Løs din kerneopgave - del 2 - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Løs din kerneopgave – del 2

I efteråret afholder vi et praksisnært forløb om kerneopgaven med to faser, der hjælper dig med at identificere og løse din kerneopgave. Læs om dem her!

En plan

Af: Morten Christensen & Anders SenecaFik du læst første del af denne artikelserie? Ellers finder du hen her!

Din kerneopgave skal løses – men hvordan? På de to temadage i oktober og november “Løs din kerneopgave” vil vi præsentere vores bud på, hvordan man kan styrke arbejdet med at løse kerneopgaver. Det sker ved at fokusere på to faser:

Første fase: Operationalisering

Forudsætningen for reelt at anvende og løse kerneopgaven er, at vi kender den. Ikke som en endegyldig definition, men derimod som en praksisnær, fælles forståelse. De kerneopgaver, vi møder, har ofte en tendens til at blive formuleret for endimensionelt. Som sådan at de siger mere om, hvad man på arbejdspladsen gør, frem for hvilken værdi der skal komme ud af det hos målgruppen. På den måde bliver kerneopgaven for indadvendt, statisk og simpel, når den holdes op mod hverdagens kompleksitet og udfordringer. Den bliver simpelthen ikke anvendelig til meget andet end flotte ord, der hives frem ved festlige lejligheder.

En anvendelig kerneopgave skal i vores optik operationaliseres i fire dimensioner: målgruppe, effekt, ambition og tilgang. Netop disse dimensioner er i vores optik særligt vigtige at være klare på og fælles om, hvis kerneopgaven skal gøres til fælles praksis.

At gøre en kerneopgave anvendelig er ikke blot at sætte ord på kerneopgaven. Operationalisering handler også om, hvordan vi ”gør ordene”. Ikke sjældent oplever vi, at man på arbejdspladser, trods flotte ord og fælles hensigtserklæringer i formuleringen af kerneopgaven, langt fra er enige om, hvad ordene reelt betyder, og dermed hvordan de påvirker hverdagens praksis. At operationalisere en kerneopgave er også at “dobbeltklikke” på de flotte ord og skabe en fælles forståelse og afsæt for at lykkes sammen.

Anden fase: Optimering af din kerneopgave

Vigtigt er det at vi løser kerneopgaven bedst muligt. Hvis arbejdet med en kerneopgave skal give mening, så må vi nemlig også være klar til at tage konsekvensen af kerneopgaven

Vi præsenterer tre spor, som skal følges, hvis kerneopgaven skal løses endnu bedre: individ, organisation og omgivelser. Hvis vi skal løse kerneopgaven, kræver det nemlig en indsats af både mig, dig, os og dem. Derved bliver optimering af kerneopgaven et omdrejningspunkt for at intensivere indsatserne på områder som trivsel, faglig udvikling, MED-samarbejde, ledelse, organisering og samarbejde med omgivelserne, nære som fjerne.

Vil du have fokus på din kerneopgave, så husk at tilmelde dig vores temaforløb “Løs din kerneopgave” her.


Morten Christensen er cand. soc. i politisk kommunikation og ledelse fra CBS og er i dag partner i udviklingsbureauet BETA. Anders Seneca er forfatter, foredragsholder og direktør i Dogmekompagniet. Anders har uddannelser i statskundskab og antropologi.

Sammen har de skrevet bogen “Kend din kerneopgave” samt opfølgeren “Løs din kerneopgave” (september 2017).

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere