Ulrik Wilbek: Den gode leder er motiverende, engagerende og nysgerrig - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Ulrik Wilbek: Den gode leder er motiverende, engagerende og nysgerrig

Ulrik Wilbek er kendt fra sportens verden som en der får et hold til at vinde medaljer. Som landstræner, og dermed den øverste leder af både de jernhårde ladies i 90’erne og senest herrelandsholdet, har han høstet et hav af store resultater ved diverse Olympiske Lege, verdens- og europamesterskaber. Men når det kommer til lederens […]

ulrik-wilbek400
Ulrik Wilbek er kendt fra sportens verden som en der får et hold til at vinde medaljer. Som landstræner, og dermed den øverste leder af både de jernhårde ladies i 90’erne og senest herrelandsholdet, har han høstet et hav af store resultater ved diverse Olympiske Lege, verdens- og europamesterskaber.

Men når det kommer til lederens rolle, er resultater ikke nødvendigvis ensbetydense med god ledelse. Budskabet er klart fra Ulrik Wilbek. God ledelse handler ikke kun om at skabe resultater, den gode leder er også motiverende, engagerende og nysgerrig Selv om du sagtens kan have succes og skabe resultater på den korte bane – når du aldrig hele vejen i mål, hvis du ikke samtidig tilpasser dig kulturen, motiverer medarbejderne og formår at lede på forskellige arenaer. I værste fald risikerer du nemlig, at du er den eneste i organisationen, der præsterer, mens dine medarbejdere mister motivationen og falder fra undervejs.

Tre ledertyper, tre styrker og tre svagheder

I følge Ulrik Wilbek findes der tre forskellige typer af ledere. Den faglige leder, der dyrker fagligheden og driften, men ikke interesserer sig for ledelsesopgaven. Den involverende og lyttende leder, der formår at inddrage medarbejderne, men som er konfliktsky og ikke kan tage de vigtige beslutninger eller sige fra. Og så den motiverende leder, der prioriterer både ledesesopgaverne og medarbejderne. Sidstnævnte er den type ledelse som Wilbek selv har været indbegrebet af, når han har ledt landsholdene igennem mange år.

Opbyg en kultur, hvor medarbejderne får lov til at udvikle sig, evaluer og sæt handling bag ordrene

Ledelse handler i bund og grund om motivation, og derfor er du som leder også nødt til at prioritere denne opgave. Særligt i pressede og stressede situationer er det vigtigt, du er tæt på dine medarbejdere, og at du formår at kommunikere klart og tydeligt. “Når mennesker skal præstere under pres, bliver de meget afhængige af den interne kommunikation, der foregår.”

Det gælder både i sport og på arbejdsmarkedet, at dem der vinder eller klarer de svære opgaver, er dem der kan handle og få nye idéer, når tingene spidser til. “I håndboldens verden har vi mulighed for at evaluere på, hvad der er gået skidt og godt efter hver eneste kamp. Men selv om arbejdsdagen ikke kan deles op i 2 x 30 minutter, har vi som ledere samme mulighed for at evaluere på vores præstationer” forklarer Wilbek. “Sørger vi for at gøre det og samtidig sætter handling bag – vil du ikke bare opleve, at du bliver meget mere succesfuld i din lederrolle. Du vil også få meget mere motiverede og energiske medarbejdere.” – Slutter Wilbek.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere