God kommunikation på arbejdspladsen - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

God kommunikation på arbejdspladsen

Vi har stillet konfliktmægler og ACT-konsulent, Hanne Gullestrup, nogle spørgsmål om den gode samarbejdsrelation. Her er hendes svar.

Hanne Gullestrup
Seminarer.dk stillede Cand.mag., konfliktmægler og ACT-konsulent, Hanne Gullestrup, nogle spørgsmål om den gode samarbejdsrelation – og her er, hvad hun svarede:

Hvad udfordrer den gode relation på en arbejdsplads?

Den største udfordring for udvikling af gode relationer er, at vi ikke får afstemt vores forventninger til hinanden. Det gælder især den undersøgende samtale om, hvad vi hver især kan bidrage til samarbejdet med. Jeg tror alle møder på arbejde med ønsket om at bidrage og have det rart med kollegerne, men vi bliver udfordrede, hvis kollegaen har et helt andet syn på, hvordan opgaven skal løses.

Hvis man har en kollega, som man har enormt svært ved at samarbejde med – hvad kan man så selv gøre, for at det bliver bedre?

Et fif er at formulere sig ud fra sit eget perspektiv og med imødekommende vendinger: ”Jeg sætter stor pris på vores samarbejde, men på det sidste har jeg følt det lidt udfordrende”. Derefter invitere den anden og afvente dennes accept: ”Har du lyst til at snakke med mig om det?” Det væsentligste er at være konkret og stille sig i en lyttende og lærende position: ”Jeg vil meget gerne lære af dig. Hvad er det, du tænker, når du….”

Hvordan kan man være forebyggende i forhold til at skabe og vedligeholde et godt psykisk arbejdsmiljø?

Man kan arbejde med sig selv og sit eget syn på arbejdslivet. Hvad er det værd at hidse sig op over? Hvad er væsentligt at sætte ord på? Og så undgå at deltage i sladder, der devaluerer kolleger. Hjælpsomhed og opmærksomhed på kollegernes trivsel er også et godt fif. Det er utroligt, hvad det kan gøre, at dukke op med en pose kokosmakroner på en tirsdag! Et godt arbejdsmiljø er en stemning. En stemning, der løfter i stedet for at trykke ned. En stemning af energi og virkelyst, hvor man bliver glad af at være sammen med sine kolleger og føler, at man får udrettet noget meningsfuldt.

Hvad gør man, når en relation allerede er kørt helt skævt?

En relation er en dynamisk størrelse. Det kan sammenlignes med to magneter, der enten tiltrækkes eller frastødes af hinanden i større eller mindre grad. Ved at vende magneten, ændres relationen. Man kan altid arbejde med sin egen indre magnet og dermed påvirke den andens. Den mest magtfulde dynamo er tillid vs. mistillid. Det kan italesættes: ”Jeg oplever, at der er sket noget trist med din og min gensidige tillid. Oplever du noget tilsvarende? Vil du være med til at arbejde med det?” Tage sin del af ansvaret og invitere den anden part til at tage sin. Alternativt kan man se i øjnene, at kemien ikke er for god og holde en lille pause fra hinanden, hvor man gensidigt aftaler at holde lav profil også af hensyn til kollegernes trivsel.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere