Alle nyheder
Artikel

Uddrag af ‘SLUK’ – den omtalte bog af Imran Rashid – Del 2

Imran Rashid er aktuel med bogen 'SLUK', hvor han sætter fokus på hvilke effekter det digitale liv har på vores fysiske og psykiske helbred.

Sluk

‘SLUK’, kapitel 2, del 2. Uddrag af Imran Rashid bog. Fik du ikke læst del 1?

Find den her!

Den formbare hjerne

I takt med at der skabes mere og mere information i verden, stiger belastningen på de mange vidensarbejdere, der lever af at bearbejde informationerne. Derfor er det vigtigt at kende til begrebet plasticitet, som beskriver hjernens evne til at forme sig efter de opgaver, den bliver sat til at løse. Plasticitet er altså en formbarhed, som gør hjernen ekstremt tilpasningsdygtig. På godt og ondt. Menneskers hjerne vejer i gennemsnit 1.300 gram for kvinder og 1.450 gram for mænd. Den samlede hjerneindeholder cirka 100 milliarder nerveceller, hvoraf de 20 milliarder sidder i hjernebarken. Hver nervecelle indeholder cirka 10.000 berøringsflader til andre nerveceller, de såkaldte synapser. Forskerne mener, at al information er indkodet i hjernen via forbindelsesmønstrene inden for de enkelte netværk af nerveceller i hjernen.

Teoretisk set betyder det ud fra antallet af nerveceller og deres indbyrdes berøringsflader, at hjernecellerne kan forbinde sig internt på over 10.125 forskellige måder. Et tal, der for eksempel overstiger antallet af stjerner i vores galakse. Og en opbygning, der formentlig gør hjernen til den mest komplekse struktur, vi kender til. Kigger man på det nærmest uendelige antal ind- og udgående signaler, der konstant skal bearbejdes, samt de enorme mængder af information, der skal håndteres og lagres, så står det klart, at hjernen må være et organ, der skal kunne omforme og tilpasse sig i en helt ekstrem grad.
Heldigvis er dette også tilfældet. Hjernen har en særlig evne til konstant at ændre og omlægge sine netværksmønstre, og denne evne omtales som nævnt som plasticitet. Plasticitetsbegrebet dækker over evnen til at omstrukturere hjernecentre, skabe nye nerveceller og holde de eksisterende nerveceller sunde og i live. Begrebet dækker også over evnen til at skabe nye forbindelser, så hjernecentrene over tid bliver mere og mere effektive. Øvelse gør altså mester, og dette sker overvejende på baggrund af en større volumen af de hjernecentre, der involveres, samt antallet af forbindelser imellem nervecellerne.

Plasticiteten er underbygget af flere undersøgelser. For eksempel så man i et videnskabeligt studie af henholdsvis musikere, amatører og ikke-musikere tydelige forskelle i den grå substans i de områder af hjernebarken, der typisk er involveret i at spille musik. Musikernes volumen af grå substans var højest, amatørernes lidt mindre, og ikke-musikernes mindst. På samme måde påviste engelske forskere i 2006 forskelle i områder i hjernen hos taxachauffører sammenlignet med buschauffører fra London.
De hjerneområder, der havde med håndtering og bearbejdning af komplekse rumlige oplysninger at gøre, var markant større hos taxachaufførerne end hos buschaufførerne. Forskerne forklarede dette med de forskellige krav, der blev stillet til de to grupper. Hvor buschaufførerne typisk skulle følge planlagte ruter, så var taxachaufførerne i langt højere grad nødsaget til at bruge mentale ressourcer på at navigere i trafikken. De skulle til stadighed håndtere nye ruter i et konstant foranderligt trafikmønster. Denne adfærd havde simpelthen ændret deres hjerner, så den bedre kunne honorere de krav, de var udsat for i hverdagen.

Den opmærksomme læser vil måske her overveje, om det modsatte fænomen så også gør sig gældende. Altså om for lidt brug af for eksempel den orienteringssans, som de fleste mennesker i dag har outsourcet til smartphonen, i virkeligheden kan medføre, at de relevante hjernecentre visner? Og ja, det er lige præcis, hvad det kan betyde. På McGill Universitet i Canada fandt man i en række undersøgelser en direkte sammenhæng mellem brugen af gps og den del af hjernen, der har med orienteringssans at gøre. Via hjerneskanninger sås ved gps-brug en mindre aktivitet i det center, der normalt har med orientering at gøre.

På den baggrund konkluderede forskerne, at såfremt man af andre årsager udviklede en demenssygdom såsom Alzheimers, der netop har forringet orienteringssans som et af symptomerne, så ville gps-brugere formentlig blive ramt hårdere end ikke gps-brugere. Hjernen bør derfor betragtes som et organ, der vedvarende skal trænes, lidt som en muskel.

Fik du ikke læst del 1? Find den her!

Find del 3 af uddraget her. 

Relevante arrangementer

Certificeret vejleder i digital sundhed
Digital uddannelse

Certificeret vejleder i digital sundhed

Varighed: +25 timer. For første gang kan du få samlet viden om, hvad teknologien gør ved os mennesker – og især vores børn og unge – og blive uddannet certificeret vejleder i digital sundhed for børn og unge.

Uddannelsen er en digital certificeringsuddannelse med Danmarks førende eksperter på området: Imran RashidMarie Brixtofte og David Madsen.

Med uddannelsen får du viden og redskaber, der bl.a. gør dig i stand til at:

Forstå digitale teknologiers biologiske, psykologiske og relationelle påvirkning Hjælpe børn og unge med at skabe hensigtsmæssige skærmvaner Vejlede i hensigtsmæssig brug af digitale teknologier på tværs af børn og unges livsarenaer
Læs mere
Digital sundhed i familien – digitalt kursus for forældre og pårørende
E-læring (til private)

Digital sundhed i familien – digitalt kursus for forældre og pårørende

Få viden og konkrete redskaber til at sikre gode digitale vaner i familien.

Sammen med speciallæge Imran Rashid samt psykologerne Marie Brixtofte og David Madsen har vi skabt dette kursus til dig som forælder/omsorgsperson.

Undervejs på kurset får du bl.a.:

Inspiration til at skabe tydelige, kærlige rammer for skærmbrug Viden om, hvordan skærme påvirker børn og unges hjerner, søvn og trivsel Konkrete redskaber til at styrke sunde vaner i familien Redskaber til god dialog om digitale vaner Større bevidsthed om dine egne vaner

Kurset indeholder ca. 7 timers læring fordelt på 19 lektioner. Du kan vælge at tage alle lektionerne eller blot nogle af dem – det er helt op til dig.

Få mere at vide om kurset lige herunder.

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Fyn

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Kurset er primært rettet mod fagprofessionelle, der arbejder med socialt udsatte og/eller traumeramte voksne.

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere