Ernæringsekspert Umahro Cadogan udtaler - Seminarer
Ældre
Artikel

Ernæringsekspert Umahro Cadogan udtaler

Vi har talt med ernæringsekspert Umahro Cadogan om ernæring, motion, psykiske lidelser og kost som pædagogisk værktøj. Det er blevet til denne videoserie!

Artikelbillede_600x450px_Mad2

Kost, ernæring og motion kommer mere og mere i fokus. Og af god grund. Der er flere fordele ved at lave en god sammensætning mellem kost og motion. Nedenfor kan du finde vores videoserie med Umahro Cadogan, som er ernæringsekspert.

Spis din hjerne i topform

Umahro Cadogan har en pointe når han siger at den fysiske tilstand vores krop er i, har en stor indflydelse på hvordan vores hjerne fungerer.

Derfor kan man godt bruge mad som en slags hjernemedicin, for man kan faktisk spise mad der påvirker hjernen så den fungerer bedre.

Se Umahro forklare sammenhængen i denne video

Kostens indvirkning på psykiske lidelser

Kost og ernæring har en stor indvirkning på kroppen, men det viser sig også at den kost vi putter i kroppen også har en ret stor indflydelse på vores hjerne.

Professor i ernæring, Umahro Cadogan forklarer at der er studier der viser at bl.a. Omega 3 fedtsyrer gør at, ved f.eks ADHD, kan man ved at indtage Omega 3 fedtsyrer, forbedre tilstanden og i nogle tilstande mindske medicinforbruget.

Helst basalt ved vi også at Omega 3 fedtsyrer kan give en højere IQ. Det vil sige, at hos børn der får omega 3 fedtsyrer allerede ved forstertistanden og tidligt i livet, der ser det ud til at deres hjerner fungerer en lille smule bedre når de bliver ældre, fordi hjernen er blevet næret bedre og har fået flere byggesten.

Omega 3 er langt fra det eneste ernæringsmiddel, der kan bruges i behandlingen og håndteringen af neurologiske, kognitive, indlærings, adfærds og udviklingsmæssige problemer. Der er også en sammenhæng mellem Zink, C vitamin, nogle af b vitaminerne og magnesium og så hjernens funktioner. Ved nogle studier har man ved at give Zink til børn med ADHD mindsket behovet for medicin, fordi zinken var vigtig for deres hjerne.

Der er også lavet studier om sammenhængen mellem fødevareintolerence og hyperaktivitet, der viser, at hvis man fjernede de fødevarer som et barn ikke kan tåle, var der markante forbedringer at spore, allerede efter 6 uger.

Se mere om dette studie og fødevarers indflydelse på hjernen i dette videoklip.

Bevægelse styrker hjernen

Motion er sundt for kroppen, men bevægelse har også en direkte effekt på hjernen. En effekt der er til at måle og som kan hjælpe personer med problemer med bl.a. kognitive funktioner, indlæring og ADHD.

Hvis man tager folk der ikke bevæger sig og får dem til at gå, så er der dele af hjernen, der har med bl.a. kognitive funktioner og indlæring, der vil vokse. Faktisk kan den vokse 3-5% på et års tid.

Går man et skridt videre og begynder at træne struktureret en 5-6 gange om ugen af 45 – 60 minutters varighed, kan man på enkelte personer se en vækst på op til 10% i løbet af samme periode.
Det vil sige at der i motion og bevægelse ligger et andet redskab til at få hjernen til at yde mere optimalt, hjælpe folk hvis hjerne ikke fungerer helt normalt eller er meget forstyrrede. Så for en person der har en kaotisk måde at tænke på, der kan motion betyde meget.

Se Umahro Cadogan udfolde betydningen af motion og bevægelse i denne video.

Kost og motion som pædagogisk værktøj

I det daglige pædagogiske arbejde med personer med indlærings, adfærds og udviklingsproblemer kan kost og motion, med fordel, tænkes sammen med de andre pædagogiske redskaber der anvendes. For man får meget mere ud af de almindelige redskaber, hvis man tager kosten og motionen med.

Kost og motion har en positiv indvirkning på en lang række psykiske og fysiske parametre, såsom indlæring, koncentration, energi, drive, motivation og mange flere.

Det er ikke kun i det daglige arbejde med personer med adfærds, udviklings og indlæringsproblemer at god sund kost og motion har vist sig at have god effekt. Hvis man kigger lidt ud i personernes fremtid, er der også følgevirkninger på deres problemer, der kan afhjælpes ved at indføre sunde kostvaner og motion i deres hverdag. Se vores video med Umahro Cadogan tale som kost og motion som pædagogisk værktøj nedenfor.

Relevante arrangementer

Følelsesmæssig forurening på arbejdet
Kursus

Følelsesmæssig forurening på arbejdet

Jylland & Sjælland

Kom med på dette kursus målrettet ledere og HR-medarbejdere, hvor dagen er centreret omkring det gode arbejdsmiljø – mere specifikt, hvordan du er med til at sikre, at de negative følelser og stemninger ikke får magten på arbejdspladsen i form af følelsesforurening.

Dagens underviser er mentalsundhedsekspert og sociolog Rikke Østergaard, som sikrer dig et fagligt udbytte bestående af bl.a.:

Forståelse af, hvordan følelser og adfærd smitter i organisationer Viden om tredjegradssmitte – hvordan vi mennesker smitter hinanden med følelser og adfærd i tre led Redskaber til, hvordan du som leder spotter følelsesforurening Redskaber til, hvordan du som leder undgår følelsesmæssig ”hijacking” i vigtige beslutningsprocesser Redskaber til, hvordan du som leder holder hjernen skarp og får vendt følelsesmæssig forurening til et godt arbejdsmiljø

OBS: Pladserne ryger rigtig hurtigt. UDSOLGT I GLOSTRUP. Vi har oprettet et ekstrahold på Scandic CPH Strandpark.

Læs mere
Traumer og traumereaktioner
Kursus

Traumer og traumereaktioner

Jylland & Sjælland

I oktober og december byder vi inden for på dette kursus, som lærer dig om den traumebevidste tilgang (TBT) og bl.a. sætter dig i stand til at støtte borgere med traumereaktioner.

Du kommer i fagligt kompetent selskab med speciallæge i psykiatri Cæcilie Böck Buhmann, som sikrer, at du bl.a. tager fra kurset med:

Viden om traumers konsekvenser og typiske traumereaktioner, herunder posttraumatisk belastningsreaktion, dissociation, sorg og kompleks PTSD Viden om sammenhængen mellem traumereaktioner og andre psykiatriske problemer, herunder fokus på differentiering Kendskab til, hvordan typiske traumereaktioner kan påvirke et sygdomsforløb med anden psykisk sygdom som f.eks. skizofreni Viden om, hvordan du kan støtte borgere eller patienter med traumereaktioner, herunder håndtering af forøget alarmberedskab, dissociation og genoplevelser Forståelse af, hvordan TBT kan implementeres i praksis – i regionalt eller kommunalt regi
Læs mere
Selvbestemmelse i teori og praksis
Kursus

Selvbestemmelse i teori og praksis

Jylland & Sjælland

Vi har sammen med Ib Ravn, ph.d. og lektor ved DPU, Aarhus Universitet, skabt denne kursusdag, hvor vi stiller skarpt på selvbestemmelsesteorien. Teorien bygger på antagelsen om, at psykiske problemer opstår som udslag af frustrerede eller modarbejdede psykologiske behov tidligere i livet.

I løbet af kursusdagen sørger Ib Ravn for, at du får viden om og redskaber til:

Hvordan du hjælper din borger eller beboer med at dække hans/hendes psykologiske behov Hvordan du og dine kolleger systematisk ser tingene fra din borgers/beboers perspektiv, giver valgmuligheder, anerkender følelser, tilbyder struktur m.m. Hvordan mennesker håndterer emotioner, og hvilke konsekvenser disse håndteringsstrategier har Hvordan du er med til at fremme borgerens/beboerens autonomi

Få mere at vide om kursusdagen lige herunder.

Læs mere
Natur, krop, psyke og fællesskab
Kursus

Natur, krop, psyke og fællesskab

Fyn & Sjælland

Tag med på denne praksisnære kursusdag, hvor du opnår kompetencer til at bruge naturen i dit sundhedsfremmende arbejde med sårbare unge og voksne.

Du kommer i fagligt kompetente hænder med naturvejleder Simon Høegmark og åndedrætsterapeut Sigurd Hartvig, som bl.a. klæder dig på med:

Forskningsbaseret viden om, hvad der sker i krop og sind, når vi er aktive og nærværende i naturen Indsigt i, hvilke naturmiljøer der har en helende effekt Kendskab til meningsfulde aktiviteter i naturen med fokus på opmærksomhedstræning med åndedræt og kropsbevidsthed, sanseøvelser, leg og bevægelse samt fortællinger og betydningsfulde fællesskaber

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere