Sanseintegrationsproblemer - En guide for fagprofessionelle
Børn & unge
Artikel

Sanseintegrationsproblemer – En guide for fagprofessionelle

Lær om sanseintegrationsproblemer, interventioner og støttestrategier. Læs også om kursusforløbet "Sanseintegrationsvejleder" herunder.

Af Seminarer.dk
Sanseintegrationsproblemer
Sanseintegration er en grundlæggende proces i hjernen, hvor forskellige sanseindtryk fra vores omgivelser bearbejdes og samordnes. Denne koordinering er vigtig for vores evne til at lære, udvikle motoriske færdigheder og regulere vores adfærd (Ayres, 1972). Når sanseintegrationen ikke fungerer optimalt, kan det føre til sanseintegrationsproblemer. Denne artikel vil give en introduktion til sanseintegrationsproblemer og give fagprofessionelle, såsom pædagoger og lærere, en forståelse af, hvordan de kan støtte børn med disse udfordringer.

Sanseintegrationsproblemer – Hvad er det?

Sanseintegrationsproblemer, også kendt som sensoriske bearbejdningsforstyrrelser, opstår, når hjernen har svært ved at organisere og bearbejde sanseindtryk fra vores forskellige sanser såsom syn, hørelse, berøring, smag, lugt, balance og kropsbevidsthed (Bundy & Murray, 2002). Dette kan føre til forskellige udfordringer i hverdagen, herunder problemer med motoriske færdigheder, opmærksomhed, indlæring og adfærd.

Årsager til sanseintegrationsproblemer

Sanseintegrationsproblemer kan have forskellige årsager og påvirker mennesker i forskellig grad. Nogle børn kan have medfødte sanseintegrationsproblemer, mens andre kan udvikle dem som følge af en skade, sygdom eller miljømæssige faktorer. Gener kan også spille en rolle i udviklingen af sanseintegrationsproblemer (Miller et al., 2009).

Tegn og symptomer

Børn med sanseintegrationsproblemer kan vise en række forskellige tegn og symptomer. Disse kan inkludere:

  1. Over- eller underfølsomhed over for sanseindtryk: Nogle børn kan være meget følsomme over for berøring, lyde, lys eller lugte, mens andre måske har nedsat følsomhed og søger stærkere sanseoplevelser.
  2. Motoriske udfordringer: Børn kan have vanskeligheder med grov- og finmotorik, balance og koordination.
  3. Problemer med opmærksomhed og koncentration: Sanseintegrationsproblemer kan gøre det svært for børn at fokusere og koncentrere sig, især i støjende eller kaotiske omgivelser.
  4. Udfordringer med indlæring: Problemer med sanseintegration kan påvirke barnets evne til at tilegne sig nye færdigheder og forståelse af akademiske koncepter.
  5. Adfærdsmæssige problemer: Børn med sanseintegrationsproblemer kan udvise udfordrende adfærd som reaktion på overvældende sanseoplevelser eller frustration over deres vanskeligheder.

Støtte og interventioner

For at kunne støtte børn med sanseintegrationsproblemer er det vigtigt, at fagprofessionelle som pædagoger og lærere forstår barnets individuelle behov og tilpasser deres tilgang derefter. Nogle af de mest effektive interventioner og støttestrategier inkluderer:

  1. Sansevenlig miljø: Skabe et læringsmiljø, der tager højde for barnets sensoriske behov, kan gøre en stor forskel. Dette kan inkludere at reducere baggrundsstøj, dæmpe belysning og tilbyde adgang til sansestimulerende materialer og aktiviteter.
  2. Struktur og rutine: Børn med sanseintegrationsproblemer kan have gavn af en struktureret og forudsigelig hverdag, da dette kan hjælpe dem med at føle sig mere trygge og forberedte på, hvad der skal ske.
  3. Terapeutisk støtte: Ergoterapeuter og fysioterapeuter med specialviden inden for sanseintegration kan tilbyde målrettet støtte og interventioner, der hjælper barnet med at udvikle og forbedre deres sensoriske og motoriske færdigheder.
  4. Samarbejde med forældre: Det er vigtigt at arbejde tæt sammen med forældrene og dele observationer, erfaringer og strategier for at kunne tilbyde en konsekvent og effektiv støtte både i skolen og derhjemme.

Sanseintegrationsproblemer kan have en stor indvirkning på barnets trivsel, læring og udvikling. Det er derfor vigtigt, at fagprofessionelle er opmærksomme på disse udfordringer og er i stand til at tilbyde passende støtte og interventioner. Ved at skabe et sansevenligt miljø, tilbyde struktur og rutine, samarbejde med terapeuter og forældre, kan pædagoger og lærere hjælpe børn med sanseintegrationsproblemer med at opnå deres fulde potentiale og trives i deres hverdag.

Yderligere ressourcer og kursusforløb

For at øge din viden og ekspertise inden for sanseintegration, kan det være en god idé at deltage i relevante kurser og seminarer. Seminarer.dk udbyder kursusforløbet “Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst“, hvor du vil opnå:

  • Teoretiske og praktiske kompetencer til at differentiere forskellige sensoriske udtryk fra hinanden
  • Konkrete metoder og redskaber til at undersøge den sensoriske forståelse
  • Konkrete metoder og redskaber til at undersøge nervesystemets aktivitetsgrad og amygadala-sensitivitet
  • Kompetencer til at tilrettelægge relevant og bæredygtig pædagogisk intervention i pædagogisk kontekst med udgangspunkt i den enkeltes sensoriske behov, samt til at evaluere interventionens effekt og justere tiltag
  • Konkrete praktiske øvelser til at understøtte interventionens sigte

Vær opmærksom på, at indholdet i denne artikel ikke reflekterer indholdet af kursusforløbet “Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst. Læs mere om indhold og udbytte her.


Referencer

Ayres, A. J. (1972). Sensory integration and learning disorders. Western Psychological Services.

Bundy, A. C., & Murray, E. A. (2002). Sensory integration: A. Jean Ayres’ theory revisited. In A. C. Bundy, S. J. Lane, & E. A. Murray (Eds.), Sensory integration: Theory and practice (2nd ed., pp. 3-33). F. A. Davis Company.

Miller, L. J., Anzalone, M. E., Lane, S. J., Cermak, S. A., & Osten, E. T. (2009). Concept evolution in sensory integration: A proposed nosology for diagnosis. American Journal of Occupational Therapy, 61(2), 135-140.

Relevante arrangementer

Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst
Kursusforløb

Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst

Fyn, Jylland & Sjælland

Arbejder du med børn, unge eller voksne, der har en udviklingsforstyrrelse? Så bliv Sanseintegrationsvejleder i pædagogisk kontekst.

Med dette kursusforløb opnår du bl.a.:

Teoretiske og praktiske kompetencer til at differentiere forskellige sensoriske udtryk fra hinanden Konkrete metoder og redskaber til at undersøge den sensoriske forståelse Konkrete metoder og redskaber til at undersøge nervesystemets aktivitetsgrad og amygadala-sensitivitet Kompetencer til at tilrettelægge relevant og bæredygtig pædagogisk intervention i pædagogisk kontekst med udgangspunkt i den enkeltes sensoriske behov, samt til at evaluere interventionens effekt og justere tiltag Konkrete praktiske øvelser til at understøtte interventionens sigte

Din underviser er fysioterapeut Oliver Laage.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Følelser under lup – sådan skabes og reguleres følelser
Kursus

Følelser under lup – sådan skabes og reguleres følelser

Jylland & Sjælland

sådan skabes og reguleres følelser

Læs mere
Psykologisk tryghed – Masterclass med Christian Ørsted
Kursus

Psykologisk tryghed – Masterclass med Christian Ørsted

Nu har du chancen for at lære fra Danmarks førende ekspert inden for psykologisk tryghed, ledelsesrådgiver og bestsellerforfatter Christian Ørsted.

Det sker på denne særlige masterclass, som gør dig i stand til at understøtte arbejdet med psykologisk tryghed i din organisation – til gavn for både performance- og trivselsniveauet.

Tag med på masterclassen, og få bl.a.:

Grundig indsigt i, hvad psykologisk tryghed er (og hvad det ikke er) Viden om, hvorfor det i vores komplekse samfund er så afgørende at sætte fokus på psykologisk tryghed Indsigt i, hvad psykologisk tryghed betyder for din rolle som leder eller medarbejder Kendskab til de centrale opmærksomhedspunkter og faldgruber i arbejdet med psykologisk tryghed Viden om, hvordan man gør modstand eller forandringstræthed til en ressource for at lykkes med forandringer Værktøjer til at komme i gang med arbejdet med psykologisk tryghed

Vil du med? Så sikrer du dig nemt en plads på masterclassen her på siden. Der er et begrænset antal pladser.

Læs mere
Den neuroaffektive forståelse
Kursus

Den neuroaffektive forståelse

Jylland & Sjælland

Den neuroaffektive forståelse giver dig et skarpt blik for, hvad der kan skabe indre udvikling i mennesker. Så tag med på dette praksisnære 2-dages kursus, hvor du får din faglige rygsæk godt fyldt op med viden og konkrete redskaber til at kunne anvende den neuroaffektive udviklingspsykologi og forståelse i dit pædagogiske eller terapeutiske arbejde.

Din underviser er psykoterapeut og specialist i neuropsykologi, Peter Kofoed, og han lærer dig bl.a.:

Hvordan du styrker din evne til at møde de mennesker, du arbejder med, i deres nærmeste udviklingszone Hvordan du kan inddrage nonverbal information i det pædagogiske og terapeutiske arbejde Om betydningen af mødeøjeblikke, og hvordan du kan invitere dem, du arbejder med, ind i mødet Hvad der skaber udvikling på de forskellige niveauer i hjernen Om betydningen af din egen selvagens, dvs. af hvordan du som fagperson agerer i relationer til andre mennesker
Læs mere