Lær at sige nej med god samvittighed - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Lær at sige nej med god samvittighed

Det kan være svært at sige nej, når en kollegaer står og mangler hjælp. Lær at sige nej uden dårlig samvittighed med denne artikel fra ekspert Line Ullmann!

Line Ullmann
Af Line Ullmann”Har du 2 minutter?”. Du kender formentlig spørgsmålet fra kolleger, der venligt, og for gud ved hvilken gang i dag, afbryder dig for at bede om din hjælp.

Måske kender du også følelsen af, at du helst vil sige nej, men ikke helt ved hvordan. Sådan er vi mange, der har det. Vi får lidt dårlig samvittighed. Vi vil jo helst ikke støde nogen.

Men det er vigtigt at lære at sige nej – ikke bare af hensyn til os selv, men også af hensyn til andre. Kun, når du indimellem siger nej, kan du bevare det overskud, der skal til for at sige ja til andre ting. Når vi siger nej, er det altså også for at tage hensyn til andre på den lange bane, du behøver ikke have dårlig samvittighed.

Ved at bruge en enkelt kommunikationsmetode kan det lade sig gøre at sig nej på en respektfuld måde og uden dårlig samvittighed. Metoden består af 3 enkle trin.

Når du først har taget metoden til dig, vil det sandsynligvis, være langt lettere end du tror at sige nej, når du har brug for det.

De 3 trin

  1.  Vis forståelse for det andet menneske.
  2. Sig nej med en kort begrundelse.
  3. Vis at du står fast ved det du mener, ved ikke at dvæle ved situationen.

Det kan være, at du har besluttet at bruge formiddagen på at afslutte en vigtig opgave, som har deadline kl. 12. På et tidspunkt bliver du afbrudt af en desperate kollega, der i en insisterende tone siger:

 ”Undskyld jeg forstyrrer, men kan jeg få dig til at hjælpe mig med at læse korrektur på denne 50 siders rapport? Det er meget vigtigt. Den skal sendes ud senest kl. 12 i dag”

Nu svarer du med de 3 trin:

1) ”Av, ja. Jeg kan godt høre, at det haster med den korrektur”.

Du viser, at du har forståelse for din kollegas situation og anerkender, at der er et problem.

2) “Men nej, det kan jeg desværre ikke. Jeg sidder selv med en vigtig deadline kl. 12”.

Her er det vigtigt, at du ikke roder dig ud i lange forklaringer. Jo længere forklaring og jo flere begrundelser, jo mere støj på linjen. Det kan faktisk skabe tvivl om forklaringens troværdighed. Giv én kort begrundelse.

3) “…”

Sig ikke mere. Gå bare videre med det, du var i gang med før afbrydelsen. Hvis du bliver hængende i situationen eller begynder at forklare yderligere, inviterer du til forhandling. Vis non-verbalt, at du mener, hvad du siger. 

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere