Alle nyheder
Artikel

Hårfin grænse mellem vrede og problemvrede

Vrede er en helt basal og naturlig del af børns læringsproces. Men når vreden bliver skadelig for barnet, kalder vi det problemvrede - lær mere her!

problemvrede

Hvad er problemvrede?

Vrede er en helt basal og god følelse – og en naturlig del af børns læringsproces. Men når børn får vredesudbrud flere gange om ugen og reagerer alt for hurtigt med alt for store reaktioner over selv små ting i forhold til barnets alder, kalder vi det problemvrede.

Se også relevant kursus: Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn

Omkring 10 procent af alle børn under otte år lider af det, som man kalder problemvrede. Det betyder, at på en hvilken som helst børnehavestue eller i enhver klasse findes et par børn med problemvrede.

Vi er ikke i tvivl, når vreden udspiller sig: Et nej til et stykke legetøj eller et fejlskud af en bold kan udløse spark over benet, mavepuster eller et barn i totalt baglås. Børns vrede har mange udtryk og sætter store aftryk hos barnet selv og i dets omgivelser.

Den overdrevne vrede og udadreagerende adfærd påvirker barnets opfattelse af sig selv, og vreden kan i sig selv spænde ben for barnets udvikling af relationer. Problemvreden påvirker barnets evne til at få venner og indgå i vigtige fællesskaber i børnehaven og i skolen. Vreden sætter også kraftige aftryk i familien, fordi de bliver ´tvunget´ til at gå på listefødder rundt om barnet.

Hårfin grænse mellem vrede og problemvrede

Det er almindeligt, at børn er vrede i perioder. Men er situationerne tilbagevendende, kan barnets forhold til forældre og andre børn køre fast. De børn skal have hjælp til at håndtere deres vrede.

Neuropsykolog Anne Vibeke Fleischer, der har skrevet to bøger om børn og vrede, peger på at børn med problemvrede har brug for et sprog til at udtrykke deres vrede.

»Børn har brug for et sprog om vreden, hvis de skal lære at udtrykke vreden anderledes, og det sprog skal voksne give dem. Børn mangler som udgangspunkt den bremse, der gør, at de kan vurdere situationen og finde en passende handling«, forklarer hun.

Børn har brug for ordene, hvis de skal kunne vurdere omfanget af en situation, forklarer Anne Vibeke Fleischer.

Lær om low arousal med Bo Hejlskov

På vores kursus med Bo Hejlskov lærer du bl.a:

  • Hvorfor Low Arousal er en givende tilgang i arbejdet med børn
  • Hvor den udfordrende adfærd hos børn stammer fra
  • Hvordan du som fagperson formår at se bag om børnenes udfordrende adfærd
  • Hvordan du, gennem Low Arousal-tilgangen, håndterer konflikter og finder holdbare løsninger

Flere end 250 deltog på dagen sidste gang!

Relevante arrangementer

Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn
Kursus

Bo Hejlskov – Om udfordrende adfærd hos børn

Fyn

Dette kursus er afholdt, men vi har andre relaterede kurser.

Se vores digitale lektion med Bo Hejlskov Elvén her: Håndtering af adfærdsproblemer Bo indgår også som en del af vores ADHD uddannelse: Bliv certificeret vejleder i ADHD

Er du interesseret i Low Arousal tilgangen, så se nærmere på uddannelsen: Low Arousal 2 (LA2)

Er du interesseret i arbejdet med børns selvregulering, så se nærmere på kurset: Styrk børns selvregulering

Oplev den anerkendte psykolog, Bo Hejlskov Elvén, når han på denne inspirerende temadag sætter fokus på Low Arousal-tilgangen i det pædagogiske arbejde.

Bo Hejlskov beriger dig bl.a. med viden om og praksisnære redskaber til:

Hvorfor Low Arousal er en givende tilgang i arbejdet med børn Hvor den udfordrende adfærd hos børn stammer fra Hvordan du som fagperson formår at se bag om børnenes udfordrende adfærd Hvordan du, gennem Low Arousal-tilgangen, håndterer konflikter og finder holdbare løsninger
Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Digitale lektioner om ADHD
E-læring

Digitale lektioner om ADHD

Varighed: 1-3 timer. Vi har udvalgt fem lektioner om ADHD, som du her har muligheden for at købe særskilt. Du finder også lektionerne i vores uddannelse til certificeret ADHD-vejleder.

Her på siden kan du købe lektionerne:

An overview Børn, fysioterapi, og ADHD Håndtering af adfærdsproblemer The 14. Best Principles for Raising a child with ADHD The other attention disorder SCT

Du kan se prisen og længden på lektionerne under de enkelte lektioner her på siden. Adgang i 1 år fra købsdato.

Målgruppe: Lektionerne er målrettet fagprofessionelle, der arbejder med børn, unge eller voksne med ADHD.  Er du som forælder/pårørende interesseret i en eller flere af lektionerne, og mener du, at du kan drage nytte af indholdet, er du naturligvis også velkommen til at gennemføre den givne lektion.

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

Læs mere