Guldkorn fra ADHD-ekspert Russell Barkley - Seminarer
Børn & unge
Artikel

Guldkorn fra ADHD-ekspert Russell Barkley

Knap 300 fagprofessionelle var mødt op til foredrag med ADHD-ekspert Russell Barkley. Her er 5 guldkorn fra dagen til dig!

ODD
Knap 300 fagprofessionelle var mødt op for at høre om ADHD og dens udfordringer, da  ADHD-ekspert Russell Barkley gæstede København i 2017. Emnerne for temadagen var:

  • Forståelse for ADHD som en forstyrrelse i de eksekutive funktioner og evnen til at selvregulere
  • Den ‘anden’ opmærksomhedsforstyrrelse: Langsommeligt kognitivt tempo (SCT) versus ADHD
  • Udfordringerne ved at gå fra barn til teenager til voksen med ADHD

Russell Barkely kom med en masse pointer og guldkorn. Han fortalte bl.a., at forskning viser, at halvdelen af de, som har opmærksomhedsforstyrrelser, også har symptomer på en række andre diagnoser. Og at arvelighedsgraden er op mod 80 procent hos ADHD og 60-70 procent for SCT.

Russell Barkley kommer til Danmark november 2018! Læs mere her.

Russell Barkley kom desuden med disse 5 andre guldkorn, som vi gerne vil dele med jer.

1. Borgere med ADHD har ikke forstyrrelser i humøret, men forstyrrelser i de eksekutive funktioner. Eksekutive funktioner er den mentale evne til selvkontrol. De kan ikke regulere deres følelser, og det resulterer i en umoden adfærd.

2. Hjernen kan forklares som en GPS. Du oploader forskellige kort af situationer, du har været igennem, og som du kan få gavn af senere i livet. Med ADHD har du ingen GPS – det er systemet i arbejdshukommelsen, som ikke virker.

3. Hyperaktivitet hos børn forsvinder, jo ældre børnene bliver. Hyperaktivitet er ikke et fremtrædende træk for voksne med ADHD. Igennem et liv går personer med ADHD fra en gruppe symptomer til en anden. Der er nogle gange markant tilbagevenden af symptomer. Dog er det ikke så meget symptomerne i sig selv, men nye arbejdsopgaver som personen med ADHD ikke ved, hvordan han/hun skal håndtere. Miljøet ændrer sig f.eks. fra folkeskole til videreuddannelse. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at skift i miljøet er årsagen til, at symptomer kommer tilbage eller bliver mere forstyrrende.

4. Børn med ADHD har større risiko for at eksperimentere med stoffer. Første skridt er nikotin. Det fungerer som selvmedicinering for at få selvkontrol. Nikotin lindrer ADHD-symptomer. Det middel, som er afhængighedsdannende i nikotin, er det samme middel, som behandler ADHD. Det næste skridt er alkoholmisbrug. Alkohol behandler ikke ADHD, det kan derimod forværre symptomerne. Det tredje skridt er marihuana, som ikke lindrer symptomerne. Har personen med ADHD desuden adfærdsproblemer, er der stor risiko for, at det næste skridt er hårde stoffer som amfetamin og heroin.

5. ADHD skal ses som et kronisk handicap, og man er nødt til at tage ejerskab over forstyrrelsen. 75 procent af personer med ADHD, som har været i behandling som børn, er ikke længere en del af et behandlingsprogram, når de når 16-års alderen. Dette er en stor fejltagelse. Fra ung til voksen er nemlig en vigtig overgang, hvor behandling stadig er meget vigtig for at løse de udfordringer, som overgangen medbringer. Derudover, hvis personen ikke fortsætter med behandlingen, er der ingen fordele fremadrettet, uanset om personen er blevet behandlet som barn eller ej.

Russell Barkley kommer til Danmark november 2018! Læs mere her.

Relevante arrangementer

Styrk forestillingsevnen og empatien hos børn og unge med autisme
Kursus

Styrk forestillingsevnen og empatien hos børn og unge med autisme

Tag med på dette kursus, hvor du bliver klædt på til arbejdet med børn med autisme. Kursets to undervisere, psykologerne Käte From og Anne Vibeke Fleischer, stiller skarpt på, hvordan du styrker forestillingsevnen – og dermed selvopfattelsen – hos børn med autisme.

I løbet af kursusdagen vil de to dygtige undervisere bl.a. sætte fokus på:

Autisme – diagnosen, den anderledes hjerne og den anderledes adfærd Forestillingsevnens betydning i relation til tænkestil, problemløsning, sprog og mentalisering/empati Sammenhæng mellem kognition og emotion Tænkning og begrebsdannelse – herunder analyse-syntese tænkning, ligheder og forskelle, fællesmængde og generalisering samt at lære af sine erfaringer

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere
3 webinarer med Dr. Russell Barkley
Kursus

3 webinarer med Dr. Russell Barkley

Fyn, Jylland & Sjælland

I samarbejde med verdens førende ADHD-ekspert, Dr. Russell Barkley, udbyder Seminarer.dk 3 webinarer med fokus på aktuelle emner inden for ADHD.

3 webinarer – 3 forskellige emner inden for ADHD

Den 2. juni 2021 stiller Dr. Russell Barkley skarpt på at opdatere dig om ADHD, diagnosens natur og ætiologi samt opmærksomhedsforstyrrelsen SCT (langsomt kognitivt tempo). Den 9. juni 2021 sætter Dr. Russell Barkley fokus på fremskridt inden for den psykosociale – og medicinske behandling af børn og teenagere med ADHD. Den 16. juni 2021 går Dr. Russell Barkley i dybden med ADHD hos voksne herunder diagnosticering, komorbiditet og behandling.

Alle webinarerne foregår på engelsk. Lyder dette interessant? Så har du mulighed for at læse meget mere om webinarerne herunder.

Prisen pr. webinar er 1195 kr. ekskl. moms. pr. person. Få mængderabat og køb adgang til alle i organisationen for bare 5000 kr. ekskl. moms. Ønsker du at tilmelde dig alle 3 webinarer, så skal du gøre det én af gangen.

Læs mere
De primitive refleksers betydning for læringsparathed
Kursus

De primitive refleksers betydning for læringsparathed

Jylland & Sjælland

Tag med på dette udbytterige kursus, hvor vi sammen med neurologisk kiropraktor, Lene Munck, stiller skarpt på primitive reflekser og deres betydning for børns udvikling og læringsparathed.

På kurset bliver du bl.a. beriget med:

Teori om nervesystemets udvikling Teori om udviklingen af de primitive reflekser og deres betydning for hjernens og nervesystemets grundtilstand Teori om de primitive refleksers betydning for udviklingen ift. motoriske og sociale kompetencer Gennemgang af udvalgte primitive reflekser, som du lærer at undersøge og træne vha. fysiske øvelser

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere
Kaos og uhensigtsmæssig adfærd i skolen – temadag med Rasmus Alenkær
Temadag

Kaos og uhensigtsmæssig adfærd i skolen – temadag med Rasmus Alenkær

Jylland & Sjælland

Oplev Rasmus Alenkær – psykolog, ph.d. og tidligere lærer – når han på denne givende temadag stiller skarpt på børns trivsel i grundskolen, herunder særligt på hvordan vi går fra kaos i klassen til ro og tryghed.

Med fra dagen får du bl.a. viden om:

Hvordan hjernen fungerer, og hvordan du – med en neurologisk vinkling – kan forstå børns uro og uhensigtsmæssige adfærd Hvordan du skaber ro i klassen, når bølgerne går lidt for højt Hvordan forældrene kan støtte op om ro og tryghed i skolen Hvordan du passer på dig selv i dit arbejde

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Læs mere