Hun kan med egne ord rigtig godt lide alt det, der kan sættes på en formel og har et klart facit. Alligevel dristede hun sig til i en periode at efterlade Excel-arkene, tage fri fra sit arbejde som administrationsleder og kaste sig ud i noget, der ligger ganske langt fra alt det, hun var vant til.
Mette tog nemlig af sted på Neuroaffektiv Lederuddannelse.
I neuroaffektiv ledelse er der bl.a. fokus på hjernen, herunder hvilke muligheder og begrænsninger den typisk giver os, og hvad der motiverer os som mennesker. Denne ledelsestilgang handler derfor i høj grad om at forstå sig selv som menneske og leder og samtidig at opnå større forståelse for medarbejdernes reaktionsmønstre.
Læs mere: Neuroaffektiv Lederuddannelse
Mette Ulstrup havde aldrig hørt om neuroaffektiv ledelse, da en kollega nævnte uddannelsen for hende, og umiddelbart var det slet ikke den retning, hun havde forestillet sig at gå i. Tværtimod havde hun leget med tanken om en efteruddannelse inden for økonomi eller måske konflikthåndtering.
“I den administration, jeg er leder af, har der igennem en årrække været nogle samarbejdsproblemer og et til tider ret højt konfliktniveau. Jeg syntes, jeg havde brugt alle de redskaber, jeg havde fået på diverse kurser og uddannelser, og der havde været eksterne konsulenter med inde over. Det hjalp på problemerne, men kun i en periode. Da jeg læste om uddannelsen, var der flere forskellige sætninger i beskrivelsen, som fik mig til at tænke, at det godt kunne være noget for mig. Jeg forestillede mig dog, at det ville blive udfordrende for mig, fordi det neuroaffektive adskiller sig fra, hvordan jeg normalt selv tænker, men jeg havde også brug for noget helt andet – for det, jeg plejede at gøre, virkede jo ikke. Der var særligt én sætning, jeg faldt over i beskrivelsen, hvor der stod noget med, at man lærer, hvordan man undgår, at medarbejdernes hjerner går i alarmberedskab. Dét, tænkte jeg, ville være enormt smart at kunne undgå.”
Neuroaffektiv ledelse ser de mange lag i mennesker
I oktober 2021 sad Mette Ulstrup første gang klar til at lære mere om neuroaffektiv ledelse på den modulopbyggede uddannelse. Det viste sig at være både virkelig interessant og ganske svært.
“De første par gange handlede det meget om os selv, og det må jeg indrømme, at jeg havde det lidt svært med, for jeg synes ikke, det er specielt sjovt at tale om følelser, reaktionsmønstre og lignende. Men det er jo rent faktisk super godt, for man er nødt til at lære sig selv at kende, før man kan lede andre. Man skal kunne lede sig selv først. Ved at vi skulle begynde med os selv, fik jeg også nogle begreber på plads, og det gør det nemmere så at bruge dem på andre senere, og jeg er glad for, at jeg har lært mig selv at kende på en anden måde,” fortæller hun og siger videre:
“Det er i det hele taget en smart opbygning af uddannelsen. Først handlede det om os selv, dernæst handlede det om den enkelte medarbejder og så om gruppedynamikker, så vi kom hele vejen rundt. Det hele fangede mig, men jeg synes særligt, at det med gruppedynamikker var og er spændende. Jeg skrev speciale om gruppedynamikker, da jeg i sin tid tog en diplomlederuddannelse, men det var med en helt anden vinkel. Så det er et emne, jeg gerne vil have mere om fremover, og jeg vil meget gerne have en version to af den her uddannelse.”
Hvem ved – måske bringer fremtiden sådan en version to? I første omgang har Mette Ulstrup dog gennemført de seks moduler på Neuroaffektiv Lederuddannelse, og i sommeren 2022 blev hun færdiguddannet derfra.
Når hun ser tilbage på uddannelsen, fremhæver hun underviser Peter Kofoed. Han var, synes hun, virkelig god og utrolig dygtig til hele tiden at koble teori og øvelser.
“Øvelserne var hele tiden relateret til vores ledelsespraksis, så der var masser af koblinger, og Peter var rigtig god til at vise, hvordan vi kan bruge den nye viden og redskaber ude i virkeligheden. Det har dog krævet øvelse for mig, for jeg synes som sagt, at det er svært, da det er en helt anden måde for mig at tænke på. Jeg elsker at kunne sætte to streger under, men det kan man jo ikke med mennesker. Der er utroligt mange lag i os alle sammen, og det er jeg blevet mere opmærksom på nu.”
Læs mere: Neuroaffektiv Lederuddannelse
Vi kan ikke ændre andre – men vi kan ændre vores måde at møde dem på
Selvom “Excel-mennesket” Mette Ulstrup havde givet sig selv lidt af en udfordring ved at deltage på Neuroaffektiv Lederuddannelse, begyndte der efterhånden at ske noget med hendes måde at tænke på, og i dag kan hun mærke, at hun bl.a. spotter nogle ting, som hun førhen ville have overset, ligesom hun reagerer anderledes på spørgsmål og adfærd, som hun tidligere ville have fundet irriterende.
For Mette har uddannelsen også skubbet hende i retning af noget, som hun ellers før havde en nærmest allergisk reaktion på – nemlig mindfulness-øvelser.
“I løbet af uddannelsen havde vi på et tidspunkt en mindfulness-øvelse, som vi begyndte undervisningen med, og jeg opdagede faktisk, at det var super godt. Derfor tog jeg øvelsen med på ledermøde, da jeg på et tidspunkt skulle være mødeleder. Inden vi gik i gang med mødet, havde vi et minuts mindfulness, hvor jeg guidede. Selvom det var sådan en lynudgave, var det rigtig godt, og der var flere, der kom med god feedback på det bagefter og bl.a. oplevede, at mødet var blevet mere fokuseret,” erindrer hun og siger afsluttende:
“Uddannelsen har generelt gjort, at jeg stiller nogle andre spørgsmål til mine medarbejdere og kollegaer nu. Jeg prøver i højere grad at få dem til at se tingene fra hinandens perspektiv og se bag om hinandens adfærd. Dét, tror jeg, virker bedre, end hvis jeg giver dem svaret på, hvad de skal gøre. Og jeg bruger det jo også selv, når jeg stiller spørgsmål og er nysgerrig på, hvorfor medarbejderne gør, som de gør, i stedet for bare at have en automatreaktion på deres opførsel. Jeg stillede også spørgsmål førhen, men jeg kan mærke, at det er nogle andre ting, jeg spørger om og selv siger. Det handler om, at vi ikke kan lave om på andre, men vi kan lave om på, hvordan vi er over for dem, og så laver de måske også om på noget over for os. Så jeg har lært meget, og jeg synes, det har været et sindssygt godt forløb.
Jeg synes faktisk, at alle ledere, som har med mennesker at gøre – og det har vi jo nærmest alle sammen – burde have det som en obligatorisk uddannelse. Det giver så utrolig god mening.”