursus

Ingen er håbløs – motivationsarbejde for hårdt belastede borgere

Jylland & Sjælland

Oplev Per Revstedt, når han sætter fokus på, hvordan du motiverer og støtter hårdt belastede borgere. Han sørger bl.a. for, at du opnår viden om kendetegnene ved umotiverede borgeres psyke, en introduktion til teknikker i motivationsarbejdet og kendskab til, hvordan du undgår at blive udbrændt.

Du har også mulighed for at tilkøbe et 10 dages supervisionsforløb med Per Revstedt. 

VIGTIGT: Gældende i perioden d. 17. september til d. 1. oktober 2020 i Hvidovre. 

Der skal bæres mundbind på hotellets område. Man må kun tage det af, når man sidder ned i kursuslokalet, sidder ned i restauranten eller sidder ned på udenoms-områderne ved f.eks. morgenmaden og eftermiddagskaffen – Kort fortalt: når man sidder ned må man tage mundbid af ellers skal man have det på.

Der kan købes mundbind på hotellet, hvis man har glemt sit eget.

Underviseren må gerne stå op i kursuslokalet og undervise uden mundbind. Vi henviser til Scandic Hotels retningslinjer her.

Læs mere
Forebyg sårbarhed med compassion – styrk resiliensen hos borgeren
Kursus

Forebyg sårbarhed med compassion – styrk resiliensen hos borgeren

Lær at anvende compassion-strategier i arbejdet med at forebygge og afhjælpe sårbarhed hos dine borgere! På kurset får du værdifuld viden og praksisnære redskaber fra Morten Sodemann, professor og overlæge, samt Helle Laursen, cand.mag. og certificeret underviser i Mindful Self-Compassion. Sammen bidrager de bl.a. med viden om typiske sårbarhedsudløsende faktorer og indsigt i, hvordan du mindsker borgerens følelsesmæssige ubehag.  

Læs mere