"LIVSMOD - find vej i din sorg" - boganmeldelse - Seminarer
Alle nyheder

“LIVSMOD – find vej i din sorg” – boganmeldelse

Læs her anmeldelsen af Pia Jønssons bog "LIVSMOD - find vej i din sorg" fra 2021.

Af Susanne Holm

Sorgvejleder ved Om-sorgen.dk og under uddannelse til psykoterapeut

Livsmod_forside
At miste et elsket menneske bliver aldrig en parentes. Tabet bliver et livsvilkår, og det kan derfor være svært ubekvemt for os at manøvrere i verden, som den var før. Vi kan have brug for hjælp til at være i livet igen med de glædelige begivenheder, der nu byder sig. Samtidig kan det blive uudholdeligt, hvis vores tragedie bliver et tabu.”

Det er blot et af de mange stærke og indholdsrige budskaber, du kan finde i denne bog skrevet af Pia Jønsson, som mistede sit yngste barn, Noa, i en trafikulykke. Pia Jønsson er cand.mag. i litteraturvidenskab og film- og medievidenskab.

LIVSMOD – find vej i din sorg er en æstetisk flot og stilren bog holdt i blå og hvide farver. Billederne i bogen er også holdt i blå toner og forestiller i overvejende grad billeder fra naturen. Mange kapitler og afsnit indledes med et sigende digt eller citat. Og mange afsnit afsluttes med et ”PRØV”-afsnit, hvor Pia deler ud af redskaber, du som sørgende måske kan have glæde af. Bogen er til mange og kan bruges på mange måder  det er både en selvhjælpsbog, en faglig bog, en personlig beretning, en opslagsbog  primært henvendt til den sørgende selv eller pårørende til den sørgende. Bagerst i bogen finder du en fortegnelse med inspiration til litteratur, links og podcasts om sorg og tab.

Se også relevant uddannelse: Bliv certificeret sorgvejleder

Bogen er overskueligt inddelt i kapitler og afsnit, og selvom den nemt kan anvendes som opslagsbog, kan den også med stor succes læses fra ende til anden. Dette litterære værk er letlæst, men med en masse indhold  fagligt, personligt og til inspiration. Tonen er meget omsorgsfuld og anerkendende, og Pia Jønsson giver ingen opskrift på, hvordan du kommer igennem sorgen, men deler ud af sine egne erfaringer og faglige viden i kraft af hendes uddannelse som certificeret sorgvejleder. Hun kommer med inspiration til handlinger i løbet af sorgprocessen og til, hvordan du lærer at leve med din sorg og have den med dig på livets videre vej. Pia Jønsson beskriver, hvordan sorgfællesskaber, præsten, rekreation, nørklerier, naturen, musik, tro, motion, søvn, meditation, mindesteder blandt meget andet kan være muligheder for aktiviteter, hvor du som sørgende kan finde ro og tid til dig selv. For som hun skriver: ”Du svigter selvfølgelig hverken sorgen eller den mistede ved at drage lidt omsorg for dig selv.” Hun inddrager teori og forskning og får det på fineste vis koblet til praksis og egen historie.

I løbet af bogen finder du også mange flotte metaforer – f.eks. skriver Pia Jønsson på et tidspunkt: ”Sorgen kunne jeg ikke holde stangen, kun give efter for. Den kom rullende som en tsunami, der rev mig med og truede med at drukne mig.” Stærkere kan det næsten ikke beskrives!

Anbefaling

Jeg kan anbefale denne stilrene, indholdsrige og letlæste bog fyldt med inspiration til, hvordan du lærer at leve med din sorg. Mange kan have glæde af denne bog – det være sig den sørgende, den pårørende og den professionelle, der arbejder med mennesker i sorg.

Bliv certificeret sorgvejleder
Uddannelse

Bliv certificeret sorgvejleder

Fyn
Topevalueret og unik uddannelse udviklet i samarbejde med psykolog og ph.d., Mai-Britt Guldin Ekspertviden fra landets førende forskere og praktikere inden for sorg samlet i en pakke 10 dage fyldt med viden og praksisnære redskaber fordelt på 5 moduler, bl.a. nyeste viden om sorg og sorgbearbejdning, forståelse for kroppens rolle i sorgprocessen og kompetencer til at facilitere sorggrupper.

Vi arbejder på nye datoer i efteråret 2022 Hold øje her på siden eller vores Facebookside.

Den forbudte sorg

Den forbudte sorg

At blive forælder til et barn med særlige behov fører ofte mange svære følelser med sig – f.eks. skyld og skam – og hverdagen kan stå på udfordrende situationer.

Som fagprofessionel er det vigtigt, at du kan navigere i forældrenes følelser og behov, og det får du styrket dine kompetencer til på denne kursusdag med Annette Due Madsen, psykolog og familieterapeut, samt Christian Juul Busch, hospitalspræst.

På dagen opnår du bl.a.:

Viden om den modsatte separationsproces og de ambivalente følelser, som forældre til handicappede børn ofte skal gennemgå Viden om, hvad forældre til børn med særlige behov ofte har brug for i deres kontakt med alle ”systemerne”, herunder kommune, sundhedsvæsen, pædagoger, lærere, aflastningspersonale osv. Praksisnære redskaber til, hvordan du som professionel bedst møder de forældre, der har børn med særlige behov, og hvordan du rummer forældrenes eventuelle frustrationer eller vrede Viden om, hvordan du taler meningsfuldt med forældre om skyldfølelse og skam uden at forøge eller negligere skyldfølelsen Viden om, hvordan du hjælper forældrene med at skabe en god og nyttig narrativ ramme for deres særlige fortælling

Bemærk, at undervisningen bliver nøje tilrettelagt efter de gældende retningslinjer for Covid-19 på afholdelsestidspunktet. Læs mere her.

Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-orange Star-grey

5 ud af 6 stjerner

BBAUM: Urolig eller udadreagerende adfærd?

Tag med på denne kursusdag, der dykker ned i behandlingsmetoden BBAUM i såvel teori som praksis. Efter kurset er du klar til at anvende metoden i egen praksis og arbejde målrettet med at mindske adfærdsproblematikker og psykiske symptomer.

I løbet af kurset lærer du bl.a.:

om forskellige årsager til adfærdsproblematikker set fra et fysisk, fysiologisk, psykologisk/relationelt og eksistentielt perspektiv at analysere årsager til adfærdssymptomer med udgangspunkt i det enkelte menneske og personens levede liv om de relationelle og kommunikative faktorer, der typisk medfører konflikter at udføre behandlingsmetoden BBAUM og sammensætte behandlingen til det enkelte menneske om behandlingseffekten – og hvordan den måles
Skab ro i nervesystemet – med fokus på dit individuelle sansemønster og stimulation af vagusnerven

Nervesystemer i ubalance ”smitter” let hinanden. Når du arbejder med mennesker, bliver du derfor også påvirket af, hvordan de har det i deres nervesystem. På denne kursusdag får du viden om, hvordan du beroliger og skaber balance i dit autonome nervesystem, bl.a. gennem stimulering af vagusnerven. Dagen byder også på konkrete øvelser.

Kursets fokuspunkter er bl.a.:

Hvilken betydning de fysiologiske tilstande i det autonome nervesystem har for evnen til at kunne engagere sig i kommunikation og samspil og for modtagelighed for behandling, vejledning, rådgivning og læring Øget forståelse for andres individuelle sanseprofiler – og i særdeleshed for mennesker med sensoriske bearbejdningsforstyrrelser Vagusnervens funktion og dens betydning i nedregulering af det autonome nervesystem til indre ro og balance og til følelse af tryghed Hvordan du kan blive mere bevidst om dine indre fysiologiske tilstande. Du får eksempler på redskaber og strategier, du kan benytte dig af for at regulere dig selv forud for dit møde med barnet/eleven/klienten/borgeren mv.