Hvad er neuropædagogik?
Neuropædagogik er en faglig tilgang, som rummer en kombination af viden og metoder fra pædagogikken, hjerneforskning og neuropsykologi. Neuropædagogik er således anvendt neurologi og neuropsykologi, hvor pædagogiske overvejelser og fremgangsmåder tager udgangspunkt i både viden om hjernens funktion og borgerens kognitive vanskeligheder.
Hvorfor er en neuropædagogisk tilgang vigtig?
Mennesker, der er ramt af dysfunktioner i hjernen og kognitive udfordringer, oplever enorme menneskelige omkostninger – ofte også på det emotionelle plan. Udfordringerne kan have stor indvirkning på livskvaliteten og gøre det svært at udføre aktiviteter, kommunikere og interagere med andre og at give udtryk for behov, tanker og følelser.
Med en neuropædagogisk tilgang kan du og dine kollegaer udrede og fortolke den enkelte borgers situation. Neuropædagogikken tilbyder den forståelsesramme, som bevirker, at I kan se bag om borgerens adfærd og møde borgeren i hans/hendes behov. Neuropædagogik er således en vej til en meningsfuld hverdag for borgeren.
Hvad kan en neuropædagogisk tilgang bidrage til?
Via en neuropædagogisk tilgang kan du udrede den enkelte borgers situation, ressourcer og behov og dermed tilpasse rammer, strukturer og samspil, så det bedst muligt understøtter livskvalitet og trivsel.