Mellemleder dilemma - “Det er ikke dig, det er mig” …eller er det? - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Mellemleder dilemma – “Det er ikke dig, det er mig” …eller er det?

Hvad skal du som mellemleder gøre, hvis din chef ikke lytter til dig, tager dig med på råd, lader dig få indflydelse etc. Få svarene i denne artikel.

mellemleder
Af: Ledelseskonsulent Annette Klausen Bengtsson’Måske har du i dine yngre dage slået op med en kæreste og brugt sætningen “Det er ikke dig, det er mig”. Måske har du brugt sætningen uden helt at mene det men sagt for at slippe for, at skulle forklare hvorfor og risikere, at såre din fremtidige ekskæreste. Måske er du med alderen blevet klogere. Så klog, at du nogle gange har tænkt “Det er måske mig?”…..ikke nødvendigvis i situationer hvor du skulle afbryde et forhold, men i situationer hvor du oplevede en konflikt.

Se også relevant kursus: Modig mellemledelse

Den tanke kan være virkelig sund, fordi den tvinger dig til, at stoppe op og se dine egne aktier i en konfliktfyldt situation. MEN. For der er et men. Et stort ét! Hvis du, som mellemleder, har en chef, som ikke lytter til dig, som ikke tager dig med på råd, som ikke vil lade dig få indflydelse, som ikke giver dig plads, eller som direkte underminerer din lederautoritet overfor dine kollegaer og medarbejdere, så er tanken ren gift. For den gør, at du begynder, at tage tingene personligt.

Det er ikke personligt

Der findes et ordsprog, som hedder “In business nothing is personal”. Det ordsprog er værd, at være opmærksom på. For selv i de tilfælde hvor noget bliver afsendt personligt, så er pointen, at du skal undlade, at modtage det personligt.

I det øjeblik du begynder, at tage tingene personligt kommer de til, at handle om dig. Din hjerne begynder, at skabe historier om, at din chef ikke kan lide dig, at du aldrig kommer til at opnå indflydelse og, at din chef ikke vil give dig plads. De tanker leder næsten altid til den ultimative giftsætning, som lyder; “Det er min egen skyld”.

Når først den sætning har sneget sig ind på dig, så begynder du, at tvivle på dig selv og dine kompetencer. Du vil begynde, at bremse dig selv til møder fordi du er i tvivl om dit input overhovedet har værdi. Du vil undlade, at udfordre din chef på en uhensigtsmæssig beslutning, fordi du tænker “min chef ved helt klart mere end mig”. Du vil begynde, at gøre dig selv usynlig for at undgå, at nogen opdager hvor “inkompetent du er”, og du vil med stor sandsynlighed begynde, at fokusere din tid på driftsorienterede opgaver, fordi det er den type opgaver der kræver mindst kontakt med din chef. Med andre ord, vil du langsomt skabe mindre og mindre værdi.

Fokus på kerneopgaven

Èn af dine væsentlige opgaver som mellemleder er, at sikre at dine medarbejdere kan løse deres kerneopgaver. Det betyder, at du skal forsøge at forhindre, at der træffes beslutninger, som besværliggør netop det. Derfor skal du klæde din chef på og sikre, at chefen kan træffe de bedst tænkelige beslutninger.

Det er altså noget nær en katastrofe hvis du begynder, at gemme dig fra chefen. Ikke at det er uforståeligt hvis du har oplevet, at din chef nærmest ignorerer dig. Men uanset hvor forståeligt det er, er det en vej du skal undgå, at gå ned ad. Fordi ikke nok med, at du forsvinder væk fra beslutningsarenaen, kan dine sårede følelser stå i vej for dine medarbejderes evne til, at nå deres mål.

Se også relevant kursus: Modig mellemledelse

Synlighed er nøglen

Du skal som mellemleder i stedet gøre dig endnu mere synlig. For at kunne det, må du tænke anderledes. I det øjeblik du registrerer, at du får en afvisning til at handle om dig, må du stoppe dig selv. Få i stedet afvisningen til, at handle om din chef. Mind dig selv om, at din chef´s adfærd tilhører chefen. Det behøver intet, at have med dig at gøre. Når du får det til, at handle om din chef, så undlad at lade det blive negativt. Du kan nøjes med, at registrere adfærden og lade den handle om din chef. Herefter finder du forklaringer for din chef´s adfærd for at cementere, at det intet har med dig at gøre.

Tænk noget i retning af “Min chef må have svedt vores aftale ud…han har også meget om ørerne for tiden”, eller “Min chef hørte mig ikke til mødet…hun må have været optaget af noget andet”. Når du fjerner fokus fra dig og flytter det over til din chef, er det ikke længere dig der er problemet. Der er naturligvis situationer, hvor du ikke hverken skal acceptere eller finde forklaringer for din chef´s adfærd. Hvis du oplever, at blive udsat for ekstrem agressiv adfærd, så må du sige fra. Men også her – og endda i endnu højere grad her – er det vigtigt, at du ikke tager det personligt.

Problem eller løsning

Albert Einstein skulle have sagt, at vi ikke kan løse et problem udfra den samme tænkning som skabte det. Ved ikke at acceptere, at være en del af problemet undgår du, at falde i problemtænkningen. Når du har besluttet, at din chef er problemet, kan du holde 100% fokus på, at være løsningen. Beslut dig for hvilke løsninger der er behov for, så din chef ofrer dig mere opmærksomhed og lukker dig tættere på indflydelsescirklen. Beslut dig for hvad du kan og vil gøre.

Når du tænker “Min chef må have svedt vores aftale ud…han har også meget om ørerne for tiden”, er den naturlige efterfølgende tanke “Jeg minder ham lige om aftalen” og allerede der er du på vej til, at blive mere synlig.

Ved at insistere på, at blive set og hørt begynder du, at placere dig selv i en position hvor du er umulig, at komme udenom. Så selv i det tilfælde hvor det måske faktisk ER dig der oprindeligt var problemet, fordi du som mellemleder enten har gjort dig uheldig bemærket eller din chef synes dine input er for dårlige, hopper du direkte til løsningen i stedet for, at hænge fast i, at du måske selv var ude om, at du blev ignoreret af din chef.

Se også relevant kursus: Modig mellemledelse

Mellemleder – hvad gør du nu?

Hvad skal du som mellemleder gøre? Her får du konkrete råd:

  • Du minder dig selv om, at din chefs adfærd har intet med dig at gøre og alt med din chef at gøre.
  • Du holder fokus på din kerneopgave og lader ikke din chef´s adfærd fjerne dit professionelle fokus.
  • Du sørger for altid, at være en del af løsningen og ikke en del af problemet.
  • Det er din vej til større succes og mere indflydelse.

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere