Artikel

Brug positiv psykologi til at skabe optimale læringsmiljøer

Skab optimale læringsmiljøer Vil du skabe optimale læringsmiljøer, så de børn og unge, som du arbejder med, opnår maksimal faglig læring, personlig udvikling og trivsel? Så kan du stå langt stærkere til at lykkes med indblik i positiv psykologi. Positiv psykologi tager nemlig udgangspunkt i menneskets trivsel, samt hvordan man som menneske fungerer optimalt. Hos […]

positiv psykologi
Skab optimale læringsmiljøer

Vil du skabe optimale læringsmiljøer, så de børn og unge, som du arbejder med, opnår maksimal faglig læring, personlig udvikling og trivsel? Så kan du stå langt stærkere til at lykkes med indblik i positiv psykologi.

Positiv psykologi tager nemlig udgangspunkt i menneskets trivsel, samt hvordan man som menneske fungerer optimalt. Hos børn og unge er især de 24 styrker, som er et redskab i positiv psykologi, anvendelig.

Ved at identificere og udvikle styrker, talenter og kompetencer hos dig selv og de børn og unge, du arbejder med, kan du skabe udvikling og trivsel både fagligt og socialt. Mennesker vokser og lærer nemlig mest, når de bruger deres styrker og gør det, de er bedst til. Så det handler om at give passende udfordringer ift. de kapaciteter og kompetencer, barnet/den unge besidder. På den måde oplever barnet/den unge mestring frem for skuffelse.

Vil du lære mere om de 24 karakterstyrker ift. elever, så læs artiklen ”Styrk lærer-/elevrelationen gennem de personlige styrker”, som er skrevet af lærer Gry Bastiansen.

Vil du vide mere om positiv psykologi, hvorfor så ikke lære fra de bedste? Den 19. september 2019 afholder vi vores store positiv psykologi konference i Bella Center, København med grundlæggeren af positiv psykologi, Martin Seligman. Vi får tilmed besøg af professor Hans Henrik Knoop og erhvervsmanden Morten Albæk, som kommer med hvert deres indlæg.

Mange børn og unge mistrives, og de har sjældent en ide om, hvad de faktisk kan. Deres negative tankegang om dem selv, forværrer kun situationen. Men du kan hjælpe med denne dag i rygsækken. Så skynd dig at tilmelde dig nedenfor.

Er du interesseret i mere information om karakterstyrkerne, så kan du læse mere om dem i denne artikel, hvor vi har interviewet Lester Johannessen Henry, som har en master i positiv psykologi.

Relevante arrangementer

Martin Seligman og positiv psykologi
Kursus

Martin Seligman og positiv psykologi

Sjælland

Oplev Martin Seligman, Hans Henrik Knoop og Morten Albæk på kæmpe positiv psykologi konference!

Læs mere
Masterclass i belastningspsykologi – for tidligere certificerede kursister
Kursus

Masterclass i belastningspsykologi – for tidligere certificerede kursister

Fyn

Vi inviterer dig til en eksklusiv masterclassdag, hvor vi sammen dykker ned i opdateret teori, praksisnære redskaber og nye perspektiver på arbejdet med kollektiv og proaktiv forebyggelse i et psykisk krævende arbejdsliv.

Du kommer i skarpt selskab med Rikke Høgsted, krisepsykolog, og Rikke Sørensen, specialist i psykisk arbejdsmiljø.

På masterclassen får du:

Ny inspiration og konkrete værktøjer Indblik i den spritnye “Grundbog i Psykisk Førstehjælp og Krisehåndtering ved akkumuleret og akut belastning” med eksempler på beredskabsplaner og metoder til at styrke individuel og kollektiv krisehåndtering Kort nyt om Arbejdsmiljølovgivningen Tid og rum til faglig refleksion Ny energi og nye vinkler på, hvordan du bringer belastningspsykologien mere i spil på din arbejdsplads

Bemærk: Dagen er kun for tidligere deltagere certificeret af Institut for Belastningspsykologi og Seminarer.dk

Læs mere
AI på børneområdet – støtte til samarbejde og kerneopgaven
Kursus

AI på børneområdet – støtte til samarbejde og kerneopgaven

Fyn

Hvordan bruger du AI i dit arbejde på børneområdet på en faglig, etisk og databevidst måde?

Dét er omdrejningspunktet på dette heldagskursus med Bente Adolphsen, cand.jur. og ekspert i børnesager, samt Mint Kornum, socialrådgiver og IT-/digitaliseringskoordinator.

Når du sidder med på kurset, får du bl.a. udvidet dine kompetencer med:

Indsigt i, hvordan AI kan give dig mere tid til kerneopgaven og samtidig højne kvaliteten i det faglige arbejde Klar viden om, hvilke oplysninger du må dele i børnesager, og hvordan du håndterer fortrolige data ansvarligt ved brug af AI Værktøjer til at dokumentere klart, struktureret og formålsrettet – med afsæt i lovgivningen og med støtte fra AI Et skærpet etisk og juridisk kompas: Viden om AI-forordningen (AI Act), og hvordan du håndterer datasikkerhed, GDPR, bias og samtykke i det tværfaglige samarbejde Konkrete AI-kompetencer: Du lærer at formulere effektive prompts, bruge GPT som refleksionspartner og anvende værktøjer som ChatGPT og Copilot i praksis Øvelse i at bruge AI til f.eks. underretning, faglig vurdering, handleplan, pædagogisk refleksion eller forældrekommunikation
Læs mere
Psykisk vold: Forstå & hjælp børn udsat for psykisk vold
Kursus

Psykisk vold: Forstå & hjælp børn udsat for psykisk vold

Fyn

Hvordan spotter du, om et barn eller en ung bliver udsat for eller er vidne til psykisk vold? Og hvordan kan du bedst hjælpe de børn og unge, som har psykisk vold tæt inde på livet? Dét dykker vi ned i på denne kursusdag sammen med psykologerne Sidsel Linnet og Maria Højer Nannestad.

Når du deltager på kurset bliver dine kompetencer bl.a. udvidet med:

Viden om tvingende kontrol, og hvordan den genkendes i børn og unges adfærd og reaktioner   Viden om, hvad det betyder for børn og unges udvikling at vokse op i en familie, hvor en voksen bruger vold mod en anden   Et spørgeskema/opmærksomhedspunkter om børn og unges hjælpebehov (en hjælp til at præcisere, hvor bekymrede vi skal være)   Konkrete samtaleøvelser/redskaber til samtale med børn og unge, der lever med psykisk vold   Ideer og bud på, hvordan du kan beskrive egne observationer og vurderinger til myndigheder 
Læs mere