Rusmiddelbehandler
Psykologi og psykiatri kurser & uddannelser
Uddannelse

Bliv certificeret rusmiddelbehandler

Vi har sammen med nogle af Danmarks førende eksperter på området udviklet uddannelsen ”Certificeret rusmiddelbehandler – misbrugsbehandling i et traumefokuseret perspektiv”.

Formålet er at etablere Danmarks højeste kompetenceniveau inden for misbrugsbehandling. Uddannelsen sigter mod at uddanne specialister, der kan levere evidensbaseret og holistisk misbrugsbehandling.

Certificeret rusmiddelbehandler – misbrugsbehandling i et traumefokuseret perspektiv

I februar 2026 svinger vi dørene op til det allerførste hold på uddannelsen ”Certificeret rusmiddelbehandler – misbrugsbehandling i et traumefokuseret perspektiv”, som vi er ved at lægge sidste hånd på sammen med et felt af vanvittigt skarpe hoveder.

Det drejer sig om klinisk behandler Christopher Schmitz, cand.psych.aut. og specialist i psykotraumatologi Ulla Rung Weeke, ph.d. og rusmiddelekspert Søren Holm, ph.d. og psykolog Helle Lindgaard, speciallæge i psykiatri Nicolai Lindloff Damgaard-Mørk og stifter af Fremtidens Børn, Michela Wedel.

Med sit fokus på traumer og forebyggelse adskiller uddannelsen sig fra andre tilbud på området, og undervejs får du også viden om de enkelte rusmidler, diagnoser, behandlingsmetoder, og hvad der virker i terapi.

Formålet med uddannelsen

Formålet med uddannelsen til "Certificeret Rusmiddelbehandler – Misbrugsbehandling i et Traumefokuseret Perspektiv" er at etablere Danmarks højeste kompetenceniveau inden for misbrugsbehandling.

Uddannelsen sigter mod at uddanne specialister, der kan levere evidensbaseret og holistisk misbrugsbehandling. Dette opnås ved at integrere dybdegående viden om rusmidler, diagnoser og behandlingsmetoder med et stærkt fokus på traumeforståelse, forebyggelse og pårørendearbejde.

Målet er at udstyre deltagerne med de mest effektive terapeutiske redskaber og indsigter til at facilitere varig forandring og recovery, baseret på den nyeste forskning om, hvad der virker i terapi, og hvad der kendetegner de bedste terapeuter. 

Efter endt uddannelse vil du opnå følgende mål:

  • Certificering og højt Kompetenceniveau: Erhverve et formelt bevis som Certificeret Rusmiddelbehandler, hvilket sikrer det højeste kompetenceniveau inden for misbrugsbehandling i Danmark og giver mulighed for professionel vejledning af kolleger. 
  • Mestre alliancebygning og motivation: Udvikle avancerede færdigheder i at opbygge stærke terapeutiske alliancer fra første kontakt, der skaber motivation og effektivt driver behandlingen fremad, selv ved tilsyneladende modstand. 
  • Integrere traumefokuseret behandling: Få dybdegående viden om traumer og deres komplekse indvirkning på afhængighed, og opnå praktiske værktøjer til at arbejde effektivt med traumer i misbrugsbehandling, herunder forståelse for C-PTSD og neurodiversitet. 
  • Anvende evidensbaseret forebyggelse og behandling: Lære at implementere effektive strategier og konkrete værktøjer til forebyggelse af misbrug og anvende anerkendte behandlingstilgange som Motivational Interviewing (MI) og kognitiv terapi i praksis. 
  • Specialisere sig i rusmiddelspecifik Viden: Opnå nuanceret og dybdegående viden om de mest almindelige rusmidler – alkohol, cannabis, opioider og kokain – herunder deres neurologiske konsekvenser, psykologiske funktioner og specifikke behandlingsstrategier. 
  • Forstå relationel afhængighed og pårørende: Få dyb indsigt i afhængighed fra et relationelt perspektiv, herunder hvordan misbrug påvirker nære relationer, går i arv, og hvordan man effektivt kan forebygge og understøtte trivsel hos pårørende. 
  • Håndtere dobbeltdiagnoser: Udvikle kompetencer til at identificere, forstå og behandle klienter med dobbeltdiagnoser, altså samtidige psykiske lidelser og rusmiddelproblemer. 
  • Anvende effektivitetstest og måling: Lære at benytte en række relevante tests til at synliggøre misbrugsproblematikker og et specifikt effektmålingsværktøj, der guider behandlingen væk fra drop-out og frem mod succesfulde resultater. 
  • Udvikle terapeutiske kvaliteter på eliteniveau: Forstå og praktisere de konkrete "opskrifter" og tilgange, der kendetegner de mest succesfulde terapeuter (de øverste 10%), for at opnå ekstraordinære resultater i eget behandlingsarbejde. 
  • Indgå i et eksklusivt netværk: Blive en del af et landsdækkende, eksklusivt netværk af certificerede specialister med adgang til fortsat supervision, kurser og konferencer. 

Uddannelsens opbygning

13 moduler fordelt på halvandet år

MODUL 1: Intro til uddannelsen & Relation før metode, alliancebygning

Vi ved, at relationen er vigtig i behandlingsarbejdet, men hvordan bygger man egentlig en stærk alliance, der skaber motivation og driver behandlingen konstruktivt fremad? Hvad ved vi om relationens betydning, og hvordan opbygger vi den skridt for skridt? Det og meget mere får du konkrete svar og værktøjer til på første modul.

Modulet byder naturligvis også på en introduktion, der giver det fulde overblik over uddannelsens opbygning og gennemførelse.

På dette modul får du: 

  • Det fulde overblik og forståelse af uddannelsens struktur og opbygning
  • Kendskab til uddannelsen formål og mål, herunder certificeringskrav og eksamens indhold
  • Indblik i motivationens dynamik og hvordan du arbejder med ”modstand”
  • Indsigt i relationens betydning for det behandlingsmæssige arbejde
  • Viden og værktøjer til hvordan du fra første kontakt, konkret opbygger en stærk alliance som en forudsætning for at lykkes i behandlingsarbejdet

 

Underviser: Christopher Schmitz.

MODUL 2: Traumer

Modulbeskrivelsen er på vej.

Underviser: Ulla Rung Weeke.

MODUL 3: Traumer

Modulbeskrivelsen er på vej.

Underviser: Ulla Rung Weeke.

MODUL 4: Behandlingstilgange (MI og Kognitiv tilgang)

Modulet præsenterer eksempler på to metodiske tilgange, der kan anvendes i behandling.

På dette modul får du:

  • Indblik i to konkrete metodiske behandlingstilgange
  • Behandlingsmanualer
  • Mulighed for at afprøve og gøre sig erfaringer med forskellige behandlingstilgange
  • Erfaring med øvelser, rollespil og feedback i et trygt læringsmiljø
  • Forståelse for hvordan de to tilgange adskiller sig – og hvordan de kan kombineres i praksis
  • Kendskab til centrale begreber som ambivalens, kognitiv omstrukturering, forandringsudsagn og samarbejdsånd
  • Evne til at anvende specifikke samtaleteknikker fra MI og kognitive metoder i behandlingsarbejdet
  • Erfaring med strukturering af samtaler ud fra behandlingsmanualer
  • Øvelse i at identificere klienters tanke- og adfærdsmønstre samt arbejde med alternative strategier
  • Redskaber til at styrke klientens egen motivation og evne til problemløsning
  • Forståelse af hvordan man tilpasser behandlingen til forskellige målgrupper og forandringsstadier
  • Inspiration til refleksion over egen faglig rolle og tilgang i behandlingsrelationen
  • Øvelse i at give og modtage feedback i praksisnære øvelser

 

Undervisere: Søren Holm og Christopher Schmitz.

MODUL 5: Alkohol

Der er mange rusmidler på markedet, og de er vidt forskellige ift. rusvirkning, abstinenser, farlighed, brugsmønster og hvilke behandlingstiltag, der er væsentlige.

På dette modul får du:

  • Overblik over rusmiddelforbruget i Danmark, herunder hvad de typiske brugsmønstre og de aktuelle trends er, hvilket man bør være opmærksom på som misbrugsbehandler.
  • Viden om de enkelte rusmidler: Alkohol, benzodiazepiner, GHB, nikotin, amfetamin, koffein, ecstasy, hallucinogener, flygtige opløsningsmidler, lattergas, m.fl., herunder:
  • Hvordan virker rusmidlet?
  • Hvad er tegnene på indtag (rus)?
  • Hvad er faretegnene ifm. forgiftning?
  • Hvilke abstinenser kan rusmidlet give, og hvilke af disse er farlige?
  • Hvornår er det livsvigtigt, at man som misbrugsbehandler får en læge med ind over?
  • Indblik i, hvorfor en samlet rusmiddelanamnese er vigtig for forståelsen af borgeren og for hensigtsmæssig og succesfuld behandling
  • Redskaber til at få en sandfærdig og brugbar rusmiddelanamnese fra borgeren
  • Redskaber til at genkende tegn på brug af de enkelte rusmidler, selv når borgeren ikke selv ved/vil fortælle, hvad de har indtaget
  • Overblik over farmakologiske behandlingsmuligheder ift. de enkelte rusmidler ved forgiftning, abstinenser og som led i længerevarende misbrugsbehandling, herunder effekt, fordele og ulemper.
  • Indblik i vigtigheden af psykosociale interventioner, herunder MI, hvis behandlingen skal lykkes – med rød tråd til de øvrige moduler.
  • Tips til, hvordan du kan holde dig ajour ift. brugsmønstre i Danmark samt ift. up-to-date rusmiddelbehandling.

 

Underviser: Nicolai Lindloff Damgaard-Mørk.

MODUL 6: Cannabis

På dette modul får du den ufortalte historie om cannabis. Vi går bag om årsagen til hvorfor rusmidlet er det næstmest populære efter alkohol og hvorfor det er så vanskeligt at slippe, når først misbruget har etableret sig.

Vi dykker ned i alt fra fakta til retorik og gennemgår legaliseringserfaringer fra hele verden. Vi gennemgår hvorfor lige præcis behandling af cannabismisbrug, er nøglen til at låse andre samtidige misbrug op.

På dette modul får du:

  • Indgående viden om cannabis
  • Kendskab til cannabismisbrugets neurologiske konsekvenser på kort og lang sigt (fakta om skadevirkninger, herunder psykoser)
  • Indsigt i hvorfor cannabisrygeren er vanskelig at motivere og hvordan du motiverer hvor der tilsyneladende ingen motivation er
  • Indblik i retorikken om cannabis – og betydning for vores dialog med cannabisrygeren
  • Overblik over internationale erfaringer med afkriminalisering og legalisering
  • Viden og værktøjer til at måle den kognitive belastning af cannabismisbrug
  • Overblik over hvordan du genoptræner kognition mistet gennem cannabisrygning
  • Kendskab til hvordan behandling af cannabismisbrug er nøglen til at afvikle andre samtidige misbrug

 

Underviser: Christopher Schmitz.

MODUL 7: Stofstjernen / Opioider og kokain

Stofstjernen giver et nuanceret overblik over de forskellige grupper af illegale stoffer. På dette modul bruger vi modellen som ramme til at analysere og forstå brugen af kokain og opioider, herunder hvordan stofferne påvirker hjernen, hvilke psykologiske funktioner de udfylder, og hvad der gør dem særligt afhængighedsskabende.

Vi kombinerer neurobiologi, selvmedicineringsteori og sociokulturelle perspektiver for at skærpe forståelsen af de mekanismer, der fastholder brugerne.

På dette modul får du:

  • Overblik og grundlæggende forståelse af de mest centrale stofgrupper med særligt fokus på kokain og opioider
  • Indsigt i hvordan kokain og opioider påvirker hjernen, herunder regulering af dopamin og endorfiner
  • Viden om de psykologiske funktioner, som stofferne udfylder, herunder selvmedicinering og tilstandsregulering
  • Forståelse af hvordan flere faktorer spiller sammen i udviklingen af afhængighed
  • Redskaber til at analysere stofbrug ud fra en integreret model, der kombinerer biologiske, psykologiske og sociokulturelle perspektiver

 

Underviser: Søren Holm.

MODUL 8: Afhængighed i et relationelt perspektiv

Det relationelle perspektiv i forhold til afhængighed er helt afgørende, når vi taler om forebyggelse, behandling og recovery over tid. Således har vi evidens for, at en relations-orienteret tilgang er blandt de mest evidensbaserede tilgange. Det gælder både for behandlingen af rusmiddelproblemer såvel som for de pårørendes trivsel, også i et livs- og gererationsperspektiv.

Vi skal se nærmere på, hvordan rusmiddelproblemer påvirker de nærmeste relationer, samt hvordan de nære relationer påvirker den med rusmiddelproblemer. Hvordan vi kan forstå det, at rusmiddelproblemer går i arv, og hvordan vi kan forebygge, herunder om børn og unge, mestring og modstandsdygtighed samt det vigtige traume-perspektiv og C-PTSD samt betydningen af neurodiversitet som ADHD. Med udgangspunkt i dette og meget mere præsenteres relations-orienterede tilgange og metoder til det effektive arbejde med rusmiddelproblemer, også i større perspektiver. 

På dette modul får du:
  • Indgående viden om misbrug og afhængighed i et relationelt perspektiv
  • Viden om og kompetencer til at arbejde med misbrug og afhængighed i et relationelt perspektiv
  • Viden om det vigtige og dynamiske samspil mellem pårørende og den med alkohol-/stofproblemet
  • Forskningsbaseret viden om konsekvenser af misbrug og afhængighed for de pårørende (voksne og børn, på kort og lang sigt, og i et generationsperspektiv)
  • Forståelse af konsekvenser for de pårørende i et psykologisk perspektiv
  • Indblik i de neuro-biologiske konsekvenser af alkohol og stofbrug (bl.a. selvindsigt, motivation, løgn og empati), herunder den særlige betydning for vores arbejde i praksis med misbrug og afhængighed i et relationelt perspektiv
  • Viden om hvordan vi kan forstå, at rusmiddelproblemer går i arv, herunder om mestring og modstandsdygtighed, samt hvordan vi kan bruge den viden forebyggende
  • Viden om det vigtige traumeperspektiv relateret til misbrug og afhængighed i et relationelt perspektiv, herunder PTSD og C-PTSD, samt neurodiversitet som ADHD.
  • Præsentation af relations-orienterede tilgange og metoder til det effektive arbejde med misbrug og afhængighed i et relationelt perspektiv – med henblik på at få flere i behandling, tidligere og for at sikre effekt over tid. I den forbindelse et særligt fokus på tidlig indsats og forebyggelse af misbrug og afhængighed, hvor en relationel tilgang spiller en særlig vigtig rolle
  • Endelig præsentation af tilgange og metoder til arbejde i klinisk praksis med de pårørende isoleret, især partner og voksne børn, men også andre voksne pårørende

 

Underviser: Helle Lindgaard.

MODUL 9: Dobbeltdiagnoser

Psykiske lidelser og brug af rusmidler går meget ofte hånd i hånd. Og det spiller en stor rolle for mulighederne for bedring, at man har øje for begge problematikker samtidig.

På dette modul får du:

  • Overblik over forekomsten af psykiske lidelser i Danmark samt forekomsten af samtidig psykisk sygdom og rusmiddelproblemer.
  • Indblik i, hvordan man foretager en vurdering af borgerens psykiske tilstand og psykiatriske historik.
  • Et redskab til, hvordan du som misbrugsbehandler kan skærpe dit blik, dit øre og din systematik omkring genkendelse og beskrivelse af en borgers psykiske tilstand (ABCSTAMP-LICKER).
  • Indblik i de enkelte psykiske lidelser (psykiatriske diagnoser), herunder
    • kendetegn/symptomer og diagnosekriterier
    • behandlingsmuligheder
    • særlige faretegn, man som misbrugsbehandler bør være opmærksom på, herunder psykose, selvmordsfare og fare for andre personer
  •  Indblik i typiske differentialdiagnostiske udfordringer, herunder hønen/ægget-problematikken samt at bestemte overfladesymptomer (f.eks. angst, koncentrationsbesvær, tristhed, m.m.) ikke er diagnostisk specifikke.
  • Indblik i hvilke metodikker, der trods udfordringerne kan sikre en valid og brugbar diagnostik, så man ikke rammer skævt med diagnoser og behandling, blot fordi et symptom eller et narrativ ”larmer” på overfladen; herunder indblik i ICD-10-diagnosehierarkiet, specifikke vs. uspecifikke symptomer, tidslinje, helhedsbillede, m.m.
  • Overblik over, hvilke professionelle samarbejdspartnere man som misbrugsbehandler bør kende til, samt hvordan man evt. kan/skal involvere disse, når der er psykiske problemstillinger på færde samtidig med rusmiddelforbruget.
  • Indblik i det væsentlige i pårørendeinddragelse, når det er muligt.
  • Forståelse for rusmidlernes ”anvendelighed” ift. de forskellige psykiske lidelser (med rød tråd til MI og mentalisering).
  • Indblik i, hvilke udfordringer (og løsninger) der gør sig særligt gældende, når der ikke kun er rusmidler, men også psykisk sygdom.
  • Opmærksomhed på, hvad du selv bringer med ind i rummet som behandler, herunder dine præferencer, triggere, interesser, blinde vinkler m.m. – og hvordan du bør arbejde professionelt med dette, både selv og i samarbejde med andre, så du både sikrer saglig, virksom behandling af dine borgere og også sørger for din egen og kollegernes professionelle trivsel.

 

Underviser: Nicolai Lindloff Damgaard-Mørk.

MODUL 10: Forebyggelse og motivationsarbejde & Prænatalt rusmiddelbrug

Misbrugsbehandling er “brandslukning”, men hvad nu hvis vi effektivt kunne forhindre at misbruget helt opstod? Der findes god evidens for hvordan man helt konkret griber det an – dvs. hvilke værktøjer man skal anvende og på hvilke tidspunkter. Problematisk rusmiddelbrug kan forebygges ved at kombinere målrettet vidensformidling og tidlig opsporing.

På dette modul arbejder vi med inddragende og dialogbaserede formidlingsmetoder, der aktiverer de unges egne erfaringer, normer og følelser og skaber rum for refleksion frem for moralisering. I den tidlige opsporing anvender vi metoder fra Motivational Interviewing (MI) og træner samtaleteknikker, der styrker motivation og fremmer forandring, også når målgruppen er præget af ambivalens og lav forandringsparathed.

På dette modul får du:

  • Viden om effektiv forebyggelse af misbrug
  • Indsigt i og værktøjer til forebyggelse
  • Mulighed for at afprøve og gøre sig erfaringer med forebyggelsesværtøjer
  • Indsigt i hvordan dialogbaseret vidensformidling og tidlig opsporing kan forebygge problematisk rusmiddelbrug
  • Kendskab til konkrete metoder, der styrker unges refleksion uden at skabe modstand
  • Overblik over centrale principper i evidensbaseret rusmiddelforebyggelse
  • Redskaber til at identificere tidlige tegn på problematisk brug og forstå ambivalens som en naturlig del af forandringsprocessen
  • Tilpasning og træning af metoder fra Motivational Interviewing (MI) brugt i et forebyggelsesperspektiv

 

Undervisere: Søren Holm & Michela Wedel.

MODUL 11: Hvad kendetegner de bedste terapeuter?

Forskningen har entydigt demonstreret, at træning betyder mere end talent for at blive dygtig. Indenfor terapi, udgør de allerbedste terapeuter en lille eksklusiv gruppe der udgør 10 procent og som er 50 procent bedre til at hjælpe end deres kolleger. Hvad er hemmeligheden? Hvordan går de – helt konkret? Det viser sig, at de har en særlig ”opskrift” de følger før, under og efter terapien.

På modulet går vi i detaljer med hvad opskriften består af så deltagerne på uddannelsen kan gøre det samme og opnå ekstraordinære resultater i deres behandlingsarbejde.

På dette modul får du:

  • Overblik over 40 års udvikling indenfor terapi og hvad erfaringerne har lært os
  • Viden om hvorfor træning betyder mere end talent
  • Indsigt i hvordan de allerbedste terapeuter arbejder
  • Indblik i hemmeligheden (opskriften) bag de mest succesfulde terapeuter
  • Konkrete værktøjer til at gøre de allerbedste terapeuter kunsten efter
  • Træning og øvelse med udgangspunkt i værktøjerne

 

Underviser: Christopher Schmitz.

MODUL 12: Tests & effektmåling

Vi bruger en række tests i behandlingsarbejdet fordi de bl.a. synliggør ”problemet” med misbrug og på den måde virker som løftestang for motivation. Men testene kan mere end det.

På modulet lærer deltagerne hvordan de bruger dem, lige fra hvordan de introduceres, gennemføres, aflæses og bruges i statusskriv. Modulet gennemgår også hvordan vi måler vores effekt af den behandling vi udfører. Deltagerne lærer at benytte et effektmålingsværktøj, der når det benyttes, kan guide behandlingen væk dropout og frem til et succesfuldt resultat af behandlingen.

På dette modul får du:

  • Viden om hvorfor misbrugeren dropper ud af behandlingen
  • Indsigt i forskellige tests der synliggør hvordan misbruget er et problem
  • Kendskab til hvordan testene gennemføres
  • Overblik over hvordan testene bruges til at kvalificere både dialogen om misbruget og statusskriv
  • Konkret værktøj til at måle effekt og hvordan denne bruges til løbende at tilpasse behandlingen som en forudsætning for at opnå en succesfuld behandling
  • Træning i at arbejde med tests og effektmålingsværktøj

 

Underviser: Christopher Schmitz.

MODUL 13: Eksamen

Gennem eksamen opnår du titlen som "Certificeret rusmiddelbehandler" og kan herefter arbejde professionelt efter de højeste standarder som misbrugsbehandler samt vejlede og rådgive kolleger.

Underviser: Christopher Schmitz

Eksamen for "Certificeret rusmiddelbehandler"

Uddannelsen som "Certificeret rusmiddelbehandler" afsluttes med en eksamen, der sikrer den endelige certificering. 

Eksaminering 
Den skriftlige opgave danner grundlag for eksaminering. Opgaven, der skal være på 5-10 A4-sider, skal detaljeret beskrive en konkret behandlingscase, hvor du har anvendt en selvvalgt metode. Casen er opgavens omdrejningspunkt, og med udgangspunkt heri skal du koble relevant teori fra undervisningsmodulerne. 

Vi forventer, at du kritisk reflekterer over egen praksis. Det indebærer en diskussion af dine terapeutiske greb i den beskrevne case, herunder overvejelser om mulige alternativer. Din inddragelse af teorien skal ligeledes anvendes til at perspektivere og kvalificere din egen praksis. 

Aktiv deltagelse og eksamensstruktur
Du skal deltage aktivt i dine medstuderendes eksamener. Vi forventer din aktive deltagelse gennem uddybende spørgsmål til eksaminanden. 

Den vejledende skabelon for eksaminationen er som følger: Hver eksamination er beregnet til 45 minutter fordelt på denne måde: 

  1. 15 minutter: Præsentation af opgaven, herunder problemformulering (hvad undersøgte jeg?) og konklusion (hvad har jeg lært?). 
  2. 20 minutter: Spørgsmål fra censor og medstuderende samt diskussion. 
  3. 10 minutter: Bedømmelse, feedback og resultat. 

Om underviserne:

Underviser_Christopher Schmitz
Christopher Schmitz
Ledende ekspert i misbrugsbehandling & HAP-Metoden
Med næsten to årtiers erfaring inden for klinisk misbrugsbehandling er Christopher en anerkendt specialist og den eneste godkendte HAP-uddanner i Danmark. Han har uddannet og superviseret over 700 behandlere og fagpersoner, bl.a. socialrådgivere, psykologer, terapeuter sygeplejersker og socialpædagoger. Han har desuden succesfuldt implementeret HAP-metoden på mere end 40 bosteder rundt omkring i landet.
Christophers ekspertise strækker sig også til forskning og evidensbaseret praksis med særligt fokus på de mest effektive behandlingsmetoder og de dygtigste behandleres arbejdsgange. Han har desuden dyb erfaring med pårørendearbejde, hvor han har udviklet en unik metode, der konkret anviser, hvordan pårørende selv kan bidrage til at afvikle misbruget – uden direkte behandlerkontakt med den misbrugende.
Som forfatter til "Forælder til hashryger" (2013), "Den vigtigste bog du nogensinde har læst om cannabis" (2020) og med en tredje bog på vej bidrager han aktivt til fagområdet. Han er desuden en prominent stemme i den offentlige debat om cannabis, ofte som debattør og oplægsholder, herunder senest i DR1's dokumentarserie "Fri Hash". Christopher er initiativtager og koordinator af Netværk af Danske Cannabis Behandlere og har en solid faglig baggrund inden for misbrugsteori, klinisk psykologi (Lund Universitet) og traumeterapi.
Underviser_Ulla Rung Weeke
Ulla Rung Weeke
Aut. Cand. Psych - Krise og Kropsterapeut og specialist i Psykotraumetologi.
Underviserbeskrivelse kommer snart.
Underviser_Søren Holm
Søren Holm
Ph.d. i folkesundhedsvidenskab
Søren har mange års erfaring som kommunal rusmiddelbehandler og forebyggelseskonsulent. Denne baggrund giver Søren en unik blanding af forskererfaring og praksiserfaring, der gør, at han kan omsætte forskningsbaseret viden til praksisnær formidling. Han er desuden aktuel med sin nye bog “Illegale rusmidler”.
Underviser_Nicolai Lindloff
Nicolai Lindloff Damgaard-Mørk
Speciallæge i psykiatri, rusmiddelspecialist, uddannelseskonsulent og supervisor
Nicolai har som psykiater mangeårig erfaring med udredning og behandling af psykiske lidelser og rusmiddelproblemer, som ofte forekommer samtidigt eller i forlængelse af hinanden (dobbeltdiagnose-problematik). Han har bl.a. arbejdet som overlæge på Psykiatrisk Center Sct. Hans afd. M (dobbeltdiagnoseafsnit) og som behandlende læge hos Novavi (alkoholbehandling) og i egen speciallægepraksis.
Nicolai underviser og superviserer jævnligt fagfolk i sundheds- og socialsektorerne, så de bedre kan hjælpe de mennesker, de møder i deres arbejde.
Underviser_Helle Lindgaard
Helle Lindgaard
Cand.psych.aut., Ph.d.
Helle Lindgaard er autoriseret psykolog og har en ph.d. i ”Voksne børn fra familier med alkoholproblemer”. Hun har på forskellig vis arbejdet med rusmidler i et relationsorienteret perspektiv siden 1995. De første 11 år med forskning på CRF/Aarhus Universitet (herunder skrevet trilogien ”Afhængighed og Relationer”). Siden 2008 ejer af ”Psykologhuset Helle Lindgaard”, der har speciale i familier med rusproblemer, og som tilbyder terapi/supervision, samt diverse formidlings- og konsulentopgaver både i Danmark og i udland.
Hun har bl.a. løst opgaver for Sundhedsstyrelsen (herunder bidraget til ”Kliniske retningslinjer for alkoholbehandling” samt div. litteraturstudier om relationsorienteret alkoholbehandling), Socialstyrelsen, Rambøll, Novavi og Blå Kors. Tidligere Faglig Chef i TUBA. Senest har hun skrevet kapitlet ”Pårørende” i bogen ”Misbrug i psykologisk perspektiv – mødet med mennesket bag rusen” samt litteraturstudiet ”Cannabis i et børneperspektiv”. Hun har siden 1995 undervist forskellige faggrupper i rusmidler i et relationsorienteret perspektiv, herunder også på uddannelsen ”Certificeret Pårørendevejleder” for Seminarer.dk.
Underviser_Michela Wedel
Michela Wedel
SOCIALRÅDGIVER OG STIFTER AF FORENINGEN FREMTIDENS BØRN
Michela Wedel er uddannet bachelor i socialrådgivning samt opkvalificeret inden for biologisk antropologi og human osteologi. Hun har siden 2012 mødt mere end 1100 gravide kvinder med rusmiddelforbrug.
Hun er erfaringsbaseret specialist i risikofaktorer under graviditeter med afhængighed af rusmidler og har et særligt tæt kendskab til lovgivningernes spændingsfelt imellem sundhedsloven og Barnets Lov samt medfødte rusmiddelskader i denne kontekst.
TID & STED:
Hold 1
Uddannelsesforløbet har en samlet varighed på 39 dage i perioden fra den 4. februar 2026 til den 18. juni 2027.

Modul 1: Den 4.-6. februar 2026
Modul 2: Den 4.-6. marts 2026
Modul 3: Den 15-17. april 2026
Modul 4: Den 20.-22. maj 2026
Modul 5: Den 17.-19. juni 2026
Modul 6: Den 9.-11. september 2026 
Modul 7: Den 7.-9. oktober 2026
Modul 8: Den 4.-6. november 2026
Modul 9: Den 13.-15. januar 2027
Modul 10: Den 10.-12. marts 2027
Modul 11: Den 21.-23. april 2027
Modul 12: Den 26.-28. maj 2027
Modul 13: Den 16.-18. juni 2027

Alle dage på Rytterkasernen 21, 5000 Odense i Seminarer.dk's nye kursuslokaler. Undervisning fra 09.00 til 16.00 alle dage.

Få mere info om Rytterkasernen, herunder vejvisning: Seminarer.dk på Rytterkasernen
PRIS
Prisen er 98.000 kr. ekskl. moms. Uddannelsen har en samlet varighed på 39 dage fordelt på halvandet år.
Prisen inkluderer morgenmad, frokost, eftermiddagskage- og kaffe og fri adgang til vand, kaffe, te, sodavand, saft og snacks på alle undervisningsdage.

Vær opmærksom på, at overnatning ikke er inkluderet i prisen. Har du brug for overnatning i Odense i forbindelse med uddannelsen, anbefaler vi, at du kontakter Hotel Odeon, som vi har en særaftale med ift. pris. Henvis til Rytterkasernen 21 og Seminarer.dk, når du henvender dig til dem.

Uddannelsesbevis
Efter endt uddannelse modtager du et uddannelsesbevis.