Mange mennesker med udviklingshandicap oplever tab - store som små - og mange bærer måske rundt på en sorg, de aldrig har fået talt om eller formået at give udtryk for på anden vis.
Det er ikke altid let at se, hvad der skaber reaktioner hos mennesker med udviklingshandicap, og ofte kan det være på grund af en skjult sorg. Hvis man skal løfte denne til tider udfordrende opgave med at få øje på og lindre en ufortalt sorg, er det derfor nødvendigt at blive klædt på med viden og praksisnære redskaber til både at lindre, støtte og samtale med borgeren og deres pårørende om en sorg og om at være i sorg.
De mange tab
Hverdagen indeholder mange forskellige typer af tab for mennesker med udviklingshandicap. Det kan for eksempel være, at man ikke har én at tale med om sine tanker og følelser; oplevelsen af at man ikke er som de andre; når man skal slippe mor og far; når nogen eller man selv skal flytte; når pædagogen får nyt arbejde eller når en betydningsfuld person dør.
Kompetenceudvikling er nødvendig
Det er altid vigtigt at få øje på og grebet et menneske i sorg, men for at gribe mennesker med udviklingshandicap, skal der ofte noget mere og andet til. Det er derfor vigtigt at have blik for sorgens mange ansigter samt indsigt og viden i de praksisnære pædagogiske redskaber, man kan bruge for at yde trøst, lindring og skabe håb. Et vigtigt pædagogisk redskab er blandt andet at udarbejde en OmSorgsplan, som vi går i dybden med på kurset.
De pårørende er også i sorg
Samtalen om sorg med de pårørende, om de pårørendes sorg over deres barns handicap og den livslange bekymring for barnets ve og vel er også en stor del af det pædagogiske arbejde med borgeren. Du får på dagen viden og redskaber til, hvordan du bedst støtter de pårørende.
Dagens ekspert er hospitalspræst Line Rudbeck, som er specialist i sorg og tab hos mennesker med udviklingshandicap. Hun giver dig viden om:
- teoretiske modeller om sorg – en kort præsentation
- vigtigheden af at kende til beboerens livshistorie/livshistoriens mange tab
- hvilke tab, mennesker med udviklingshandicap sørger over
- hvilke vilkår, der skal være opfyldt for den enkelte for at sikre trivslen
- hvordan sorgen kommer til udtryk hos denne type borgere i forhold til andre
Du får på dagen redskaber til:
- hvordan du tager hul på samtalen, og hvordan du runder den af igen
- hvad du gør med de borgere, der er uden sprog
- hvordan du støtter borgeren i at få talt om bekymringer og frygt, for eksempel tanker om egen død og begravelse
- hvordan du sikrer, at I har en fælles kultur for afsked i organisationen
- hvilke punkter, du skal overveje i arbejdet med en OmSorgsplan
- Samtalen med de pårørende om sorg over deres barns handicap, og hvordan du kan hjælpe med at tage hul på den svære samtale om død og begravelse