Guldkorn fra ADHD-ekspert Russell Barkley - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Guldkorn fra ADHD-ekspert Russell Barkley

Knap 300 fagprofessionelle var mødt op til foredrag med ADHD-ekspert Russell Barkley. Her er 5 guldkorn fra dagen til dig!

ODD

Knap 300 fagprofessionelle var mødt op for at høre om ADHD og dens udfordringer, da  ADHD-ekspert Russell Barkley gæstede København i 2017. Emnerne for temadagen var:

  • Forståelse for ADHD som en forstyrrelse i de eksekutive funktioner og evnen til at selvregulere
  • Den ‘anden’ opmærksomhedsforstyrrelse: Langsommeligt kognitivt tempo (SCT) versus ADHD
  • Udfordringerne ved at gå fra barn til teenager til voksen med ADHD

Russell Barkely kom med en masse gode pointer og guldkorn. Han fortalte bl.a., at forskning viser, at halvdelen af de, som har opmærksomhedsforstyrrelser, også har symptomer på en række andre diagnoser. Og at arvelighedsgraden er op mod 80 procent hos ADHD og 60-70 procent for SCT.

Se også relevant uddannelse med Dr. Russell Barkley: Certificeret specialist i ADHD

 

Russell Barkley kom desuden med disse 5 andre guldkorn, som vi gerne vil dele med jer.

1. Borgere med ADHD har ikke forstyrrelser i humøret, men forstyrrelser i de eksekutive funktioner. Eksekutive funktioner er den mentale evne til selvkontrol. De kan ikke regulere deres følelser, og det resulterer i en umoden adfærd.

2. Hjernen kan forklares som en GPS. Du uploader forskellige kort af situationer, du har været igennem, og som du kan få gavn af senere i livet. Med ADHD har du ingen GPS – det er systemet i arbejdshukommelsen, som ikke virker.

3. Hyperaktivitet hos børn forsvinder, jo ældre børnene bliver. Hyperaktivitet er ikke et fremtrædende træk for voksne med ADHD. Igennem et liv går personer med ADHD fra en gruppe symptomer til en anden. Der er nogle gange markant tilbagevenden af symptomer. Dog er det ikke så meget symptomerne i sig selv, men nye arbejdsopgaver, som personen med ADHD ikke ved, hvordan han/hun skal håndtere. Miljøet ændrer sig f.eks. fra folkeskole til videreuddannelse. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at skift i miljøet er årsagen til, at symptomer kommer tilbage eller bliver mere forstyrrende.

4. Børn med ADHD har større risiko for at eksperimentere med stoffer. Første skridt er nikotin. Det fungerer som selvmedicinering for at få selvkontrol. Nikotin lindrer ADHD-symptomer. Det middel, som er afhængighedsdannende i nikotin, er det samme middel, som behandler ADHD. Det næste skridt er alkoholmisbrug. Alkohol behandler ikke ADHD, det kan derimod forværre symptomerne. Det tredje skridt er marihuana, som ikke lindrer symptomerne. Har personen med ADHD desuden adfærdsproblemer, er der stor risiko for, at det næste skridt er hårde stoffer som amfetamin og heroin.

5. ADHD skal ses som et kronisk handicap, og man er nødt til at tage ejerskab over forstyrrelsen. 75 procent af personer med ADHD, som har været i behandling som børn, er ikke længere en del af et behandlingsprogram, når de når 16-års alderen. Dette er en stor fejltagelse. Fra ung til voksen er nemlig en vigtig overgang, hvor behandling stadig er meget vigtig for at løse de udfordringer, som overgangen medbringer. Hvis personen ikke fortsætter med behandlingen, er der desuden ingen fordele fremadrettet, uanset om personen er blevet behandlet som barn eller ej.

Se også relevant uddannelse med Dr. Russell Barkley: Certificeret specialist i ADHD

 

Relevante arrangementer

ADHD uddannelse: Bliv certificeret vejleder i ADHD
Digital uddannelse

ADHD uddannelse: Bliv certificeret vejleder i ADHD

På dette unikke digitale ADHD uddannelsesforløb får du muligheden for at blive certificeret ADHD-vejleder af en af verdens førende eksperter inden for ADHD, Dr. Russell Barkley.

Hele ADHD uddannelsen giver ca. 30 timers undervisning fra førende eksperter på området, herunder en række danske fagpersoner, bl.a. psykolog Bo Hejlskov Elvén og fysioterapeut Pernille Thomsen.

Du bliver certificeret ved at have gennemført minimum ét af valgmodulerne, overbygningsmodulet og have bestået eksamen.

Læs mere om den helt særlige uddannelse herunder.

Læs mere
Mellemformer – inkluderende pædagogik i skole og dagtilbud
Læringsdag

Mellemformer – inkluderende pædagogik i skole og dagtilbud

Jylland & Sjælland

Dette kursus er afholdt, men er du stadig interesseret i arbejdet med mellemformer, så skal du se nærmere herunder.

Vi tilbyder professionel sparring og læringsforløb om hvordan du kan lykkedes endnu bedre med inklusion på din skole og/eller dagtilbud.  Vi har flere gode eksempler på institutioner, vi har hjulpet godt videre i deres arbejde. Se hvordan du kommer videre med vores ydelser HER.

Er du interesseret i en digital kompetence pakke om mellemformer i skole og dagtilbud, så skal du se nærmere HER.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
ADHD hos piger og kvinder
Kursus

ADHD hos piger og kvinder

Jylland & Sjælland

Mange piger med ADHD bliver overset og diagnosticeret langt senere i livet end drenge. Det kan have store konsekvenser for dem, og det er derfor vigtigt, at du kan spotte ADHD’en hos piger/kvinder, så de kan få den fornødne hjælp.

På denne kursusdag kommer du i fagligt kompetent selskab med Lotta Borg Skoglund, overlæge og speciallæge i almen medicin og psykiatri. Hendes fokus vil være på:

ADHD hos piger og kvinder; herunder viden om biologi, neurologi, hormoner og kultur Kendetegn og symptomer på ADHD hos piger og kvinder; hvordan bliver vi bedre til at opdage ADHD’en? Særlige udfordringer og mulige følger ved ADHD hos piger og kvinder; hvordan opleves det, og hvilke konsekvenser har uopdaget ADHD?  ADHD og komorbiditet; hvilke andre psykiatriske diagnoser og fysiske sygdomme rammer ofte piger og kvinder med ADHD? Hvordan støtter og hjælper vi bedst piger og kvinder med ADHD?
Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Skolevægring – Bag om skolefravær
3-dages kursus

Skolevægring – Bag om skolefravær

Jylland & Sjælland

Skolevægring/skolefravær kan have et utal af årsager, og hvis du skal kunne hjælpe børn, der ikke magter at komme i skole, er du nødt til at forstå den specifikke årsag bag. På dette 3-dages kursus bliver du undervist af ph.d. i pædagogisk psykologi, Tine Basse Fisker, der bl.a. sikrer, at du opnår:

Viden om definitioner på og forståelser af skolevægring og skolefravær Viden om årsager og forhold omkring skolefravær Viden om de første tegn, du skal være opmærksom på Praksisnære redskaber til, hvordan du sikrer dig, at du får barnets egne perspektiver med i løsningen af de problematikker, der ligger til grund for fraværet Praksisnære redskaber til, hvordan du styrker samarbejdet mellem skole, PPR og forældre bedst muligt Praksisnære redskaber til, hvilke tiltag skolen kan iværksætte, så barnet støttes i at komme i skole igen
Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere