Alle nyheder
Artikel

Fra diagnoser til udviklingsstøttende kontakt – boganmeldelse

Her får du en boganmeldelse af bogen "Fra diagnoser til udviklingsstøttende kontakt", som er skrevet af Jytte Birk Sørensen. Læs den her.

Af Grete Skovhus

Socialrådgiver og konsulent, Børne- og Familierådgivningen, Vesthimmerlands Kommune

Fra diagnoser til udviklingsstøttende kontakt

Bogen “Fra diagnoser til udviklingsstøttende kontakt” af Jytte Birk Sørensen er et velkomment bidrag til at nuancere forståelsen af og indsigten i børns udvikling i disse år, herunder at bidrage med værktøjer til at modvirke den stigende mistrivsel hos både børn og unge, som aktuelt debatteres. Ligeledes er forfatterens motiv at udfordre sygelighedskulturen, der er ved at vinde indpas i vort samfund, og agitere for en øget forståelse og fortolkning af børns adfærd alene ud fra barnets livssituation, fremfor at diagnosticere, som der er en stigende tendens til. Bogens indhold kan i al enkelhed beskrives med et citat fra dens omslag: Dyrk relationen så styrkes præstationen!

Se også relevant kursus med Jytte Birk Sørensen: Fra diagnoser til udviklingstøttende kontakt

Let at læse og forstå

Forfatteren formår, uden at det bliver tung teori, at redegøre for faglige begreber såsom mentalisering, tilknytningsmønstre, resiliens og udsathed samt for principperne for Marte Meo, for at nævne de mest fremtrædende. Dette sker med samtidig henvisning til den bagvedliggende forskning, så de af læserne, der har et ønske om at kunne fordybe sig i særlige fagområder, bliver guidet til litteratur, hvor yderligere forskningsbaseret viden kan hentes. Gennem hele bogen, der er opdelt i tre emneområder, er der i øvrigt løbende indarbejdet relevante eksempler fra praksissituationer med børn, der gør de enkelte begreber og handlemuligheder meget nærværende.

Det gennemgående træk i bogen og forfatterens grundsyn er, at ingen fagligheder og discipliner kan stå alene, når et barn i mistrivsel og dets familie skal hjælpes. Og at det er nødvendigt, at fejludvikling løses i et samspil mellem barnets forskellige arenaer. Betydningen af det bio-psyko-sociale videnskabssyn fremhæves, idet det anføres, at der ikke alene er behov for et tværfagligt fokus på samspillet mellem de tre discipliner men i lige så høj grad på de processer, der bevæger sig ud over de faglige discipliner.

Gode eksempler fra praksis

Forfatteren giver eksempler på – både teoretisk og ved beskrivelser fra praksis – hvordan en udviklingsstøttende kontakt til et barn i form af eksempelvis ændrede og sunde sociale samspil kan erstatte en eventuel (påtænkt) medikamentel behandling. Hvordan en tilgang med særlig opmærksomhed til og omkring barnet, med positiv bekræftelse og kærligt støttende samspil kan medvirke til at øge barnets sociale kompetencer. Det kræver et ændret perspektiv og syn på barnet og en bevidsthed om, at et stresset nervesystem samt svær livssituation hos et barn, har lighedspunkter med adfærd hos et barn med ADHD.

Så med henvisning til sidstnævnte vil jeg tænke, at bogen kan være en værdifuld kilde til alle, der arbejder med børn professionelt, da den både kan påvirke og skærpe indsigten i børns adfærd og udvikling samt øge bevidstheden om samt betydningen af et udviklingsstøttende samspil. Men ikke kun medarbejdere der arbejder med udsatte børn og børn i risiko vil kunne høste viden og inspiration. Også pædagoger i almenområdet vil kunne hente nyttige bidrag i bogen. Anskueliggjort med et sigende citat fra bogen: ”Det, der er godt for alle børn, er ekstra godt for børn i psykosociale risikomiljøer.” Med andre ord vil alle børn ”vokse af” at blive set, hørt og spejlet.

En praksisbog

Det er fortrinsvis en praksisbog, hvis eksempler på handling vil kunne omsættes i ens egen hverdag, men som litteratur til studerende vil den være oplagt også at anvende, eventuelt som appetitvækker til at kunne fordybe sig yderligere i de enkelte teorier og baggrundsviden.

Et ønske kunne være, at kommunalpolitikere ligeledes ville blive præsenteret for bogen, da den i så høj grad belyser (mindre) børns behov for nærvær og voksenkontakt – og at dette står i modsætning til de efterhånden snævre normeringer i børnehaver og vuggestuer, der ikke i tilstrækkelig grad matcher disse behov. Med mistrivsel hos de allermest udsatte børn til følge.

For mit eget vedkommende har jeg ved gennemlæsning af bogen fået nogle små indspark og påmindelser om at betragte barnet i sin HELHED. Om at øge nysgerrigheden omkring barnets hele person og livssituation. Der kan være en risiko for, når man får præsenteret beskrivelsen af et barn, at indsnævre synsfeltet og utilsigtet ”overtage” årsagsforklaring og definition af barnets vanskeligheder fra de voksne, der er sammen med barnet i det daglige. Dermed kan man komme til at negligere betydningen af andre væsentlige livsforhold, der kan have indflydelse på trivslen.

Som det påpeges i bogen “Fra diagnoser til udviklingsstøttende kontakt”, er en eventuel diagnose et individuelt billede; skal barnet hjælpes relevant, er der behov for at se det i en bredere sammenhæng, således at betydningen af kontakt og relationer kommer mere i fokus.

Se også relevant kursus med Jytte Birk Sørensen: Fra diagnoser til udviklingstøttende kontakt

Relevante arrangementer

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere
OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer
Kursus

OCD – årsager, symptomer og vedligeholdelsesmekanismer

Jylland & Sjælland

Det kan være komplekst at arbejde med mennesker med OCD – bl.a. fordi man som fagperson helt utilsigtet kan forstærke og vedligeholde symptomerne. På denne kursusdag præsenterer psykolog Hjalti Jonsson dig for alternative måder at intervenere og bidrager med redskaber til at arbejde med at forbedre din praksis.

Mere konkret betyder det, at du får:

Viden om OCD; årsager, symptomer og mekanismer, som vedligeholder og forstærker lidelsen – med en hel masse eksempler fra praksis Kendskab til forskelle, ligheder og evt. overlap med andre diagnoser Viden om, hvordan du og dine kolleger utilsigtet kan blive viklet ind i OCD-symptomerne og blive en del af de mønstre, som vedligeholder og forstærker symptomerne Viden om og redskaber til, hvad du kan gøre for at støtte og hjælpe den OCD-ramte. Hvilke behandlingsmetoder- og tilgange er mest virksomme ift. OCD?

Vil du vide mere? Så læs med lige herunder.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere