Low arousal og afstemt pædagogik
Den nye bog, “Håndtere, Evaluere, Forandre – med low arousal og afstemt pædagogik” af Bo Hejlskov Elvén og Anna Sjölund, er en bog for fagpersonale, som arbejder med børn og voksne med særlige behov.
“Håndtere, Evaluere, Forandre – med low arousal og afstemt pædagogik” handler om, hvordan vi bedst mulig holder en low arousal, samtidig med vi bevarer autonomien i den enkelte person, som vi arbejder med.
I bogen bliver du introduceret til 3 metoder / værktøjskasser, så den meget overskuelig, suppleret med illustrationer og cases som forklarer.
Vil du på kursus med Bo Hejlskov om Low Arousal og afstemt pædagogik?
Se vores kursus: “Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn”
Kurset afholdes d. 13. juni 2024 på Scandic Sydhavnen i København, og henvender sig til alt pædagogisk personale der arbejder med børn og unge.
Hvorfor læse denne bog fremfor andre bøger om afstemt pædagogik?
Bogen “Håndtere, Evaluere, Forandre – med low arousal og afstemt pædagogik” kan nok virke lidt provokerende i forhold til pædagogisk tilgang eksempel:
“Hvis en borger kaster med alle møbler i huset. Så skal vi ikke få ham til at rydde op, han skal have en kop varm kakao og DU skal rydde op efter ham”.
Borgeren er her på et rødt stress niveau, og du kan derfor ikke nå ind til ham, ved at bede ham om at rydde op. Du kan ikke komme igennem med at stille krav – men i stedet ordne det for ham. Virker det provokerende/interessant? Så skal du helt sikkert læse denne bog, for så giver det hele pludseligt mening.
Highlights fra bogen – Bliv klogere på afstemt pædagogik
DEL 1: Håndtere
Forfatterne Bo Hejlskov Elvén og Anna Sjölund refererer til en affektudbrudsmodel, hvor de taler om optrapning, kaos og nedtrapnings faser. I denne del giver de helt konkrete principper/ metoder til at håndtere disse faser. Dvs. hvordan fjerner du dig fra en person i kaos, hvad gør vi, når en borger kaster med møbler osv. De kommer desuden med eksempler på håndtering af affektsmitte og introverte/ekstroverte personer. Så i denne del får du en masse god viden og redskaber.
Efter hvert kapitel er der en lille selvevaluering, hvor man kan vurdere sig selv i forhold til de givne værktøjer. Det gør bogen endnu mere konkret, da du også arbejder med dig selv og din pædagogik, som du læser.
DEL 2: Evaluere
Her evaluerer personalet i forhold til affektudbrudsmodellen. Der er skemaer for at kortlægge adfærd samt stressgraden. Bo Hejlskov Elvén og Anna Sjölund introducerer dig desuden for samtalemåtter, som bruges til at hjælpe personer, der har svært ved at udtrykke deres synspunkter. De berører også positiv psykologi samt motivationssamtalen, tilpasset til personer med særlige behov.
DEL 3: Forandre
Hvor forandringsparate er personalet? Det er omdrejningspunkt i denne del. Personalet skal kunne skifte kanal og sætte sig ind i, hvordan personen oplever forskellige situationer. I denne del bliver du b.la. introduceret for isbjergmodellen, hvor du skal kunne se under vandet, og se de udfordringer personen har, som ligger bag en adfærd. Du får desuden vist en værktøjskasse med 3 skuffer: forståelse, håndterbarhed, meningsskuffen. For at få en bedre forståelse for denne værktøjskasse, bliver du introduceret for cases, som tydeligt beskriver de 3 skuffer.
Ekstra materiale
Hvis vi som personale kører fast, så er der sidst i bogen nogle skemaer, der synliggør hvilke led i støtte-service kæden, det er nødvendigt at forstærke, hvilke pædagogiske hjælpemidler du skal bruge etc.
Endelige vurdering af bogen “Håndtere, Evaluere, Forandre – med low arousal og afstemt pædagogik”
Jeg synes, at det er en meget interessant bog med fokus på at øge autonomien hos personer med særlige behov. Den tager udgangspunkt i den enkelte person, og hvordan vi som personale skal forholde / tilpasse os dem, vi arbejder med, så de får størst mulig selvkontrol i alle situationer. Du får altså en bog, hvor du får konkrete værktøjer, som du kan tage i brug med det samme. Så en yderst praktisk bog.
Vil du på kursus med Bo Hejlskov om Low Arousal og afstemt pædagogik?
Se vores kursus: “Bo Hejlskov – Adfærdsproblemer hos børn”
På kurset bliver sat fokus på Low Arousal-tilgangen i det pædagogiske arbejde. Bo Hejlskov beriger dig bl.a. med viden, praksisnære redskaber og cases til det pædagogiske arbejde med børn og unge.
3 dags kursusforløb om LA2
Udover vores kursus med Bo Hejlskov har vi også et 3 dags kursusforløb om LA2 med Marie Louise Stockholm.
Det kan du læse mere om her: Low Arousal 2 (LA2)