Hvad er problemvrede?
Vrede er en helt basal og god følelse – og en naturlig del af børns læringsproces. Men når børn får vredesudbrud flere gange om ugen og reagerer alt for hurtigt med alt for store reaktioner over selv små ting i forhold til barnets alder, kalder vi det problemvrede.
Se også relevant kursus: Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn
Omkring 10 procent af alle børn under otte år lider af det, som man kalder problemvrede. Det betyder, at på en hvilken som helst børnehavestue eller i enhver klasse findes et par børn med problemvrede.
Vi er ikke i tvivl, når vreden udspiller sig: Et nej til et stykke legetøj eller et fejlskud af en bold kan udløse spark over benet, mavepuster eller et barn i totalt baglås. Børns vrede har mange udtryk og sætter store aftryk hos barnet selv og i dets omgivelser.
Den overdrevne vrede og udadreagerende adfærd påvirker barnets opfattelse af sig selv, og vreden kan i sig selv spænde ben for barnets udvikling af relationer. Problemvreden påvirker barnets evne til at få venner og indgå i vigtige fællesskaber i børnehaven og i skolen. Vreden sætter også kraftige aftryk i familien, fordi de bliver ´tvunget´ til at gå på listefødder rundt om barnet.
Hårfin grænse mellem vrede og problemvrede
Det er almindeligt, at børn er vrede i perioder. Men er situationerne tilbagevendende, kan barnets forhold til forældre og andre børn køre fast. De børn skal have hjælp til at håndtere deres vrede.
Neuropsykolog Anne Vibeke Fleischer, der har skrevet to bøger om børn og vrede, peger på at børn med problemvrede har brug for et sprog til at udtrykke deres vrede.
»Børn har brug for et sprog om vreden, hvis de skal lære at udtrykke vreden anderledes, og det sprog skal voksne give dem. Børn mangler som udgangspunkt den bremse, der gør, at de kan vurdere situationen og finde en passende handling«, forklarer hun.
Børn har brug for ordene, hvis de skal kunne vurdere omfanget af en situation, forklarer Anne Vibeke Fleischer.
Lær om low arousal med Bo Hejlskov
På vores kursus med Bo Hejlskov lærer du bl.a:
- Hvorfor Low Arousal er en givende tilgang i arbejdet med børn
- Hvor den udfordrende adfærd hos børn stammer fra
- Hvordan du som fagperson formår at se bag om børnenes udfordrende adfærd
- Hvordan du, gennem Low Arousal-tilgangen, håndterer konflikter og finder holdbare løsninger
Flere end 250 deltog på dagen sidste gang!