"Kort Og Godt Om Børn Og Angst" - boganmeldelse - Seminarer
Børn & unge

“Kort Og Godt Om Børn Og Angst” – boganmeldelse

Læs her en anmeldelse af bogen "Kort Og Godt Om Børn Og Angst" - en bog skrevet af Barbara Hoff Esbjørn og Sonja Breinholst.

Af Cecilie Lindencrone

Arbejder med børn og unge med psykiatriske diagnoser

angst
Flere og flere forældre oplever, at deres barn har angst, ligesom flere og flere fagprofessionelle møder børn og unge med angst (…) Alligevel får mange angste børn ikke behandling – eller ikke den rette behandling. En af grundende er, at der ikke er tilstrækkelig viden i samfundet om børns angst.

Se også relevant arrangement: “Flyt fokus fra angsten med den metakognitive tilgang”

Sådan indledes den lille velskrevne bog “KORT OG GODT OM BØRN OG ANGST”. Bogens indledende sætninger tydeliggør, hvor vigtigt det er, at forældre, fagprofessionelle (og børn) får en større viden om, hvad en angstlidelse indebærer. I “KORT OG GODT OM BØRN OG ANGST” beskriver professor MSO i klinisk børnepsykologi, Barbara Hoff Esbjørn, og psykolog, Sonja Breinholst, præcist og klart: hvad angst er, hvorfor børn får angst, og hvordan man kan sætte ind over for børn med angst. Bogen er skrevet i et letlæseligt sprog, og efter at have læst bogen sidder man tilbage med en følelse af, at man har fået redskaber til og en forståelse for, hvordan man kan hjælpe et barn med angst.

Bogen er opdelt i ti afsnit. De første tre afsnit tydeliggør, hvilke angstlidelser der er mest almindelige hos børn, og hvordan angstlidelserne kommer til udtryk. De tre første kapitler giver en indsigt i,  hvordan det følelsesmæssigt, kropsligt, kognitivt og adfærdsmæssigt påvirker et barn at have angst. De næste to kapitler sætter fokus på, hvorfor børn får angst, samt hvilken rolle forældre har i forhold til at udvikle og vedligeholde børns angst. Forståelsen af angst bliver altså her bredt ud, og kapitlerne tydeliggør, hvordan indre og ydre faktorer har betydning for om et barn får angst.

I det sjette kapitel får man som læser et kort, men godt, indblik i, hvad der sker/ kan ske, når børns angst ikke behandles. Kapitlet berører blandt andet, hvordan et barns ubehandlede angst kan udløse problematikker i forhold til barnets skolegang og sociale interaktion. Kapitel seks leder meget godt op til bogens sidste del, der meget detaljeret beskriver, hvordan man, enten som fagperson eller forældre, kan forebygge og behandle angst hos børn. I den sidste del af bogen giver Barbara Hoff Esbjørn og Sonja Breinholst konkrete handleanvisninger til, hvordan man som forælder og fagperson kan være en god rollemodel – i forhold til at støtte og vejlede et barn til ikke at udvikle angst. Og de to illustrerer ligeledes rigtig fint, hvordan man, med konkret teknikker, kan hjælpe børn ud af angst gennem kognitiv adfærdsterapi.

“KORT OG GODT OM BØRN OG ANGST” giver et rigtig godt indblik i, hvad en angstlidelse er, og hvordan man som forælder eller fagperson kan hjælpe et barn med angst. Bogen henvender sig til alle, der har interesse for børn og angst, og den giver gode handleanvisniger og teknikker til, hvordan man omsorgsfuldt kan hjælpe børn med angst. Bogen tydeliggør rigtig fint den berøringsangst, som mange voksne har, når de møder et barn med angst. Og samtidig åbner den ens øjne for, at børn har behov for hjælp til at blive kastet ud i situationer, som kan opleves angstfyldte for dem.

Selvom jeg til dagligt arbejder med børn med angst, så oplever jeg, at bogen har givet mig en større refleksion i forhold til, hvordan jeg som fagperson kan klæde forældre bedre på til at hjælpe deres børn ud af – eller udenom – angst. På trods af bogens lille størrelse, så har den en stor viden gemt i sig. Den kommer omkring rigtig mange aspekter af angst, og den er meget nem at læse. Jeg vil helt klart anbefale “KORT OG GODT OM BØRN OG ANGST” til alle, der er nysgerrig på børn med angst.

Flyt fokus fra angsten med den metakognitive tilgang

Jylland

Angst kan være lammende og gøre hverdagen uoverskuelig, hvis den får for meget magt. På dette udbytterige kursus får du viden om metakognitiv terapi, som er en af de tilgange, der har vist sig effektiv mod angst. Opnå bl.a. indsigt i kognitivt opmærksomhedssyndrom (CAS) og praksisnære redskaber til brug i borgerarbejdet. Kursets dygtige underviser er Linda Burlan Sørensen, som er specialist i metakognitiv terapi.

Åndedrættet som pædagogisk redskab

Åndedrættet som pædagogisk redskab

Hjælp børn og unge til mere ro og bedre trivsel gennem åndedræts- og kropsøvelser. Du bliver undervist af Lotte Paarup, fysioterapeut og åndedrætsekspert, der på inspirerende vis deler ud af sin store viden om åndedrættets indvirkning på såvel krop som sind og giver dig konkrete øvelser til arbejdet med åndedrættet som pædagogisk redskab.

StressBusters
Digital Uddannelse

StressBusters

Bliv certificeret bio-psyko-social børne-stressvejleder. Tag en digital uddannelse med to af landets førende eksperter på området, Pernille Thomsen og Charlotte Bjerregaard. En uddannelse til fagprofessionelle.

Når du køber adgang til den digitale uddannelse, modtager du automatisk en mail med et link, som giver dig adgang med det samme. Du opnår personlig adgang til uddannelsen på Seminarer.dk’s digitale platform i 12 måneder. Da adgangen er personlig, må den ikke deles med andre. Din 12-måneders adgang fornys med 12 måneder, hver gang du køber noget nyt hos Seminarer.dk. Læs mere i vores FAQ.

23. socialretlige konference

23. socialretlige konference

Jylland

Ønsker du ny viden om og perspektiver på børn og unges vilkår, så tag med på den 23. socialretlige konference. I år er temaerne ”Børns processuelle rettigheder”, ”Ungdomskriminalitetsnævnet” samt ”Overgangen fra barn til voksen”, og du har mulighed for at høre en lang række interessante oplæg og debatter, som giver dig et vigtigt socialretligt indblik i vilkårene for de mest udsatte børn og unge.