Rusmiddelbehandler
Psykologi og psykiatri kurser & uddannelser
Uddannelse

Bliv certificeret rusmiddelbehandler

Kom med inden for på uddannelsen til ”Certificeret rusmiddelbehandler”, som består af 13 moduler fordelt på halvandet år, og som adskiller sig fra øvrige tilbud på området ved at have et stort fokus på traumer og forebyggelse.

Hele vejen igennem kommer du i særdeles kompetent selskab med klinisk behandler Christopher Schmitz, cand.psych.aut. og specialist i psykotraumatologi Ulla Rung Weeke, ph.d. og rusmiddelekspert Søren Holm, ph.d. og psykolog Helle Lindgaard, speciallæge i psykiatri Nicolai Lindloff Damgaard-Mørk og stifter af Fremtidens Børn, Michela Wedel.

Når du uddanner dig til Certificeret rusmiddelbehandler, opnår du bl.a.:

  • Færdigheder i at opbygge stærke terapeutiske alliancer fra første kontakt, der skaber motivation og driver behandlingen fremad
  • Redskaber til at arbejde med traumer i misbrugsbehandling, herunder forståelse af C-PTSD og neurodiversitet
  • Færdigheder i at forebygge misbrug, bl.a. med brug af behandlingstilgange som Motivational Interviewing (MI) og kognitiv terapi
  • Viden om de mest almindelige rusmidler, herunder deres neurologiske konsekvenser, psykologiske funktioner og de specifikke behandlingsstrategier
  • Dybdegående indsigt i afhængighed fra et relationelt perspektiv, herunder fokus på trivsel hos de pårørende

Har du brug for at betale uddannelsen i rater? Så kontakt os på [email protected] eller 66 15 90 43.

Husk, at du også kan prøve at søge om kompetencemidler til uddannelsen.

Formålet med uddannelsen & målgruppe

Formålet med uddannelsen til "Certificeret rusmiddelbehandler – Misbrugsbehandling i et traumefokuseret perspektiv" er at etablere Danmarks højeste kompetenceniveau inden for misbrugsbehandling.

Uddannelsen sigter mod at uddanne dig til specialist, der kan levere evidensbaseret og holistisk misbrugsbehandling. Det opnås ved at integrere dybdegående viden om rusmidler, diagnoser og behandlingsmetoder med et stærkt fokus på traumeforståelse, forebyggelse og pårørendearbejde.

Som deltager bliver du udstyret med de mest effektive terapeutiske redskaber og indsigter til at facilitere varig forandring og recovery baseret på den nyeste forskning om, hvad der virker i terapi, og hvad der kendetegner de bedste terapeuter.

Uddannelsen er for dig, der har social- eller sundhedsfaglig baggrund.

Efter endt uddannelse:

  • Har du opnået certificering og et højt kompetenceniveau: Du har erhvervet dig et formelt bevis som Certificeret rusmiddelbehandler, hvilket betyder, at du har det højeste kompetenceniveau inden for misbrugsbehandling i Danmark. Du kan derfor også give dine kollegaer professionel vejledning
  • Mestrer du alliancebygning og motivation: Du har opnået færdigheder i at opbygge stærke terapeutiske alliancer fra første kontakt, der skaber motivation og effektivt driver behandlingen fremad - selv ved tilsyneladende modstand
  • Kan du integrere traumefokuseret behandling: Du har fået dybdegående viden om traumer og deres komplekse indvirkning på afhængighed og opnået praktiske værktøjer til at arbejde effektivt med traumer i misbrugsbehandling, herunder forståelse af C-PTSD og neurodiversitet. 
  • Kan du anvende evidensbaseret forebyggelse og behandling: Du har lært at implementere effektive strategier og konkrete værktøjer til forebyggelse af misbrug, og du kan anvende anerkendte behandlingstilgange som Motivational Interviewing (MI) og kognitiv terapi i praksis
  • Har du specialiseret dig i rusmiddelspecifik viden: Du er blevet klædt på med nuanceret og dybdegående viden om de mest almindelige rusmidler (alkohol, cannabis, opioider og kokain), herunder deres neurologiske konsekvenser, psykologiske funktioner og specifikke behandlingsstrategier
  • Forstår du relationel afhængighed og pårørende: Du har fået dyb indsigt i afhængighed fra et relationelt perspektiv, herunder hvordan misbrug påvirker nære relationer, går i arv, og hvordan man effektivt kan forebygge og understøtte trivsel hos pårørende
  • Kan du håndtere dobbeltdiagnoser: Du har udviklet kompetencer til at identificere, forstå og behandle klienter med dobbeltdiagnoser
  • Kan du anvende effektivitetstest og måling: Du har lært at benytte en række relevante tests til at synliggøre misbrugsproblematikker og et specifikt effektmålingsværktøj, der guider behandlingen væk fra drop-out og frem mod succesfulde resultater 
  • Kan du udvikle terapeutiske kvaliteter på eliteniveau: Du kan forstå og praktisere de konkrete "opskrifter" og tilgange, der kendetegner de mest succesfulde terapeuter (de øverste 10 %), for at opnå ekstraordinære resultater i eget behandlingsarbejde
  • Indgår du i et eksklusivt netværk: Som certificeret rusmiddelbehandler bliver du en del af et landsdækkende, eksklusivt netværk af certificerede specialister med adgang til fortsat supervision, kurser og konferencer

Uddannelsens opbygning

13 moduler fordelt på halvandet år

MODUL 1: Intro til uddannelsen & Relation før metode, alliancebygning

Vi ved, at relationen er vigtig i behandlingsarbejdet, men hvordan bygger man egentlig en stærk alliance, der skaber motivation og driver behandlingen konstruktivt fremad? Hvad ved vi om relationens betydning, og hvordan opbygger vi den skridt for skridt? Det og meget mere får du konkrete svar og værktøjer til på første modul.

Modulet byder naturligvis også på en introduktion, der giver det fulde overblik over uddannelsens opbygning og gennemførelse.

På dette modul får du: 

  • Det fulde overblik og forståelse af uddannelsens struktur og opbygning
  • Kendskab til uddannelsen formål og mål, herunder certificeringskrav og eksamens indhold
  • Indblik i motivationens dynamik, og hvordan du arbejder med ”modstand”
  • Indsigt i relationens betydning for det behandlingsmæssige arbejde
  • Viden og værktøjer til, hvordan du fra første kontakt opbygger en stærk alliance som en forudsætning for at lykkes i behandlingsarbejdet

 

Underviser: Christopher Schmitz.

MODUL 2: Traumer

På de næste 2 moduler bliver tempoet sat ned for at skabe et miljø, hvor ord, programmeringer og metoder træder lidt i baggrunden. På den måde bliver der plads til at mærke efter og undersøge, hvordan de mere kropslige og ofte ordløse udtryk lander hos os.

Undervisningen foregår med dig som stemmegaffel ind i traumelandskaber, mønstre, selvberoligelse, selvmedicinering og misbrug.

Her på modul 2 får du kendskab til, hvordan akutte choktilstande genkendes, ses og føles, og du får indblik i belastningsreaktioner og efterreaktioner.

Underviser: Ulla Rung Weeke.

MODUL 3: Traumer

På dette modul får du kendskab til, hvordan skam og forkerthedsfølelser genkendes, mærkes og ses.

Omdrejningspunktet er kontakt, og formålet er at undersøge, hvordan vi som fagpersoner kan skabe bevægelse i både skam- og traumemateriale i kontakten mellem mennesker.

Vi kommer til at have opmærksomhed på, hvordan vi mærker os selv, og hvordan vores kropsvæv og nervesystem ofte bliver meget påvirket af og resonerer med det, der foregår hos den anden i det terapeutiske relationsarbejde. Vi undersøger desuden de tilstande, som ofte er helt subtile og ordløse, og som måske ikke kun er vores, men løber imellem os – også i det professionelle relationelle rum.

Underviser: Ulla Rung Weeke.

MODUL 4: Behandlingstilgange (MI og Kognitiv tilgang)

Modulet præsenterer eksempler på 2 metodiske tilgange, der kan anvendes i behandling.

På dette modul får du:

  • Indblik i 2 konkrete metodiske behandlingstilgange
  • Behandlingsmanualer
  • Mulighed for at afprøve og gøre sig erfaringer med forskellige behandlingstilgange
  • Erfaring med øvelser, rollespil og feedback i et trygt læringsmiljø
  • Forståelse af, hvordan de 2 tilgange adskiller sig – og hvordan de kan kombineres i praksis
  • Kendskab til centrale begreber som ambivalens, kognitiv omstrukturering, forandringsudsagn og samarbejdsånd
  • Evne til at anvende specifikke samtaleteknikker fra MI og kognitive metoder i behandlingsarbejdet
  • Erfaring med strukturering af samtaler ud fra behandlingsmanualer
  • Øvelse i at identificere klienters tanke- og adfærdsmønstre samt arbejde med alternative strategier
  • Redskaber til at styrke klientens egen motivation og evne til problemløsning
  • Forståelse af. hvordan man tilpasser behandlingen til forskellige målgrupper og forandringsstadier
  • Inspiration til refleksion over egen faglig rolle og tilgang i behandlingsrelationen
  • Øvelse i at give og modtage feedback i praksisnære øvelser

 

Undervisere: Søren Holm og Christopher Schmitz.

MODUL 5: Alkohol

Der er mange rusmidler på markedet, og de er vidt forskellige ift. rusvirkning, abstinenser, farlighed, brugsmønster, og hvilke behandlingstiltag der er væsentlige.

På dette modul får du:

  • Overblik over rusmiddelforbruget i Danmark, herunder hvad de typiske brugsmønstre og aktuelle trends er
  • Viden om de enkelte rusmidler: Alkohol, benzodiazepiner, GHB, nikotin, amfetamin, koffein, ecstasy, hallucinogener, flygtige opløsningsmidler, lattergas, m.fl., herunder: Hvordan virker rusmidlet? Hvad er tegnene på indtag (rus)? Hvad er faretegnene ifm. forgiftning? Hvilke abstinenser kan rusmidlet give, og hvilke af disse er farlige? Hvornår er det livsvigtigt, at man som misbrugsbehandler får en læge med ind over?
  • Indblik i, hvorfor en samlet rusmiddelanamnese er vigtig for forståelsen af borgeren og for hensigtsmæssig og succesfuld behandling
  • Redskaber til at få en sandfærdig og brugbar rusmiddelanamnese fra borgeren
  • Redskaber til at genkende tegn på brug af de enkelte rusmidler, selv når borgeren ikke selv ved/vil fortælle, hvad han/hun har indtaget
  • Overblik over farmakologiske behandlingsmuligheder ift. de enkelte rusmidler ved forgiftning, abstinenser og som led i længerevarende misbrugsbehandling, herunder effekt, fordele og ulemper
  • Indblik i vigtigheden af psykosociale interventioner, herunder MI, hvis behandlingen skal lykkes – med rød tråd til de øvrige moduler
  • Tips til, hvordan du kan holde dig ajour ift. brugsmønstre i Danmark samt ift. up-to-date rusmiddelbehandling.

 

Underviser: Nicolai Lindloff Damgaard-Mørk.

MODUL 6: Cannabis

På dette modul får du den ufortalte historie om cannabis. Vi går bag om årsagen til, hvorfor rusmidlet er det næstmest populære efter alkohol, og hvorfor det er så vanskeligt at slippe, når først misbruget har etableret sig.

Vi dykker ned i alt fra fakta til retorik og gennemgår legaliseringserfaringer fra hele verden. Vi gennemgår, hvorfor lige præcis behandling af cannabismisbrug er nøglen til at låse andre samtidige misbrug op.

På dette modul får du:

  • Indgående viden om cannabis
  • Kendskab til cannabismisbrugets neurologiske konsekvenser på kort og lang sigt (fakta om skadevirkninger, herunder psykoser)
  • Indsigt i, hvorfor cannabisrygeren er vanskelig at motivere, og hvordan du motiverer, hvor der tilsyneladende ingen motivation er
  • Indblik i retorikken om cannabis og betydningen for vores dialog med cannabisrygeren
  • Overblik over internationale erfaringer med afkriminalisering og legalisering
  • Viden og værktøjer til at måle den kognitive belastning af cannabismisbrug
  • Overblik over, hvordan du genoptræner kognition mistet gennem cannabisrygning
  • Kendskab til, hvordan behandling af cannabismisbrug er nøglen til at afvikle andre samtidige misbrug

 

Underviser: Christopher Schmitz.

MODUL 7: Stofstjernen / Opioider og kokain

Stofstjernen giver et nuanceret overblik over de forskellige grupper af illegale stoffer. På dette modul bruger vi modellen som ramme til at analysere og forstå brugen af kokain og opioider, herunder hvordan stofferne påvirker hjernen, hvilke psykologiske funktioner de udfylder, og hvad der gør dem særligt afhængighedsskabende.

Vi kombinerer neurobiologi, selvmedicineringsteori og sociokulturelle perspektiver for at skærpe forståelsen af de mekanismer, der fastholder brugerne.

På dette modul får du:

  • Overblik og grundlæggende forståelse af de mest centrale stofgrupper med særligt fokus på kokain og opioider
  • Indsigt i, hvordan kokain og opioider påvirker hjernen, herunder regulering af dopamin og endorfiner
  • Viden om de psykologiske funktioner, som stofferne udfylder, herunder selvmedicinering og tilstandsregulering
  • Forståelse af, hvordan flere faktorer spiller sammen i udviklingen af afhængighed
  • Redskaber til at analysere stofbrug ud fra en integreret model, der kombinerer biologiske, psykologiske og sociokulturelle perspektiver

 

Underviser: Søren Holm.

MODUL 8: Afhængighed i et relationelt perspektiv

Det relationelle perspektiv i forhold til afhængighed er helt afgørende, når vi taler om forebyggelse, behandling og recovery over tid. Således har vi evidens for, at en relationsorienteret tilgang er blandt de mest evidensbaserede tilgange. Det gælder både for behandlingen af rusmiddelproblemer såvel som for de pårørendes trivsel, også i et livs- og gererationsperspektiv.

Vi skal se nærmere på, hvordan rusmiddelproblemer påvirker de nærmeste relationer, samt hvordan de nære relationer påvirker den med rusmiddelproblemer. Vi ser også på, hvordan vi kan forstå det, at rusmiddler går i arv, og hvordan vi kan forebygge. Undervejs kommer vi bl.a. ind på forebyggelse blandt børn og unge, mestring og modstandsdygtighed samt det vigtige traumeperspektiv og C-PTSD samt betydningen af neurodiversitet som ADHD. Med udgangspunkt i dette og meget mere præsenteres relationsorienterede tilgange og metoder til det effektive arbejde med rusmiddelproblemer, også i større perspektiver. 

På dette modul får du:
  • Indgående viden om misbrug og afhængighed i et relationelt perspektiv
  • Viden om og kompetencer til at arbejde med misbrug og afhængighed i et relationelt perspektiv
  • Viden om det vigtige og dynamiske samspil mellem pårørende og den med alkohol-/stofproblemet
  • Forskningsbaseret viden om konsekvenser af misbrug og afhængighed for de pårørende (voksne og børn, på kort og lang sigt, og i et generationsperspektiv)
  • Forståelse af konsekvenser for de pårørende i et psykologisk perspektiv
  • Indblik i de neurobiologiske konsekvenser af alkohol og stofbrug (bl.a. selvindsigt, motivation, løgn og empati), herunder den særlige betydning for vores arbejde i praksis med misbrug og afhængighed i et relationelt perspektiv
  • Viden om, hvordan vi kan forstå, at rusmiddelproblemer går i arv, herunder om mestring og modstandsdygtighed, samt hvordan vi kan bruge den viden forebyggende
  • Viden om det vigtige traumeperspektiv relateret til misbrug og afhængighed i et relationelt perspektiv, herunder PTSD og C-PTSD samt neurodiversitet som ADHD
  • Præsentation af relationsorienterede tilgange og metoder til det effektive arbejde med misbrug og afhængighed i et relationelt perspektiv – med henblik på at få flere i behandling tidligere og for at sikre effekt over tid. I den forbindelse et særligt fokus på tidlig indsats og forebyggelse af misbrug og afhængighed, hvor en relationel tilgang spiller en særlig vigtig rolle
  • Endelig præsentation af tilgange og metoder til arbejde i klinisk praksis med de pårørende isoleret, især partner og voksne børn, men også andre voksne pårørende

 

Underviser: Helle Lindgaard.

MODUL 9: Dobbeltdiagnoser

Psykiske lidelser og brug af rusmidler går meget ofte hånd i hånd. Og det spiller en stor rolle for mulighederne for bedring, at man har øje for begge problematikker samtidig.

På dette modul får du:

  • Overblik over forekomsten af psykiske lidelser i Danmark samt forekomsten af samtidig psykisk sygdom og rusmiddelproblemer
  • Indblik i, hvordan man foretager en vurdering af borgerens psykiske tilstand og psykiatriske historik
  • Et redskab til, hvordan du som misbrugsbehandler kan skærpe dit blik, dit øre og din systematik omkring genkendelse og beskrivelse af en borgers psykiske tilstand (ABCSTAMP-LICKER)
  • Indblik i de enkelte psykiske lidelser (psykiatriske diagnoser), herunder
    • kendetegn/symptomer og diagnosekriterier
    • behandlingsmuligheder
    • særlige faretegn, man som misbrugsbehandler bør være opmærksom på, herunder psykose, selvmordsfare og fare for andre personer
  •  Indblik i typiske differentialdiagnostiske udfordringer, herunder hønen/ægget-problematikken samt at bestemte overfladesymptomer (f.eks. angst, koncentrationsbesvær, tristhed, m.m.) ikke er diagnostisk specifikke
  • Indblik i, hvilke metodikker der trods udfordringerne kan sikre en valid og brugbar diagnostik, så man ikke rammer skævt med diagnoser og behandling, blot fordi et symptom eller et narrativ ”larmer” på overfladen. Herunder indblik i ICD-10-diagnosehierarkiet, specifikke vs. uspecifikke symptomer, tidslinje, helhedsbillede, m.m.
  • Overblik over, hvilke professionelle samarbejdspartnere man som misbrugsbehandler bør kende til, samt hvordan man evt. kan/skal involvere disse, når der er psykiske problemstillinger på færde samtidig med rusmiddelforbruget
  • Indblik i det væsentlige i pårørendeinddragelse, når det er muligt.
  • Forståelse af rusmidlernes ”anvendelighed” ift. de forskellige psykiske lidelser (med rød tråd til MI og mentalisering)
  • Indblik i, hvilke udfordringer (og løsninger) der særligt gør sig gældende, når der ikke kun er rusmidler, men også psykisk sygdom
  • Opmærksomhed på, hvad du selv bringer med ind i rummet som behandler, herunder dine præferencer, triggere, interesser, blinde vinkler m.m., og hvordan du bør arbejde professionelt med dette, både selv og i samarbejde med andre, så du både sikrer saglig, virksom behandling af dine borgere og også sørger for din egen og kollegernes professionelle trivsel

 

Underviser: Nicolai Lindloff Damgaard-Mørk.

MODUL 10: Forebyggelse og motivationsarbejde & Prænatalt rusmiddelbrug

Misbrugsbehandling er “brandslukning”, men hvad nu hvis vi effektivt kunne forhindre, at misbruget helt opstod? Der findes god evidens for, hvordan man helt konkret griber det an – dvs. hvilke værktøjer man skal anvende og på hvilke tidspunkter. Problematisk rusmiddelbrug kan forebygges ved at kombinere målrettet vidensformidling og tidlig opsporing.

På dette modul arbejder vi med inddragende og dialogbaserede formidlingsmetoder, der aktiverer de unges egne erfaringer, normer og følelser og skaber rum for refleksion frem for moralisering. I den tidlige opsporing anvender vi metoder fra Motivational Interviewing (MI) og træner samtaleteknikker, der styrker motivation og fremmer forandring, også når målgruppen er præget af ambivalens og lav forandringsparathed.

På dette modul får du:

  • Viden om effektiv forebyggelse af misbrug
  • Indsigt i og værktøjer til forebyggelse
  • Mulighed for at afprøve og få erfaringer med forebyggelsesværtøjer
  • Indsigt i, hvordan dialogbaseret vidensformidling og tidlig opsporing kan forebygge problematisk rusmiddelbrug
  • Kendskab til konkrete metoder, der styrker unges refleksion uden at skabe modstand
  • Overblik over centrale principper i evidensbaseret rusmiddelforebyggelse
  • Redskaber til at identificere tidlige tegn på problematisk brug og forstå ambivalens som en naturlig del af forandringsprocessen
  • Tilpasning og træning af metoder fra Motivational Interviewing (MI) brugt i et forebyggelsesperspektiv

 

Undervisere: Søren Holm & Michela Wedel.

MODUL 11: Hvad kendetegner de bedste terapeuter?

Forskningen har entydigt demonstreret, at træning betyder mere end talent for at blive dygtig. Inden for terapi udgør de allerbedste terapeuter en lille eksklusiv gruppe på 10 procent, som er 50 procent bedre til at hjælpe end deres kolleger. Hvad er hemmeligheden? Hvordan gør de helt konkret? Det viser sig, at de følger en særlig ”opskrift” før, under og efter terapien.

På modulet går vi i detaljer med, hvad opskriften består af, så du som deltager på uddannelsen kan gøre det samme og opnå ekstraordinære resultater i deres behandlingsarbejde.

På dette modul får du:

  • Overblik over 40 års udvikling inden for terapi, og hvad erfaringerne har lært os
  • Viden om, hvorfor træning betyder mere end talent
  • Indsigt i, hvordan de allerbedste terapeuter arbejder
  • Indblik i hemmeligheden (opskriften) bag de mest succesfulde terapeuter
  • Konkrete værktøjer til at gøre de allerbedste terapeuter kunsten efter
  • Træning og øvelse med udgangspunkt i værktøjerne

 

Underviser: Christopher Schmitz.

MODUL 12: Tests & effektmåling

Vi bruger en række tests i behandlingsarbejdet, fordi de bl.a. synliggør ”problemet” med misbrug og på den måde virker som løftestang for motivation. Men testene kan mere end det.

På modulet lærer du, hvordan du bruger dem - lige fra hvordan de introduceres, gennemføres, aflæses og bruges i statusskriv. Modulet gennemgår også, hvordan du måler vores effekt af den behandling, du udfører. Du lærer at benytte et effektmålingsværktøj, der - når det benyttes - kan guide behandlingen væk fra dropout og frem til et succesfuldt resultat af behandlingen.

På dette modul får du:

  • Viden om, hvorfor misbrugeren dropper ud af behandlingen
  • Indsigt i forskellige tests, der synliggør, hvordan misbruget er et problem
  • Kendskab til, hvordan testene gennemføres
  • Overblik over, hvordan testene bruges til at kvalificere både dialogen om misbruget og statusskriv
  • Konkrete værktøjer til at måle effekt, og du lærer, hvordan du løbende tilpasser behandlingen som en forudsætning for at opnå en succesfuld behandling
  • Træning i at arbejde med tests og effektmålingsværktøj

 

Underviser: Christopher Schmitz.

MODUL 13: Eksamen

Gennem eksamen opnår du titlen som "Certificeret rusmiddelbehandler" og kan herefter arbejde professionelt efter de højeste standarder som misbrugsbehandler samt vejlede og rådgive kolleger.

Underviser: Christopher Schmitz

Sådan foregår certificeringen

Uddannelsen til "Certificeret rusmiddelbehandler" afsluttes med en eksamen, der sikrer den endelige certificering. 

Grundlaget for eksamen er en skriftlig opgave. Opgaven, der skal være på 5-10 A4-sider, skal detaljeret beskrive en konkret behandlingscase, hvor du har anvendt en selvvalgt metode. Casen er opgavens omdrejningspunkt, og med udgangspunkt heri skal du koble relevant teori fra undervisningsmodulerne. 

Vi forventer, at du reflekterer kritisk over egen praksis. Det indebærer en diskussion af dine terapeutiske greb i den beskrevne case, herunder overvejelser om mulige alternativer. Din inddragelse af teorien skal ligeledes anvendes til at perspektivere og kvalificere din egen praksis. 

Aktiv deltagelse og eksamensstruktur
Du skal deltage aktivt i dine medstuderendes eksamener. Vi forventer din aktive deltagelse gennem uddybende spørgsmål til eksaminanden. 

Den vejledende skabelon for eksaminationen er som følger:

Hver eksamination er beregnet til 45 minutter fordelt på denne måde: 

  • 15 minutter: Præsentation af opgaven, herunder problemformulering (hvad undersøgte jeg?) og konklusion (hvad har jeg lært?)
  • 20 minutter: Spørgsmål fra censor og medstuderende samt diskussion
  • 10 minutter: Bedømmelse, feedback og resultat

Om underviserne:

Underviser_Christopher Schmitz
Christopher Schmitz
Ledende ekspert i misbrugsbehandling & HAP-Metoden
Med næsten to årtiers erfaring inden for klinisk misbrugsbehandling er Christopher en anerkendt specialist og den eneste godkendte HAP-uddanner i Danmark. Han har uddannet og superviseret over 700 behandlere og fagpersoner, bl.a. socialrådgivere, psykologer, terapeuter sygeplejersker og socialpædagoger. Han har desuden succesfuldt implementeret HAP-metoden på mere end 40 bosteder rundt omkring i landet.
Christophers ekspertise strækker sig også til forskning og evidensbaseret praksis med særligt fokus på de mest effektive behandlingsmetoder og de dygtigste behandleres arbejdsgange. Han har desuden dyb erfaring med pårørendearbejde, hvor han har udviklet en unik metode, der konkret anviser, hvordan pårørende selv kan bidrage til at afvikle misbruget – uden direkte behandlerkontakt med den misbrugende.
Som forfatter til "Forælder til hashryger" (2013), "Den vigtigste bog du nogensinde har læst om cannabis" (2020) og med en tredje bog på vej bidrager han aktivt til fagområdet. Han er desuden en prominent stemme i den offentlige debat om cannabis, ofte som debattør og oplægsholder, herunder senest i DR1's dokumentarserie "Fri Hash". Christopher er initiativtager og koordinator af Netværk af Danske Cannabis Behandlere og har en solid faglig baggrund inden for misbrugsteori, klinisk psykologi (Lund Universitet) og traumeterapi.
Underviser_Ulla Rung Weeke
Ulla Rung Weeke
Cand. Psych, specialist i psykotraumatologi og indehaver af Skolen for Psykosomatik
Ulla Rung Weeke har mange års erfaring med behandling af kriser, hvor hun blandt andet har beskæftiget sig med sammenhængen mellem de tidlige tilknytningsmønstre og håndteringen af nuværende stress og traumer.
Hun er særligt optaget af kroppen, biokemien, vores nervebaner, hjerne og bevidsthed. Ulla er forfatter til bøgerne “Når sygdom forløser” og “At danse med nervesystemet”.
Underviser_Søren Holm
Søren Holm
Ph.d. i folkesundhedsvidenskab
Søren har mange års erfaring som kommunal rusmiddelbehandler og forebyggelseskonsulent. Denne baggrund giver Søren en unik blanding af forskererfaring og praksiserfaring, der gør, at han kan omsætte forskningsbaseret viden til praksisnær formidling. Han er desuden aktuel med sin nye bog “Illegale rusmidler”.
Underviser_Nicolai Lindloff
Nicolai Lindloff Damgaard-Mørk
Speciallæge i psykiatri, rusmiddelspecialist, uddannelseskonsulent og supervisor
Nicolai har som psykiater mangeårig erfaring med udredning og behandling af psykiske lidelser og rusmiddelproblemer, som ofte forekommer samtidigt eller i forlængelse af hinanden (dobbeltdiagnose-problematik). Han har bl.a. arbejdet som overlæge på Psykiatrisk Center Sct. Hans afd. M (dobbeltdiagnoseafsnit) og som behandlende læge hos Novavi (alkoholbehandling) og i egen speciallægepraksis.
Nicolai underviser og superviserer jævnligt fagfolk i sundheds- og socialsektorerne, så de bedre kan hjælpe de mennesker, de møder i deres arbejde.
Underviser_Helle Lindgaard
Helle Lindgaard
Cand.psych.aut., Ph.d.
Helle Lindgaard er autoriseret psykolog og har en ph.d. i ”Voksne børn fra familier med alkoholproblemer”. Hun har på forskellig vis arbejdet med rusmidler i et relationsorienteret perspektiv siden 1995. De første 11 år med forskning på CRF/Aarhus Universitet (herunder skrevet trilogien ”Afhængighed og Relationer”). Siden 2008 ejer af ”Psykologhuset Helle Lindgaard”, der har speciale i familier med rusproblemer, og som tilbyder terapi/supervision, samt diverse formidlings- og konsulentopgaver både i Danmark og i udland.
Hun har bl.a. løst opgaver for Sundhedsstyrelsen (herunder bidraget til ”Kliniske retningslinjer for alkoholbehandling” samt div. litteraturstudier om relationsorienteret alkoholbehandling), Socialstyrelsen, Rambøll, Novavi og Blå Kors. Tidligere Faglig Chef i TUBA. Senest har hun skrevet kapitlet ”Pårørende” i bogen ”Misbrug i psykologisk perspektiv – mødet med mennesket bag rusen” samt litteraturstudiet ”Cannabis i et børneperspektiv”. Hun har siden 1995 undervist forskellige faggrupper i rusmidler i et relationsorienteret perspektiv, herunder også på uddannelsen ”Certificeret Pårørendevejleder” for Seminarer.dk.
Underviser_Michela Wedel
Michela Wedel
SOCIALRÅDGIVER OG STIFTER AF FORENINGEN FREMTIDENS BØRN
Michela Wedel er uddannet bachelor i socialrådgivning samt opkvalificeret inden for biologisk antropologi og human osteologi. Hun har siden 2012 mødt mere end 1100 gravide kvinder med rusmiddelforbrug.
Hun er erfaringsbaseret specialist i risikofaktorer under graviditeter med afhængighed af rusmidler og har et særligt tæt kendskab til lovgivningernes spændingsfelt imellem sundhedsloven og Barnets Lov samt medfødte rusmiddelskader i denne kontekst.
TID & STED:
PRIS