Guldkorn fra ADHD-ekspert Russell Barkley - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Guldkorn fra ADHD-ekspert Russell Barkley

Knap 300 fagprofessionelle var mødt op til foredrag med ADHD-ekspert Russell Barkley. Her er 5 guldkorn fra dagen til dig!

Russell Barkley

Knap 300 fagprofessionelle var mødt op for at høre om ADHD og dens udfordringer, da  ADHD-ekspert Russell Barkley gæstede København i 2017. Emnerne for temadagen var:

  • Forståelse for ADHD som en forstyrrelse i de eksekutive funktioner og evnen til at selvregulere
  • Den ‘anden’ opmærksomhedsforstyrrelse: Langsommeligt kognitivt tempo (SCT) versus ADHD
  • Udfordringerne ved at gå fra barn til teenager til voksen med ADHD

Russell Barkely kom med en masse gode pointer og guldkorn. Han fortalte bl.a., at forskning viser, at halvdelen af de, som har opmærksomhedsforstyrrelser, også har symptomer på en række andre diagnoser. Og at arvelighedsgraden er op mod 80 procent hos ADHD og 60-70 procent for SCT.

Se også relevant uddannelse med Dr. Russell Barkley: Certificeret specialist i ADHD

 

Russell Barkley kom desuden med disse 5 andre guldkorn, som vi gerne vil dele med jer.

1. Borgere med ADHD har ikke forstyrrelser i humøret, men forstyrrelser i de eksekutive funktioner. Eksekutive funktioner er den mentale evne til selvkontrol. De kan ikke regulere deres følelser, og det resulterer i en umoden adfærd.

2. Hjernen kan forklares som en GPS. Du uploader forskellige kort af situationer, du har været igennem, og som du kan få gavn af senere i livet. Med ADHD har du ingen GPS – det er systemet i arbejdshukommelsen, som ikke virker.

3. Hyperaktivitet hos børn forsvinder, jo ældre børnene bliver. Hyperaktivitet er ikke et fremtrædende træk for voksne med ADHD. Igennem et liv går personer med ADHD fra en gruppe symptomer til en anden. Der er nogle gange markant tilbagevenden af symptomer. Dog er det ikke så meget symptomerne i sig selv, men nye arbejdsopgaver, som personen med ADHD ikke ved, hvordan han/hun skal håndtere. Miljøet ændrer sig f.eks. fra folkeskole til videreuddannelse. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at skift i miljøet er årsagen til, at symptomer kommer tilbage eller bliver mere forstyrrende.

4. Børn med ADHD har større risiko for at eksperimentere med stoffer. Første skridt er nikotin. Det fungerer som selvmedicinering for at få selvkontrol. Nikotin lindrer ADHD-symptomer. Det middel, som er afhængighedsdannende i nikotin, er det samme middel, som behandler ADHD. Det næste skridt er alkoholmisbrug. Alkohol behandler ikke ADHD, det kan derimod forværre symptomerne. Det tredje skridt er marihuana, som ikke lindrer symptomerne. Har personen med ADHD desuden adfærdsproblemer, er der stor risiko for, at det næste skridt er hårde stoffer som amfetamin og heroin.

5. ADHD skal ses som et kronisk handicap, og man er nødt til at tage ejerskab over forstyrrelsen. 75 procent af personer med ADHD, som har været i behandling som børn, er ikke længere en del af et behandlingsprogram, når de når 16-års alderen. Dette er en stor fejltagelse. Fra ung til voksen er nemlig en vigtig overgang, hvor behandling stadig er meget vigtig for at løse de udfordringer, som overgangen medbringer. Hvis personen ikke fortsætter med behandlingen, er der desuden ingen fordele fremadrettet, uanset om personen er blevet behandlet som barn eller ej.

Se også relevant uddannelse med Dr. Russell Barkley: Certificeret specialist i ADHD

 

Relevante arrangementer

Mellemformer – inkluderende pædagogik i skole og dagtilbud
Læringsdag

Mellemformer – inkluderende pædagogik i skole og dagtilbud

Jylland & Sjælland

Dette kursus er afholdt, men er du stadig interesseret i arbejdet med mellemformer, så skal du se nærmere herunder.

Vi tilbyder professionel sparring og læringsforløb om hvordan du kan lykkedes endnu bedre med inklusion på din skole og/eller dagtilbud.  Vi har flere gode eksempler på institutioner, vi har hjulpet godt videre i deres arbejde. Se hvordan du kommer videre med vores ydelser HER.

Er du interesseret i en digital kompetence pakke om mellemformer i skole og dagtilbud, så skal du se nærmere HER.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
ADHD hos piger og kvinder
Kursus

ADHD hos piger og kvinder

Jylland & Sjælland

Dette kursus er afholdt.

Arbejder du med piger der har ADHD, kan du med fordel se nærmere på vores ADHD uddannelse med Dr. Russell Barkley.

Mange piger med ADHD bliver overset og diagnosticeret langt senere i livet end drenge. Det kan have store konsekvenser for dem, og det er derfor vigtigt, at du kan spotte ADHD’en hos piger/kvinder, så de kan få den fornødne hjælp.

På denne kursusdag kommer du i fagligt kompetent selskab med Lotta Borg Skoglund, overlæge og speciallæge i almen medicin og psykiatri. Hendes fokus vil være på:

ADHD hos piger og kvinder; herunder viden om biologi, neurologi, hormoner og kultur Kendetegn og symptomer på ADHD hos piger og kvinder; hvordan bliver vi bedre til at opdage ADHD’en? Særlige udfordringer og mulige følger ved ADHD hos piger og kvinder; hvordan opleves det, og hvilke konsekvenser har uopdaget ADHD?  ADHD og komorbiditet; hvilke andre psykiatriske diagnoser og fysiske sygdomme rammer ofte piger og kvinder med ADHD? Hvordan støtter og hjælper vi bedst piger og kvinder med ADHD?
Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Skolevægring – Bag om skolefravær
3-dages kursus

Skolevægring – Bag om skolefravær

Jylland

Skolevægring/skolefravær kan have et utal af årsager, og hvis du skal hjælpe børn, som oplever, at det er svært at komme i skole, er du nødt til at kunne arbejde med komplekse og kontekstuelle årsagsforklaringer, praksisnære redskaber og undersøgelse af skolekontekst.

På dette 3-dages kursus bliver du undervist af ph.d. i pædagogisk psykologi Tine Basse Fisker, der bl.a. sikrer, at du opnår:

Refleksioner og nye perspektiver på egen praksis Opmærksomhed på, hvilke teoretiske perspektiver man kan forstå skolefravær ud fra Praksisnære redskaber til, hvordan du sikrer dig, at du får barnets egne perspektiver med i løsningen af de problematikker, der ligger til grund for fraværet Praksisnære redskaber til, hvordan du styrker samarbejdet mellem skole og forældre bedst muligt Ideer og gensidig inspiration til tiltag, skolen kan iværksætte, så barnet støttes i at komme i skole igen Praksisafprøvninger af mikrointerventioner undervejs i kursusforløbet
Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere