Hvad er rehabiliteringspsykologi og hvorfor bruge det? - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Hvad er rehabiliteringspsykologi og hvorfor bruge det?

I denne artikel får du svar på spørgsmålene: Hvad er rehabiliteringspsykologi, og hvorfor skal du som fagprofessionel bruge det?

Når cykelhjelm ikke er nok
Af: Chalotte GlintborgNår en person rammes af alvorlig sygdom, bør der ikke kun være fokus på de somatiske symptomer og følger, men også de psykologiske konsekvenser det har at blive ramt af og skulle leve med svær sygdom. Et liv, der pludselig forandres af sygdom, kan betragtes som et traume.

Det at skulle leve et liv, der pludselig er forandret og skulle forsone sig med varigt nedsatte funktioner, kan afstedkomme psykologiske reaktioner, som f.eks. depression, nedsat livskvalitet, mv. – ikke kun hos den ramte selv, men også nære pårørende. Det er derfor vigtigt at forstå de psykologiske processer, der er forbundet med at få og leve med en kronisk eller længerevarende sygdom og adresse de psykologiske konsekvenser det kan medføre hos ramte og nære pårørende som en del af rehabiliteringsindsatsen.

Hvad er rehabiliteringspsykologi?

Rehabiliteringspsykologi har udviklet sig gennem de sidste 60 år, primært i USA, men
langsomt også i Europa. Anvendelsen af rehabiliteringspsykologiske teorier er ikke eksklusiv for psykologer, men kan med fordel anvendes af andre relevante fagområder i den interdisciplinære rehabilitering blandt andet inden for medicin, sygepleje, fysio- og ergoterapi samt inden for sociale og pædagogiske faggrupper.

Væksten indenfor feltet skyldes hovedsageligt udvikling af teknologier (operative og medicinske), der gør flere overlever svære sygdomme og traumatiske begivenheder, modsat tidligere. I takt med et stigende antal overlevende, stiger også forekomsten af traumereaktioner og emotionelle følger. Ligeledes er den stigende gennemsnitlige levealder også en faktor, der gør at vi vil se flere aldersrelaterede mentale og emotionelle følger, der også kalder på rehabiliteringspsykologi – f.eks. demens.

Rehabiliteringspsykologiske interventioner vil kunne håndtere og løse de psykosociale
udfordringer, som f.eks. en kronisk eller længerevarende sygdom medfører for den ramte og dennes pårørende.

Praktiske interventionsteknikker hentes ind fra nyere tilgange, der inkluderer det empatiske klientfokus og opfatter klienten som mere aktiv i processen. Disse er målrettet øget accept af selv og andre samt rekonstruktion af identitet og fællesskab. På det teoretiske niveau integreres dermed redskaber fra kognitiv adfærdsterapi, mindfulness, compassion- fokuseret terapi, dyreassisterede interventioner og narrativ identitetsrekonstruktion i den overordnede ramme af humanistisk psykologi.

For yderligere læsning:
Glintborg, C. (red). Rehabiliteringspsykologi – en introduktion i teori og praksis, under udgivelse, Aarhus Universitetsforlag.


Kursus i rehabiliteringspsykologi

Vil du vide mere, så afholder vi lige nu vores eftertragtede kursus “Psykologisk rehabilitering“. Læs mere om kurset her.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere