Ernæringsekspert Umahro Cadogan om kost og hjernen - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Ernæringsekspert Umahro Cadogan om kost og hjernen

Vi har talt med ernæringsekspert Umahro Cadogan om ernæring, motion, psykiske lidelser og kost som pædagogisk værktøj. Det er blevet til denne videoserie!

Artikelbillede_600x450px_Mad2

Artiklen er udgivet i 2017


Kost, ernæring og motion kommer mere og mere i fokus. Og med god grund. Der er nemlig flere fordele ved at lave en god sammensætning mellem kost og motion. Nedenfor kan du finde vores videoserie med Umahro Cadogan, som er ernæringsekspert.

Spis din hjerne i topform

Umahro Cadogan har en pointe, når han siger, at den fysiske tilstand, vores krop er i, har en stor indflydelse på, hvordan vores hjerne fungerer.

Derfor kan man godt bruge mad som en slags hjernemedicin, for man kan faktisk spise mad, der påvirker hjernen, så den fungerer bedre.

Se Umahro forklare sammenhængen i denne video.

Kostens indvirkning på psykiske lidelser

Kost og ernæring har en stor indvirkning på kroppen, men det viser sig også, at den kost vi, putter i kroppen, har en ret stor indflydelse på vores hjerne.

Professor i ernæring Umahro Cadogan forklarer, at der er studier, der viser, at bl.a. omega-3-fedtsyrer kan hjælpe mennesker med ADHD og derfor også nogle gange kan mindske deres medicinforbrug.

Helt basalt ved vi også, at omega-3 kan give en højere IQ. Hos børn, der får omega-3 allerede i fostertilstanden og tidligt i livet, ser det f.eks. ud til, at deres hjerner fungerer en smule bedre, når de bliver ældre, fordi hjernen er blevet næret bedre og har fået flere byggesten.

Omega-3 er langt fra det eneste ernæringsmiddel, der kan bruges i behandlingen og håndteringen af neurologiske, kognitive, indlærings-, adfærds- og udviklingsmæssige problemer. Der er også en sammenhæng mellem zink, C vitamin, nogle af b-vitaminerne, magnesium og hjernens funktioner. Ved nogle studier har man – ved at give zink til børn med ADHD – mindsket behovet for medicin, fordi zinken var vigtig for deres hjerne.

Der er også lavet studier om sammenhængen mellem fødevareintolerence og hyperaktivitet, der viste, at der markante forbedringer at spore allerede efter 6 uger, hvis man fjernede de fødevarer, som et barn ikke kunne tåle.

Se mere om dette studie og fødevarers indflydelse på hjernen i dette videoklip.

Bevægelse styrker hjernen

Motion er sundt for kroppen, men bevægelse har også en direkte effekt på hjernen. En effekt, der er til at måle, og som kan hjælpe personer med problemer med bl.a. kognitive funktioner, indlæring og ADHD.

Hvis man tager folk, der ikke bevæger sig, og får dem til at gå, så er der dele af hjernen, der har med bl.a. kognitive funktioner og indlæring at gøre, der vil vokse. Faktisk kan den vokse 3-5% på et års tid.

Går man et skridt videre og begynder at træne struktureret en 5-6 gange om ugen af 45 – 60 minutters varighed, kan man på enkelte personer se en vækst på op til 10% i løbet af samme periode.

Det vil sige, at der i motion og bevægelse ligger et andet redskab til at få hjernen til at yde mere optimalt. Det kan hjælpe folk, hvis hjerne ikke fungerer helt normalt eller er meget forstyrrede.

Se Umahro Cadogan udfolde betydningen af motion og bevægelse i denne video.

Kost og motion som pædagogisk værktøj

I det daglige pædagogiske arbejde med personer med indlærings-, adfærds- og udviklingsproblemer kan kost og motion, med fordel, tænkes sammen med de andre pædagogiske redskaber, der anvendes. For man får meget mere ud af de almindelige redskaber, hvis man tager kosten og motionen med.

Kost og motion har en positiv indvirkning på en lang række psykiske og fysiske parametre, så som indlæring, koncentration, energi, drive og motivation.

Det er ikke kun i det daglige arbejde med personer med adfærds-, udviklings- og indlæringsproblemer, at sund kost og motion har vist sig at have god effekt. Hvis man kigger lidt ud i personernes fremtid, er der også følgevirkninger af deres problemer, som kan afhjælpes ved at indføre sunde kostvaner og motion i deres hverdag. Se herunder vores video, hvor Umahro Cadogan taler om kost og motion som pædagogisk værktøj.

Relevante arrangementer

Når traumer sætter sig i kroppen
Kursus

Når traumer sætter sig i kroppen

Jylland & Sjælland

Opnå en større forståelse for kroppens reaktioner på traumer, så du kan være med til at styrke trivslen for børn, unge og voksne med traumer. Det sker på denne kursusdag, der tager afsæt i den psykosomatiske traumemodel.

Din underviser er speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Gitte Retbøll, og hun sørger for, at du får:

Indsigt i, hvordan du kan tale om traumer og et indblik i, hvordan traumer opstår i barndommen og følger mennesker op igennem livet  Indsigt i, hvorfor det er vigtigt at spørge “Hvad er der sket dig”, når du møder en person med et traume  Indsigt i, hvordan kroppen reagerer på traumer, f.eks. barndomstraumer  Viden om, hvordan traumer sætter sig i kroppen som eksempelvis smerter eller ubehag  Viden om, hvordan smerterne forløses, når traumet behandles 

 

Læs mere
DLD – en overset sproglig udviklingsforstyrrelse
Kursus

DLD – en overset sproglig udviklingsforstyrrelse

Jylland & Sjælland

Det anslås, at 7-8% af alle børn har Developmental Language Disorder (DLD), udviklingsmæssig sprogforstyrrelse. Der er dog tale om et skjult handicap, som ofte er svært at opdage. Tag derfor med på denne temadag, som giver dig kompetencer til at spotte og hjælpe børn og unge med DLD. Mere konkret får du:

Viden om generel og forsinket sprogudvikling hos børn Konkret og håndgribelig viden om DLD Redskaber til at spotte de børn, som har brug for hjælp En lang række konkrete og praksisnære tips til, hvordan du kan hjælpe børn med DLD Gode tips til at finde yderligere viden om DLD

Underviser på dagen er ph.d. og audiologopæd Trine Printz.

Læs mere
Traumer og deres effekt på borgere og fagprofessionelle
Kursus

Traumer og deres effekt på borgere og fagprofessionelle

Jylland & Sjælland

Jo mere du ved og forstår om traumer, des bedre kan du gøre en vedvarende forskel for dine borgere og samtidig passe på dig selv i relationen. Kom derfor med på disse temadage i selskab med Louise Brückner Wiwe, specialist i neuropsykologi og psykopatologi, samt Camilla Bechsgaard, cand.psyk. og VISO-specialist.

Ved at tilmelde dig får du to temadage, hhv. en teoridag og en praksisdag, og efter dagene har du:

Opnået en teoretisk forståelse for sammenhængen mellem traumer og udviklingen af bl.a. hjernen, personlighed, sindslidelser, misbrug og spiseforstyrrelser Fået kendskab til ICD-11’s diagnoser af PTSD og kompleks PTSD og kan anvende analyseredskaber til at skabe overblik over borgernes liv og yde støtte Fået indblik i, hvordan du kan være med til at skabe optimale betingelser for en hverdag, som hjælper til at forstå traumernes effekt på nutiden og mindsker effekterne af borgernes traumehåndtering
Læs mere
Skab RO hos borgere med psykiske lidelser
Kursus

Skab RO hos borgere med psykiske lidelser

Jylland & Sjælland

Kom med på dette kursus og få en praksisnær introduktion til træningsmetoden RO-lates, som genskaber kontakten til kroppen.

Når du deltager på kurset, opnår du:

Viden om sammenhængen mellem krop og sind Konkrete redskaber til, hvordan du arbejder ud fra metodens principper Mulighed for at afprøve metoden i praksis

Få mere at vide på siden herunder.

Læs mere