Alle nyheder
Artikel

Verdens bedste lærer – boganmeldelse

Verdens bedste lærer – rundt om din undervisning med Kompetencehjulet Af Janni Bang – selvstændig: Styrk skole-hjem-samarbejdet Verdens bedste lærer er skrevet af de dygtige og initiativrige folk; Kasper Myding, Casper Rongsted og Rasmus Schiellerup. Deres projekt, at oplyse danskerne om skolens sande tilstand, vække håb og optimisme i skole- kredse og være den nødvendig […]

Verdens bedste lærer

Verdens bedste lærer – rundt om din undervisning med Kompetencehjulet

Af Janni Bang – selvstændig: Styrk skole-hjem-samarbejdet

Verdens bedste lærer er skrevet af de dygtige og initiativrige folk; Kasper Myding, Casper Rongsted og Rasmus Schiellerup.

Deres projekt, at oplyse danskerne om skolens sande tilstand, vække håb og optimisme i skole- kredse og være den nødvendig modvægt, til de hurtige overskrifter i dagspressen og de dårlige historier om vores folkeskole, er både nødvendigt og kærkomment.

Se også relevant uddannelse: AKT-/Inklusionsvejleder uddannelse 2019/20

De har nu skrevet bogen om Kompetencehjulet, som er et bud på at komme hele vejen rundt om lærerens mange opgaver, og de kompetencer den enkelte bør besidde i større eller mindre omfang, for at lykkes med kerneopgaven – undervisning.

Opbygning

Bogen er bygget op omkring 3 hovedgrupper – Undervisningskompetence, Klasseledelseskompetence og Social kompetence, og herunder er hovedgruppen opdelt i 4 kategorier. Under hver kategori besvares og beskrives i detaljer, hvad den enkelte kompetence er, hvorfor den pågældende kompetence er vigtigt, den evidens der ligger bag, og ikke mindst hvordan man anvender denne kompetence.

Jeg har mest lyst til at fremhæve kategorierne 7 og 8, idet disse områder i den grad er overse på seminarierne og på skolerne i efteruddannelsen, men er helt grundliggende for at være lærer i dag.

Kategori 7 omhandler den enkelte lærers krop og stemme. A blive bevidst om sine virkemidler, sin egentilstand og sin status er vigtigt og afgørende for succes med rollen som underviser og relationsdanner. Forfatterne besvarer også her hvad, hvorfor og hvordan, og jeg synes de kommer med utrolig mange gode redskaber og brugbar viden, man som fagperson bliver en hel del klogere af.

Kategori 8 handler om skiftet mellem lærerroller. At blive bevidst om den professionelle rolle i en given situation. Også her er hvad, hvorfor og hvordan utrolig fint beskrevet, og der er meget fokus på forskellige spørgetyper med mange gode forslag og cases.

Bogen – Verdens bedste lærer – vil rigtig meget. Den er på én gang en opslagsbog, en arbejdsbog for teams, en oversigt over lærerjobbet og mangfoldigheden af opgaver i klasserummet, og et opgør med den altoverskyggende eksterne styring af lærerens opgaver.

Og den kommer i mål med opgaven på fineste vis.

Den har fokus på lærerens kerneopgave – undervisningen – og praksis. Hvordan gør man?

Brugen af bogen

Bogen kan bruges på individuelt niveau, på team niveau og på ledelsesniveau, og alle kan uddrage viden og finde anvendelse for Kompetencehjulet. Vedens bedste lærer er rigtig godt skrevet, utrolig mange cases og mange, mange redskaber til rådighed.

Den er umiddelbart bygget logisk op omkring Kompetencehjulet, og det gør den til en fantastisk opslagsbog.

Jeg læste bogen fra en ende af, og mistede pusten og overblikket undervejs. Der er så mange detaljer, så mange citater og referencer til evidens og så mange muligheder, at jeg fik den tanke at det måtte være umuligt for den enkelte lærer, at leve op til alle disse krav og forventninger til kompetencer. Alle de 12 kategorier synes lige nødvendige, og virkede overvældende. MEN– jeg ændrede mening da jeg havde læst bogen til ende.

Denne bog var lige det jeg manglede som aktiv lærer, og rummer svar på mange af de dilemmaer den enkelte lærer står med i klasserummet. Den vil danne er godt og solidt udgangspunkt for et team-samarbejde, med fokus på det samlede teams kompetencer.
Og for skolelederen der ikke selv har været lærer er bogen et must, hvis han eller hun skal gøre sig håb om at forstå de udfordringer den enkelte lærer står med hver dag.

Verdens bedste lærer, er en velskrevet, grundig og hands-on brugbar bog, til den lærer der ønsker at lykkes med opgaven – at undervise. Jeg giver bogen mine bedste anbefalinger.

Se også relevant uddannelse: AKT-/Inklusionsvejleder uddannelse 2019/20

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere