Helga fik fyldt både hoved og hjerte op på Sorgvejlederuddannelsen - Seminarer
Alle nyheder
Artikel

Helga fik fyldt både hoved og hjerte op på Sorgvejlederuddannelsen

Vi har talt med Helga Nerger Andersen, pædagogisk praksiskonsulent, som har uddannet sig til certificeret sorgvejleder. Her fortæller hun om sin oplevelse med sorgvejlederuddannelsen og om, hvordan hun oplever, at pædagoger har brug for og efterspørger flere redskaber til at støtte børn i sorg.

Af Nana Rafn

Digital Content Manager hos Seminarer.dk

Sorgvejleder
Sorg er et grundvilkår. Ingen af os kommer igennem livet uden at stifte bekendtskab med den – enten kortvarigt eller over en længere periode. Alligevel kan sorgen for mange af os være svær at tale om. Både når vi selv sørger, og når sorgen kaster en skygge over andres liv.

I efteråret 2020 foretog Kræftens Bekæmpelse og Epinion en undersøgelse af sorgberedskabet i daginstitutioner, og her fremgik det, at det kan være vanskeligt for pædagogerne at tale med børnene om sorg.

Se også: Uddannelse til certificeret sorgvejleder  

Undersøgelsen påpeger dog, at der i daginstitutioner er både stort fokus på og vilje til at støtte de børn, som oplever dødsfald, kritisk sygdom blandt nære relationer eller svære skilsmisser. Størstedelen af de adspurgte daginstitutionsledere fortæller, at der allerede er en sorghandleplan i institutionen, men 40 % af dem svarer dog, at de mener, der er brug for endnu bedre redskaber og mere hjælp samt uddannelse på området. 

Helga Nerger Andersen er en af dem, der kan nikke genkendende til undersøgelsens resultater.  

Hun er uddannet pædagog og har desuden en diplomuddannelse i specialpædagogik. Til daglig arbejder hun som pædagogisk praksiskonsulent i Børn- og Ungerådgivningen i Kerteminde Kommune, hvor hun bl.a. faciliterer gruppeforløb i dagtilbud og indskolingen med fokus på at tale om de svære følelser. 

Hovedformålet med mit arbejde er at klæde de voksne omkring barnet på til at kunne sikre trivsel og udvikling af børn. Der kaldes også på mig, når forældre har brug for støtte og vejledning i forhold til børn, når familier bliver ramt af sorgI min pædagogiske praksis møder og støtter jeg f.eks. familier, hvor der er skilsmisse, svær sygdom og dødsfald af forældre, forældre der begår selvmord eller har psykisk sygdom, fortæller hun. 

Det er hendes oplevelse, at der primært er én overordnet udfordring i arbejdet med børns sorg. 

Udfordringen består mest i voksne, som vil beskytte børnene ved ikke at inddrage dem. Der findes mange tabuer og også stadig den opfattelse, at det, børn ikke ved, har de ikke ondt af  hvor det modsatte er realiteten: Hvad børn ikke ved, HAR de ondt af. Derfor er en del af mine opgaver at støtte voksne i at tale MED og ikke OM børn, da børn sanser, hvad der sker omkring dem, og derfor ER de allerede involveret.

 Også pædagogisk personale kan have opfattelsen af, at børn skal skånes for sandheden, og at f.eks. børnehaven skal være et frirum fra sorgen. Selvom de fleste institutioner har et “sorg- og kriseberedskab”, oplever jeg, at der mange steder mangler ressourcer til, at den bliver en naturlig del af den pædagogiske hverdag, hvor vi taler om den virkelighed, som børnene er en del af. Alle børn har ret til at blive set, hørt og inddraget, så de ikke skal føle sig ensomme eller fantasere sig til, hvad der foregår omkring dem. Hvis vi prøver at skjule sandheden for børnene, skader det deres tillid til os  og endnu mere hvis de får informationen fra udenforstående. Børn i sorg har brug for trygge voksne, som sætter sig ind i, hvordan man møder børn på de forskellige alderstrin.”

En anden udfordring – mener hun – er, at mange tror, de skal være terapeuter eller psykologer for at virkelig at kunne tale med børn om det, der gør ondt.

Vi har mange dygtige og empatiske pædagoger. Mange ønsker dog viden om sorg og redskaber i børnehøjde – og ikke mindst mod! 

Klædt godt på med Sorgvejlederuddannelsen

Fordi det kan være så svært at tale om sorgen – og måske i særdeleshed om børns sorg – er Helga Nerger Andersen altid selv på udkig efter nye kompetencer på området, og i september 2020 påbegyndte hun derfor en ny uddannelse, da hun mødte op til første modul af Sorgvejlederuddannelsen. I december samme år blev hun færdiguddannet som certificeret sorgvejleder.

Først og fremmest tilmeldte hun sig uddannelsen ud fra et ønske om at dygtiggøre sig og få nye kompetencer til at formidle relevant ny viden om sorg og sorgfacilitering samt redskaber til individuelle forløb og gruppeforløbDet tiltalte hende dog også, at en af underviserne er professor Atle Dyregrov, som har stor erfaring inden for arbejdet med børn og sorg. 

 Selvom mødet med Atle var digitalt [grundet Corona-restriktioner, red.], fornemmede man hans store viden, erfaring, engagement og omsorg for børn. Hans praksisnære måde at formidle på var smittende og motiverede til, at jeg nu gør en endnu større indsats for at formidle viden om små børns sorgreaktioner og behov for støtte, når livet gør ondt. 

Der var dog også en anden underviser, som gjorde indtryk på Helga Nerger Andersen i løbet af uddannelsen. 

 

Mai-Britt Guldin gjorde det største indtryk på mig. Hun er bare den bedste underviser, som altid formidler sin store viden i øjenhøjde og med mange praksiseksempler og øvelser. 

Se også: Uddannelse til certificeret sorgvejleder

For Helga Nerger Andersen var det i det hele taget en givende oplevelse at deltage på Sorgvejlederuddannelsen. 

Jeg lærte meget om sorgen og vigtigheden af at give den plads, så livet kan leves. Med ny viden om f.eks. sorgreaktioner, sorgfacilitering, følelsesregulering, vigtigheden af minder og redskaber dertil blev jeg klædt på til en kvalificeret samtale med barnets voksne”, fortæller hun og siger videre: 

 Jeg mødte dygtige undervisere, som fyldte både hovedet og hjertet op, og jeg har fået en bred og dyb viden om sorg, dens reaktioner, forløb, redskaber og muligheder. Selvom uddannelsen kun indeholdt en enkelt dag specifikt om børn og sorg, kan jeg omsætte meget af den mere generelle viden om sorg til mit arbejde med familier i sorg, også når det gælder mødet med andre kulturer. Mødet med og gruppearbejdet med de andre deltagere var desuden så givende.” 

Allerede lige efter uddannelsen tog Helga Nerger Andersen drejebøger og tosporsmodellen [en model der går ud fra, at den sørgende skiftevis befinder sig i sorgen og i livet, som går videre efter tabet, red.] i brug i sit arbejde. 

”Drejebøger var allerede en del af min daglige praksis med at facilitere grupper i dagtilbud. Det var dog givende at blive mindet om, at den tydelige struktur giver tryghed for børn og voksne, og den hjælper mig med at holde fokus. Tosporsmodellen og “hjælp til at mindes” anerkender sorgen og giver den plads samtidig med, at børn og voksne bliver mindet om livet og håbet. Modellen er en god måde at visualisere fokus på processen, og hvordan vi kan anerkende sorgen og komme til at leve med den”, lyder det fra hende, inden hun afsluttende siger: 

Jeg kan varmt anbefale uddannelsen – der er brug for dygtige sorgvejledere i vores samfund.” 

Vil du være sorgvejleder?

Er du interesseret i selv at tage uddannelsen til certificeret sorgvejleder og få kompetencer til at hjælpe mennesker gennem sorgen? Så kan du altid se datoer for det kommende uddannelseshold på siden her, hvor du også kan tilmelde dig. 

Relevante arrangementer

Bliv certificeret sorgvejleder
Uddannelse

Bliv certificeret sorgvejleder

Jylland & Sjælland

Bliv uddannet sorgvejleder på denne topevaluerede uddannelse udviklet i samarbejde med cand.psych., ph.d. og professor Mai-Britt Guldin.

På uddannelsen bliver du undervist af en række af de førende eksperter og praktikere på området, bl.a. psykolog og ph.d. Mai-Britt Guldin, professor Atle Dyregrov og hospitalspræst Christian Juul Busch.

Når du har gennemført de 5 moduler på uddannelsen, vil du bl.a. have opnået:

Kompetencer og metoder til at facilitere sorggrupper og dermed tilbyde sorggruppeforløb Viden om kroppens rolle i sorgprocessen, herunder hvad kropshukommelse er Viden om sorg hos grupperne børn og unge, forældre, døende/syge og ældre Redskaber til at undgå sekundær traumatisering i et psykisk krævende job Redskaber til at opspore vedvarende sorglidelse Viden om sorgen ved at miste til selvmord

Næste hold september 2024. Mere end ½ af pladserne er allerede taget. Tilmeld dig her på siden.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker
Kursus

Traumebevidst tilgang – skab øget tryghed og tillid i mødet med sårbare mennesker

Jylland & Sjælland

Hvordan sikrer du et trygt og givende relationsarbejde med mennesker, der bærer på et traume? Her kommer den traumebevidste tilgang ind i billedet, og det er netop den, du lærer at anvende på dette kursus.

Det er psykolog Camilla Bechsgaard, der står ved det faglige ror, og hun giver dig:

Et afsæt til at undgå retraumatisering og til at møde borgeren med anerkendelse og forståelse Redskaber til at styrke dit professionelle nærvær og egne reaktioner i mødet med borgeren Viden om, hvordan du arbejder traumebevidst, så du kan genkende traumereaktioner En konkret tilgang til at skabe tillid og tryghed hos mennesker med traumer Kendskab til traumers effekt på individet

Vil du vide mere om kurset? Så læs med herunder.

 

Læs mere
Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge
Kursus

Fællesskabende didaktik og pædagogik i praksis: Skab trivsel og tilhørsforhold hos børn og unge

Jylland & Sjælland

Fællesskaber har en stor betydning for børn og unges trivsel. Så hvordan arbejder du helt konkret med fælleskabsfremmende didaktik og pædagogik, der fremmer trivslen for børn og unge? Dét gør Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, dig klogere på med kurset her.

På kursusdagen stiller vi skarpt på trivsel og tilhørsforhold, mistrivsel og fravær – både de teoretiske perspektiver bag symptomerne, men i lige så høj grad, hvilke konkrete tilgange, du kan anvende.

I løbet af dagen dykker du og de andre kursister bl.a. ned i:

Fællesskaber på godt og ondt Trivsel i tal Skærmbrug, trivsel og fællesskaber Fællesskabende pædagogik og didaktik Forskellen på at se børn og se MED børn

Med fra kurset tager du også en idébank til forankring i din hverdag.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange

6 ud af 6 stjerner

Læs mere
Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet
Kursus

Rusmiddelproblematikker i den sårbare graviditet, forældreskabet og barnets start på livet

Jylland & Sjælland

Skab styrkede indsatser og tryghed for sårbare gravide med psykosociale problemstillinger og rusmiddelproblematikker gennem den traumebevidste tilgang og tværfagligt samarbejde.

Dét er netop fokus på dette kursus i selskab med Anna-Katherine Højland, klinisk psykolog og jordemoder, og Michela Wedel, socialrådgiver og stifter af foreningen for Fremtidens Børn.

De sørger for, at du som deltager bl.a. bliver klædt på med:

Et traumebevidst perspektiv i mødet med den gravide/familien, hvor der (også) er rusmiddelproblematikker til stede Indsigt i greb til et trygt og transparent rum, hvor tillid kan opbygges Viden om mentalisering og følelsesmæssig regulering ift. tilknytning og omsorg Viden om tilgængelige vejledninger, lovgrundlag og muligheder for sparring som fagperson i kontakten med en sårbar gravid kvinde Tips og inspiration til troværdig kommunikation med den gravide/familien: bevidsthed om sprog og kropssprog
Læs mere