Sanseintegrationsproblemer - En guide for fagprofessionelle
Børn & unge
Artikel

Sanseintegrationsproblemer – En guide for fagprofessionelle

Lær om sanseintegrationsproblemer, interventioner og støttestrategier. Læs også om kursusforløbet "Sanseintegrationsvejleder" herunder.

Af Seminarer.dk
Sanseintegrationsproblemer
Sanseintegration er en grundlæggende proces i hjernen, hvor forskellige sanseindtryk fra vores omgivelser bearbejdes og samordnes. Denne koordinering er vigtig for vores evne til at lære, udvikle motoriske færdigheder og regulere vores adfærd (Ayres, 1972). Når sanseintegrationen ikke fungerer optimalt, kan det føre til sanseintegrationsproblemer. Denne artikel vil give en introduktion til sanseintegrationsproblemer og give fagprofessionelle, såsom pædagoger og lærere, en forståelse af, hvordan de kan støtte børn med disse udfordringer.

Sanseintegrationsproblemer – Hvad er det?

Sanseintegrationsproblemer, også kendt som sensoriske bearbejdningsforstyrrelser, opstår, når hjernen har svært ved at organisere og bearbejde sanseindtryk fra vores forskellige sanser såsom syn, hørelse, berøring, smag, lugt, balance og kropsbevidsthed (Bundy & Murray, 2002). Dette kan føre til forskellige udfordringer i hverdagen, herunder problemer med motoriske færdigheder, opmærksomhed, indlæring og adfærd.

Årsager til sanseintegrationsproblemer

Sanseintegrationsproblemer kan have forskellige årsager og påvirker mennesker i forskellig grad. Nogle børn kan have medfødte sanseintegrationsproblemer, mens andre kan udvikle dem som følge af en skade, sygdom eller miljømæssige faktorer. Gener kan også spille en rolle i udviklingen af sanseintegrationsproblemer (Miller et al., 2009).

Tegn og symptomer

Børn med sanseintegrationsproblemer kan vise en række forskellige tegn og symptomer. Disse kan inkludere:

  1. Over- eller underfølsomhed over for sanseindtryk: Nogle børn kan være meget følsomme over for berøring, lyde, lys eller lugte, mens andre måske har nedsat følsomhed og søger stærkere sanseoplevelser.
  2. Motoriske udfordringer: Børn kan have vanskeligheder med grov- og finmotorik, balance og koordination.
  3. Problemer med opmærksomhed og koncentration: Sanseintegrationsproblemer kan gøre det svært for børn at fokusere og koncentrere sig, især i støjende eller kaotiske omgivelser.
  4. Udfordringer med indlæring: Problemer med sanseintegration kan påvirke barnets evne til at tilegne sig nye færdigheder og forståelse af akademiske koncepter.
  5. Adfærdsmæssige problemer: Børn med sanseintegrationsproblemer kan udvise udfordrende adfærd som reaktion på overvældende sanseoplevelser eller frustration over deres vanskeligheder.

Støtte og interventioner

For at kunne støtte børn med sanseintegrationsproblemer er det vigtigt, at fagprofessionelle som pædagoger og lærere forstår barnets individuelle behov og tilpasser deres tilgang derefter. Nogle af de mest effektive interventioner og støttestrategier inkluderer:

  1. Sansevenlig miljø: Skabe et læringsmiljø, der tager højde for barnets sensoriske behov, kan gøre en stor forskel. Dette kan inkludere at reducere baggrundsstøj, dæmpe belysning og tilbyde adgang til sansestimulerende materialer og aktiviteter.
  2. Struktur og rutine: Børn med sanseintegrationsproblemer kan have gavn af en struktureret og forudsigelig hverdag, da dette kan hjælpe dem med at føle sig mere trygge og forberedte på, hvad der skal ske.
  3. Terapeutisk støtte: Ergoterapeuter og fysioterapeuter med specialviden inden for sanseintegration kan tilbyde målrettet støtte og interventioner, der hjælper barnet med at udvikle og forbedre deres sensoriske og motoriske færdigheder.
  4. Samarbejde med forældre: Det er vigtigt at arbejde tæt sammen med forældrene og dele observationer, erfaringer og strategier for at kunne tilbyde en konsekvent og effektiv støtte både i skolen og derhjemme.

Sanseintegrationsproblemer kan have en stor indvirkning på barnets trivsel, læring og udvikling. Det er derfor vigtigt, at fagprofessionelle er opmærksomme på disse udfordringer og er i stand til at tilbyde passende støtte og interventioner. Ved at skabe et sansevenligt miljø, tilbyde struktur og rutine, samarbejde med terapeuter og forældre, kan pædagoger og lærere hjælpe børn med sanseintegrationsproblemer med at opnå deres fulde potentiale og trives i deres hverdag.

Yderligere ressourcer og kursusforløb

For at øge din viden og ekspertise inden for sanseintegration, kan det være en god idé at deltage i relevante kurser og seminarer. Seminarer.dk udbyder kursusforløbet “Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst“, hvor du vil opnå:

  • Teoretiske og praktiske kompetencer til at differentiere forskellige sensoriske udtryk fra hinanden
  • Konkrete metoder og redskaber til at undersøge den sensoriske forståelse
  • Konkrete metoder og redskaber til at undersøge nervesystemets aktivitetsgrad og amygadala-sensitivitet
  • Kompetencer til at tilrettelægge relevant og bæredygtig pædagogisk intervention i pædagogisk kontekst med udgangspunkt i den enkeltes sensoriske behov, samt til at evaluere interventionens effekt og justere tiltag
  • Konkrete praktiske øvelser til at understøtte interventionens sigte

Vær opmærksom på, at indholdet i denne artikel ikke reflekterer indholdet af kursusforløbet “Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst. Læs mere om indhold og udbytte her.


Referencer

Ayres, A. J. (1972). Sensory integration and learning disorders. Western Psychological Services.

Bundy, A. C., & Murray, E. A. (2002). Sensory integration: A. Jean Ayres’ theory revisited. In A. C. Bundy, S. J. Lane, & E. A. Murray (Eds.), Sensory integration: Theory and practice (2nd ed., pp. 3-33). F. A. Davis Company.

Miller, L. J., Anzalone, M. E., Lane, S. J., Cermak, S. A., & Osten, E. T. (2009). Concept evolution in sensory integration: A proposed nosology for diagnosis. American Journal of Occupational Therapy, 61(2), 135-140.

Relevante arrangementer

Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst
Kursusforløb

Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst

Fyn, Jylland & Sjælland

Arbejder du med børn, unge eller voksne, der har en udviklingsforstyrrelse? Så bliv Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst.

Med dette kursusforløb opnår du bl.a.:

Teoretiske og praktiske kompetencer til at differentiere forskellige sensoriske udtryk fra hinanden Konkrete metoder og redskaber til at undersøge den sensoriske forståelse Konkrete metoder og redskaber til at undersøge nervesystemets aktivitetsgrad og amygadala-sensitivitet Kompetencer til at tilrettelægge relevant og bæredygtig pædagogisk intervention i pædagogisk kontekst med udgangspunkt i den enkeltes sensoriske behov, samt til at evaluere interventionens effekt og justere tiltag Konkrete praktiske øvelser til at understøtte interventionens sigte

Din underviser er fysioterapeut Oliver Laage.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fra anbragt til MØNSTERBRYDER
Kursus

Fra anbragt til MØNSTERBRYDER

Jylland & Sjælland

Hvordan kan du som fagperson bedst understøtte trivslen og udviklingen for anbragte børn og unge? Dét giver coach og forfatter Thomas de Oliveira sit meget kvalificerede bud på i løbet af denne temadag.

Thomas har selv været anbragt og har på dagen et særligt fokus på at gøre dig klogere på, hvordan du, vha. effektive redskaber, kan gøre en afgørende positiv forskel i børnenes/de unges liv.

Som deltager får du derfor bl.a.:

Bedre forståelse af anbragte børn og unges livsudfordringer En introduktion til effektive coachingværktøjer, du kan anvende til at forstå, støtte og guide anbragte børn og unge Mulighed for casearbejde, hvor du kan afprøve de nye værktøjer og indsigter, du har fået, på nogle af de konkrete situationer og udfordringer, du møder i dit arbejde
Læs mere
Når børn krænker børn
Kursus

Når børn krænker børn

Jylland & Sjælland

Det er en kompleks sag, når et barn seksuelt krænker et andet barn, og det er afgørende, at du som fagperson er klædt på til at stå i denne kompleksitet og hjælpe både det barn, som har krænket, og det barn, som er blevet krænket.

Vi byder dig derfor inden for på denne kursusdag, hvor du bl.a. opnår viden om:

Normativ og bekymrende seksuel adfærd Bekymringsbarometeret som konkret redskab, du kan overføre til praksis Mulige baggrunde for seksuelt bekymrende eller krænkende adfærd hos børn Forældresamarbejde som en vigtig forudsætning for at hjælpe børnene Udredning, behandling og indsatser

Dagen igennem bliver du undervist af Mimi Strange, klinisk børnepsykolog, og Anette Baadsgaard, socialrådgiver og tidligere leder af Center for Seksuelle Overgreb.

Læs mere
Forstå barnets urolige adfærd – i et sansemotorisk, relationelt og neuropsykologisk perspektiv
Kursus

Forstå barnets urolige adfærd – i et sansemotorisk, relationelt og neuropsykologisk perspektiv

Jylland & Sjælland

Børns sansemotoriske udvikling har afgørende betydning for deres indlæring og trivsel. Som fagperson er det derfor vigtigt, at du kan spotte sansemotoriske udfordringer hos børn og træne deres sansemotoriske færdigheder.

Sammen med sansemotorisk konsulent, Mette Drescher Jensen, har vi derfor skabt denne kursusdag, hvor din faglige palet bliver udvidet med:

Redskaber til sansemotoriske tiltag – både som gruppeaktiviteter og som en overordnet tilgang i barnets hverdag Viden om det primære sansesystem og sanseintegration – og hvorfor disse aspekter har betydning for barnet i forhold til dets relationer Indsigt i samspillet mellem sanser, hjerne og krop Kompetencer til at identificere, hvilke primære sanser der har brug for at blive stimuleret og styrket Teori og praksis samlet i en fælles idébank som inspiration til initiativer og aktiviteter, der konkret kan implementeres i hverdagen med børnene

Nysgerrig på at vide mere? Så læs med lige herunder.

Læs mere