Verdens bedste lærer – rundt om din undervisning med Kompetencehjulet
Af Janni Bang – selvstændig: Styrk skole-hjem-samarbejdet
Verdens bedste lærer er skrevet af de dygtige og initiativrige folk; Kasper Myding, Casper Rongsted og Rasmus Schiellerup.
Deres projekt, at oplyse danskerne om skolens sande tilstand, vække håb og optimisme i skole- kredse og være den nødvendig modvægt, til de hurtige overskrifter i dagspressen og de dårlige historier om vores folkeskole, er både nødvendigt og kærkomment.
Se også relevant uddannelse: AKT-/Inklusionsvejleder uddannelse 2019/20
De har nu skrevet bogen om Kompetencehjulet, som er et bud på at komme hele vejen rundt om lærerens mange opgaver, og de kompetencer den enkelte bør besidde i større eller mindre omfang, for at lykkes med kerneopgaven – undervisning.
Opbygning
Bogen er bygget op omkring 3 hovedgrupper – Undervisningskompetence, Klasseledelseskompetence og Social kompetence, og herunder er hovedgruppen opdelt i 4 kategorier. Under hver kategori besvares og beskrives i detaljer, hvad den enkelte kompetence er, hvorfor den pågældende kompetence er vigtigt, den evidens der ligger bag, og ikke mindst hvordan man anvender denne kompetence.
Jeg har mest lyst til at fremhæve kategorierne 7 og 8, idet disse områder i den grad er overse på seminarierne og på skolerne i efteruddannelsen, men er helt grundliggende for at være lærer i dag.
Kategori 7 omhandler den enkelte lærers krop og stemme. A blive bevidst om sine virkemidler, sin egentilstand og sin status er vigtigt og afgørende for succes med rollen som underviser og relationsdanner. Forfatterne besvarer også her hvad, hvorfor og hvordan, og jeg synes de kommer med utrolig mange gode redskaber og brugbar viden, man som fagperson bliver en hel del klogere af.
Kategori 8 handler om skiftet mellem lærerroller. At blive bevidst om den professionelle rolle i en given situation. Også her er hvad, hvorfor og hvordan utrolig fint beskrevet, og der er meget fokus på forskellige spørgetyper med mange gode forslag og cases.
Bogen – Verdens bedste lærer – vil rigtig meget. Den er på én gang en opslagsbog, en arbejdsbog for teams, en oversigt over lærerjobbet og mangfoldigheden af opgaver i klasserummet, og et opgør med den altoverskyggende eksterne styring af lærerens opgaver.
Og den kommer i mål med opgaven på fineste vis.
Den har fokus på lærerens kerneopgave – undervisningen – og praksis. Hvordan gør man?
Brugen af bogen
Bogen kan bruges på individuelt niveau, på team niveau og på ledelsesniveau, og alle kan uddrage viden og finde anvendelse for Kompetencehjulet. Vedens bedste lærer er rigtig godt skrevet, utrolig mange cases og mange, mange redskaber til rådighed.
Den er umiddelbart bygget logisk op omkring Kompetencehjulet, og det gør den til en fantastisk opslagsbog.
Jeg læste bogen fra en ende af, og mistede pusten og overblikket undervejs. Der er så mange detaljer, så mange citater og referencer til evidens og så mange muligheder, at jeg fik den tanke at det måtte være umuligt for den enkelte lærer, at leve op til alle disse krav og forventninger til kompetencer. Alle de 12 kategorier synes lige nødvendige, og virkede overvældende. MEN– jeg ændrede mening da jeg havde læst bogen til ende.
Denne bog var lige det jeg manglede som aktiv lærer, og rummer svar på mange af de dilemmaer den enkelte lærer står med i klasserummet. Den vil danne er godt og solidt udgangspunkt for et team-samarbejde, med fokus på det samlede teams kompetencer.
Og for skolelederen der ikke selv har været lærer er bogen et must, hvis han eller hun skal gøre sig håb om at forstå de udfordringer den enkelte lærer står med hver dag.
Verdens bedste lærer, er en velskrevet, grundig og hands-on brugbar bog, til den lærer der ønsker at lykkes med opgaven – at undervise. Jeg giver bogen mine bedste anbefalinger.
Se også relevant uddannelse: AKT-/Inklusionsvejleder uddannelse 2019/20