Hvad udfordrer den gode relation på en arbejdsplads?
Den største udfordring for udvikling af gode relationer er, at vi ikke får afstemt vores forventninger til hinanden. Det gælder især den undersøgende samtale om, hvad vi hver især kan bidrage til samarbejdet med. Jeg tror alle møder på arbejde med ønsket om at bidrage og have det rart med kollegerne, men vi bliver udfordrede, hvis kollegaen har et helt andet syn på, hvordan opgaven skal løses.
Hvis man har en kollega, som man har enormt svært ved at samarbejde med – hvad kan man så selv gøre, for at det bliver bedre?
Et fif er at formulere sig ud fra sit eget perspektiv og med imødekommende vendinger: ”Jeg sætter stor pris på vores samarbejde, men på det sidste har jeg følt det lidt udfordrende”. Derefter invitere den anden og afvente dennes accept: ”Har du lyst til at snakke med mig om det?” Det væsentligste er at være konkret og stille sig i en lyttende og lærende position: ”Jeg vil meget gerne lære af dig. Hvad er det, du tænker, når du….”
Hvordan kan man være forebyggende i forhold til at skabe og vedligeholde et godt psykisk arbejdsmiljø?
Man kan arbejde med sig selv og sit eget syn på arbejdslivet. Hvad er det værd at hidse sig op over? Hvad er væsentligt at sætte ord på? Og så undgå at deltage i sladder, der devaluerer kolleger. Hjælpsomhed og opmærksomhed på kollegernes trivsel er også et godt fif. Det er utroligt, hvad det kan gøre, at dukke op med en pose kokosmakroner på en tirsdag! Et godt arbejdsmiljø er en stemning. En stemning, der løfter i stedet for at trykke ned. En stemning af energi og virkelyst, hvor man bliver glad af at være sammen med sine kolleger og føler, at man får udrettet noget meningsfuldt.
Hvad gør man, når en relation allerede er kørt helt skævt?
En relation er en dynamisk størrelse. Det kan sammenlignes med to magneter, der enten tiltrækkes eller frastødes af hinanden i større eller mindre grad. Ved at vende magneten, ændres relationen. Man kan altid arbejde med sin egen indre magnet og dermed påvirke den andens. Den mest magtfulde dynamo er tillid vs. mistillid. Det kan italesættes: ”Jeg oplever, at der er sket noget trist med din og min gensidige tillid. Oplever du noget tilsvarende? Vil du være med til at arbejde med det?” Tage sin del af ansvaret og invitere den anden part til at tage sin. Alternativt kan man se i øjnene, at kemien ikke er for god og holde en lille pause fra hinanden, hvor man gensidigt aftaler at holde lav profil også af hensyn til kollegernes trivsel.