Man skal lære at stille interkulturelle spørgsmål - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Man skal lære at stille interkulturelle spørgsmål

Nadia El-Gendi, cand. pæd. i antropologi, giver her gode råd til, hvordan man som jobkonsulent kan møde mennesker med en anden etnisk baggrund.

interkulturelle

Interkulturelle spørgsmål skal være en del af kompetencerne hos jobkonsulenter. Nadia El-Gendi, cand. pæd. i antropologi, giver her gode råd til, hvordan man som jobkonsulent kan møde mennesker med en anden etnisk baggrund.

Forestil dig, at du sidder alene i en bus. En mand stiger på og går hen og tager sædet lige ved siden af dig. Det sætter gang i en masse tanker og følelser hos dig: Er han psykisk syg? Er han ude på noget? Måske skal du lige holde et ekstra øje med din taske. Eller måske er han ensom og har brug for at snakke.

Ved han ikke, at vi har en stiltiende aftale om, at man først sætter sig ved siden af en anden i det øjeblik, at der ikke er andre muligheder?

Nadia El-Gendi fortæller historien, fordi den tjener som et billede på noget af alt det, der sker, når vi mødes på tværs af kulturer.

At gætte de uskrevne regler er svært for en person med anden etnisk baggrund

“Manden i bussen gør jo noget andet, end vi forventer, og noget der strider mod uskrevne regler. Og kvinden begynder at tolke på baggrund af det, hun har lært gennem sit liv. Hun spørger ikke. I stedet begynder hun at gætte,” siger Nadia El-Gendi, som selv har to kulturer i sig. Hun er halvt dansk og halvt egypter. Og så er hun selvstændig konsulent med speciale i interkulturel kommunikation og kulturmøder.

De samme mekanismer, som kom i spil i bussen, gør sig gældende i mødet på jobcenteret mellem en dansk jobkonsulent og en ledig med anden etnisk baggrund.

“Hvis en syrisk kvinde kommer ind og gør noget andet, end vi forventer, begynder vi at tolke på, at det er nok også fordi, manden bestemmer. Eller det er nok fordi, hun ikke vil arbejde. Eller hun bruger nok sygdom som en undskyldning. Alle disse antagelser er den største og farligste barriere, når vi taler kulturmøder”, mener Nadia El-Gendi.

Hun nævner et konkret tilfælde, hvor en dansk kommune undlod at tilbyde kvinder med muslimsk baggrund praktikker, som betød, at de ville komme i kontakt med svinekød. Først da en konsulent udefra stillede spørgsmålstegn ved det, blev kvinderne spurgt direkte og ingen af dem havde problemer med at røre svinekød, så længe de ikke skulle spise det.

Nadia El-Gendi mener, at noget tilsvarende gør sig gældende på et mere generelt plan, hvor der er for mange antagelser om, at kvinder med anden etnisk baggrund enten ikke har lyst til at arbejde, eller at deres mænd ikke vil have det, eller at de syge, eller at de hellere vil være hjemme hos deres børn. Derfor får kvinderne ikke tilbudt den samme virksomhedsrettede indsats, som deres mænd gør.

Vi skal blive bedre til at stille opklarende spørgsmål, så vi kan få belyst sagen fra borgerens side, mener Nadia El-Gendi.

Interkulturelle udfordringer: Vi spiller 500 – de 31

Hun bruger et meget sigende billede om kulturforskellene, som de udspiller sig på jobcentrene: Danskerne spiller kortspillet 500, og folk fra andre kulturer spiller 31. Alle spiller kort, men de er hver især ikke opmærksomme på, at de andre spillet et andet spil med andre spilleregler:

“Dem med anden etnisk baggrund kommer ind i et rum, hvor vi spiller 500, og så gør de det bedste, de kan ud fra 31. De smider det bedste kort, de har på hånden og siger: “Tag den!” Og vi sidder og kan faktisk ikke rigtig forstå, hvad de mener, så vi siger: “Nej, det kort kan du ikke bruge her”. Hvis vi havde øje for, at der var gang i to forskellige kortspil, havde vi jo sagt det til dem. Men det gør vi ikke, og så kommer de ugen efter og smider det selvsamme kort, selv om vi har sagt, at det ikke duede. Vi tager for givet, at vi alle spiller 500. Kunsten er at vide, at de spiller et andet spil og vide hvor forskellene ligger”, siger Nadia El-Gendi.

Hvil dig rask vs. træn dig rask

Sygdom og træning er et af de områder, hvor kulturforskellene er markante. I mange andre kulturer er det udbredt, at man skal hvile sig rask, mens det i vores er udbredt, at man skal træne sig rask. Når vi så tilbyder eller stiller krav om træning, kan det blive opfattet som om, vi ikke tror på, at de reelt er syge, fortæller hun. Dette er endnu en årsag til, at interkulturelle spørgsmål er vigtige at stille.

“Så hvordan kommer vi bag om det her, så vi undgår den slags uhensigtsmæssige møder? Det kræver nogle bestemte interkulturelle teknikker, og det er jo sådan noget, man kan lære. I det konkrete eksempel vil jeg spørge: “Ved du, hvad træning er, og hvorfor du skal træne? Vil du være sød at forklare mig det? Så finder jeg ud af, hvad hun ikke ved, og så er det min opgave som sagsbehandler at forklare det”, siger Nadia El-Gendi.

Tidskrævende at give forståelse for anden etnisk baggrund og stille interkulturelle spørgsmål

Nogle vil måske indvende, at det vil være tidskrævende at skulle stille alle de nødvendige interkulturelle spørgsmål og forklare kulturforskellene, men det skal man ikke lade sig skræmme af, mener Nadia El-Gendi:

“Det tager længere tid ikke at gøre det, fordi du ikke kommer til bunds i det og kommer dermed helt ubevidst til at bruge en masse tid på misforståelser, som bunder i kulturforskelle”, siger hun.

 

Blå bog

Nadia El-Gendi

Født 1975

Dansk mor og egyptisk far

Bosiddende i Brabrand

Uddannet cand. pæd. i antropologi

Konsulent med speciale i integration, interkulturel kommunikation og kulturmøder

Har stor erfaring indenfor flere områder af beskæftigelsesindsatsen herunder interkulturelle udfordringer

Siden september 2018 selvstændig med firmaet På Tværs

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere