Mentor for socialt udsatte
Der gemmer sig store samfundsmæssige ressourcer i at tildele særligt udsatte borgere en mentor. Et forsøg med en mentorordning til uddannelsesfremmede unge i Halsnæs Kommune viste, at 80 % var i uddannelse eller en anden form for skoleaktivitet efter et halvt år.
Se alle kurser og uddannelser om unges mistrivsel og alle mentor kurser og uddannelser
En konkret håndholdt indsats
Hvem har vi egentlig i tankerne, når vi taler om særligt udsatte personer? Tænker vi på socialt belastede unge på vej ned ad uddannelsesrampen. Tænker vi på mennesker, der har svært ved at komme ind på arbejdsmarkedet efter lang tids sygdom? Eller tænker vi på samfundsborgere, der har en reel risiko for samfundsmæssig marginalisering og social eksklusion? Hvem vi end har i tankerne, så er det ens for dem alle, at de har brug for en konkret håndholdt indsats. En ambassadør, der guider dem til at finde deres vej tilbage på sporet. M.a.o. en mentor, der støtter den udsatte borger og som bidrager til samfundets kapital.
Dansk forskning på mentorområdet
I sin ph.d.-afhandling har Lars Holmboe undersøgt, hvad der sker med udsatte borgere, der får tildelt en mentor. Han fulgte 50 personer, der modtog mentorstøtte gennem tre-5 år. og undersøgte hvad der skete med dem, når de fik en mentor. Fælles for alle var, at de stod i risiko for marginalisering eller eksklusion af samfundet, og han skelnede ikke mellem frivillig eller professionel mentor.
Afhandlingen er ret klar i mælet, idet mentorrelationen gav hovedpersonerne en bedre sammenhæng i hverdagen, et mere positivt selvbillede, og de begyndte at begå sig i fællesskaber sammen med andre mennesker. Endvidere pointerer Lars Holmboe, at i mentorrelationen skal der være et vist frirum, hvor systemet ikke blander sig så meget som normalt. De betalte sociale mentorer skal fralægge sig sagsbehandlerens opdrag og kravet om tilbagerapportering. Frirummet er afgørende for, at de over tid kan være til gavn for hovedpersonen. Du kan læse Lars Holmboes afhandling her.
Mentor for socialt udsatte – Et landskab af muligheder
Der gemmer sig store samfundsmæssige ressourcer i at tildele særligt udsatte borgere en mentor. Tag f.eks. Halsnæs Kommune, hvor et forsøg med en mentorordning til uddannelsesfremmede unge blev noget af en øjenåbner. Kommunen ønskede at få unge kontanthjælpsmodtagere til at rykke sig, og løsningen blev at få en ny faglighed ind i jobcentret med ansættelsen af en mentor til de unge.
Efter et halvt år viste statistikken, at 80 % var i uddannelse eller en anden form for skoleaktivitet. I et interview i Nyhedsmagasinet Danske Kommuner fortæller arbejdsmarkedschef i Halsnæs Kommune, Lisbeth Rindom, at vi skal have in mente, at der var tale om en gruppe unge, der havde lang ledighed og en del havde misbrugsproblemer og dårlig skolegang.
Se alle kurser og uddannelser om unges mistrivsel og alle mentor kurser og uddannelser
I dag har jobcentret et korps af mentorer, og de unge kommer på otte ugers grundkursus i at få styr på livet. Relationen til mentoren bygger på fortrolighed, gensidighed og tillid. Det handler om at male et landskab af muligheder, så den enkelte kan opnå kontinuitet og sammenhæng i hverdagslivets gøremål og gøre op med et negativt selvbillede og bryde ud af negative vaneforestillinger. Som mentor får du unik mulighed for at give den udsatte borger fornyet handlekraft så han/hun kan føle sig tryg og begå sig blandt andre mennesker.
Mentor for socialt udsatte – Bliv en del af ”noget mere”
Mentorer skal støtte op omkring udsatte borgere og har en række roller og opgaver, der skal understøtte realiseringen af de mål, der er sat i borgerens plan, hvor endemålet altid er uddannelse eller job. Det sker blandt andet ved at arbejde med motivation og en håndholdt indsats, der sikrer borgerens opstart eller fastholdelse i aktiviteter og tilbud. Der vil naturligvis være store variationer i forhold til, hvad der skal arbejdes med, hvordan mentorarbejdet tilrettelægges, samt hvilket aktivitetsniveau, som kan forventes af den enkelte borger.
Der kan eksempelvis være stor forskel på, om der er tale om en borger, der har fået tilknyttet en mentor i sit ressourceforløb, eller en ung modtager af uddannelseshjælp, hvor arbejdet med den unges uddannelsespålæg er i fokus. Men ens for dem alle handler det i sidste ende om at blive en del af ”noget mere”.
Se alle kurser og uddannelser om unges mistrivsel og alle mentor kurser og uddannelser